Corydoras rom!

#1 - 1 oktober 2008 20:39
Jag behöver lite hjälp :D

Mina corydoras aeneus har lagt rom på rutan i akvariet, uppemot 100 romkorn uppskattade jag det till. Många var oskadda (hela, runda, ljusgula) men många var också uppätna, dvs. det var bara skalet kvar och några enstaka var vita (mögliga?).
Jag har flyttat äggen till en sådan yngelkasse som flyter i akvariet och romkornen ligger nu på botten av denna. Var det fel gjort av mig?

Vad är nästa steg? Hur ska jag sköta äggen (+ ev. yngel) för att i alla fall få något ägg att kläckas?

Jag upptäckte dem nu på kvällen, de är troligtvis lagda någon gång under föregående natt eller idag, möjligtvis igår kväll.

Tack på förhand!
#2 - 1 oktober 2008 20:56
Sterbai ägg brukar inte vara så svåra att få att klara sig, Jag brukar lägga dom i ett mindre akvarium eller en glasburk eller liknande.

Det bästa enligt mig är att flytta på äggen, har provat ha dom i yngelkasse men det har inte funkat så bra, brukar ofta vara dåliga dagen efter. Men det går säkert om man har lite cirkulation i kassen, Bäst är att få in nytt vatten hela tiden. inte bara ha en syresten i kassen det rör mest runt vattnet i och det byts inte ut mot fräscht vatten.

Droppa i lite mögelmedel/svampmedicin för att dom inte ska mögla i burken, detta bör göras så fort som möjligt. Vissa använder sig at alkotar men det har jag aldrig provat finns säkert nåt på forumet om det, om du söker lite.

Eventuella yngel bör matas med artemia för att få en bra start i livet. även micron fungerar med bör inte användas endast som föda utan som ett komplement.
#3 - 1 oktober 2008 21:04
Jag äger varken mögelmedel eller syresten, dumt nog.

Så det bästa är att om dom fortfarande är fräscha imorgon att;
- lägga äggen i en typ glasslåda? eller större? hur mycket vatten?
- droppa i mögelmedel (vilken sort?)
- lägga i en syresten

Och sen såklart byta vatten, varje dag kanske till och med?
#4 - 1 oktober 2008 21:04
Och var noga med vatten kvalitén om du flyttar dom till en mindre burk.
Efter nån vecka i burken brukar jag flytta dom till ett större akvarium om dom har vuxit på sig lite.

Vill inte flytta dom för tidigt då dom är lite känsliga.

Lycka till, Orkar inte skriva mer just nu så det är bättre att du frågar om det är nåt du undrar eller om nåt är oklart, är lite trött just nu och skriver säkert inte så bra:p
#5 - 1 oktober 2008 21:08
Förståeligt, klockan är ju inte mitt på dagen precis :)

Skrev lite frågor högre upp..
#6 - 1 oktober 2008 21:09
SandraW skrev:
Jag äger varken mögelmedel eller syresten, dumt nog.

Så det bästa är att om dom fortfarande är fräscha imorgon att;

- lägga äggen i en typ glasslåda? eller större? hur mycket vatten?

- droppa i mögelmedel (vilken sort?)

- lägga i en syresten

Och sen såklart byta vatten, varje dag kanske till och med?

Det bästa du kan göra nu då är nog att låta dom vara kvar men försöka på nåt sätt att försöka få inte nytt vatten till kassen på nåt sätt.

Flyttar du dom till nåt mindre utan mögel medel är risken större att dom möglar bort då det är mindre vatten och kvaliten blir lättare sämre

Jag använder mig av Sera Mycopur eller Desamor-P tror jag den heter,

Syresten kan du ju prova med i kassen iaf, men utan nåt mögel medel ska du nog inte flytta dom, Vet bara hur jag skulle ha gjort. Jag har flyttat svårare ägg utan medel och dom möglade snabbt bort.
#7 - 1 oktober 2008 21:13
Lite nytt vatten strömmar ju igenom kassen då det ju är cirkulation i karet och det åker ju igenom kassen också. Är en sån i hård plast.

