Copyright, eller vad?

#1 - 13 april 2007 10:17
Har dom här tillstånd att använda Zoopets bilder och text, rakt av och helt utan hänvisning eller något:
http://grand-prix.se/index.php/cPath/287_283_360

Gå in under beskrivningarna och titta! Plankat rakt av, med symboler och allt, och sedan med en egen copyright-notis längst ner.
Tyckte det såg lite underligt ut, och eftersom jag vet hur känslig Kjell är när det gäller copyright på det man lägger in i artiklar här...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 april 2007 10:55
topcabbie skrev:
Har dom här tillstånd att använda Zoopets bilder och text, rakt av och helt utan hänvisning eller något:

http://grand-prix.se/index.php/cPath/287_283_360

Gå in under beskrivningarna och titta! Plankat rakt av, med symboler och allt, och sedan med en egen copyright-notis längst ner.

Tyckte det såg lite underligt ut, och eftersom jag vet hur känslig Kjell är när det gäller copyright på det man lägger in i artiklar här...

För jävligt - ett sådant lurendrejarföretag hade jag aldrig handlat av i alla fall. Jag har mailat dom att de omedelbart måste plocka bort alla foton som stulits från Zoopet, samt även den text som de kopierat rätt av.

Tack för påpekandet
#3 - 13 april 2007 11:02
För jävligt - ett sådant lurendrejarföretag hade jag aldrig handlat av i alla fall. Jag har mailat dom att de omedelbart måste plocka bort alla foton som stulits från Zoopet, samt även den text som de kopierat rätt av.

Tack för påpekandet

Bra!
Personligen handlar jag aldrig från företag som inte bekvämar sig med att lägga ut information om själva företaget. Borde nästan vara lag på att det sätts ut adress och telefonnummer, och även momsregistreringsnummer och annat som man vill ha för att kunna kolla upp om det är seriöst.
Man måste ju göra det på kvitton och annat, så varför inte på sidor där man beställer?
Själv är jag taxichaufför, och våra kvitton och prislistor är omgärdade med så mycket lagar och förordningar så att de blir helt absurda åt andra hållet istället.
#4 - 13 april 2007 13:03
topcabbie skrev:
Borde nästan vara lag på att det sätts ut adress och telefonnummer, och även momsregistreringsnummer och annat som man vill ha för att kunna kolla upp om det är seriöst.

Det är det, typ!

Webbhandel omfattas av Distans och Hemförsäljningslagen sedan 1 april 2005. och då gäller att: I rimlig tid innan ett distansavtal (ie: du beställer något) ingås skall näringsidkaren ge information om sitt namn och organisationsnummer, sin adress, telefonnumret eller e-postadressen samt gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål.

Har precis varit en diskussion om detta på saltvattensguiden.
#5 - 13 april 2007 13:25
Kontaktinfo för företaget finns faktiskt på följande adress: http://grand-prix.se/info_pages.php?pages_id=32&
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 april 2007 13:46
petnym skrev:
Kontaktinfo för företaget finns faktiskt på följande adress: http://grand-prix.se/info_pages.php?pages_id=32&

Nej kontaktinfon tycker jag är helt OK - däremot inte att de snott en massa från Zoopet.
#7 - 13 april 2007 14:56
petnym skrev:

Jo, jag hittade den också efter lite letande. Hade väl kanske lite med layouten att göra att jag inte såg det meddetsamma.
Hade kanske varit mer uppmärksam på det om jag verkligen hade tänkt handla av dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 april 2007 19:30
Det har fortfrande inte plockat bort alla foton och all text de stulit från Zoopet - uppenbarligen ett väldigt oseriöst företag.
Jag har nu gett dom morgondagen på sig att plocka bort allt "stöldgods" annars anmäler jag dom.
#9 - 16 april 2007 16:53
Jag har nu gett dom morgondagen på sig att plocka bort allt "stöldgods" annars anmäler jag dom.

