Cocoon 3

#1 - 6 februari 2008 00:11
Har nu varit och köpt ett cocoon 3 på 31 liter. Tyckte det var lite dåligt med info med karet:mad:. Har nu lite frågor innan jag kommer igång...

1. Mitt pucko tänkte inte på att karet ska stå ganska högt så när man sitter i soffan så blir man bländad av lampan[B)]. Kan man göra nåt åt detta eller e de nåt jag får leva med?

2. Fick med en liten bit filtermatta och en annan grej som skulle vara ett kolfilter. Men kolfiltret ska man väl inte ha hela tiden? Kan man köpa en bit filtermatta å trycka ner och fylla hela filterkammaren? Eller blir de knas?:confused:

3. Fick med en rund filterbit med ett genomgående hål i, vart ska denna sitta?:confused:

4. Fiskval: 1 kamp hane
1 äppelsnäcka
x-antal kardinaltetror
x-antal räkor
Blir detta fiskval bra eller nåt jag ska ändra?

Tack på förhand!
#2 - 6 februari 2008 02:41
1.
På bilden från pwss så ser belysningen från spectra ut som någon typ av pianobelysning, säker på att den inte går att vrida nedåt för att avblända?
2.
Kolfiltret kan du tex använda kort om du blivit tvungen att medicinera, däremot känner jag inte till just den modellen av filterpump för att uttala mig om du kan fylla den med blå filtermatta.

3.
Akvariet är utrustat med ett sk hangon/ryggsäcksfiltar och på inloppssilen kan du trä skumfingret så att inga räkyngel sugs upp, dessutom ökar du ju då även filtervolymen (marginellt )för nyttiga bakterier att frodas i.

4.Räkor och äpplesnäckor låter prima, känner att vattenvolymen annars kanske är i minsta laget och du kommer ev få det svårt att hålla ett bra vatten med både en kampfisk och ett stim tetror.

Gå in och kolla bland räk & snäck folket efter gren/rot som kan passa samt passande växter och bottengrus

//Lycka till.
#3 - 6 februari 2008 08:31
Den går att vrida på två håll men inte de hållet jag vill... Det finns inget man kan sätta på lampan för att få en avbländande effekt?

Hur länge kan man ha ett kolfilter i då? Kan man ha de hela tiden?alltså byta ut det efter en viss tid?

Om man nu har en bra vattenkvalite, är det ändå för litet för kampfisk å kardinaler?

Tänkte ha det rätt stilrent med finkornig rådasand och sätta ner lite trollhassel... Och såklart växter...

Gaffel skrev:
1.

På bilden från pwss så ser belysningen från spectra ut som någon typ av pianobelysning, säker på att den inte går att vrida nedåt för att avblända?

2.

Kolfiltret kan du tex använda kort om du blivit tvungen att medicinera, däremot känner jag inte till just den modellen av filterpump för att uttala mig om du kan fylla den med blå filtermatta.

3.

Akvariet är utrustat med ett sk hangon/ryggsäcksfiltar och på inloppssilen kan du trä skumfingret så att inga räkyngel sugs upp, dessutom ökar du ju då även filtervolymen (marginellt )för nyttiga bakterier att frodas i.

4.Räkor och äpplesnäckor låter prima, känner att vattenvolymen annars kanske är i minsta laget och du kommer ev få det svårt att hålla ett bra vatten med både en kampfisk och ett stim tetror.

Gå in och kolla bland räk & snäck folket efter gren/rot som kan passa samt passande växter och bottengrus

//Lycka till.
#4 - 6 februari 2008 08:39
Det går inte köpa en svart pappskiva och klippa till som en skärm/vinge runt lampan som bländskydd?
#5 - 6 februari 2008 11:33
1. Gå till en pianoaffär och köp ett avbländningsskydd, finns som clip-on..

2. Nu läste du inte vad jag skrev om kolfilter och tillfällig användning, 3-4 veckor max sen börjar det lämna tillbaks det som fastnat(reservationer finns naturligtvis)..

3. Eftersom du gärna ska hålla tetrorna i stim om runt 10 individer så skulle jag inte sätta ner dom i under 60 liter..
#6 - 6 februari 2008 11:43
Du kommer _GARANTERAT_ tröttna på hang-onfiltret. Det är ju gjort för upp till typ 80liter. Låter som en mindre maskinpark :)

//C
#7 - 6 februari 2008 11:47
Gaffel skrev:
1. Gå till en pianoaffär och köp ett avbländningsskydd, finns som clip-on..