Då ska jag nog köpa på mig ett mögelmedel och någon syresten, även om jag inte klarar dom här äggen kommer det väl förhoppningsvis fler chanser!
Och när jag fixat medel så kan jag flytta dom till en egen burk.

Ska man dosera mögelmedet enligt anvisningar på förpackningen?
#8 - 1 oktober 2008 21:19
SandraW skrev:
Lite nytt vatten strömmar ju igenom kassen då det ju är cirkulation i karet och det åker ju igenom kassen också. Är en sån i hård plast.

Då ska jag nog köpa på mig ett mögelmedel och någon syresten, även om jag inte klarar dom här äggen kommer det väl förhoppningsvis fler chanser!

Och när jag fixat medel så kan jag flytta dom till en egen burk.

Ska man dosera mögelmedet enligt anvisningar på förpackningen?

För att få in nytt vatten brukar jag till mina L-malar köra med ett luftdrivet filter som jag sätter över kassen. Men det blir ju lite cirkulation som du har det nu, Men tyvärr brukar det inte räcka men vi för hoppas.

Sen när dom väl kläcks brukar dom kunna åka ut ur sånna hårda kassar då dom blir längre och smalare, ibland kan bakdelen sticka ut och då är alltid nån annan fisk där och biter. Jag använder bara nätkassar men där sticker baken ur med ibland, därför flyttar jag dom alltid för säkerhets skull.

Det kommer MÅÅÅNGA chanser med dina sterbai dom brukar leka vid varje vatten byte när dom väl börjat, i alla fall hos mig.

På [COLOR=#000000]Seras mögelmedel tror jag att det står dosering för ägg.

Lycka till!
[/COLOR]
#9 - 1 oktober 2008 21:32
Om de fortfarande ser bra ut imorgon bitti åker jag och handlar mögelmedel och syresten, då kan jag ju flytta dem till ett eget litet akvarium :) då lär de inte bli uppätna i alla fall.

Det är aeneus jag har men det kanske är samma sak där :)

Tack!
#10 - 1 oktober 2008 21:40
Ett bra tips kan vara:

En plastlåda som flyter runt i akvariumet, dra sedan en slang från ditt filter in till denna, och borra ett hål för ytavrinning, täpp sedan igen hålet med en bit filtermatta. Så var problemet ute ur världen ;)
#11 - 1 oktober 2008 21:44
Johanski skrev:
Ett bra tips kan vara:

En plastlåda som flyter runt i akvariumet, dra sedan en slang från ditt filter in till denna, och borra ett hål för ytavrinning, täpp sedan igen hålet med en bit filtermatta. Så var problemet ute ur världen ;)

Förstår inte riktigt hur det ska gå till men äggen kommer nog att röra sig lite för mycket om man gör så får man all kraft från filtret direkt på äggen? Detta blir ett stort problem när dom kläckts då man ska få dom att äta då kommer all mat hamna i filtermattan.

Gör gärna en skiss på hur du tänker förstår inte riktigt hur det ska se ut så jag kan inte döma ut det helt heller.
#12 - 1 oktober 2008 21:52
Det går ju ofta att strypa filter, så det borde inte vara några problem. Och maten sjunker väl? ;) Efter som att det är malar vi pratar om.

Iaf. fick denna idé från en Back to Nature-bok om L-malar, ska försöka skissa snabbt.
#13 - 1 oktober 2008 22:01
Johanski skrev:
Det går ju ofta att strypa filter, så det borde inte vara några problem. Och maten sjunker väl? ;) Efter som att det är malar vi pratar om.

Iaf. fick denna idé från en Back to Nature-bok om L-malar, ska försöka skissa snabbt.

