Corall platy

#1 - 22 oktober 2007 18:21
Har 3 stycken corall platy, som är köpt för ca en vecka sedan.
Eftersom de är så röda och man kan inte se de yngel som finns i de ljusa fiskarna, hur märker man förrutom att de blir tjocka att de väntar yngel???

Har 2st honor och en hane.
#2 - 22 oktober 2007 20:38
elinj skrev:
Har 3 stycken corall platy, som är köpt för ca en vecka sedan.

Eftersom de är så röda och man kan inte se de yngel som finns i de ljusa fiskarna, hur märker man förrutom att de blir tjocka att de väntar yngel???

Har 2st honor och en hane.

Det är jättesvårt att se.

Du kan märka det på att en hona står och trycker mot eller simmar längs med bakgrunden av akvariet. Du kan se det på att förlossningsröret kommer ut, det är ett ca 1x1 mm vitt rör som kommer fram framför analöppningen framför fenan under magen. Det ska ju givetvis vara en aning knubbig och uppvaktad hona också.

Men det bästa sättet är att få syn på en bebis och sedan räkna ca 28 dagar till nästa gång och vara med då.. ;) Lycka till..
#3 - 23 oktober 2007 14:13
ok, det jag har märkt av är att de är mkt vid bakgrunden vid de växter som växer där, men har inte sett någe vitt rör.
Men de är däremot väldigt tjocka, de ser ut som de skulle föda snart.
Hur länge är det kvar då när det har vissat sig ett vitt rör.

så det går ungefär lika länge som guppy honorna.
#4 - 23 oktober 2007 15:44
elinj skrev:
ok, det jag har märkt av är att de är mkt vid bakgrunden vid de växter som växer där, men har inte sett någe vitt rör.

Men de är däremot väldigt tjocka, de ser ut som de skulle föda snart.

Hur länge är det kvar då när det har vissat sig ett vitt rör.

så det går ungefär lika länge som guppy honorna.

Då är det dags... :D
#5 - 23 oktober 2007 17:39
ok,, så det är inte så mycket innan man kan se när det är dags?
ja då vet jag lite iaf.

tack för tipsen
#6 - 26 oktober 2007 11:24
elinj skrev:
ok,, så det är inte så mycket innan man kan se när det är dags?

ja då vet jag lite iaf.

tack för tipsen

Även på röda fiskar kan man ibland skymta ögonen på ynglen när det är nära födseln.
#7 - 26 oktober 2007 12:22
ok vad bra, då kan man ju se lite.. :)
#8 - 26 oktober 2007 21:09
Ja lycka till!
#9 - 27 oktober 2007 09:44
tack
#10 - 27 oktober 2007 10:16
tummen skrev:
Även på röda fiskar kan man ibland skymta ögonen på ynglen när det är nära födseln.

Åhh... Det har jag aldrig lyckats med... Men mina honor är så väldigt röda också..

"Hjälp, ett platyyngel... Håller du upp rampen så fångar jag den.. Var är den?? Där... Fick jag den... Ja, jag tror det... Ser du några fler??? Nää, men hon håller sig därinne så hon håller nog på för fullt... Vi får hålla koll... Skriver du upp datumet så är vi med nästa gång också"...

Ungefär så lät det hemma... Sen stoppade vi 4 yngel i räkkaren och de växte som attan och de överlevde när vi la tillbaka dem till stora karet... 2 har dött av mina parasiter men 2 stycken lever fortfarande...
De är jätte, jätte, jätteskygga och gömmer sig jättebra... De trivs inte i yngellådor, växer ingenting och ligger och trycker uppåt kanterna... Räkkaren de växte upp i var 30 resp 60 L... ;)

Nu har jag japanska räkyngel där så det blir inga mer platyyngel.. Av någon anledning så blir de uppätna direkt medan guppyynglen simmar fritt i karet.. Det måste vara för att jag hade babybom på guppyyngel (4 stora honor födde samtidigt) så fiskarna vande sig vid dem men de röda ses fortfarande som godbitar... [:o]
Innan babyboomen så blev även guppyynglen uppätna till 90%.. :confused: :)
#11 - 27 oktober 2007 14:25
mina är inte så röda, de är lite ljusare där bak så man kan se en annan färg, lite mrkare färg längre in ( det syns ) så vi får väl se om jag kommer se några ögon på yngelna där inne sen.
#12 - 27 oktober 2007 21:57
elinj skrev:
mina är inte så röda, de är lite ljusare där bak så man kan se en annan färg, lite mrkare färg längre in ( det syns ) så vi får väl se om jag kommer se några ögon på yngelna där inne sen.