Intressant nog ligger det fortfarande kvar.
Har du överhuvudtaget fått något svar av dom, eller ignoreras du bara?
#10 - 16 april 2007 17:00
fiskarna verkar inte fungera, fast de kanske de inte gjort tidigare heller...?
fast växterna, är ju som ni säger plankade rakt av!!! tycker det är supertråkigt!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 april 2007 17:50
Ett företag som beter sig på det viset har ju inte mycket trovärdighet
Man kan ju t.ex. jämföra denna sida http://grand-prix.se:80/product_info.php/products_id/3965
med zoopets http://www.zoopet.com:80/vaxter/vaxt.php?NR=44
Jag kommunicerade med någon därifrån igår kväll och han hade ingen aning om att det mesta av fiskfoton ,växtfoton och akvaristiks text var hämtat ifrån Zoopet.
Och om så var fallet kunde det bero på att det var deras växtleverantör och deras fiskleverantör hade skickat det till dom........
#12 - 16 april 2007 17:58
Sidan verkar vara bortplockad nu.

EDIT: Vadihel...?! Får ni också en popup om ni håller pekaren över den första länken i Kjells meddelande, eller har jag dragit på mig nåt jäkla spyware-skräp?
#13 - 16 april 2007 18:00
smurfmats skrev:
fiskarna verkar inte fungera, fast de kanske de inte gjort tidigare heller...?

Jo, det fungerade förut.
De kanske börjar med fiskarna.
Det är ju möjligt att det är firman de anlitat för webassistans som gjort ett klavertramp, och inte dom själva. Bara för att man driver zoo-företag behöver man ju inte vara en stjärna på internet och web. (Vilket ju syns rätt tydligt ibland;) )
admin
Christian Alfredsson
#14 - 16 april 2007 18:07
Inte spyware. Kolla snap-tråden.
#15 - 16 april 2007 18:11
#16 - 20 april 2007 13:33

Det tog dom en vecka att åtgärda, men nu är det ändrat.
#17 - 20 april 2007 20:28
undrar vems bilder de snott denna gång de såg lite väl bra ut
#18 - 22 april 2007 11:42
Strikt är det väl inte Zoopets bilder och texter, även om Zoopet har tillstånd att visa dem. I vart fall så länge Zoopet inte har någon anställd som skapat dem under sin anställning.

Borde gå att googla efter dem. De borde även ange varifrån fotografierna kommer från. Det kan ju vara med tillstånd från Tropica.

I övrigt tycket jag att designen är väl mycke datorspel för min smak.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 22 april 2007 12:02
jackson skrev:
Strikt är det väl inte Zoopets bilder och texter, även om Zoopet har tillstånd att visa dem. I vart fall så länge Zoopet inte har någon anställd som skapat dem under sin anställning.

Borde gå att googla efter dem. De borde även ange varifrån fotografierna kommer från. Det kan ju vara med tillstånd från Tropica.

I övrigt tycket jag att designen är väl mycke datorspel för min smak.

De allra flesta fotona som var inlagda ägdes av Fohrman Aquaristik AB. De var inköpta och betalade av detta företag som i sin tur har givit Zoopet rätten att använda dom - inte helt förvånande kanske;)
Däremot så har du rätt i att de foton som andra Zoopetare tagit och som använts i artbeskrivningarna på Zoopet (det var bara några enstaka) - där är det dessa fotografer som äger rätten till sina resp. foton.

Vad gäller texten, vissa symboler etc. så var den ju direkt plankad från Zoopet och det är inte heller lagligt.

Vad gäller Tropicas foton som ligger där nu (tidigare låg där Zoopets) så har jag ingen aning om de har tillstånd från Tropica att använda dem.
#20 - 22 april 2007 13:49
Var presis på deras sida och nu länkar dom till www.zoopet.com för mera info. Har det ordnats sig nu? tycker fortfarade att viss text är kopierat ifrån zoopet.

Annons