Corydoras, matning

#1 - 22 november 2005 18:54
japp....jag har några albinosar (corydoras) och dom är väl inte fiskarnas einstein. men detta övervägs av deras otroliga charm =)
vilket fall, när jag matar med flingor känner dom doften och blir prilliga och letar som f*n på botten efter maten .....och hittar då kanske ett flarn som de andra missar.....de äter febrilt av farbror mals algtabletter men jag antar att det inte är fullgod diet för mina blinda sötnosar.
någon som har tips eller ideer?? :)
#2 - 22 november 2005 19:11
räkmix ska vara susens.
#3 - 22 november 2005 21:56
okej....då ska jag kika på det. är lite orolig för om det skita ner mycket eftersom lådan inte är så stor och inte så inkört ännu. men jag lär väl hitta ungefär 135789346 träffar på räkmix om jag söker här på forumet :)

tack tack!! :)
#4 - 23 november 2005 06:37
[QUOTE=Pechvogel]japp....jag har några albinosar (corydoras) och dom är väl inte fiskarnas einstein. men detta övervägs av deras otroliga charm =)
vilket fall, när jag matar med flingor känner dom doften och blir prilliga och letar som f*n på botten efter maten .....och hittar då kanske ett flarn som de andra missar.....de äter febrilt av farbror mals algtabletter men jag antar att det inte är fullgod diet för mina blinda sötnosar.
någon som har tips eller ideer?? :)[/QUOTE]

Du kan ju också skaffa basfodertabletter, typ JBL´s bruna brukar vara poppis BÅDE för Corydoras och farbror mal. Annars är som sagt räkmix och artemia riktigt godis för pansarmalar. Jag brukar också göra så att när jag matar med torrfoder så håller jag ner det under ytan i ett par sekunder så det sjunker direkt, de vanliga fiskarna brukar hinna med att få det dom ska och det ramlar ner lite mer till malarna.
#5 - 23 november 2005 06:46
Du kan ju också skaffa basfodertabletter, typ JBL´s bruna brukar vara poppis BÅDE för Corydoras och farbror mal. Annars är som sagt räkmix och artemia riktigt godis för pansarmalar. Jag brukar också göra så att när jag matar med torrfoder så håller jag ner det under ytan i ett par sekunder så det sjunker direkt, de vanliga fiskarna brukar hinna med att få det dom ska och det ramlar ner lite mer till malarna.[/QUOTE]

du är inte dum du! tack för dina goda råd :) high five!
#6 - 23 november 2005 06:48
[QUOTE=goldennugget]Du kan ju också skaffa basfodertabletter, typ JBL´s bruna brukar vara poppis BÅDE för Corydoras och farbror mal. Annars är som sagt räkmix och artemia riktigt godis för pansarmalar. Jag brukar också göra så att när jag matar med torrfoder så håller jag ner det under ytan i ett par sekunder så det sjunker direkt, de vanliga fiskarna brukar hinna med att få det dom ska och det ramlar ner lite mer till malarna.[/QUOTE]

du är inte dum du!! tack för dina eminenta råd. tyckte helt klart det med flingorna var slugast.....high five! :)
#7 - 23 november 2005 07:15
Mina rackare får lite allt möjligt, vill att de ska ha lite varierad kost. Flingfoder ibland (rör i vattnet samtidigt som jag ger så sjunker det fortare), granulat ibland, sjunktabletter ibland och klara favisen är ju räkmixen... Visst är de roliga små rackare? ;)
#8 - 23 november 2005 07:34
[QUOTE=Ohlsson]Mina rackare får lite allt möjligt, vill att de ska ha lite varierad kost. Flingfoder ibland (rör i vattnet samtidigt som jag ger så sjunker det fortare), granulat ibland, sjunktabletter ibland och klara favisen är ju räkmixen... Visst är de roliga små rackare? ;)[/QUOTE]

ja visst, helt klart favoriter :) totalcharmiga och känns glad på nåt sätt.
vill gärna med ge dem varierat o god o nyttig mat. drar mej dock för att stå i köket och mala ner hela räkor eftersom jag vart vegetarian i många år och tycker det luktar otroligt illa....bleh.....finns det att inhandla nånstans måntro?
#9 - 23 november 2005 08:40
Räkmix kan du köpa fryst i alla zoobutiker (borde åtminstone tillhöra basutbudet). Brukar betala 40:- för en "kaka" om jag inte minns fel...
#10 - 23 november 2005 12:46
[QUOTE=Ohlsson]Mina rackare får lite allt möjligt, vill att de ska ha lite varierad kost. Flingfoder ibland (rör i vattnet samtidigt som jag ger så sjunker det fortare), granulat ibland, sjunktabletter ibland och klara favisen är ju räkmixen... Visst är de roliga små rackare? ;)[/QUOTE]

annars kan du ta flingfodret i en nypa o sen doppa det o släpper det under ytan, så sjunker det bäst!
#11 - 23 november 2005 13:09
[QUOTE=MoZZe]annars kan du ta flingfodret i en nypa o sen doppa det o släpper det under ytan, så sjunker det bäst![/QUOTE]

Ja så brukar jag alltid göra. Men ibland får de även granulat.
#12 - 23 november 2005 14:47
tack för alla bra tips!!

tror dock inte min (mina) lokala butiker har räkmix för dom är ena skabbiga ställen.....men en liten spårvagnsresa är min skyddslingar allt värda.
#13 - 23 november 2005 20:30
räkmix o röda mygglarver e det vanligaste fodret. Så har dem fryst foder så har dem räkmix kan jag nästan lova

Annons