Skaffa småbitar av rötter som du staplar på varandra på botten så det blir små gångar bland dem, komplettera med javamossa, stängelväxter som når upp till ytan och sedan också ytväxter så kommer ynglen klara sig förträffligt på aldeles egen hand från det att de föds, platyyngel går mest nere på botten i början, förutom att de först måste fylla simblåsan, liksom alla levandfödaryngel. Lycka till nu, och berätta mer när ynglen kommit och växt till sig.:)
#13 - 28 oktober 2007 17:40
Min ena platy hona har ett 1x1 mm "rör" under magen. Men hon är inte tjock kan hon ha yngel i magen då?
#14 - 28 oktober 2007 20:34
Yejjeh skrev:
Min ena platy hona har ett 1x1 mm "rör" under magen. Men hon är inte tjock kan hon ha yngel i magen då?

DU HAR REDAN FÅTT SVAR.....:mad::p;):D
#15 - 28 oktober 2007 22:24
tummen skrev:
Skaffa småbitar av rötter som du staplar på varandra på botten så det blir små gångar bland dem, komplettera med javamossa, stängelväxter som når upp till ytan och sedan också ytväxter så kommer ynglen klara sig förträffligt på aldeles egen hand från det att de föds, platyyngel går mest nere på botten i början, förutom att de först måste fylla simblåsan, liksom alla levandfödaryngel. Lycka till nu, och berätta mer när ynglen kommit och växt till sig.:)

Mina platyyngel brukar hålla till i flytväxtbuskaget uppe vid ytan... Så de håller nog till där det finns mest att gömma sig bakom, under eller bredvid... Jag har en stor växt som brukar ligga med långa blad och stänger över 1/3 av karet och dessutom håller i alla flytväxter så det var en jättetrevlig och stilla förlossningsavdelning för alla honor och yngel..

Nu sover den stora växten och alla flytväxter åker omkring i karet [:(!] ska fixa det med någon slag och sugproppar så länge... Men då såg jag faktiskt ett platyyngel nere vid räkorna på deras trärot som hade mossa på sig... Men som sagt, de ses som delikatesser i mitt kar iaf så det blir inga kvar om jag inte ingriper, trots att de gömmer sig så bra...
När jag är klar med parasitmedicineringen ska jag försöka hitta en massa korallplaty så det blir platybabyboom också.. :D
#16 - 29 oktober 2007 11:49
Katharina skrev:
Mina platyyngel brukar hålla till i flytväxtbuskaget uppe vid ytan... Så de håller nog till där det finns mest att gömma sig bakom, under eller bredvid... Jag har en stor växt som brukar ligga med långa blad och stänger över 1/3 av karet och dessutom håller i alla flytväxter så det var en jättetrevlig och stilla förlossningsavdelning för alla honor och yngel..

Nu sover den stora växten och alla flytväxter åker omkring i karet [:(!] ska fixa det med någon slag och sugproppar så länge... Men då såg jag faktiskt ett platyyngel nere vid räkorna på deras trärot som hade mossa på sig... Men som sagt, de ses som delikatesser i mitt kar iaf så det blir inga kvar om jag inte ingriper, trots att de gömmer sig så bra...

När jag är klar med parasitmedicineringen ska jag försöka hitta en massa korallplaty så det blir platybabyboom också.. :D

Ja, finns det mycket hungrig fisk nere i akvariet så stannar de nog gärna kvar uppe bland flytväxterna också, men de vill gärna hålla sig mer nere på botten om det går, till skillnad från guppyyngel som generellt håller sig uppe i akvariet.
Vill du köpa billig fisk så skall du bege dig till en akvarieauktion, med lite tur så kan du köpa platy nästan gratis....
#17 - 29 oktober 2007 15:14
vill bara fråga er en sak, hur många yngel kan en corall platy få på en kull???
Det ser ut som att en av mina har fått ett vitt rör, har inte haft platy förrut, så jag är osäker så jag satte in henne i yngelkasse och se om det blir några, eller om det skit på gång ;)
#18 - 29 oktober 2007 22:06
elinj skrev:
vill bara fråga er en sak, hur många yngel kan en corall platy få på en kull???

