Comeback efter nästan 30 år utan akvarium.

#1 - 25 april 2015 05:47
Hej!
Jag är uppvuxen i en familj där djurintresset alltid har varit stort, farsan höll på med småfåglar och min äldre bror pysslade med akvarium. Fick mitt första kar när jag var sju-åtta år ungefär, och när jag var tio så gick jag med i akvarieföreningen. När jag började sjunde klass så hade jag egen nyckel till vår lokal, och jag och en kompis hade tio-tolv kar där vi odlade allt från levandefödare till ciklider. Till sist så var allt fokus på cikliderna, då vi tyckte dom var mest intressanta. Detta rullade på och till sist så hade jag bara Tanganyika, vilka var mina favoriter. Flyttade till egen lägenhet, och satte upp ett 540 liters i vardagsrummet, med allt från olika Julidochromis till Tropheus Duboisi, och även 6 stycken Frontosor. Karet funkade bra, fick yngel på dom flesta, förutom Frontosorna. Det gick några år, och så kom andra intressen emellan, så jag sålde karet och alla grejor. Så hoppar vi fram nästan trettio år, och befinner oss i nutid. I höstas så började tankarna på ett akvarium komma, och jag började läsa på nätet och söka information. Många timmar har spenderats framför (bakom?) datorn på Zoopet, NCS, Facebook och diverse utländska forum. Samtidigt så kände jag att jag ville låta tankarna mogna, så att jag var riktigt säker på att jag var beredd att lägga den tid som krävs. Måste säga att många projekttrådar här har varit riktigt inspirerande, intressanta men även väldigt roliga. Har också insett att utvecklingen har gått framåt, kanske inte så mycket tekniskt, utan mera praktiskt.

Så kontentan av ovanstående babbel, det är att jag startar en projektråd för mitt första akvarium på nästan trettio år :D
Akvariet är på 420 liter, och invånarna kommer att vara Tanganyikaciklider!
#2 - 25 april 2015 06:16
Så kul att intresset har vaknat upp igen efter så lång tid :). Det ska bli skoj, att följa din tråd :).

//Inger
#3 - 25 april 2015 07:15
Kul med en ny ciklid tråd. Ser jag fram emot.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 april 2015 07:34
Välkommen tillbaka till hobbyn. Tanganyika är också väldigt intressanta fiskar. Själv skaffade jag mitt första Tanganyikaakvarium i slutet av 70-talet och jag har fortfarande ett så under årens lopp har jag hunnit med att prova på det mesta i tanganyikaväg.

Jag hade affär i Kalmar på 80-talet och sålde väldigt mycket Tanganyika så kanske var du då någon gång uppe i Kalmar och handlade fisk i affären.
#5 - 26 april 2015 05:40
Tack för välkommsthälsningarna, känns skönt!

Kjell, Jag minns att vi var i Kalmar och köpte fisk vid något tillfälle, och det bör ha varit mellan -82 och -86, men har inget minne av vad affären hette.

Tänkte jag skulle börja lägga in lite bilder, men har lite problem med att få till rätt storlek. Om jag har förstått det rätt, så får bilder inte vara över en viss storlek, stämmer det?

Hittade det nu, det står att max är 400x400 pixlar, och om jag exporterar ut en bild i den storleken från Lightroom så blir den väldigt liten... är säkert jag som inte fattar... Men tar en ytterliggare en mugg kaffe, med förhoppningen att hjärnan ska behaga gå igång... ;)
#6 - 26 april 2015 05:50
Jag importerar bilderna helt ofixade i tråden. Om det är där du menar. De skalas ned automatiskt vad jag förstått.
#7 - 26 april 2015 06:06
Tack för snabbt svar, låter behändigt :)

Som en liten parentes så kan jag nämna, att dina trådar tilhör dom som jag har läst från början till slut, och därigenom fått mycket inspiration!
#8 - 26 april 2015 06:39
Bestämde mig tidigt för att jag ville ha en invändig bakgrund, och fastnade för Slimline, då den inte bygger så mycket i djupled. Passade på att besöka Herkules Zoo i Göteborg när jag ändå var på tjänsteresa, och i bilen hem så åkte både bakgrund och silikon, även Engelsk sjösten i lite varierande storlekar fick åka med.

Det enklaste när man ska montera den typen av bakgrund borde vara att lägga karet på rygg, och sen lägga exempelvis böcker eller något annat för att få tryck på den när silikonet torkar. Tyvärr så vill inte alltid min rygg deltaga i den typen av övningar, så jag löste det på ett annat sätt.

Jag tog några gängstänger (M8) och kapade ner dom till ca 33cm (då får man ut 3 per meter).
Därefter skruvade jag dit två muttrar och brickor, samt trädde på ett rör i varje ände.

Limmade därefter dit bakgrunden.

Tog en remsa mdf-skiva som jag ställde på en kartong mot framrutan, och ett antal överblivna bitar laminatgolv som jag satte mot bakgrunden.

Mellan remsan och laminatbitarna spände jag (försiktigt) mina hemmagjorda "tryckverktyg" för att få lagom tryck på Slimlinen när silikonet torkar.

En något flummig beskrivning, men lägger upp ett par bilder som kanske förtydligar vad jag menar :D

[ATTACH=CONFIG]75502[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75503[/ATTACH]
#9 - 26 april 2015 06:43
JiWe skrev:
Tack för snabbt svar, låter behändigt :)

Som en liten parentes så kan jag nämna, att dina trådar tilhör dom som jag har läst från början till slut, och därigenom fått mycket inspiration!

Ja det är det. Nu var jag ju ofin nog att inte säga att jag önskar dig varmt välkommen hit, både du som person och med en spännande tråd dessutom :D

Tack det värmer och gör mig glad att du upplevt trådarna som givande :)
#10 - 26 april 2015 06:57
Bluewing, jag tackar för välkomnandet!

Tycker inte du var ofin alls, du svarade på min fråga, och hjälpte mig därigenom med ett problem :D

Som en ytterliggare parentes, så måste jag säga att under tiden som jag har tillbringat med att läsa igenom dom trådar som jag har funnit intressanta (och dom är många) så har jag flera gånger reagerat på den "goa" stämning som råder här på Zoopet, upplever att det finns en genuin hjälpsamhet och vänlighet som skapar en "familjekänsla", i brist på annat ord.

Det är tyvärr inte alltid så vanligt på nätet, så det ska alla som hänger här ta till sig, för det är er förtjänst att det är så!
#11 - 26 april 2015 07:05
Ja den stämning som du beskriver JiWe, är en stor del av skälet till att jag hela tiden återkommer hit. Så gillar du den gissar jag att du kommer att bidra till den stämningen, du också.
Det som känns extra intressant är ju att du kommer att sats på Tanganyika. Hoppas det också innebär att du kan skapa en nyfikenhet hos andra för dessa arter. På Zoopet så är ju SA förhärskande över allt annat. Tanganyika syns inte så ofta trots att även admin har och har haft vidunderliga kar. Bryzell hade ju t.ex. ett sagolikt Princesskar.
Salt och växtkar syns bara sporadiskt. Men mest osynligt är just de asiatiska arterna faktiskt. Du hittar ytterst få kar med ren asiatisk inriktning. Så allt som breddar och ger öppningar mot nya arter är varmt välkommet!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 april 2015 07:30
JiWe skrev:
Kjell, Jag minns att vi var i Kalmar och köpte fisk vid något tillfälle, och det bör ha varit mellan -82 och -86, men har inget minne av vad affären hette.

Hade ju flera så det beror på när du var där - först var det Lindsdals Akvarium, sedan Akvariecentrum och sist Utopia Zoo. Den sista var ju då Europas största akvarieaffär så den drog besökare från hela Sverige.

Tänkte jag skulle börja lägga in lite bilder, men har lite problem med att få till rätt storlek. Om jag har förstått det rätt, så får bilder inte vara över en viss storlek, stämmer det?

Hittade det nu, det står att max är 400x400 pixlar, och om jag exporterar ut en bild i den storleken från Lightroom så blir den väldigt liten... är säkert jag som inte fattar... Men tar en ytterliggare en mugg kaffe, med förhoppningen att hjärnan ska behaga gå igång...

Nja. maxstorlek för Zoopet är 1250 pixlar samt 976,6 KB. Klicka på "Hantera bifogade bilder" nedan så kan du läsa detta.
Jag krymper alltid själv fotot (de flesta kameror tar ju idag foton som är mycket större (3.000-5.000 pixlar och 3-10 MB) eftersom automatkrympningen försämrar kvalitén något.
#13 - 27 april 2015 11:29
Lägger upp en bild på karet med bakgrunden monterad, känner mig ganska nöjd :)

Är inte lika snygg som en av dom djupare inredningarna från BTN, men då jag bara har
50 cm djup att leka med, så tycker jag att det är en bra kompromiss.

Och ja, jag har bottenfilter i karet. Detta av flera anledningar; det följde med :D, men framförallt att jag har kört med både ytterfilter, innerfilter och bottenfilter tidigare, i andra kar. Samtliga har fungerat bra, tycker att det finns både för- och nackdelar med alla typer av filter. Sista karet som jag hade, ett 540 med många Tanganyika-ciklider, det hade första året bara bottenfilter, och det funkade bra. I takt med att fiskmängden ökade, och framförallt när jag skaffade 6 stycken Frontosor, så ökade även behovet av filtrering, så då körde jag även med ett ytterfilter.

I detta karet så är tanken att inte ha så mycket fisk, och inte heller så stora, så det kanske räcker med bottenfiltret.

Annars så får det bli ett ytterfilter också, men det får tiden utvisa.

