CO2 och flämtande fisk

#1 - 22 oktober 2005 16:52
Åkte till lokala zoo-handlaren idag för att skaffa några siamesiska algätare, men som vanligt blev det lite ciklider med, 4st scalarer å ett fjärilspar.
Vill ju ha liiite liv i karet trots att det är ett växtkar.

Problemet är att cikliderna flämtar en del, har idag gjort vattenbyte och kört en fulldospuls pmdd. Ligger just nu på pH 6,5(ca), 25°C och som brukligt är efter vattenbyte är vattnet tämligen syrerikt... Så vad gör jag?

Har lite bråttom annars hade jag skrivit mer detaljer, men tycker ni det saknas nån info så kompletterar jag med det senare idag..

Tack på förhand...
#2 - 22 oktober 2005 18:54
6,5ca... kanhända har du så mycket co2 så att det för "ovana" firrar är stressande.

Jag köper bara nya fiskar i samband med vattenbyte så att det går långsamt.

Har provat att koppa i dem under en timme men det räcker inte.
#3 - 22 oktober 2005 21:02
Jag gjorde vattenbytet 3h innan jag släppte i firrarna efter 30min inkoppning..
Scalarerna ser ut att ha kommit sig, matade precis med fryst artemia och dom jagade efter maten på sitt eget lilla vis.. Fjärilarna ser man dock inte så mycket av, tyckte jag såg hanen norpa åt sig nåt längst bak i karet men är inte säker.. kan alltid hoppas.
#4 - 23 oktober 2005 02:54
är det för mycket co2 i karet så spelar det ingen roll hur mycket syre däri finns fiskarna klarar inte av att andas ändå.
hur mycket co2 trycker du i ?
#5 - 23 oktober 2005 08:26
Du har nog koppat i dom lite snabbt. Dina vattenvärden kanske skiljer sig rejält från affärens även om den ligger i samma stad...
#6 - 23 oktober 2005 08:54
Höga CO2-nivåer är mer andningspådrivande än låga O2-nivåer vad jag kommer ihåg från fysiologin i alla fall. Så jag håller med om att det är höga CO2-nivåer som är den mest sannolika orsaken i detta fall.
#7 - 23 oktober 2005 19:34
Inte helt omöjligt, men presonligen tror jag att jag kör i för lite CO2, får se efter krausekalibreringen jag ska ta itu med strax..
Som det ser ut just nu så är det bara fjärilshonan som inte riktigt vill sig, hanen mår fint och så även scalarerna(trots att 2st idag fastnat i ytvattensrenaren ;))
#8 - 25 oktober 2005 08:03
KH värdet har ändrats å eftersom jag trodde att jag då hade för lite CO2(för högt pH värde) så krämade jag på lite utan att mäta KH, så nu skall det va fixat.. Troligen pmdd som höjt KH då jag ej gjort nåt annat, men skall mäta kranvattnet med för säkerhets skull..

Annons