CO2 och Fjärilsciklider.....

#1 - 21 februari 2004 20:57
Hej1

Har tänkt att göra en CO2 annläggning till mitt 54 liter akvarium(kanske lite litet akvarium för CO2 men......). Jag ska väldigt mkt växter och några fjärilsciklider- en fråga till dom: jag har 4 st nu , men ingen vill bilda nåt par :( Är det bättre att ha så hära i akvariet- 2 hanar och 4 honor, så kanske dom kan bilda par enklare???
men till CO2- till býgget hade jag tänkt att ha 2 st 1liter flaskor(lagom????)

/Niklas
#2 - 22 februari 2004 09:51
kan ingen svara???
#3 - 22 februari 2004 10:19
1 hanne och 2 honor isf.
Eller bara 1 par hade nog varit bättre kanske.
De är kanske inte lekmogna?

#4 - 22 februari 2004 12:19

Har tänkt att göra en CO2 annläggning till mitt 54 liter akvarium(kanske lite litet akvarium för CO2 men......). Jag ska väldigt mkt växter och några fjärilsciklider-

Låter snyggt =)

en fråga till dom: jag har 4 st nu , men ingen vill bilda nåt par :( Är det bättre att ha så hära i akvariet- 2 hanar och 4 honor, så kanske dom kan bilda par enklare???

När du får igång CO2 och pH:t börja sjunka gissar jag att det kommer bli betydande "aktivitet" om man säger så ;)

men till CO2- till býgget hade jag tänkt att ha 2 st 1liter flaskor(lagom????)

Det går inte att säga tyvärr. Börjar anläggningen bubbla ner flera bubblor per sekund i ett 54 liters akvarium och du får bra upplösning av gasen så kommer sannolikt firrarna dö.

Det du måste skaffa är ett bra och hyffsat exakt pH-test och lära dig hur mycket din anläggning sänker genom att mäta ett par gånger per dag. Börjar pH:t krypa ner för lågt måste du på något sätt strypa CO2-tillförseln (kör man med diffusor kan man t ex sätta den högre upp i akvariet så att CO2-bubblorna är i kontakt kortare tid med vattnet).

En annan aspekt på pH-test är att du får direktsvar på om anläggningen fungerar.

Inget pH-test, ingen CO2.

Lycka till =)
#5 - 22 februari 2004 12:37
PH í kranvattnet ligger på 7,2.
#6 - 22 februari 2004 12:39
vad menar du med bra upplösning????
#7 - 22 februari 2004 13:39

vad menar du med bra upplösning????

När CO2 exponeras för vatten så "löses den upp" i vattnet. Låter du en CO2-bubbla sakta färdas upp i vattnet så kommer den tillslut försvinna.

Bra upplösning är när all CO2-gas man trycker ner i vattnet löses upp i vattnet. Dålig upplösning är när alla CO2-bubblor når vattenytan.

Syrestenar kan ses som den minst effektiva upplösningsmetoden eftersom man tydligt ser hur bubblorna når ytan. Jämför med t ex alträsyrestenar eller keramikdiffusorer som skapar mikrobubblor som färdas långsammare genom vattnet och löses upp effektivare.

Man kan även bygga små burkar där man låter en pump virvla runt bubblorna tills dom är upplösta - en sk reaktor.
#8 - 22 februari 2004 13:55
Men e de farligt för min fiskar????
#9 - 22 februari 2004 14:05
Ja det kan döda dina firrar om du är oförsiktig. Man måste mäta och åter mäta (pH) för att vara på den säkra sidan.

Nu tror jag ju iofs inte att du lyckas få så dunderbra upplösning eftersom du förmodligen kommer använda syresten, eller ännu värre diffusorn på innerfiltret så din pH-förändring kommer <b>förmodligen</b> vara marginell.

Men lyckas du på något knepigt sätt få kanonupplösning kommer du kunna döda firrarna på några timmar.
#10 - 23 februari 2004 10:09
Så det är PH förrändringen som är det farliga???..inte att co2 blir "giftig".
#11 - 23 februari 2004 11:11
<font color="red">Co2 är inte giftig, det är pH:t som kan döda dina fiskar.</font id="red">
#12 - 23 februari 2004 11:21

OK, o tack för alla svar :)
#13 - 23 februari 2004 12:01
men, om man sen har igång CO2 anläggningen, kommer ph sjunka hela tiden eller stannar den på TEX 6???

/Niklas
#14 - 23 februari 2004 13:18
Med en jämn mängd tillsatt CO2 och en i övrigt jämn miljö kommer PH att stabilisera sig vid något värde, vad detta blir är svårt att säga, beror på upplösning av tillsatt CO2, KH, PH före CO2.

NE
#15 - 23 februari 2004 13:29
OK......nåt annat viktigt man behöver tänka på???
#16 - 23 februari 2004 18:55
Nu har jag iaf byggt ihop den, och den är fylld med allt....nu provar jag den i en 10 liters hink där jag ska mäta PH iväll och mäta den i morgon.

Annons