Även frigoliten är på plats på bilden, och lägger även upp en bild på ett gäng stenar som jag funderar på att använda. Kanske inte alla, men antagligen ett gäng av dom :D

[ATTACH=CONFIG]75547[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75548[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 april 2015 11:39
Bottenfilter funkar ofta rätt Ok om du inte har grävande fiskar i akvariet.
Sen rent allmänt så gillar tanganyika rätt bra snurr på vattnet och det blir det ju inte med ett bottenfilter men du kanske skall komplettera med en streamer och då spelar detta ju ingen roll
#15 - 27 april 2015 11:52
Kjell, det blir nog en streamer också :)
#16 - 27 april 2015 12:25
Halloj JiWe!
Välkommen till forumet (säger jag också). :)
Vad kul att se en ny projekttråd, speciellt med Tanganyika - det är oftast lite mindre av den varan här på Zoopet.

Känner så väl igen mig när jag tittar på bilden av de stenar som du funderar på att använda. Just när det gäller Tanganyikainredningar är det väldig fiffigt att lägga dom som du har gjort där, och så kan man kolla lite olika alternativ innan man drar ner bygget i karet.

Det skall bli jättekul att följa ditt projekt! Vad tänker du köra för fisk?
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 27 april 2015 12:56
Sen av någon underlig anledning så ser den jättestora högen med stenar plötsligt ut att vara rätt liten när de väl hamnat på plats i akvariet och man fyllt upp med vatten
#18 - 27 april 2015 12:59
Sen av någon underlig anledning så ser den jättestora högen med stenar plötsligt ut att vara rätt liten när de väl hamnat på plats i akvariet och man fyllt upp med vatten

Haha! :D Visst är det så!
#19 - 27 april 2015 13:11
Kul med en ny projekttråd, skall bli intressant att följa. Välkommen!
#20 - 27 april 2015 13:22
Härligt att känna sig välkommen! :)

Mats, det har byggts många olika varianter, först på liggunderlaget, sen i karet.
Tycker det är väldigt roligt att testa lite olika placeringar, och varianter :)
Sen när väl karet är igång, så kanske det ser helt annorlunda ut än "torrbygget" :D

Kommer att börja med några hästnosar och en av Prinsess-varianterna, och ett par malar :)
Blir en mjukstart, och så får karet komma igång i lugn och ro.
#21 - 27 april 2015 13:49
JiWe skrev:
Härligt att känna sig välkommen! :)

Mats, det har byggts många olika varianter, först på liggunderlaget, sen i karet.

Tycker det är väldigt roligt att testa lite olika placeringar, och varianter :)

Sen när väl karet är igång, så kanske det ser helt annorlunda ut än "torrbygget" :D

Kommer att börja med några hästnosar och en av Prinsess-varianterna, och ett par malar :)

Blir en mjukstart, och så får karet komma igång i lugn och ro.

Ja, man kan pussla i oändlighet, men det brukar ge sig av sig självt trots allt när man drar igång.

Härligt fiskval! Som sagt, det skall bli enormt kul att få följa utvecklingen!
#22 - 27 april 2015 18:18
Efter mycket pusslande och provande, så kändes det som om jag hade fått till en inredning som jag gillade.
Grus och vatten tillsattes, och lite nöjd var jag allt :D
Jag tycker att det finns alltid detaljer man kan pilla med i evighet, men känner att det har i mitt tycke blivit ganska ok, så nu fick det vara bra.
Om inte annat, så tackade ryggen mig, man står ju böjd som en ostbåge när man håller på att grejar :)

Någon kanske noterar att jag beskriver något som har hänt, och inte händer nu... Får erkänna att det jag beskriver här ovan, hände i början av förra veckan.

Tyvärr tänkte jag inte på att starta denna tråden då, vilket var korkat [:o]

Därför har jag tagit mig friheten att beskriva som om det händer nu, men kände nu att det var lika bra tala om hur det ligger till.

Hoppas ingen tar illa upp för detta, men ville gärna ha med dom olika momenten i tråden, istället för att slänga in en bild på karet direkt.

Karet fylldes i tisdags i förra veckan, och i fredags hämtade jag dom första invånarna :D

Ska försöka få till några bilder, så ni får se hur det ser ut nu :)
#23 - 27 april 2015 19:18
Inte det lättaste att fota fisk, men fick till ett par bilder som jag tycker är ok.
Bilderna på karet blev jag inte alls nöjd med, men får väl träna så kanske man kommer på hur man ska göra :)

[ATTACH=CONFIG]75550[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75551[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75552[/ATTACH]
#24 - 28 april 2015 04:28
Snyggt. Vad är det för sten?
#25 - 28 april 2015 04:50
Faltaren skrev:
Snyggt. Vad är det för sten?

Tack:)

Har för mig att det är diabas, kommer ursprungligen från ett stenbrott i närheten.
Jag gillar färgen och strukturen på dessa, har använt det tidigare i flera kar.

Har förstått att en del säger att dom kan orsaka problem (googlade diabas lite snabbt) när
man har dom i akvarium, men som sagt, har har haft dom tidigare och inga problem då,
så räknar med att det ska funka nu med :D

Dom kommer för övrigt ursprungligen från ett numera nedlagt stenbrott i närheten.
#26 - 28 april 2015 05:23
Aha lyx att ha sånt nära 😃
#27 - 28 april 2015 05:31
Ja, men där man kan hitta stenen idag, där är det naturreservat, så det kan bli dyrt om man hämtar där :D

Jag hade turen som hade en del kvar (måste nog vara lite knasig som sparar sten i många år) och dessutom av en ren slump hittade en hög i närheten av där jag bor. Gissar att det är någon som har haft dom i sin trädgård kanske, och sen tröttnat. Låg slängda vid en grusväg :D
#28 - 28 april 2015 06:14
Själv hade jag nog valt en annan färg på stenen, men roligt att se någon som vill ha stora stenrösen till sina ciklider. Kommer bli skitbra det där för firrarna :)
#29 - 28 april 2015 06:40
Snygg akvarium! Jag är svag för steniga inredningar och ditt är spot-on.

EK
#30 - 28 april 2015 06:48

Kollade en hel del på olika typer/färger på stenar, finns ju ganska mycket på marknaden att välja mellan.
Men är lite svag för mörka stenar, så det fick bli det igen :)

Hoppas också att invånarna kommer att trivas :D
#31 - 28 april 2015 07:01
Erikderek skrev:
Snygg akvarium! Jag är svag för steniga inredningar och ditt är spot-on.

EK

Tackar så mycket :)
#32 - 29 april 2015 05:00
Ibland drar hjärnan igång precis när man ska somna, och igår dök tanken upp att man kanske kan odla egna mygglarver?

Jag har ju en splitter ny tunna, som jag fick av en kompis. Om jag sågar av locket, sätter ut den på lämplig plats i trädgården, och fyller på lite vatten, så kanske det funkar?

Nackdelar: om man bortser från det uppenbara; att inte sätta den vid tomtgränsen in till grannen ;), finns det några andra saker man bör tänka på?

Man kanske ska sätta ett nät över, så man slipper löv och annat jox i? Eller det kanske är bra med löv i?

Om någon har några tankar om detta, så tar jag tacksamt emot feedback :D
#33 - 29 april 2015 06:49
Testat att filma lite med ajfånen, vilket gick så där. Problemet ligger hos undertecknad, inte hos ajfånen.
Har gått för nära, rutan är inte helt ren, något skakigt...

Men lägger upp den ändå :D

" target="_blank">
#34 - 29 april 2015 07:53
Halloj!
Jag har både tunnor och en liten damm i trädgården - där jag halvårsvis hämtar merparten av den mat jag ger mina fiskar.

Låt regnvatten och naturen sköta rubbet, bara ställ ut och vänta. Det gör ingenting om det hamnar lite blad och skit i vattnet, bara låt det vara och håva ur godsakerna.
Det fina är att du inte bara får mygglarver, utan massvis av vattenloppor och andra smådjur också - mums för fiskarna.
Dina Prinsessor kommer att gå apeshit när de får lite vattenloppor att käka!

Här en liten film av den lilla dammen i trädgården:
" target="_blank">
#35 - 29 april 2015 08:12
Halloj!

Jag har både tunnor och en liten damm i trädgården - där jag halvårsvis hämtar merparten av den mat jag ger mina fiskar.

Låt regnvatten och naturen sköta rubbet, bara ställ ut och vänta. Det gör ingenting om det hamnar lite blad och skit i vattnet, bara låt det vara och håva ur godsakerna.

Det fina är att du inte bara får mygglarver, utan massvis av vattenloppor och andra smådjur också - mums för fiskarna.

Dina Prinsessor kommer att gå apeshit när de får lite vattenloppor att käka!

Här en liten film av den lilla dammen i trädgården:

" target="_blank">

Det låter bra Mats :)

Fullt med godis för firrarna på filmen, kan se framför mig vilket party det blir i karet när man puttar i en laddning :D

Förr gick vi ju alltid ut i skogen, och håvade från diverse vattendrag, men känns inte som om jag vågar det idag.
Tycker att risken att få med något skit är för stor.
#36 - 29 april 2015 08:13
JiWe skrev:
Testat att filma lite med ajfånen, vilket gick så där. Problemet ligger hos undertecknad, inte hos ajfånen.

Har gått för nära, rutan är inte helt ren, något skakigt...

Men lägger upp den ändå :D

&feature=em-upload_owner" target="_blank">
&feature=em-upload_owner

Det står att videoklippet är privat så det går inte att kolla
#37 - 29 april 2015 08:24
JiWe skrev:
Det låter bra Mats :)

Fullt med godis för firrarna på filmen, kan se framför mig vilket party det blir i karet när man puttar i en laddning :D

Förr gick vi ju alltid ut i skogen, och håvade från diverse vattendrag, men känns inte som om jag vågar det idag.

Tycker att risken att få med något skit är för stor.

