Co2 system varför?

#1 - 9 maj 2006 11:07
Behöver man installera ett Co2 system eller tillföra det i akvariet. Isånna fall är det om man har viss sorts fisk?

Har alldrig haft nått sånt har iof en vanlig luftpump. Kan det vara bra att slå på den i mitt 240l kar ibland???
#2 - 9 maj 2006 11:16
[QUOTE=ikis]Behöver man installera ett Co2 system eller tillföra det i akvariet. Isånna fall är det om man har viss sorts fisk?[/QUOTE]
CO2 (koldioxid) tillsätts för att akvarieväxterna förbrukar detta. Fiskar skall inte ha CO2.
[QUOTE=ikis]Har alldrig haft nått sånt har iof en vanlig luftpump. Kan det vara bra att slå på den i mitt 240l kar ibland???[/QUOTE]
En luftpump tillsätter inte CO2 i vattnet...
#3 - 9 maj 2006 11:24
oki så om man har ganska mycke växter så är det alltså för deras skull... Tack för svaret
#4 - 9 maj 2006 11:32
Luftpump har man bara om man tycker om att titta på bubblor, det tillför inget nyttigt till akvariet ;)
#5 - 9 maj 2006 11:56
[QUOTE=Opus]Luftpump har man bara om man tycker om att titta på bubblor, det tillför inget nyttigt till akvariet ;)[/QUOTE]
Har man väldigt små akvarier så kan man ha luftpumpen till att skapa viss cirkulation i akvariet. Det är nyttigt... ;-)
#6 - 9 maj 2006 13:28
Luftbubblerna drar ur Co2 ur vattnet också och syresätter inte specielt bra så gör mer skada än nytta
#7 - 9 maj 2006 17:03
[quote=petnym]Har man väldigt små akvarier så kan man ha luftpumpen till att skapa viss cirkulation i akvariet. Det är nyttigt... ;-)[/quote]

Med dom pengarna man tjänar på att inte köpa luftpump kan man lägga på ett ordentligt filter från böjan, så att man får bra cirkulation. :p
#8 - 9 maj 2006 17:26
[QUOTE=Opus]Med dom pengarna man tjänar på att inte köpa luftpump kan man lägga på ett ordentligt filter från böjan, så att man får bra cirkulation. :p[/QUOTE]
Beror väl på. Har man sjuttioelva små yngelkar så är det mångdubbelt billigare att skaffa en central luftpump jämfört med ett litet filter i varje burk. -Men nu var det inte det frågeställaren frågade om...
#9 - 9 maj 2006 18:10
petnym: Vilka fantastiska akvarium du har, man blir stum av beundran
#10 - 9 maj 2006 23:06
[quote=mayday]Luftbubblerna drar ur Co2 ur vattnet också och syresätter inte specielt bra så gör mer skada än nytta[/quote]

beror på.
ja kan köra luftpump i min plastback om ja vill och cabomba java/windelöw ormbunke och anubias kommer fortsätta växa ändå.

möjligheten finns också att man kan köra växter under vatten med pmdd så dom får näring och luftbubblor för att få det bästa ur 2 världar.
hur bra det funkar i praktiken är inte testat än men det kommer.
#11 - 10 maj 2006 09:40
så jag behöver inte använda luftpumpen till mina 2 stora kar. Utan jag ska fortsätta att bara använda det till mina 2 evakueringskar när dom har tillfälliga hyresgäster. Har jag fatttat disskutionen rätt??????

Annons