corydoras i jordakvarie ????

#1 - 28 januari 2007 09:52
Jag är så trött på att misslyckas med mina växter i mitt stora kar.
Just nu så har jag blästersand, mina corydoras älskar den.

Jag har ett jordkar i mitt sovrum och där syns det tydligt att växterna trivs, det är hur grönt som helst.

Till min fråga: kan man ha corydoras i ett jordkar?
Jag hade tänkt mig att ha det så här: ett jordlager sen ett tjockt lager med engelsksjösten(den största sorten) sen ett lika tjockt lager med den tunnaste sorten....hade det funkat med pansarmalar där?
#2 - 28 januari 2007 12:35
Jag har corydras i kar med jordbotten, och det funkar bra. I mitt kar är det 2-3 cm 3mm grus ovanpå lika mycket jord. Är du inte rädd för att bottnen blir alltför anaerob med tjocka lager grus, eller är det så du har det och det funkar?
#3 - 28 januari 2007 12:57
nä men jag blev orolig att malarna ska röra upp jorden annars men det gör de kanske inte
#4 - 28 januari 2007 13:02
Jag har fläckig pansarmal och mrs schwartz. Dom bökar, men drar inte upp jorden.
#5 - 28 januari 2007 13:21
:) ok då verkar det lungt att byta bottenmaterial :)
Jag undrar bara vilken jord du använde, jag letade som tokig efter ogödslajord men det bästa jag kunde hitta var kaktusjord och den innehöll gödsladjord:(
#6 - 28 januari 2007 15:21
alltså din fina sand kommer ju lägga sig under den grövre ... störst hamnar alltid överst så kanske inte så bra o lägga fin sand över grov när du har fiskar som bökar i botenmatrialet
#7 - 28 januari 2007 18:15
rödtoppen skrev:
:) ok då verkar det lungt att byta bottenmaterial :)

Jag undrar bara vilken jord du använde, jag letade som tokig efter ogödslajord men det bästa jag kunde hitta var kaktusjord och den innehöll gödsladjord:(

Jag körde ut till Hornbach och köpte dammjord. Eftersom den var tänkt till dammar så misstänkte jag att den skulle funka lika bra i akvariet, och det gör den än så länge. Det växer som sjutton och pyttelite alger. Har dock bara varit igång i lite drygt en månad. Kanske bäst att ringa och kolla om dom har inne eftersom det inte direkt är säsong.
Testade ett antal varianter i glasburkar med vatten jord och grus innan jag hittade dammjorden, och de andra jordarna hade en tendens att färga vattnet.
#8 - 28 januari 2007 20:13
Ok, tack för tipset :)
#9 - 29 januari 2007 06:54
Annars kan du ju passa på att gräva upp några liter vanlig jord nu när det blir plusgrader igen. Jag har för mig att man bara ska ta de översta 15-20 cm från ett ställe som är fritt från gödsel och inte ligger för nära en väg.

Annons