Det jag tänker mest på är ju att reningen i hela akvariet blir lidande om man stryper innerfiltret om man inte stoppar i ett xtra så klart. Och maten kommer nog att skjunka så länge inte trycket från pumpen rör runt för mycket. Men man kan ju iofs stänga av pumpen under matningen. och artemia lever ju en stund efter man haft i dom.

Sen tror jag att det är en jätte bra idé till L-malar som inte kräver så liten mat som pansarmalar gör. Såg nåt liknande i Back to nature boken och den såg riktigt bra ut, dock var den burken i typ ett 1500 akvarium och var säkert på 20-30 liter men såg liten ut i det stora akvariet. Men jag har tänkt att prova nåt liknande till nästa kull med malar.

En fördel till är ju att man kan inreda det som ett litet akvarium med gömställen så fiskarna känner sig säkrare.
#14 - 2 oktober 2008 13:10
Nu har jag köpt både mögelmedel och syresten så nu ska äggen få flytta :)
Lägger dom i en glasslåda på 2 liter, fyller upp kanske 5 cm vatten, häller i mögelmedel, sätter i syrestenen och sen äggen. Får vi se om det lyckas, dom har inte möglat än i alla fall!

Hur ser man om de är befruktade och när kommer de kläckas?
#15 - 2 oktober 2008 13:21
är det nödvändigt att flytta på äggen om man inte har fiskar som kommer ge sig på dom?

Har bara 2 dussin räkor, 8 st corys och 2 ancistrus.
#16 - 2 oktober 2008 13:26
Ingen aning, men jag tror nog att räkorna tycker att äggen är väldigt mumsiga. Säkert ancistrusarna också.
#17 - 2 oktober 2008 15:44
Ancistrusarna och pansarmalarna kommer mumsa i sig rommen med glatt humör :)
#18 - 5 oktober 2008 17:36
Nu har dom kläckts!
Trodde jag aldrig, jag som tyckte jag misskötte äggen :p
43 stycken har jag räknat dom till i alla fall, ser ut som om 2-3 ägg inte har kläckts än, får se om dom kläcks eller inte :)

Äggen bodde i en glasslåda på 2 liter, bytte ungefär hälften av vattnet varje dag och droppade i en droppe mögelmedel för några dagar sen + att de gått med syresten.

Imorse hade 9 yngel kläckts, då fick dom lite frystorkad artemia, nu när jag kom hem hade ju fler kläckts. Hur ska jag göra nu på bästa sätt?
Ska de få bo kvar i glasslådan? Vad för mat? Hur ofta? Vattenbyten?

Om ett par veckor (om de fortfarande lever då) tänkte jag att de kan flytta till räkkaret där det bara bor räkor och snäckor.
#19 - 5 oktober 2008 17:52
SandraW skrev:
Nu har dom kläckts!

Trodde jag aldrig, jag som tyckte jag misskötte äggen :p

43 stycken har jag räknat dom till i alla fall, ser ut som om 2-3 ägg inte har kläckts än, får se om dom kläcks eller inte :)

Äggen bodde i en glasslåda på 2 liter, bytte ungefär hälften av vattnet varje dag och droppade i en droppe mögelmedel för några dagar sen + att de gått med syresten.

Imorse hade 9 yngel kläckts, då fick dom lite frystorkad artemia, nu när jag kom hem hade ju fler kläckts. Hur ska jag göra nu på bästa sätt?

Ska de få bo kvar i glasslådan? Vad för mat? Hur ofta? Vattenbyten?

Om ett par veckor (om de fortfarande lever då) tänkte jag att de kan flytta till räkkaret där det bara bor räkor och snäckor.

GRATTIS! det gick i alla fall, körde du med min metod??

Tänk på att om dom är kläckta i morse lever dom fortfarande på gulesäcken, och äter ännu ingen mat. Så matar man för tidigt så riskerar man att vattnet blir dåligt. gulesäcken brukar räcka i 2-3 dagar. och efter det börjar jag mata.