Ja, jag lovar att det blir ett drag av titaniska mått när de får levande mat.
Nu brukar jag försöka att ge mina fiskar levande föda i så hög grad som möjligt - det är ju lite svårare på vinterhalvåret, men då får man köra sina egna mixar och annat.

Jag har inte funderat så mycket på vad för slags skit man skulle få med när man håvar mat i sina trädgårdskärl, men för min del har det fungerat fint och aldrig varit något problem.
Nu måste jag dock bara tillägga att de metoder jag använder mig av förmodligen ses som helt idiotiska av de flesta akvarister här på forumet - så det som fungerar fint för min akvaristik, kanske inte är optimalt för andra.
Allt från Tanganyikaciklider till de mest delikata och kräsna Discusar får "vildfångad" mat här (inklusive lite skit, som bara är nyttigt och rensar magen).
Så kör några tunnor, och kolla vad naturen har att erbjuda!
#38 - 29 april 2015 08:35
Det var väl inget fel på den filmen :)

Och jag gillar verkligen strenrösena, kommer bli skitsnyggt med en massa prinsessyngel framöver!
#39 - 29 april 2015 08:38
Det står att videoklippet är privat så det går inte att kolla

Så blir det när det är skit bakom spakarna, jag som hade gjort fel när jag publicerade det [:o]

Testa denna länken:
" target="_blank">
#40 - 29 april 2015 08:38
Ja, jag lovar att det blir ett drag av titaniska mått när de får levande mat.

Nu brukar jag försöka att ge mina fiskar levande föda i så hög grad som möjligt - det är ju lite svårare på vinterhalvåret, men då får man köra sina egna mixar och annat.

Jag har inte funderat så mycket på vad för slags skit man skulle få med när man håvar mat i sina trädgårdskärl, men för min del har det fungerat fint och aldrig varit något problem.

Nu måste jag dock bara tillägga att de metoder jag använder mig av förmodligen ses som helt idiotiska av de flesta akvarister här på forumet - så det som fungerar fint för min akvaristik, kanske inte är optimalt för andra.

Allt från Tanganyikaciklider till de mest delikata och kräsna Discusar får "vildfångad" mat här (inklusive lite skit, som bara är nyttigt och rensar magen).

Så kör några tunnor, och kolla vad naturen har att erbjuda!

[:)]

Ja, nu är det dags att förbereda lite vattenansamlingar ute!
Det är roligt att mata med levande! :)
#41 - 29 april 2015 08:39
Kul att få se "sessor" på forumet igen :).

//Inger
#42 - 29 april 2015 08:54
Inger H skrev:
Kul att få se "sessor" på forumet igen :).

//Inger

Roligt att du också gillar dom :)
Har inte haft dom innan, men kände att det var en av dom arter jag ville ha nu när jag återupptog akvaristiken igen.
#43 - 29 april 2015 09:27
Jag har också haft prinsessor, Mats inspirerade mig att skaffa dessa. Jag försökte att efterlikna hans otroligt fina sesskar, men det blev ju inte alls som hans förstås (han hade många kilo sten i det karet), fast blev ganska så nöjd ändå :). Dom förökade sig hej vilt, så karet blev för litet till slut, så jag blev tvungen att ge bort dom.

//Inger
#44 - 29 april 2015 09:34
Inger H skrev:
Jag har också haft prinsessor, Mats inspirerade mig att skaffa dessa. Jag försökte att efterlikna hans otroligt fina sesskar, men det blev ju inte alls som hans förstås (han hade många kilo sten i det karet), fast blev ganska så nöjd ändå :). Dom förökade sig hej vilt, så karet blev för litet till slut, så jag blev tvungen att ge bort dom.

//Inger

Under genomläsningen av ett stort antal trådar, så fick jag inspiration från många håll. Vad det gäller sessorna, så var det även i mitt fall Mats som inspirerade mig, så det är hans förtjänst att dom bor i mitt kar :D
#45 - 29 april 2015 09:47
:D.

//Inger
#46 - 29 april 2015 09:51
Inger H skrev:

//Inger

JiWe skrev:
Under genomläsningen av ett stort antal trådar, så fick jag inspiration från många håll. Vad det gäller sessorna, så var det även i mitt fall Mats som inspirerade mig, så det är hans förtjänst att dom bor i mitt kar :D

Jisses, tack skall ni ha! :)
Ja, det är verkligen kul att ha kunnat inspirera - dessutom till stordåd som era kar är och var!
Jag kan ju säga att jag, på något sätt, gick all in med det 540-liter stora art-karet för prinsessvarianten Neolamprologus gracilis, med alldeles makalösa mängder sten.
Tyvärr fick jag avbryta det gracilis-projektet när det var som bäst, på grund av ett annat, lite större, kar som skulle få plats där istället.

(JiWe - kolla om du kan få upp några flata stenar lite närmare ytan, och belys dessa, så blir det fina algmattor för hästnosarna att gå och beta på).
#47 - 29 april 2015 10:48

(JiWe - kolla om du kan få upp några flata stenar lite närmare ytan, och belys dessa, så blir det fina algmattor för hästnosarna att gå och beta på).

Låter som en bra idé, ska "inventera" stensamlingen för att se vad som finns :)
#48 - 29 april 2015 11:16
JiWe skrev:
Låter som en bra idé, ska "inventera" stensamlingen för att se vad som finns :)

Här ser du stenmassor med varvat runda och flata stenar där jag använt lite "drivved" också, nära ytan. Om man håller sig i skinnet ett tag så bildas fina algmattor med massor av mumsfillibabba för fiskarna!

" target="_blank">
#49 - 29 april 2015 12:53
Här ser du stenmassor med varvat runda och flata stenar där jag använt lite "drivved" också, nära ytan. Om man håller sig i skinnet ett tag så bildas fina algmattor med massor av mumsfillibabba för fiskarna!

Ser fantastiskt läckert ut [:-58]

Vad är det för "drivved" du har puttat i?

Jag är sugen på att stoppa i lite rötter eller annat, men vet inte vad som kommer att funka,
dvs som inte påverkar vattnet i fel riktning?
#50 - 30 april 2015 08:34
JiWe skrev:
Ser fantastiskt läckert ut [:-58]

Vad är det för "drivved" du har puttat i?

Jag är sugen på att stoppa i lite rötter eller annat, men vet inte vad som kommer att funka,

dvs som inte påverkar vattnet i fel riktning?

Det är vanliga köperötter, typ Mopani, Red Moore o.s.v.
Nu är de rötter jag använder i Tanganyika-sammanhang rejält urlakade så de påverkar inte vattnet i speciellt hög grad.
Men, man får ju vara med på noterna och byta vatten regelbundet så att det inte surar till sig i baljan.
Jag har tittat på en hel del filmer och bilder från Tanganyikasjön, och ganska ofta - lite högre upp mot "strandkanterna", alltså den miljö vi gärna använder som förlaga när vi inreder Tanganyikabaljor - ser man en hel del rotdelar, träd, grenar o.dyl. som ligger i vattnet och bland stenarna. Därför har jag valt att faktiskt sätta in sådana detaljer i vissa av mina Tanganyikainredningar.
Många tycker att detta är fel och/eller fult, men jag bryr mig inte så mycket om det.

Här är några bilder på Tanganyika-kar där jag valt att addera trädetaljer:
#51 - 30 april 2015 08:47
Det är vanliga köperötter, typ Mopani, Red Moore o.s.v.

Nu är de rötter jag använder i Tanganyika-sammanhang rejält urlakade så de påverkar inte vattnet i speciellt hög grad.

Men, man får ju vara med på noterna och byta vatten regelbundet så att det inte surar till sig i baljan.

Jag har tittat på en hel del filmer och bilder från Tanganyikasjön, och ganska ofta - lite högre upp mot "strandkanterna", alltså den miljö vi gärna använder som förlaga när vi inreder Tanganyikabaljor - ser man en hel del rotdelar, träd, grenar o.dyl. som ligger i vattnet och bland stenarna. Därför har jag valt att faktiskt sätta in sådana detaljer i vissa av mina Tanganyikainredningar.

Många tycker att detta är fel och/eller fult, men jag bryr mig inte så mycket om det.

Här är några bilder på Tanganyika-kar där jag valt att addera trädetaljer:

Först av allt: läckra bilder på vackra interiörer :D

Har också kollat på filmer från Tanganyikasjön, och det är ju som du säger rätt mycket rötter och grenar i deras naturliga miljö, så jag vill gärna testa det.

Och, det är dessutom (i mina ögon) djäkligt snyggt

Tror jag har någon/några gammla rötter, som har legat i kar tidigar. Ska försöka rota fram dom.

Om jag skaffar några nya, så får väl dom bo i en tunna ett bra tag, innan dom får flytta in :D
#52 - 30 april 2015 08:52
JiWe skrev:
Först av allt: läckra bilder på vackra interiörer :D

Har också kollat på filmer från Tanganyikasjön, och det är ju som du säger rätt mycket rötter och grenar i deras naturliga miljö, så jag vill gärna testa det.

Och, det är dessutom (i mina ögon) djäkligt snyggt

Tror jag har någon/några gammla rötter, som har legat i kar tidigar. Ska försöka rota fram dom.

Om jag skaffar några nya, så får väl dom bo i en tunna ett bra tag, innan dom får flytta in :D

Låter kanonbra! Ös på! :)
#53 - 3 maj 2015 19:55
Hittade en av mina gamla rötter, och efter rengöring och blötläggning, så ligger den i karet nu.
Ska försöka hitta lite flera, tycker att det blir riktigt läckert.
Återkommer med bilder på inredningen, när jag är nöjd :)

Blir bilder på två hannar, hästnosen är riktigt kaxig, medan prinsessan är mera lugn :D

[ATTACH=CONFIG]75789[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75790[/ATTACH]
#54 - 5 maj 2015 05:05
En av hästnosarna har fått ett "sår" precis vid gällocket, det är den hannen som gärna jagar dom andra.