Det ser ut som att en av mina har fått ett vitt rör, har inte haft platy förrut, så jag är osäker så jag satte in henne i yngelkasse och se om det blir några, eller om det skit på gång ;)

Det där "vita röret"är väldigt svårt att se, kolla om du kan se några yngelögon genom bukväggen istället, då är det dags att flytta honan, men hellre till ett yngelkar på 50-70 liter än till en födkasse....du vet väl vad jag anser om sådana vid det här laget?
Titta här till exempel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109557&highlight=yngelkasse

Lycka till.
#19 - 30 oktober 2007 08:32
tummen skrev:
Det där "vita röret"är väldigt svårt att se, kolla om du kan se några yngelögon genom bukväggen istället, då är det dags att flytta honan, men hellre till ett yngelkar på 50-70 liter än till en födkasse....du vet väl vad jag anser om sådana vid det här laget?

Titta här till exempel:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109557&highlight=yngelkasse

Lycka till.

Jag vet vad du tycker, men jag har ju inte heller någe yngelkar heller, så vad ska man göra,, :(
har inga penagr för tillfället att göra så ....
#20 - 30 oktober 2007 09:07
elinj skrev:
Jag vet vad du tycker, men jag har ju inte heller någe yngelkar heller, så vad ska man göra,, :(

har inga penagr för tillfället att göra så ....

Men en plastback från IKEA då?, kostar småpengar i jämförelse med ett riktigt akvarium. :DDe har många olika modeller av genomskinliga plastbackar...;):D
#21 - 30 oktober 2007 19:07
Men en plast back,, måste man väl ha värmepump o filter till va....
#22 - 30 oktober 2007 19:15
elinj skrev:

Jo, kolla på Blocket istället... Kan bli billigare och då får du allt med... Men som sagt under 30 L så blir det svårt att få dem att klara sig...
Jag tror inte att hon föder i första taget i kassen... Hon kommer bara att börja må dåligt... Man måste ha hjärta att låta dem gå där också... Bättre att kolla när hon föder denna gång och nästa gång och sedan lägga henne i kassen på exakt rätt dag i såfall..

Bäst är att ha ett färdigt litet kar med sniglar och en massa växter i och sedan stoppa ner henne där när det är dags... Eller fånga upp ynglen när de är nyfödda och omtumlade...

Tummen: Jag har fiskar som simmar runt i karet så inte mindre vid botten än vid ytan.. Däremot hade jag mycket växlighet i det hörnet av karet, när min stora afrikanska växt gick i dvala såg jag faktiskt ett litet platyyngel nere vid en trärot.. Så jag hävdar nog att de väljer det bästa gömstället oavsett höjd i karet... :D

Ja, ja... Mycket gömställen var poängen... :D
#23 - 30 oktober 2007 19:18
ok det har jag, släppte ut tjejen för ca 2dagar sen, har inte orkat skriva det pga av personliga problem hemma.
men hur kostar ett bra yngelkar med allt man behöver till???
#24 - 30 oktober 2007 19:38
elinj skrev:
ok det har jag, släppte ut tjejen för ca 2dagar sen, har inte orkat skriva det pga av personliga problem hemma.

men hur kostar ett bra yngelkar med allt man behöver till???

Har du tur och lite tålamod så kan du göra fynd. Du behöver ljus (går med någon annan lampa), en pump som kan röra om ytvattnet och gärna en doppvärmare, då växer de fortare. Växter och grus mm är ju också trevligt men inte nödvändigt. Om man inte har grus kan man ju ha en massa flytväxter. Du kan få av mig :D
#25 - 31 oktober 2007 08:08
ok,, men jag låter dom gå i det vanliga karet så länge,, det är ju ingen kris. ;)
#26 - 5 november 2007 12:46
elinj skrev:
ok,, men jag låter dom gå i det vanliga karet så länge,, det är ju ingen kris. ;)

...och det är det jag brukar rekommendera om det inte finns glupska fiskar i karet. Det blir enklast i längden.:D;):p
#27 - 5 november 2007 12:48
Katharina skrev:

Tummen: Jag har fiskar som simmar runt i karet så inte mindre vid botten än vid ytan.. Däremot hade jag mycket växlighet i det hörnet av karet, när min stora afrikanska växt gick i dvala såg jag faktiskt ett litet platyyngel nere vid en trärot.. Så jag hävdar nog att de väljer det bästa gömstället oavsett höjd i karet... :D

