Connys 152liters akvarium

#1 - 28 februari 2010 14:33
Hej Igår så hittade jag ett 150 liters kar på blocket som jag åkte och köpte och så köpte jag ny innefilterspump och doppvärmare till det. Lys ramp medföljde och där i satt ett lysrör spec för växter. Han jag köpte det av hade 4 st 320liters kar och ett på ca 500-550 liter väligt snyggt och fina ciklider var det i dom.

Idag har jag gjort plats för det och håller på att fylla upp de lite drygt att springa med en liters mått bara.

tänkte ta och flytta över mina Slöjstjärtar och silverhajar till det.

Har en fråga det är ett byggt filter i ena hörnet ska jag behålla det eller ska jag försökta ta bort det???

Bilder på detta kommer under dagen.
#3 - 28 februari 2010 17:24
Utseendemässigt finns det en del att önska när det gäller dessa filter, men är det OK för dig tycker jag du ska behålla det då dessa brukar funka väldigt bra.
#4 - 28 februari 2010 18:14
a oki men kan man inte stoppa i ett innefilter där i för att få ännu mer filtrering?
Tog mina två slöjstjärtar som inkörnings fiskar i detta karet efter att jag kört fan3plus filtret i mitt 70L kar. hällt i den vattenberedning som jag hade kvar också.
Ska Försöka inreda detta akvariumet efter bilden jag har i mitt huvud men kommer la ta ett tag då jag enbart är tim anställd.
Kommer vilja ha BTN moduler i detta som bakrund och lite annat lull lull för att försöka få en typ av biotop som i stil med amazonas floden. Då det är väldigt snyggt
#5 - 1 mars 2010 12:53
Personligen skulle jag nog försöka köra med en pumpskalle endast, annars finns risken att flödet avtar fortare med ytterligare en filtermatta som samlar bös.
Då är det bättre att filtermattan i karet tar hand om skiten:).
#6 - 1 mars 2010 18:12
a oki men då använder jag bara pumpen tills någon annan säger annat :)
#7 - 1 mars 2010 18:22
Använd du pumpen och se hur det funkar! Allt verkar toppen och jag gillar insatsen du gjort för fiskarna... men... allvarligt - VARFÖR ett litermått? XD
#8 - 1 mars 2010 18:31
hehe ett litermått var det största jag hade hemma som det bara varit rent vatten i allt annat har det varit olja bensin i är igentligen en sådan kille som älskar motorer :P
Men har övervägt härvert och vattenslang på skruvat på kranen tog halva dagen för att fylla med ca 100liter sedan tröttnade jag..:P

A men detta intresset verkar bli väldigt stort på väldigt kort tid hos mig tror jag :P

tog bara en månad så har jag tre akvarium hemma i bruk :P
Om ett tag så växer silverhajarna ut sig ur detta karet med så då blir det minst ett 320liter och så kommer det rulla på så :P
#9 - 1 mars 2010 18:36
Det låter hälsosamt tycker jag! Om man brinner för något och har plats och/eller ekonomi är det bara sunt att skaffa sig en hobby - men du vet att du kan köpa tiolitershinkar för en femma, vad? ; )
Då tar det en halvtimme att fylla karet från scratch. Jag kör hinkar till mina kar av.. eh.. lägenhetspraktiska skäl och tycker att det går rätt strålande. Bara som en ryggdunk om det inte löser sig med slangar och häverts. *ler*
Annars hoppas vi på lite inrednings och fiskbilder.
#10 - 1 mars 2010 18:45
A har rätt dyra hobbys redan nu eller a två st.
Bygga bilar för strippen och bygga bilar för dB-Drag racning :P och nu detta XD
A men kör man hinkar så åker ju sand och saker åt fanders när man häller i vattnet :P
bilder kommer snart då det inte är så mycke inredning just nu.
Ser ut som bilderna i inlägg #2 fast med döskalle krukan till vänster i karet.
Tyck till om mitt andra kar istället där finns det en ny bild ;)
#11 - 2 mars 2010 19:03
A idag har jag varit och köpt en slang bit för att satta igång mitt biofilter.
Jag tog bara filterhuvudet från mitt Aquael Fan 3 plus =700L/H satte det på botten och med hjälp av en slang så har jag nu utblåset över vatten ytan och det bidrar till lite mer syre i vattnet.
Funderar över hur mycke växter man kan ha först innan man behöver Co2 vilket jag tycker verkar lite dyrt och är dom Co2 flaskorna återfyllbara på tex AGA?

Annons