Det kan ju vara så att skadan har uppstått pga att det är trångt när han jagar fram i stenröset, men
vill gärna ha lite input.

Kan ju vara svamp, vilket jag tycker det ser ut som.

Tar tacksamt emot förslag!

[ATTACH=CONFIG]75811[/ATTACH]
#55 - 17 maj 2015 12:56
Dagarna har rullat på och pga att annat i livet har tagit stor plats, så har jag varit frånvarande här.

Karet har nu varit igång lite över tre veckor, och allt rullar på som det ska. Efter ungefär 19 dagar så började Nitriten stiga, men den var aldrig uppe på några "farliga" nivåer, och är idag inte mätbar, vilket känns gott :D

Har matat lite varannan dag, och det gick ju bra denna gången också, även om det nästan är 30 år sen jag startade upp ett kar senast.

Inspirerad av Mats bilder, så har det även åkt i några rötter, vilket jag tycker är djäkligt snyggt!
Blev också lite Valisneria och några Anubias, så nu är jag nöjd med inredningen.

Har hållit koll på vattnet, och rötterna påverkade inte PH alls :)

Hästnoshannen på bilden i förra inlägget, ser nu mycket bättre ut. Det är i stort sett läkt, bara en liten prick kvar.

Prinsessorna är ett stabilt par, som tillbringar sin mesta tid tillsammans, så förhoppningsvis så händer det något snart ;)

Det verkar som om jag hade tur med nästnosarna, det är två som hänger ihop hela tiden och "spelar" för varandra :)
Ska bli spännande att se om dom "får till det" :D
#56 - 17 maj 2015 17:30
Testar att lägga upp en filmsnutt, krävs mycket mera övning innan jag får till det!

Men ger en uppfattning om hur karet ser ut iaf :)

" target="_blank">
#57 - 17 maj 2015 17:40
JiWe skrev:
Testar att lägga upp en filmsnutt, krävs mycket mera övning innan jag får till det!

Men ger en uppfattning om hur karet ser ut iaf :)

" target="_blank">

Det står att din filmsnutt är privat.

//Inger
#58 - 17 maj 2015 17:44
Har filmat lite i karet, behöver träna mycket på detta, men här kommer länken:

" target="_blank">
#59 - 17 maj 2015 17:45
Hej Inger,

Missade ditt svar. Tog bort och lade till igen, funkar det nu?
#60 - 17 maj 2015 17:47
JiWe skrev:
Hej Inger,

Missade ditt svar. Tog bort och lade till igen, funkar det nu?

Nope.

//Inger
#61 - 17 maj 2015 18:04
Inger H skrev:
Nope.

//Inger

När jag går in och kollar, så står det att den är "offentlig", men bevisligen så är den inte det...
Jag och YouTube är inte polare, så går och kollar lite på firrarna live istället.

Ska försöka lösa detta senare.

/Johan
#62 - 17 maj 2015 18:22
JiWe skrev:
När jag går in och kollar, så står det att den är "offentlig", men bevisligen så är den inte det...

Jag och YouTube är inte polare, så går och kollar lite på firrarna live istället.

Ska försöka lösa detta senare.

/Johan

Jag är inte heller vän med YT, så du är inte ensam :). För mig tar det säkert ett dygn att ladda upp en filmsnutt som är på ett par minuter, så då tryter mitt tålamod. Fast det är nog inte YT:s fel att det tar så lång tid.

//Inger
#63 - 17 maj 2015 18:25
Filmen fungera nu iaf. Jag kunde se den.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#64 - 17 maj 2015 18:40
Funkar här med, ser ju toppenfint ut. Snart har du små minisessor i karet :).

//Inger
#65 - 17 maj 2015 18:50
Inger H skrev:
Funkar här med, ser ju toppenfint ut. Snart har du små minisessor i karet :).

//Inger

Tack Inger, ja med lite tur så kanske det blir småttingar :)

Hoppas även att hästnosarna kommer att lyckas, hade varit riktigt kul!
#66 - 17 maj 2015 19:19
När jag satt och plöjde igenom massa trådar, både här och på andra sidor, så läste jag både två och tre diskussioner gällande ramakvarium och aluminiumbänk. Ofta fanns det en fundering om golvet skulle sätta sig, och därigenom orsaka läkage i karet.

Även jag hade dom funderingarna, och funderade på om jag skulle bygga en egen bänk. Planerade att svetsa ihop en bänk med sex ben, och justerbara fötter. Tänkte även ha en tjock skiva som skulle ligga mellan karet och bänken. Hade bestämt mig för ett kar från Åleds, på 420 liter.

När jag diskuterade detta med Arnold, så tyckte han givetvis att deras egna bänkar var dom bästa. Då jag fick ett riktigt bra pris, så slutade det med att jag köpte även bänken där. Då återstod mina funderingar om belastningen per ben på golvet. Då jag själv har renoverat huset, så har jag koll på var och på vilket håll bjälkarna går, och vilket mellanrum det är, i detta fallet så är det cc 600 mm. På bjälkarna så ligger det ursprungliga trägolvet (huset är byggt-40) och ovanpå det, så har jag lagt 22 mm spånskiva.

Detta borde inte vara något problem, men för säkerhets skull så tillverkade jag en skiva som ställningen står på, detta för att (åtminstone i teorin) sprida ut vikten/trycket på en större yta.

Jag tog en mdf-skiva i tjockleken 16 mm, och sågade ut två skivor som var 50 mm längre och bredare än bänken. Hellimmade ihop dessa med sättlim. Klädde sedan ovansidan med laminatgolv av tjockleken 8 mm, så den totala tjockleken blev 40 mm. Även detta hellimmades med sättlim. Satte även en eklist runt om, för att det skulle se snyggt ut.

Bifogar bild på ett av hörnen av skivan:

[ATTACH=CONFIG]76053[/ATTACH]
#67 - 19 maj 2015 18:41
Igår beställde jag ett ytterfilter, ett JBL e1501. Kände att jag ville ha lite mera drag i karet, kör ju med bottenfilter med ett 1500 l/h pumphuvud samt en liten streamer som pumpar ca 600 l/h.

Idag kom det, och efter jobb och middag, så blev det kvällens projekt :)

Lite pillerill blev det innan jag fick igång det (Tack Tommy för hjälpen!) men när det väl snurrade på så blev jag mer än nöjd.
Tyst, med bra tryck i mitt 420 liters, och även fiskarna uppförde sig som om det var ett lyft!

Kör med strilröret nu, och tror att det får sitta kvar i fortsättningen också. Ska testa imorgon att sätta utblåset i andra änden av karet, och se hur det blir.

Alltid kul att greja lite :D Tror jag tillomed ska ta mig en liten whiskey, tycker jag har gjort mig förtjänt av det... ;)
#68 - 23 maj 2015 17:45
Lördagsmys i karet :D

Det ena paret av hästnosarna "övar" lite, tror att dom är för unga/små, men man vet ju aldrig :)

Länkar till en film, ber om ursäkt för den bedrövliga kvalitén, men slet bara upp smartphonen och filmade, ville ju inte missa evenemanget... :D

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#69 - 23 maj 2015 17:51
Gillar väldigt mycket filmer med lekande fiskar :). Snart levande mat till sessorna, eller vad tror du?

//Inger
#70 - 23 maj 2015 18:20
Vi får väl se hur det går, är ju inte säkert att dom går så länge att det blir yngel.
Men det hade varit riktigt kul, så håller tummarna :D

Sen är det väl stor risk att dom blir mat, finns ju mycket sten och många gömställen, men blir nog tufft!
#71 - 24 maj 2015 17:44
Fru hästnos har ställt sig i en grotta i ett av stenrösena, och hon ser ut som hon har påssjukan, så jag håller tummarna :D
#72 - 27 maj 2015 19:53
Försökte ta en bild på den ruvande hästnosen, men hon håller sig undan.
Till sist blev det några bilder, inte bra, men ändå lite kul att ha :)
Lägger även upp en bild på Prinsess-hannen, ser ut som om han funderar på vad jag pysslar med... ;)

[ATTACH=CONFIG]76190[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76191[/ATTACH]
#73 - 5 juni 2015 05:32
Igår så hade hästnosen gått med rommen i 12 dagar, och mycket riktigt så lämnade hon över till hannen.
Ett roligt skådespel att se, med mycket darrningar och spelande för varandra.
Sen ställde hon sig lodrätt, med munnen neråt, och släppte ut ett/en i taget.
Hannens beteende var lite speciellt, tycker jag, han stod ungefär 10-15 cm ifrån honan,
och varje gång hon släppte ut ett romkorn, så tog han det blixtsnabbt i munnen, och försvann
in i ett av stenrösena. Efter någon minut så återkom han, och spelet fortsatte.
Men när dom var klara, så tyckte jag att det såg ut som om han knappt hade något i munnen.
Jaja, dom är ju nybörjare, så det löser sig säkert med tiden.:)

Imorgon lördag så kommer jag att hälsa på Kent i Nol, och utöka invånarantalet i karet.
Någon Julle och ett gäng snäcklekare och kanske något annat får följa med hem :D
#74 - 7 juni 2015 19:40
Gårdagens lilla utflykt till Kent i Nol var lyckad, mycket att titta på och mycket trevligt att tjata lite med någon som är så kunnig som Kent.
Fick även med mig några nya invånare till karet; 4 st Julidochromis ornatus och 3 par [SIZE=2][B][I]Lamprologus similis [/SIZE][/B][/I][SIZE=2]Tanken var att jag skulle köpt ett par av Jullarna, men då Kent inte kunde med säkerhet plocka ut ett par, så tog jag alla fyra.
Finns ju en chans att jag blir tvungen att flytta några, när dom har parat ut sig, men det får tiden utvisa.
Blev även ett par Prinsessor och även en Ancistrus-hona, så slipper min hane vara ensam :)

Lite märkligt att det finns människor som tycker det är konstigt att man kör sammanlagt över 60 mil för att handla fisk,
det förstår jag inte alls... ;)

Lägger upp ett par bilder på nyförvärven:D
[ATTACH=CONFIG]76336[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76337[/ATTACH][/SIZE]
#75 - 8 juni 2015 19:20
Trevligt att läsa om dina fiskar JiWe. Du är verkligen grym på att ta bilder. Fantastiska!
#76 - 8 juni 2015 20:42
Riktigt bra bilder, en fröjd för ögat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#77 - 9 juni 2015 04:27
Tack så mycket Bluewing och Tommy, men tycker att det är ganska svårt att få till snygga bilder. Den ovan på snäcklekaren är jag väldigt nöjd med, men det blir många man bara raderar :)

Det finns väldigt många på forumet som tar helt fantastiska bilder, och där har man mycket att lära!

