Corydoras Sterbai?

#1 - 13 oktober 2006 18:11
Tänker skaffa några mallar till mitt 120 l och hittade några fina Corydoras Sterbai i den närmaste zooaffären.

Problemet är att i de flesta beskrivningar står det att Sterbai föredrar temperaturer mellan 22-25 grader. Mitt akvarium är inställt på 27 grader. Bör jag skaffa andra mallar istället eller kan Sterbai tåla 27 grader? Jag antar att dessa temperaturer bara är en rekommendation eller..?
#2 - 13 oktober 2006 18:17
Jag har ca 28 i mitt kar och där har jag Sterbai, så det är ingen fara att ha dem lite varmare än rekomenderat.
#3 - 13 oktober 2006 22:19
Jag har 29-30 grader i mitt och det fungerar bra hittills. Vad jag förstått ska Sterbai vara en pansarmal som lever i och klarar ganska varmt vatten.
#4 - 14 oktober 2006 10:19
Problemet är att i de flesta beskrivningar står det att Sterbai föredrar temperaturer mellan 22-25 grader. Mitt akvarium är inställt på 27 grader. Bör jag skaffa andra mallar istället eller kan Sterbai tåla 27 grader? Jag antar att dessa temperaturer bara är en rekommendation eller..?

Jag skulle nog vilja påstå att arbeskrivningen är missvisande. Det ÄR en varmvatten corydoras.

mmm skrev:
Jag har 29-30 grader i mitt och det fungerar bra hittills. Vad jag förstått ska Sterbai vara en pansarmal som lever i och klarar ganska varmt vatten.

Helt korrekt, du kan utan problem ha den i temperaturer uppemot 32C.
Guest
#5 - 14 oktober 2006 15:59
tror sterbai kommer från norra sydamerika så det skadar ju inte med 27-28grader...det kan vara lite mer problem med dom som kommer från södra sydamerika de har ju oftast kallare under vinter halvåret

Annons