Co2 slang?

#1 - 5 februari 2008 10:27
Håller på och möblerar om hemma och då ska jag placera min 6kg släckare lite längre bort än förut. Problemet är att jag inte har tillräckligt med co2 slang.

Den jag har nu, köpte jag från tyskland, men det känns lite onödigt att skicka efter slang från tyskland.
Har letat ett bra tag om det går att få tag i sverige, men det verkar inte helt lätt.

Någon som vet var det finns?

Mvh
Hampus
#2 - 5 februari 2008 10:40
Kan du inte bara använda "vanlig" akvarieslang? Sån som man använder till tex luftpumpar? Det behövs väl ingen speciellt till koldioxid, eller är det speciella kopplingar på den?
#3 - 5 februari 2008 10:43
hambli skrev:
Håller på och möblerar om hemma och då ska jag placera min 6kg släckare lite längre bort än förut. Problemet är att jag inte har tillräckligt med co2 slang.

Den jag har nu, köpte jag från tyskland, men det känns lite onödigt att skicka efter slang från tyskland.

Har letat ett bra tag om det går att få tag i sverige, men det verkar inte helt lätt.

Någon som vet var det finns?

Mvh

Hampus

Finns i alla större akvariebutiker här i göteborg i alla fall... Syra-fast slang tror jag det kallas..!
Jag kan köpa åt dig idag och skicka om du vill... Som sagt, onödigt att köpa i tyskland :)
#4 - 5 februari 2008 10:44
MattiasC skrev:
Kan du inte bara använda "vanlig" akvarieslang? Sån som man använder till tex luftpumpar? Det behövs väl ingen speciellt till koldioxid, eller är det speciella kopplingar på den?

Tror det är en annan slang. Ska klara ett högre tryck och så...!
Jag har alltid fått en dyrare slang när jag ska ha "co2-slang" i alla fall :P
#5 - 5 februari 2008 10:46
Koldioxid fräter på vanliga luftslangar men det fungerar i ett par månader utan problem iaf. Hör med nån firma som servar swimingpoolar. Större anläggningar justeras pH med starka syror och baser genom tunna plastslangar som skulle kunna fungera utmärkt för CO2.
#6 - 5 februari 2008 10:47
Men koldioxiden är väl inte i högre tryck. Regulatorn sitter väl på flaskan och tar ner trycket till en lägre nivå?
#7 - 5 februari 2008 11:33
MattiasC skrev:
Men koldioxiden är väl inte i högre tryck. Regulatorn sitter väl på flaskan och tar ner trycket till en lägre nivå?

Kan vara så! :) Vet bara att det är olika slangar...!
#8 - 5 februari 2008 11:40
Stew skrev:
Tror det är en annan slang. Ska klara ett högre tryck och så...!

Jag har alltid fått en dyrare slang när jag ska ha "co2-slang" i alla fall :P

Det är inte för tryckets skull som du behöver "dyrare" slang utan just att vanlig plastslang inte håller så länge för co2, möjligen att du vill ha en för högre tryck fram till nålventilen.
Men mitt råd är att du kollar med några som säljer svetsar eller tillbehör för dom har troligen en passande slang fast till bättre pris än i akvariebutikerna :)
#9 - 5 februari 2008 12:08
Jag har använt "vanlig" akvarieslang från min tub sedan februari 2005!

Har inte haft några problem över huvud taget:confused:
#10 - 5 februari 2008 12:15
Fräter koldioxid även om det inte är upplöst i vatten, dvs kolsyra?
Jag hade för mig att det inte gjorde det, men det var ju några år sen man plugga kemi.

Jag har också kört med vanlig plastslang i flera år och inte märkt nån försämring av den
#11 - 5 februari 2008 12:21
MattiasC skrev:
Fräter koldioxid även om det inte är upplöst i vatten, dvs kolsyra?

Jag hade för mig att det inte gjorde det, men det var ju några år sen man plugga kemi.

Jag har också kört med vanlig plastslang i flera år och inte märkt nån försämring av den

dumt att chansa ;)
#12 - 5 februari 2008 12:21
om nu Stew orkar köpa slang till mej så har jag iaf fått tag på det, tack för alla snabba svar =)
#13 - 5 februari 2008 20:20
Man har en speciell slang för att vanlig slang läcker koldioxid, lite onödigt att elda för skatorna som man säger, men det duger väl ett tag kanske. :)
#14 - 5 februari 2008 20:30
Ja, det är väl inte för att CO2´n fräter utan vanliga slangar är inte täta nog så det läcker ut en massa härlig koldioxid så att vi får det ännu varmare och därmed spar pengar på akvarieuppvärmning. Så egentligen är det bra att slösa med CO2:D
#15 - 6 februari 2008 07:11
Jag köper på torsdag och skickar på fredag :)

Hoppas du har den på måndag!

Mvh

Stefan

Annons