Sen har vi alla som lägger ut helt underbara filmer, inte minst ni två, som ger inspiration och mervärde.:D
#78 - 9 juni 2015 04:40
Dom nya invånarna har funnit sig väl tillrätta i karet, och det är väldigt harmoniskt just nu. Inga större bråk, utan bara lite markeringar för att visa revirgränser.

Prinsessorna gräver av hjärtans lust i ett av stenrösena, kan bli lite trevligt där framöver :)

Även snäcklekarna verkar vara på gång, spelar och visar upp sig för varandra :)

Mitt hästnospar som lekte för ett tag sen, där allt gick bra tills det var dags för honan att lämnar över
rommen till hannen, är också på gång. När dom spelar för varandra ser det ut som om dom
har fått ett epileptiskt anfall, så det närmar sig nog lek nummer två. Hoppas hannen sköter sig
denna gången :)

Jullarna verkar ha parat ut sig, och det blev som jag misstänkte. Det står en julle undankörd i varje ände
av karet, vi får se hur det går framöver. Blir det mycket strider, så får jag skänka bort dom.

Sammanfattningsvis; en stor tummen upp :D
#79 - 9 juni 2015 19:30
Låter som en hel del action i karet. Kul att du berättar så mycket [emoji5]️
#80 - 9 juni 2015 19:45
Det ska bli spännande att se hur "sessorna" beter sig mot dom andra invånarna när dom får föräldraransvar :).

//Inger
#81 - 10 juni 2015 04:44
Ja,det är full rulle nu, vi får se hur det utvecklar sig.

Mina små snäcklekare gjorde sitt bästa igår för att imitera en grävmaskin, kanske snart är en helt ny layout i karet :).

Håller med dig Inger H, det var ju när jag läste i Mats tråd som suget kom att skaffa "sessor", och framförallt när han beskrev deras familjeliv, så det ser jag fram emot :D.
#82 - 11 juni 2015 19:29
JiWe skrev:
Håller med dig Inger H, det var ju när jag läste i Mats tråd som suget kom att skaffa "sessor", och framförallt när han beskrev deras familjeliv, så det ser jag fram emot :D.

Slänger in en liten film. Det här karet är ett art-kar, så det kan bli svårt att få liknande "familjemiljö" när man blandar fler arter. Här var det tre huvudpar på 540-liter, och några yngelpar som lekte dessutom. Föräldrarna drar kanske inte alltid jämnt - men de äldre ynglen sköter sin syskonvård, över gränserna, utan knussel.
På detta sätt kan man studera "prinsess"-arternas intressanta kolonistruktur, men man måste också förstå att karets gränser - sätter gränser. En koloni måste få och ha utbyte med angränsande kolonier (med "skötare" och presumtiva parbildare), och detta blir svårt i akvarium...
" target="_blank">
#83 - 11 juni 2015 21:44
Halloj Johan!
Om du vill att tråden skall fortgå, skall du nog så snart som möjligt, hoppa över och ignorera mina inlägg här - och uppdatera själv, så att det blir flöde i din tråd.
Jag ser fram emot att följa ditt projekt och ser med tillförsikt det fortsatta flödet, och utvecklingen i ditt Tanganyikaprojekt!
#84 - 12 juni 2015 07:54
Så kul att få se filmen igen Mats, nästan på pricken ett år gammal :). Ser ut som om filmen är från deras riktiga biotop i det vilda. Dom är vackra dessa sessor :).

//Inger
#85 - 12 juni 2015 08:16
Inger H skrev:
Så kul att få se filmen igen Mats, nästan på pricken ett år gammal :). Ser ut som om filmen är från deras riktiga biotop i det vilda. Dom är vackra dessa sessor :).

//Inger

Kul att höra, Inger! :)
Det finns otroligt många bilder och filmer från detta kar - antagligen det mest väldokumenterade kar jag haft.
Karet blev ju väldigt lyckat och fick en fin, naturlig look. Det var lite trist att behöva släcka karet, men det skulle ju få plats med ett annat, lite större...
#86 - 12 juni 2015 12:27
Här händer det grejor, medan en annan är upptagen med annat :D

Den filmen har jag kollat på många gånger, gillar den skarpt. I mitt fall blir det ju omöjligt
att få till samma miljö, då jag har ett blandat Tanga-kar.

Men hoppas och tror att det ändå kommer bli en intressant resa tillsammans med Prinsessorna,
och att man kan få se prov på deras yngelvård.

Och, ni är välkomna att skriva hur mycket som helst i denna tråden, även om jag är frånvarande, det är bara trevligt :D
#87 - 12 juni 2015 13:18
JiWe skrev:
Här händer det grejor, medan en annan är upptagen med annat :D

Den filmen har jag kollat på många gånger, gillar den skarpt. I mitt fall blir det ju omöjligt

att få till samma miljö, då jag har ett blandat Tanga-kar.

Men hoppas och tror att det ändå kommer bli en intressant resa tillsammans med Prinsessorna,

och att man kan få se prov på deras yngelvård.

Och, ni är välkomna att skriva hur mycket som helst i denna tråden, även om jag är frånvarande, det är bara trevligt :D

Visst, när dina "sessor" dragit igång så finns det inget som stoppar dom!
Här några bilder från ett 960 med en jädrans massa olika T-ciklider och ett par N. gracilis - faktiskt föräldrarna till de jag hade i 540-karet.
#88 - 12 juni 2015 18:58
Jädra goa bilder, Mats, ser fram emot när första kullen dyker upp.
Honan håller på att bygga ut en grotta, men hon har ingen panik direkt. Jobbar i omgångar,
och sen tar hon en sväng och kollar läget, och sen tillbaka till grävandet igen.

Men några fiskar som är bland dom häftigaste jag har haft är Lamprologus similis, dessa pytteciklider är tuffa som bara den.
Dom håller på att möblera om bland sina snäckskal, och flyttar och gräver och står i.
Rätt vad det är så kommer en hästnos, eller en ornatus och ska stödda sig, men dessa 3-4 cm långa fiskar står upp mot dom alla!
Så häftigt att se :D
#89 - 12 juni 2015 20:53
JiWe skrev:
Jädra goa bilder, Mats, ser fram emot när första kullen dyker upp.

Honan håller på att bygga ut en grotta, men hon har ingen panik direkt. Jobbar i omgångar,

och sen tar hon en sväng och kollar läget, och sen tillbaka till grävandet igen.

Men några fiskar som är bland dom häftigaste jag har haft är Lamprologus similis, dessa pytteciklider är tuffa som bara den.

Dom håller på att möblera om bland sina snäckskal, och flyttar och gräver och står i.

Rätt vad det är så kommer en hästnos, eller en ornatus och ska stödda sig, men dessa 3-4 cm långa fiskar står upp mot dom alla!

Så häftigt att se :D

Låter som att det går riktigt härligt till i burken, kul!
Jodu, prinsessorna är "stealthiga" så det räcker - när man minst anar det så plockar de fram en redig kull.
#90 - 16 juni 2015 14:51
Införskaffade ett par ledspottar från Ikea, som tänds ett par minuter innan lysrören släcks, för att få lite "mjukare" släckning.
Och givetvis tvärtom, när det tänds :)
Det blev i mitt tycke väldigt snyggt, tyvärr framgår det inte i filmen. I verkligheten är ljuset gulare och mjukare.

" target="_blank">
#91 - 17 juni 2015 21:48
Lite bilder

:d[ATTACH=CONFIG]76528[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76529[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76530[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76531[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76532[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76533[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76534[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76535[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76536[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76537[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76538[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76539[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76540[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76541[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76542[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76543[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76544[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76545[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76546[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76547[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76548[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76549[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76550[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76551[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76552[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76553[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76554[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76555[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76556[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76557[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76558[/ATTACH]:D
#92 - 17 juni 2015 22:31
Snygga bilder på mycket vackra fiskar! :)
#93 - 18 juni 2015 07:43
xanadu skrev:
Snygga bilder på mycket vackra fiskar! :)

Tusen tack! :)
#94 - 18 juni 2015 10:40
Favorit: "sessorna", (fina bilder) :).

//Inger
#95 - 18 juni 2015 11:37
Inger H skrev:
Favorit: "sessorna", (fina bilder) :).

//Inger

Tack Inger!

Själv har jag svårt för att välja någon favorit, dom har alla något som gör att dom sticker ut,
både i beteende och i utseende :).
#96 - 18 juni 2015 11:44
JiWe skrev:
Tack Inger!

Själv har jag svårt för att välja någon favorit, dom har alla något som gör att dom sticker ut,

både i beteende och i utseende :).

Jag har bara haft sessor, men jag förstår att dina andra fiskar också har intressanta beteenden :).

//Inger
#97 - 18 juni 2015 11:53
En som jag verkligen kan rekommendera om du skulle bli sugen på Tanganyika, det är Lamprologus Similis.