Ja, ja... Mycket gömställen var poängen... :D

Men om man jämför hur olika typer av yngel beter sig så håller min teori; platy, svärdisar och black molly mestadels nere och guppy mestadels uppe, i alla fall den första tiden. Men har man predatorer i akvariet så anpassar sig naturligtvis ynglen till det och väljer det bästa skyddet först och främst.:D:)
#28 - 5 november 2007 14:35
nu har mina platyn haft vit där bak i ca 3 dagar, men det har inte kommit någe än,
Hur länge är de vita där
#29 - 5 november 2007 19:23
elinj skrev:
nu har mina platyn haft vit där bak i ca 3 dagar, men det har inte kommit någe än,

Hur länge är de vita där

Inte alls länge så vitt jag har uppfattat.. Det är bara under själva förlossningen.. Är du säker på att det inte är en fena utan ett kritvitt litet rör?? ;)
#30 - 5 november 2007 19:25
det är ett litet rör,, ingen fena,, har trott att det har kunnat vara när de är på gång med bakre avfall ;) men det händer inget, varken förlossning eller nåt,, visserliggen är dom mycket bakom eller bredvid växter.
#31 - 5 november 2007 19:44
alltså, det lilla röret är inte alls stort, det börjar synas att det är någe vitt, den har inte funnits där förrut,
#32 - 5 november 2007 21:11
elinj skrev:
alltså, det lilla röret är inte alls stort, det börjar synas att det är någe vitt, den har inte funnits där förrut,

Ha ha.. Jag känner igen mig.. Jag satt också där och kollade in rumpan på platyn eftersom de är så svåra att se på jämfört med guppy... Men inte såg jag något förrän det låg ett litet yngel uppe i flytväxterna..
Förlossningsröret är helvitt, inte genomskinligt. Det är inte mer än 0,5-1 mm långt.. och jag tror inte att det är framme mer än precis före, under och precis efter förlossningen.. Vet inte riktigt hur länge de föder men jag tror att det är 1-2 timmar eller så... :D :D Nu får du ingen sömn inatt... :D
#33 - 6 november 2007 07:23
Katharina skrev:
Ha ha.. Jag känner igen mig.. Jag satt också där och kollade in rumpan på platyn eftersom de är så svåra att se på jämfört med guppy... Men inte såg jag något förrän det låg ett litet yngel uppe i flytväxterna..

Förlossningsröret är helvitt, inte genomskinligt. Det är inte mer än 0,5-1 mm långt.. och jag tror inte att det är framme mer än precis före, under och precis efter förlossningen.. Vet inte riktigt hur länge de föder men jag tror att det är 1-2 timmar eller så... :D :D Nu får du ingen sömn inatt... :D

haha, jo det fick jag, aja jag får väl av akta och se vad som händer, som sagt va det är mycket svårare att se på dessa än vanliga guppys eller svärdbärare, eftersom de är mycket ljusare
#34 - 9 november 2007 18:06
elinj skrev:
haha, jo det fick jag, aja jag får väl av akta och se vad som händer, som sagt va det är mycket svårare att se på dessa än vanliga guppys eller svärdbärare, eftersom de är mycket ljusare

Man får väl ta och gratulera då.:D
#35 - 10 november 2007 09:04
tummen skrev:
Man får väl ta och gratulera då.:D

gratulera för att jag fick sova under natten har inte kommit några än....

De får komma när de kommmer.
#36 - 12 november 2007 09:22
elinj skrev:
gratulera för att jag fick sova under natten har inte kommit några än....

De får komma när de kommmer.

Förlåt då, jag misstolkade det som att du fått fler!:p:D men en god natts sömn kan också vara väl värt att gratulera!:)
#37 - 12 november 2007 10:05
tummen skrev:
Förlåt då, jag misstolkade det som att du fått fler!:p:D men en god natts sömn kan också vara väl värt att gratulera!:)

haha:p jo det är verkligen,,, inte dumt alls ;)
#38 - 12 november 2007 11:20
elinj skrev:
haha:p jo det är verkligen,,, inte dumt alls ;)

Men jag räknar med att det kommer en rapport när ynglen fötts. Over and out.:)
#39 - 12 november 2007 14:07
tummen skrev:
Men jag räknar med att det kommer en rapport när ynglen fötts. Over and out.:)

JA det kan jag lova dig att jag kommer varsgo,, fast det verkar dröja..
#40 - 13 november 2007 14:31
elinj skrev:

Ja, det blir som ett billigare akvarium, så filter/pump behövs i alla fall, men inte värme eller lampa, om man nu inte har extremt kallt i sitt hem....:)
#41 - 21 januari 2008 19:42
Har det kommit något nu då? eller fortfarande tomt på yngel i karet?
#42 - 21 januari 2008 20:11
Ja nu borde det ju ha hänt saker.....

Annons