CO2 på nytt vis?

#1 - 19 maj 2006 19:08
Vad säger ni om man tog 1st kolsyreisbit och stoppade i akvariet varje dag som CO2 gödning? Någon som testat?
#2 - 19 maj 2006 19:11
Förmodligen kommer inget CO2 alls bli löst i vattnet.
#3 - 19 maj 2006 19:23
Varför inte? Har du några belägg för påståendet?
#4 - 19 maj 2006 19:28
det var min första tanke.. att kolsyreisbiten bara "bubblade iväg".
Dock har jag en följdfråga om CO2. Jag har ett akvarium med "kåpa" över akvariet som även innehåller lysrörsrampen. Borde teoretiskt sett inte CO2 trycka ut syret mellan vattnet och kåpan och därmed fungera som en CO2 behållare. Om man har rotation på ytvattnet borde väl det tillgodose sig CO2n på det sättet? tankarna maler... :)
#5 - 19 maj 2006 22:12
tror inte de skulle funka så bra i praktiken.

möjligtvis om man fångar upp gasen i en upp å nervänd skål och har cirkulation i skålen som sakta löser gasen i vattnet.

tänk på att ojämna co2 nivåer triggar alger.
#6 - 20 maj 2006 05:24
Du har väl inte tänkt på att co2 snö håller ca -78c och en sådan isbit ligger nog inte långt efter.
#7 - 20 maj 2006 06:05
Det blir en väldigt häftig gasutveckling när kolsyeisen kommer i kontakt med vattnet och risken är att du skrämmer livet ut fiskarna
#8 - 20 maj 2006 06:43
[quote=morphriz]Varför inte? Har du några belägg för påståendet?[/quote]
Som det även skrivits ovan, kolsyreisbiten kommer att övergå så snabbt till gasform att det inte kommer att finnas någon chans för vattnet att ta upp någon större mängd innan gasen lämnat vattnet.
#9 - 20 maj 2006 08:30
Det skapas ett skyddande (hårt) islager mot vattenytan och gasen skulle stiga uppåt inte neråt och tillgodo se vattnet med tillräcklig CO2 och om du fyller din kåpa med CO2 kan du få en kvävande effekt av ditt kar CO2 blir som ett lock och tillför inte syre längre..

Att stoppa ner det i karet skulle snabbt utveckla så mycket gas i den behållaren som du trycker ner den med och det snabbt bildas jätte bubblor som stiger till ytan och du får samma effekt som ovan skrivet med kvävande effekt..

Annons