Fysiskt väldigt liten ciklid, men med en väldigt härlig attityd. Kommer det någon större fisk in bland deras snäckor,
så spärrar den ut alla fenorna, och gör sig så stor som möjligt, och kör bort inkräktaren :)
Det är inte illa för en fisk som är 3-4 cm, verkar som den inte har förstått hur liten den är :D

Annars så är dom väldigt snälla, inga strider inbördes alls.

Är ju perfekt att ha ett gäng i ett mindre kar, så tar det ju nästan ingen plats heller... ;)
#98 - 18 juni 2015 19:59
Prinsessorna har legat i :)

Ikväll när jag satt och kollade i karet, så noterade jag att Prinsessorna uppförde sig lite anorlunda.
Hannen som har patrullerat området kring grottan på ett lugnt sätt, tillät nu inte någon att komma i
närheten. Han körde bort dom direkt dom närmade sig.

Efter lite spionerande så fick jag syn på dom; en kull med yngel som svärmade i grottan :D

Väldigt dum vinkel att filma eller fota i, men här kommer en liten film. Kvalitén är ingen höjdare, men körde med smartphonen så då blir det så här.

Titta i mitten, där syns en öppning till grottan, där syns dom små liven :D

" target="_blank">
#99 - 18 juni 2015 21:35
JiWe skrev:
Ikväll när jag satt och kollade i karet, så noterade jag att Prinsessorna uppförde sig lite anorlunda.

Hannen som har patrullerat området kring grottan på ett lugnt sätt, tillät nu inte någon att komma i

närheten. Han körde bort dom direkt dom närmade sig.

Efter lite spionerande så fick jag syn på dom; en kull med yngel som svärmade i grottan :D

Väldigt dum vinkel att filma eller fota i, men här kommer en liten film. Kvalitén är ingen höjdare, men körde med smartphonen så då blir det så här.

Titta i mitten, där syns en öppning till grottan, där syns dom små liven :D

" target="_blank">

Sesådärja! Det va' la gôtt! :)
#100 - 19 juni 2015 12:10
New Kids On The Block :)

Nu har dom släppt ut nästan alla ur grottan, så frågan är hur länge dom kan skydda dom mot övriga invånare.

Ska bli spännande att följa utvecklingen, får passa på att filma lite så länge :D

" target="_blank">
#101 - 19 juni 2015 12:19
Fasen va skoj! Grattis :)
#102 - 19 juni 2015 12:44
xanadu skrev:
Fasen va skoj! Grattis :)

Tusen tack! Ja, det är riktigt kul, hade varit skoj om någon överlevt, men det blir som det blir :)
#103 - 22 juni 2015 14:29
Än så länge så är där ungefär 20-25 yngel kvar, Prinsessorna gör ett bra jobb som väktare :D

Det är väl när jag matar, som dom tappar koncentrationen lite, och släpper lite på vaksamheten.

När jag matar ynglen med Artemia, så äter föräldrarna oxå friskt, men ynglen får nog i sig så det räcker ändå.

Som jag skrev i en tidigare post, så blev jag lite överraskad när dom plockade fram ynglen, så jag hade ju inte förberett med Artemia. Blev att åka in till den lokala zoobutiken på Midsommaraftons förmiddag och shoppa lite. Han bedyrade att denna Artemian var av hög kvalité, och att dom låg på ca 80% kläckningsgrad.

Detta var ju rent bs, ligger på ca 20-30% vad jag kan se, och då kör jag både låda och luft/flaska för att jämföra.
Jag köpte även något som heter Liquifry, som man kan ge direkt. Det är i vätskeform, så lite förarbete krävdes.

Jag fixade till en spruta och lite luftslang, som jag monterade på en glasfiberstav, så att jag skulle kunna mata ynglen utan att behöva stoppa ner en stor hand och skrämma slag på dom.

Öppnade kartongen med Liquifry, och tog fram burken/flasken. Sista förbrukningsdag: 2013/09

Blir så trött, kommer inte att spendera mer pengar där.

Matade ändå med det tills Artemian hade börjat kläcka, så den kanske funkade ändå. Men tycker att om det är en seriös butik, så ska man inte sälja något som har passerat bäst före datum.
#104 - 23 juni 2015 18:07
Hästnosarna leker igen :)

Nu har hästnosarna lekt igen, jag hade turen att komma in i rummet mitt i "akten".
Så tog fram kameran och försökte få lite bilder, utan att störa dom.

[ATTACH=CONFIG]76631[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76632[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76633[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76634[/ATTACH]

Blev även en bild på Prinsessynglen :)

[ATTACH=CONFIG]76635[/ATTACH]
#105 - 29 juni 2015 20:35
Snäcklekarna har lekt!

När jag satt framför karet ikväll, så såg jag plötsligt ett yngel som visade sig i en av snäckorna. Flyttade försiktigt närmare och såg några stycken till. Mamman tyckte inte om min närvaro, så hon simmade in i snäckan och blockerade.

Tror att det blir tufft för dom att klara sig, hästnoshannen och Ornatus-paret har sett att där är yngel, så dom kretsar runt och väntar på rätt tillfälle. Så länge dom är i snäckan så är det lugnt, för där kommer dom inte in.

Yngel av Prinsessorna, Hästnoshonan går med rom och nu yngel av Lamprologus Similis också, känns som om dom trivs ganska bra i karet :)

Filmade lite försiktigt, och en bit in i filmen kan man se några yngel som visar sig i snäcköppningen :D
Tyvärr så vet jag inte hur man vrider filmen så den kommer på rätt håll... [:o]

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#106 - 30 juni 2015 05:17
Så roligt! Grattis till yngel!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#107 - 30 juni 2015 09:12
HeidiH skrev:
Så roligt! Grattis till yngel!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

Tusen tack,

Det är riktigt kul, känns som ett kvitto på att dom trivs i karet :)
#108 - 28 juli 2015 14:17
Något fel i karet?

Har precis kommit hem efter att tillbringat lite över två veckor i Norge, i jakt på laxen. Har varit en härlig resa, och även fisket har varit bra!

Men i karet så är det inte lika bra; samtliga hästnosar har dött, och även Prinsess-hannen har lämnat in. Har haft hjälp med tillsyn av karet och matning.

Jag mätte upp små portioner och fiskarna fick mat varannan dag, så det är inte övermatat. Temperaturen har hela tiden legat som den ska, och filter och annan utrustning har inte lagt av.

Ser att en av Prinsess-honorna är "uppsvullen" och står och "tuggar" i ett hörn hela tiden. Skriver tuggar i brist på bättre beskrivning, munnen rör sig hela tiden, och hon lutar åt ena hållet, som om hon håller på att kappsejsa.

Ska försöka håva upp henne, men det är inte så lätt, mycket sten att gömma sig under.

Är det någon som har något förslag på vad det kan vara? Bukvattensot?

Tacksam för all input och förslag!
#109 - 2 augusti 2015 09:54
Har efter kontakt med Kent i Nol, som också trodde att det är Bukvattensot, börjat medicinera med Octozin.

Plockade ut i princip alla stenar för att kunna se om det låg några döda fiskar i någon grotta. Hittade en snäcklekare som plockades bort.

Därefter bytte jag 50% av vattnet, och påbörjade medicineringen.
En tablett per 22,5 liter vatten i 3 dagar, ingen matning under medicineringen.

31/7 16 tabletter (en snäcklekare bortplockad, inga andra visar några symptom nu)
1/8 16 tabletter
2/8 16 tabletter
5/8 Vattenbyte ca 50%

Akvariet är på 420 liter, och borträknad volymen på grus och sten, så har jag kommit fram till antalet tabletter. Detta är en ganska halvgrov uppskattning, men tror den är nära sanningen.

Ovanstående skriver jag främst för mitt eget minnes skull, känns enklast att samla allt som händer i denna tråden.

Skrev även ett inlägg i sjukdomstråden, och Mats skrev en väldigt tänkvärd kommentar, som jag helhjärtat instämmer i :)
#110 - 6 augusti 2015 06:11
Just nu så ser det ljust ut på sjukdomsfronten, inga fler som visar några symptom och samtliga verkar pigga och uppför sig normalt!

Är medveten om att det är för tidigt att ropa hej, men håller tummarna att det är löst :p

Strax innan släckning igår, då jag satt på golvet framför karet och detaljstuderade allt och alla med skarpaste glasögonen på, så såg jag att Jullarna hade yngel... :D I "deras" stenröse var det några småttingar som syntes, simmandes upponer i en grotta, ska bli spännnande att se hur det går!
#111 - 18 augusti 2015 12:39
Det verkar som om det har löst sig i karet, inga fler som har blivit sjuka. Efter ett antal vattenbyten och försiktig matning så
är karet omstartat igen, alla värden är som dom ska.

Skönt att det gick över utan att fler dog, men nu får det rulla på ett tag utan några förändringar.

Prinsess-ynglen växer så det knakar, och snäcklekarna är på g igen. Från deras första kull så är det ett par stycken
yngel som har överlevt, ska bli spännande att se hur det går när nästa kull kläcks :)

Vad jag kan se så är det bara ett yngel som har klarat sig av Jullarnas kull, men det verkar som det snart
ska bli lite action där igen!
#112 - 3 oktober 2015 17:17
Tillbaka!

Det finns tillfällen i livet då det känns som man inte räcker till, och jag har haft en ganska lång period där det har varit så. Därav att det har varit tyst i min tråd, men tänkte att jag skulle väcka den till liv igen :)

Efter sjukdomen i karet så har det rullat på. Jullarna har nu lekt tre gånger, men det blir inte så många yngel som klarar sig, men det gör inte så mycket. Har ju inte varit min tanke att odla.

Även snäcklekarna har yngel, tror det är två kullar nu. Svårt att avgöra, för dom har grävt ut mycket under snäckorna, och det är där dom håller till.