2. Nu läste du inte vad jag skrev om kolfilter och tillfällig användning, 3-4 veckor max sen börjar det lämna tillbaks det som fastnat(reservationer finns naturligtvis)..

3. Eftersom du gärna ska hålla tetrorna i stim om runt 10 individer så skulle jag inte sätta ner dom i under 60 liter..

Har du någon bild på hur piano mojängen ser ut?

Jo ja läste om kolfiltret men du skrev inte i första inlägget hur länge man kan ha det, men nu vet jag... Kanske ska titta på andra ryggsäcksfilter som e bättre konstruktion på? (mer filtervolym)

Något förslag på andra tetror jag kan ha?

Hur mycket sand blir lagom? Bottenytan är 30x30 cm...

Bänken jag ska ha karet på är obehandlat men tänkte lägga på en vaxduk och sen lägga ett liggunderlag på... Vad tros om de?

Ni får ursäkta alla frågor...
#8 - 6 februari 2008 16:16
Räkor + kampfiskhane= nejnej.

Köpte nämligen ett gäng körsbörsräkor till mitt köksakvarie.
Modell större, 5 minuter efter att jag släppt i dom så kommer hanen med den största i munnen och honorna jagar dom andra. Trodde verkligen det skulle gå dom var ju inte så små. Nu går där 2 st gula äppelsniglar och tuggar alger för fullt.
#9 - 6 februari 2008 17:18
1.Nej!
2.
Gaffel skrev:
Kolfiltret kan du tex använda kort om du blivit tvungen att medicinera

3.Nej!
4.Kolla med räkfolket..
#10 - 6 februari 2008 19:45
Du kommer _GARANTERAT_ tröttna på hang-onfiltret. Det är ju gjort för upp till typ 80liter. Låter som en mindre maskinpark :)

//C

Har inte kört igån karet än så vet inte hur de låter än, men nåt förslag på annat filter som man kan använda sig av?
#11 - 6 februari 2008 19:47
Gaffel: Sorry för alla frågor. Ville inte vara irriterande...
#12 - 6 februari 2008 20:50
Jag skulle tro att det akvariet är för litet för ett stim med tetror då de gärna vill vara stycken och ha lite att simma på.

Hur mycket sand du ska ha är lite av en smakfråga. 3-5cm brukar kunna vara bra. Ju mer sand du har desto lättare blir det att få växterna att stanna där du vill ha de ;) Sen vet jag inte hur många kilo sand detta blir, men om du ska ha säg 4cm djupt med sand blir det ca 3,6L :)

En vaxduk med liggunderlag blir nog fint tror jag!

Jag har ett förslag på en fisk som inte kräver så stort akvarium men som ändå kan vara intressant: Dvärgkulfisk
Som vuxna blir de 2.5cm ungefär, men de kan vara aggresiva så det går tyvärr inte att ha så många andra fiskar med de.
Annars funkar nog en kamphane utan ett stim tetror med.
#13 - 6 februari 2008 21:01
Tack för svaren

Kulfisk e inget jag känner för... Kanske går att ha några endlers i... Eller hur går dem att ha med kamphanen...
#14 - 7 februari 2008 15:17
Hmm, vet inte hur det är med endlers och kamphane då jag inte haft den kombinationen. Men skulle kunna tro att kamphanen går på hanendlers pga stjärtfenan. Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)
#15 - 7 februari 2008 15:25
Lysmask skrev:
Tack för svaren

Kulfisk e inget jag känner för... Kanske går att ha några endlers i... Eller hur går dem att ha med kamphanen...
eftersom du ska ha kampfisk så ska du ha mycket växter och helst lite flytväxter och då passar det bra att ha 8-10 neontetror tillsammans med den! man bör inte ha någon fisk med stora fenor tillsammans med kampfisk ej heller för livlig!
#16 - 7 februari 2008 16:24
åheim skrev:
eftersom du ska ha kampfisk så ska du ha mycket växter och helst lite flytväxter och då passar det bra att ha 8-10 neontetror tillsammans med den! man bör inte ha någon fisk med stora fenor tillsammans med kampfisk ej heller för livlig!

Du tycker alltså att de går bra med neoner med honom. Det blir inte för trångt då?

Tänkte att endlers har ju inte så stora fenor... Men dem kanske e lite för färg glada för kampisen...

Har ju sett många som har räkor och kampfisk tillsammans så de borde funka... Beror väl på individen... Man kan väl prova. Annars får man väl bara lägga över dem i ett annat kar...

Annons