Sonja vad gör du eftersom dina duplicareus leker hela tiden, avd ger du dom att äta vad för slags garn har du till lekmoppen:confused:
Mina simmar in i javamossan eller hornsäven och sätter äggen.
Blev så sugen på duplicareus så jag har ringt och kollat om dom kan ta in dom även fast dom nästan ser likadana ut som adolfoien.
Zaz kul att vi kunnde inspirera dig.
Det där med skäggtömmarna har jag aldrig hört men det kunnde vara intressant att veta om det gör något.
Nja, gör och gör... när dom väl kommit igång håller dom på hela vintern. Dom som leker nu är egen uppfödning men det var nog en 5-6 år sedan dom föddes.
Den honan, en hona och en hane, som lekte lade 10-15 romkorn ca en gång/veckan hela vintern. Jag samlade flera hundra romkorn men fick inte mer än 25-30 vuxna individer.
Det blir lite dumt när det är så få yngel i kullarna. Man kan ju inte starta nya kar för varje lek och när de går ihop så är de större ynglen så buffliga så de kan skada de nykläckta utan att det egentligen är med flit.
Dom äter grindalsmask, hemgjord räkmix, frusen större artemia och ibland en tablett Ocean Nutrition Sinkable Wafers for bottomfeeders.
Jag är rätt säker på att jag av lite slarv och tidsbrist fick till en riktigt bra regnvattensimulering som triggade igång dom.
Jag har, och är, sjuk och hemma hela dagarna nu från senhösten. I början var jag så dålig och låg på sjukan med jämna mellanrum så jag orkade inte riktigt med fiskarna som jag borde.
Det blev slarv med vattenbyten och rensning av växter mm. Mat däremot fick dom rätt bra med.
När jag efter en tid mådde lite, lite bättre tog jag tag i det här med malarna.
Jag tömde ett kar där det gått räkor och gjorde om det till lekkar för mina små duplicareus.
Det blev en nystart med helt ny sand på botten, helt nytt vatten men gammal filtermassa i ryggsäcksfiltret, och ingen värmare i början.
Det stoppade jag ner senare när det blivit så kallt inne så jag tyckte malarna skulle behöva lite extra värme. Ett ryggsäcksfilter ger ju ingen extra värme som innerfilter gör.
Efter några veckor så började de leka :D
Visst ja, garnet är vanligt syntetgarn som man brukar sticka sockor av. Det måste vara syntet, annars ruttnar det.