Prinsess-ynglen växer så det knakar, dom största är ca 3 cm, vilket är väldigt kul!

Som någon kanske minns, så dog Prinsess-hannen när jag var i Norge i juli.
Så jag har haft planer på att skaffa en ny till hennne, så hon slipper gå själv.

Men, igår kväll när jag kollade till karet strax innan släckning, så såg jag något som rörde sig på botten
i hennes grotta. Hittade inte mina glasögon, så hade svårt att se vad det var.

Idag när jag matade, så såg jag att det var yngel, ca 30 stycken, och både Prinsess-honan och hennes yngel vaktade dom.

Då det inte har funnits någon hanne i karet på över två månader, så måste jag erkänna att jag inte fattar... :confused:

Vet ju inte om något av hennes första yngel kan vara könsmoget, men dom är ju inte så stora ännu.

Kliar mig i huvudet, och fattar nada.... :confused:

Och nej, jag är helt nykter :D
#113 - 3 oktober 2015 17:29
Jungfrufödsel?:confused::D

//Inger
#114 - 3 oktober 2015 17:47
Det föreslog min sambo oxå :D

När jag läser det jag har skrivit, så verkar det som om jag är knäpp, men det har ju inte
funnits någon hanne i karet sen mitten av juli.

Som jag ser det, så finns det tre alternativ:

Någon har släppt i en hanne, som håller sig gömd....
Den döda hannen går igen... (eller simmar igen...)
En av Julle-hannarna maskerade sig till Prinsess-hanne, för att få lite action...

:D

Och nej, det är inte ett lördags-skämt!
#115 - 3 oktober 2015 17:52
Gissar på alt. 2 eller 3 ;):).

//Inger
#116 - 4 oktober 2015 11:52
Tog en film med på småttingarna, blev inte så bra, fick använda smartphonen eftersom kameran inte var
laddad.

Men man ser iaf att där finns yngel, så ingen tror att jag hallucinerar :D

" target="_blank">
#117 - 4 oktober 2015 13:47
Den filmen är bevis nog, härligt att se småttingarna :).

//Inger
#118 - 18 oktober 2015 00:12
Det rullar på som det ska i karet, alla verkar trivas och mår bra.
Ornatus-paret leker regelbundet, och där finns yngel från minst fyra olika tillfällen. Dom är inte många,
men ungefär 4-5 från varje tillfälle. Antalet är ju bara en uppskattning, då dom har lagt
beslag på det vänstra stenröset, och där finns många möjligheter att gömma sig.

Vad det gäller snäcklekarna, Similis, så är det bara ett yngel som syns regelbundet.
Planerar att lägga ner ytterliggare ett gäng snäckor, samt utöka gruppen med 2-4 fiskar.

Bifogar ytterligare en halvtaskig film, på två generationer av Princess-yngel :D

" target="_blank">
#119 - 22 oktober 2015 19:07
Här kommer en liten filmsnutt på hela karet. Tittar man noga på vänstersidan, så ser man några Ornatus-yngel.
Nu har dom nog fem generationer yngel, det är tur att det blir väldigt få i varje kull.

I mitten så håller snäcklekarna till, tanken är att komplettera med några till.

Högersidan är Prinsessans med två generationer yngel.

Ganska nöjd just nu :D

" target="_blank">
#120 - 22 oktober 2015 19:09
Ditt videoklipp kan inte ses. Har du gjort det publikt?
#121 - 22 oktober 2015 19:09
Går inte att se, klippet är privat.

//Inger
#122 - 22 oktober 2015 19:12
Nu ska det vara fixat Webo och Inger, glömde det som vanligt... [:o]
#123 - 22 oktober 2015 19:18
Kul att se JiWe, lite mysiga alger att beta av har karet också fått :).

//Inger
#124 - 22 oktober 2015 19:22
Japp, dom är uppskattade både av fiskarna, men även av mig. Tillhör den minoriteten som gillar alger, åtminstone i ett Tangayika eller Malavi-kar :D
#125 - 22 oktober 2015 21:52
JiWe skrev:
Japp, dom är uppskattade både av fiskarna, men även av mig. Tillhör den minoriteten som gillar alger, åtminstone i ett Tangayika eller Malavi-kar :D

Snyggt. Jag gillar också lite alger på stenen i ett malawikar. Jag har själv en del alger på mina sten. Ger mera liv i karet tycker jag.
#126 - 23 oktober 2015 06:51
Webo skrev:
Snyggt. Jag gillar också lite alger på stenen i ett malawikar. Jag har själv en del alger på mina sten. Ger mera liv i karet tycker jag.

Gott att höra att jag inte är ensam! Tycker också att det ger mer liv i karet, och tittar man på bilder från någon av sjöarna, så är det ju så det ser ut.
#127 - 24 oktober 2015 21:05
Vid kvällens akvariemys, så såg jag att snäcklekarna hade ytterliggare några yngel. Av storleken att dömma, så har dom bara varit frisimmande några dygn.

Blir spännande att se om dom klarar sig, börjar ju bli rätt mycket fisk nu, med alla övrig yngel. Men, har ju
aldrig varit min avsikt att odla, utan tycker mest att det är väldigt intressant att studera deras yngelvård.

Både snäcklekarna och Prinsessorna har ju en ganska unik taktik att ta hand om sina yngel, att tidigare generationer hjälper till, vilket är häftigt att se.

Jämför jag med mina Julidichromis Ornatus, så har dom en helt annan taktik. Nu har väl Jullarna sin sjätte kull frisimmande, som tur är så är kullarna små. Men man ser att när ynglen är uppemot 2 cm så kör föräldarna bort dom när dom kommer för nära småttingarna, och dom gör det ganska tufft också. Men även ynglen i den storleken är tuffa, dom flyttar sig bara undan en liten bit, och sen tillbaka och leta ätbart i algmattan. Ett facinerande skådespel :)
#128 - 25 oktober 2015 05:39
Har nu tittat igenom samtliga filmer och beundrar ditt engagemang. Märks att du tar väl hand om dina fiskar. Ynglen ser lika välmående ut som sina föräldrar. Mystiskt verkligen med Jungfru-leken. Funderar på hur det gick till egentligen.
Blir verkligen ordentligt peppad att testa Tanganyika. Kul att se att de funkar lika bra i vanligt vatten med grus, rötter och annat. Vet du vad du kar för hårdhet på vattnet?
#129 - 25 oktober 2015 07:18
Bluewing skrev:
Har nu tittat igenom samtliga filmer och beundrar ditt engagemang. Märks att du tar väl hand om dina fiskar. Ynglen ser lika välmående ut som sina föräldrar. Mystiskt verkligen med Jungfru-leken. Funderar på hur det gick till egentligen.

Blir verkligen ordentligt peppad att testa Tanganyika. Kul att se att de funkar lika bra i vanligt vatten med grus, rötter och annat. Vet du vad du kar för hårdhet på vattnet?

Godmorgon Bluewing,

Vattenvärdena har sedan jag startade upp karet legat stabilt på: PH8 och GH 7

När jag stoppade i den första roten så kollade jag värdena dagligen, för att hålla koll, men det har legat stabilt,
trots att jag nu har ett gäng rötter.

Det enda som jag har gjort, är att jag har några kilo kalkhaltigt grus (köpt på Åleds) som ligger på bottenfiltret.
Bottenfiltret ligger under stenröset på vänstersidan, och genomströmningen är 1500 liter/timme.

Kör även ett ytterfilter JBL 1501, så det är lagom snurr i karet.
#130 - 25 oktober 2015 07:27
Vad det gäller de senaste ynglen av Princessan, så är ju den enda förklaringen att hon har lekt med ett av ynglen från den första kullen. Trodde att dom var för unga, kläcktes ju i slutet av Juni (om jag minns rätt), men då jag inte tror på Jungfru-födsel så är det ju den enda tänkbara förklaringen.
#131 - 26 oktober 2015 00:31
JiWe skrev:
Gott att höra att jag inte är ensam! Tycker också att det ger mer liv i karet, och tittar man på bilder från någon av sjöarna, så är det ju så det ser ut.

Så här ser mitt ut just nu med lite skit på rutan och när de har grävt så sanden har lagt sig överallt och tagen med mobilkameran.

[ATTACH=CONFIG]77848[/ATTACH]
#132 - 26 oktober 2015 08:32
Webo skrev:
Så här ser mitt ut just nu med lite skit på rutan och när de har grävt så sanden har lagt sig överallt och tagen med mobilkameran.

[ATTACH=CONFIG]77848[/ATTACH]

Snyggt! Kan tänka mig att det är bra fart i det karet!
#133 - 26 oktober 2015 08:35
Ja där händer en del i det. Men bra med gömställen så inget obbigt jjagande på varandra, vilket är skönt.
#134 - 26 november 2015 01:16
I helgen kommer jag att hämta två stycken 150-liters kar, som kommer att fungera som yngelkar ett tag. Tre kullar Prinsessor samsas nu, och av Ornatusen har jag nog 6 kullar (men små kullar) så behöver flytta väck en del. Funderar just nu på olika varianter på fiskfällor, får se om jag kommer fram till något som funkar. Hade ju varit skönt att slippa plocka bort all sten :)
#135 - 26 november 2015 05:07
JiWe skrev:
I helgen kommer jag att hämta två stycken 150-liters kar, som kommer att fungera som yngelkar ett tag. Tre kullar Prinsessor samsas nu, och av Ornatusen har jag nog 6 kullar (men små kullar) så behöver flytta väck en del. Funderar just nu på olika varianter på fiskfällor, får se om jag kommer fram till något som funkar. Hade ju varit skönt att slippa plocka bort all sten :)

Låter som du har ett riktigt härligt liv med dina fiskar där borta. :D Spännande att få en berättelse om hur du lurade ynglen sedan.
#136 - 26 november 2015 16:30
Bluewing skrev:
Låter som du har ett riktigt härligt liv med dina fiskar där borta. :D Spännande att få en berättelse om hur du lurade ynglen sedan.

