Co2-problem!

#1 - 28 april 2004 15:54
Har tidigare använt mig av en köpt co2 anläggning men som fungerar på samma sätt som en hemmabyggd mäskblandning med petflaskor. Men den var inte riktigt tillräcklig så jag har startat en vanlig petflaskanläggning. Två seriekopplade med gelantinmäsk och en tredje som vattenlås för "tvätt". Startade igång den i söndags och det bubblar massor i vattenflaskan. Men sedan verkar det inte bli tillräckligt tryck för att få det att bubbla i karet. Jag HAR testat flaskorna, de är TÄTA så det enda stället där trycket kan komma ut genom är genom slangen i akvariet. Och det bubblar ganska frisk i flaskan, ungefär en-två bubblor i sekunden. Men varför händer det ingenting? Är jag för otålig, tar det längre tid innan trycket har blivit tillräckligt stort eller vad är felet?
#2 - 28 april 2004 16:16
Om bubblingen är på 1-2 bubblor/sek så kommer trycket snabbt skapas i slangarna och det ska börja bubbla från syrestenen (eller vad du nu har) inom 10 min. Hur länge har du väntat nu?

Testa att blanda lite vatten med såpa/diskmedel och spruta sedan på det på olika ställen där du misstänker att det kan läcka. Att det är slangen som gått sönder är inte troligt.
#3 - 28 april 2004 16:39
Har du kollat att slangen är hel?

Med så mycket bubbel borde du få ut något, det brukar ta lite tid efter man startat det men om det bubblar i tvättflaskan har det ju liksom kommit igång.
#4 - 28 april 2004 16:40
Helt klart måste det läcka någonstans.
#5 - 29 april 2004 17:57
Använder du en luftsten eller den diffusor som följde med den köpta CO2 anläggningen? Om du har en diffusor som är avsedd att koppla till en CO2 flaska med reduceringsventil så kräver den mycket högre tryck än du kan få med mäskflaskor. Jag har provat med den diffusor som hår till min BioPlast CO2 Set 300.

Annons