Men byter du vatten och suger upp gammal mat så ska ju vattnet hålla sig OK med.
#20 - 5 oktober 2008 18:20
Ja jag gjorde nog som du sa, syresten och mögelmedel i en liten glassbytta.

Justde, gulesäcken, den hade jag glömt bort :p Nu har dom i alla fall fått mat men jag får väl ta bort det imorgon. Hur suger jag upp vatten och smuts på bästa sätt?
Kan ju inte direkt använda den vanliga slamhäverten, då kommer ju alla yngel flyga med..
#21 - 5 oktober 2008 18:38
SandraW skrev:
Ja jag gjorde nog som du sa, syresten och mögelmedel i en liten glassbytta.

Justde, gulesäcken, den hade jag glömt bort :p Nu har dom i alla fall fått mat men jag får väl ta bort det imorgon. Hur suger jag upp vatten och smuts på bästa sätt?

Kan ju inte direkt använda den vanliga slamhäverten, då kommer ju alla yngel flyga med..

Jag brukar suga med en bit luftlsang, funkar jätte bra.
#22 - 5 oktober 2008 18:57
Ah, tack! Det ska jag prova.
#23 - 5 oktober 2008 19:11
Vad kul med yngel! Grattis och återigen grattis, vad avundsjuk jag blir!

Förresten, nu har jag gjort min yngelbox.

En slang in till en plastbehållare med hål för avrinning, de är då tilltäppta med blå filtermatta. Slangen fäster jag på ett innerfilter som jag sätter ner just för det ändamålet. Vattnet rinner sakta ner i yngelboxen och skapar ingen turbulens. Det blev hur bra som helst, och det borde funka, eller hur? Även fast den kanske inte är så snygg ;)

Kanske en framtida idé, Sandra? :)
#24 - 5 oktober 2008 19:23
Johanski skrev:
Förresten, nu har jag gjort min yngelbox.

ja det måste ju funka ska prova nåt liknande men jag ska nog prova att sätta filtermatta i ett stort hål över en hel kortsida för att vara säker på att vattnet går från ena änden till den andra, och för att minimera risken att den ska översvämmas och sjunker. då jag kommer ha lite mer flås och kommer använda det till mina L-malar.
#25 - 5 oktober 2008 19:26
Den är ju gjort för mina L-malar också.. innerfiltret jag har till ändamålet är bara på 200L/H, har dock en pump på 600L/H, kanske vore bättre? Sen göra ett större hål och proppa dit filtermatta.. får se vad som händer :)
#26 - 7 oktober 2008 17:08
Nu har mina små bebisar börjat dött här!
Är väl kanske 10 st som kastat in handduken hittils, så jag har väl en 40 st kvar i alla fall. Men jag vet inte vad problemet är?
Har bytt ungefär 50% vatten varje dag, tycker att det är jättesvårt att få rent men har försökt i alla fall. Även fast jag använder en liten tunn luftslang så sugs vissa med..
De har fått frystorkad artemia och äggula uppblandad i vatten men jag har aldrig sett någon äta någonting. Imorgon ska jag köpa artemia så då får de det på torsdag.

Tips, råd, förslag?
#27 - 8 oktober 2008 13:20
SandraW skrev:
Har bytt ungefär 50% vatten varje dag, tycker att det är jättesvårt att få rent men har försökt i alla fall. Även fast jag använder en liten tunn luftslang så sugs vissa med..
Du kan sätta en syresten på luftslangen, så åker inga yngel med.
#28 - 8 oktober 2008 18:00
En syresten när jag suger upp smutsen? Hur ska det funka?
#29 - 9 oktober 2008 15:18
SandraW skrev:
En syresten när jag suger upp smutsen? Hur ska det funka?
Alltså inte för att suga upp smutsen, utan bara för att byta vatten.
#30 - 9 oktober 2008 16:42
Men vadå, kan man suga upp vatten med hjälp av syrstenen? Om den sitter på en luftslang alltså.

Annons