Det stämmer bra, dom trivs och, konstigt nog, så håller dom sams utan några större bråk. Bara lite markeringar ibland, typ "hit men inte längre", vilket glädjer mig. Har fungerat över förväntan att ha tre olika arter i karet, och samtliga leker och trivs, vilket är gött!

Nu funderar jag på vad dom nya karen ska stå på, hade förhoppningen att det skulle funka med en kraftig plåthylla som jag beställt. Men när den kom idag, så blev jag lite besviken, den kändes lite för klen. Den hamnar i källaren istället, förvaring behövs alltid.

Så just nu går tankarna att bygga en bänk, där det då kommer att stå två 152-liters kar bredvid varandra.
Har ju byggt några bänkar förr, så det är ju inte så märkvärdigt, men var inte så sugen på att bygga nu.

Får försöka komma fram till ett beslut under kvällen, ska ju dra upp till Kent på lördag och hämta karen, så det kan ju vara att bra att veta hur det kommer att bli.

Och, givetvis kommer jag rapportera om "uppfiskningen" av yngeln :D

Får väl hälla upp en liten Whiskey och fundera lite ikväll ;)
#137 - 26 november 2015 17:01
Varför inte använda IKEA:s köksbänkar :-)

//Inger
#138 - 26 november 2015 17:28
JiWe skrev:

Halloj!
Att flytta sten och röja runt i karet nu är lika med katastrof och hela strukturen i karet får börja om från början.
Några yngel kommer du inte att kunna plocka upp. Enda sättet, som du själv påpekar, är att lyfta ur inredningen, och det är väl inte någon option, kan jag tänka mig…

Får jag fråga varför du skall plocka ur yngel?

Yngelproblemet löser sig självt efter en tid.
De yngel som blir undanjagade (och det blir dom) kommer - om de inte kan hitta egna små revir och etablera sig där - att söka sig upp i hörnen av karet, utefter rutorna. Det är då du passar på att nappa upp ynglen, ett och ett, med håven.
Prinsessynglen kan du bara låta vara tillsvidare, då kan du kanske få se nya par och kolonibeteende.

#139 - 26 november 2015 18:28
Hej Mats,

Anledningen till att jag vill plocka bort lite av ynglen är att dom börjar bli rätt många nu. Ornatusen har 25-30 stycken där hälften är så stora att föräldrarna börjar jaga bort dom. Problemet är att dom har inte någonstans att ta vägen, då snäcklekarna har mitten av karet, och Prinsessorna andra änden av karet. Det är tre kullar av Prinsessorna nu, och dom är ca 60-70 stycken totalt.

Har alltså inga intentioner att plocka bort alla ynglen, utan mer "tunna ur" kullarna, om du är med på vad jag menar :)

Och att plocka bort massa sten och rota runt i karet är inget alternativ, då får det hellre rulla på som det är så länge.

När jag hade mitt förra kar, så hamnade jag i ungefär samma sits. Det var ett 540 med Tropheus och Frontosor, och Troffarna lekte regelbundet och det var ju alltid några yngel som överlevde, så till sist så var det dags att plocka ut lite fisk.

Det karet hade ännu mera sten än detta, och det var givetvis helt omöjligt att håva upp någon. Men minns att jag fick någon form av "fälla" av en av "gubbarna" i akvarieklubben, och efter några veckor så hade jag lyckats med att få upp rätt många.

Har lite gamla akvarieprylar i källaren, och även på vinden, så får väl börja leta. Kommer nämligen inte ihåg hur fällan såg ut...
#140 - 26 november 2015 18:33
JiWe skrev:
Hej Mats,

Anledningen till att jag vill plocka bort lite av ynglen är att dom börjar bli rätt många nu. Ornatusen har 25-30 stycken där hälften är så stora att föräldrarna börjar jaga bort dom. Problemet är att dom har inte någonstans att ta vägen, då snäcklekarna har mitten av karet, och Prinsessorna andra änden av karet. Det är tre kullar av Prinsessorna nu, och dom är ca 60-70 stycken totalt.

Har alltså inga intentioner att plocka bort alla ynglen, utan mer "tunna ur" kullarna, om du är med på vad jag menar :)

Och att plocka bort massa sten och rota runt i karet är inget alternativ, då får det hellre rulla på som det är så länge.

När jag hade mitt förra kar, så hamnade jag i ungefär samma sits. Det var ett 540 med Tropheus och Frontosor, och Troffarna lekte regelbundet och det var ju alltid några yngel som överlevde, så till sist så var det dags att plocka ut lite fisk.

Det karet hade ännu mera sten än detta, och det var givetvis helt omöjligt att håva upp någon. Men minns att jag fick någon form av "fälla" av en av "gubbarna" i akvarieklubben, och efter några veckor så hade jag lyckats med att få upp rätt många.

Har lite gamla akvarieprylar i källaren, och även på vinden, så får väl börja leta. Kommer nämligen inte ihåg hur fällan såg ut...

Ok. Troffar är ju en annan grej, hyfsat enkla att håva ur. Jullar är värre, så låt bara dessa krypa upp efter rutorna, så kan du ta något yngel då och då.
Lycka till nu!
#141 - 26 november 2015 18:48
Det blir väl den taktiken som gäller (om jag inte hittar den gamla fällan), att plocka något när tillfälle ges.

I övrigt så vill jag ju inte rota i karet i onödan, då allt rullar på så bra. Även snäcklekarna har ju lekt, första kullen så överlevde ett yngel, och i den senaste så blev det fem stycken som glider runt mellan snäckorna. Dom är för goa, är nog den tuffaste ciklid som jag har haft (och då har jag haft mycket Malawi förr), backar inte för någon annan fisk, oavsett storlek.
När någon Julle eller Prinsessa närmar sig "deras" revir, så blir dom bortkörda direkt :)

Tackar för input, alltid kul när någon skriver i ens tråd!
#142 - 26 november 2015 21:10
JiWe skrev:
Det blir väl den taktiken som gäller (om jag inte hittar den gamla fällan), att plocka något när tillfälle ges.

I övrigt så vill jag ju inte rota i karet i onödan, då allt rullar på så bra. Även snäcklekarna har ju lekt, första kullen så överlevde ett yngel, och i den senaste så blev det fem stycken som glider runt mellan snäckorna. Dom är för goa, är nog den tuffaste ciklid som jag har haft (och då har jag haft mycket Malawi förr), backar inte för någon annan fisk, oavsett storlek.

När någon Julle eller Prinsessa närmar sig "deras" revir, så blir dom bortkörda direkt :)

Tackar för input, alltid kul när någon skriver i ens tråd!

Visst är det kul när det rullar på i trådarna, man blir alltid lite uppspelt när det finns något kul att gagga om.
Om du har någon typ av fälla, som inte stör karet i övrigt, så kan ju detta vara ett sätt att få ut lite yngel. Men, det brukar ge sig av sig självt i den typ av T-kar du har. Det ingår i "modellen" så att säga.
Det vore kul att se någon film på ditt kar vid tillfälle - om det går att fixa.
Ha det gôtt nu! :)
#143 - 27 november 2015 15:24
Visst är det kul när det rullar på i trådarna, man blir alltid lite uppspelt när det finns något kul att gagga om.

Om du har någon typ av fälla, som inte stör karet i övrigt, så kan ju detta vara ett sätt att få ut lite yngel. Men, det brukar ge sig av sig självt i den typ av T-kar du har. Det ingår i "modellen" så att säga.

Det vore kul att se någon film på ditt kar vid tillfälle - om det går att fixa.

Ha det gôtt nu! :)

Ska försöka få till en film efter helgen, nu är fokus på lite annat. Har påbörjat bygget av bänken till dom två nya karen, men ska ju hämta dom imorgon, så får ställa dom på golvet så länge. Med lite tur så hinner jag få bänken klar i början av veckan som kommer, men det får bli som det blir. Är ju gött att ha något att pilla med också, så om det tar längre tid än beräknat så gör det ju inget :)

Önskar Trevlig Akvariehelg till alla som tittar in! :D
#144 - 28 november 2015 19:47
Nu står det två 152-liters kar på golvet i min sambos syrum :D Gäller bara att få tummarna ur dom närmaste dagarna och bygga ihop bänken, men det löser sig. Hämtade dem hos Kent i Nol, en fantastiskt trevlig människa med en underbar butik, full med allsköns ciklider. Fick lite funderingar när jag gick där och kollade, men ska låta det "mogna" innan jag åker dit med en frigolitlåda... ;)

Halvvägs hemma när tröttheten börjar sätta in, så funderar jag på om man är normal som åker över 30 mil enkel resa, för att handla akvarium och kolla på fisk.

Och ja, jag kom fram till att det tycker jag. Har man intresset för Ciklider så har jag inte varit i någon annan butik som kan mäta sig med Kents.

Missförstå mig inte, jag har varit i många affärer som i mitt tycke är fantastiska, men man får sina favoriter, och varför är inte alltid så lätt att förstå.

Det är väl så enkelt att jag trivs hos Nols Ciklidhobby :D
#145 - 6 december 2015 20:54
Nu är nästan bänken klar, skivan ska bara skruvas fast också, sen går det att använda den.
Funderar på hur jag ska klä in den, får se vad jag kommer fram till.
En bild på bänken och en bild på Tanga-karet :)
#146 - 15 april 2016 16:28
Halloj! :)
Hur går det i T-burken? Måste vara en hel del yngel nu, va!?!
Fick du sållat bort lite yngel, som du hade funderingar på?
T-karet ser helskönt ut på bilden i senaste inlägget!
#147 - 16 april 2016 14:30
Ja vi är några som är nyfikna.

Annons