Skiren skrev:Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.

Nilsrolf skrev:När jag skriver co2 nivåer utgår jag från sambandet mellan kh och ph. Har försökt använda co2 mätning, men jag ser inte någon "skillnad". Jag går på ph:t och min syn: tycker mig se på växterna om det är mkt eller lite via "bubblandet", stämmer hyfsat mot ph nivåerna tycker jag.
Har jag inte tänkt på, d v s att det t o m blir jämnare än verkligheten. Jag stänger av en halvtimma innan ljuset går av och den går på 2,5 timmar innan ljuset tänds. Har mät lite mellan varven och skruvat, nu skruvar jag ned den lite så ph går upp/co2 ner, ser på växterna att de sprakar av syreSleaper skrev:Man kan ju konstatera att pH och CO2 blir betydligt jämnare över dygnet med just tillsats av CO2 även om denna styrs via timer. Utan tillsatt CO2 i ett växtkar så kan pH pendla rätt friskt mellan morgon och kväll. Dock har jag aldrig sett fiskar lida av sådana pH svängningar.
Nilsrolf skrev:Har jag inte tänkt på, d v s att det t o m blir jämnare än verkligheten. Jag stänger av en halvtimma innan ljuset går av och den går på 2,5 timmar innan ljuset tänds. Har mät lite mellan varven och skruvat, nu skruvar jag ned den lite så ph går upp/co2 ner, ser på växterna att de sprakar av syre