Har tänkt att göra en CO2 annläggning till mitt 54 liter akvarium(kanske lite litet akvarium för CO2 men......). Jag ska väldigt mkt växter och några fjärilsciklider-
Låter snyggt =)
en fråga till dom: jag har 4 st nu , men ingen vill bilda nåt par :( Är det bättre att ha så hära i akvariet- 2 hanar och 4 honor, så kanske dom kan bilda par enklare???
När du får igång CO2 och pH:t börja sjunka gissar jag att det kommer bli betydande "aktivitet" om man säger så ;)
men till CO2- till býgget hade jag tänkt att ha 2 st 1liter flaskor(lagom????)
Det går inte att säga tyvärr. Börjar anläggningen bubbla ner flera bubblor per sekund i ett 54 liters akvarium och du får bra upplösning av gasen så kommer sannolikt firrarna dö.
Det du måste skaffa är ett bra och hyffsat exakt pH-test och lära dig hur mycket din anläggning sänker genom att mäta ett par gånger per dag. Börjar pH:t krypa ner för lågt måste du på något sätt strypa CO2-tillförseln (kör man med diffusor kan man t ex sätta den högre upp i akvariet så att CO2-bubblorna är i kontakt kortare tid med vattnet).
En annan aspekt på pH-test är att du får direktsvar på om anläggningen fungerar.
Inget pH-test, ingen CO2.
Lycka till =)