Corydoras Sterbai - stucken?

#1 - 20 juni 2003 23:24
Jag läste att anledningen till att det inte finns så många Corydoras Sterbai i handeln är att odlare inte är så förtjusta i dem iom att man kan sticka sig på deras fenor. Jag har två Corydoras Sterbai och har inte blivit stucken trots att jag ofta gräver omkring i akvariet. Har någon av er varit med om det? Gjorde det isf ont? Bord jag passa mej?

/Mona
#2 - 21 juni 2003 08:21
Odlarargumentet låter orimligt tycker jag. Är helt övertygad om att den inte sticks mer än andra pansarmalar. Alla pansarmalar har taggiga fenor som försvar när man fångar dom. Var försiktig om du lyfter ur dom, annars är det knappast farligare än att sticka sig på en ros. Det är nog mer tillfälligheter om den är svår att få tag i. Har själv fläckig pansarmal och har haft kilfläckspansarmal.
#3 - 21 juni 2003 08:39
Enligt denna boken (Min Pansarmal av Frank Schäfer) så skulle just Corydoras Sterbai, Corydoras Gossei och Corydoras Harald-Schultzi ha något sorts gift i spetsen som kan orsaka allergiska reaktioner.

/Mona
#4 - 21 juni 2003 11:15
Ursprungligen skickat av Mona

Enligt denna boken (Min Pansarmal av Frank Schäfer) så skulle just Corydoras Sterbai, Corydoras Gossei och Corydoras Harald-Schultzi ha något sorts gift i spetsen som kan orsaka allergiska reaktioner.

Har faktiskt tänkt fråga om det här... Har nån här stuckit sig på Corydoras och kan berätta hur det kändes?

Corydoras-arter anses alltså ha giftigt stick (inte särskilt starkt, men ändå), och det skall vara anledningen till deras kontrastrika teckning (varningsteckning), att de är stimlevande (stim förstärker effekten av varningsteckningen), och att de är dagaktiva (ingen idé att vara varningstecknad om angriparen inte kan se det).
Det finns tillochmed malarter som imiterar Corydoras för att dra nytta av att rovfiskar undviker dem...
#5 - 21 juni 2003 14:41
Jag har blivit stuken ett par gånger av mina sterbai när jag flytat de,det var inte farligt alls ,det gör inte ont men kändes lite grann.
#6 - 21 juni 2003 19:26
om c. sterbai har gift i fenstrålarna har diskuterats många gånger förut och jag tror att det var som så att de inte har något speciellt gift, däremot kan det vara lite smärtsamt för det är inte särskilt hygieniskt med fiskslem i ett sticksår.
jag har oxå stuckigt mig på sterbai men det var inte värre än att sticka sig på en abborre.
#7 - 21 juni 2003 21:22
Forskning pågår för tillfället av några tyskar som hävdar bestämt att de funnit toxiner i Corydoras första bröstfenstråle men inte funnit var det produceras i fiskkroppen.
Det har varit allmänt känt sedan länge att de kan avge toxiner vid stress och under transport och att olika arter har olika starkt gift.
Det är också en av anledningarna till att vissa vf arter betingar ett högre pris eftersom de är svårare att transportera på grund av att de förgiftar transportvattnet. En del leverantörer använder aktivt kol i transportvattnet medan andra försöker stressa ur giftet innan packning. Det odlas massor av Corydoras sterbai men på grund av det höga priset jämfört med andra arter så säljs det väldigt få och därför är de inte så vanliga i butik.
Det är också känt att Corydoras inte uppfattas som byte av rovfiskar i naturen och att andra arter drar nytta utav detta genom att likna dem och att bilda stim tillsammans för att skydda sig mot angrepp.

Mvh Janne
#8 - 22 juni 2003 12:10
"Det är också känt att Corydoras inte uppfattas som byte av rovfiskar i naturen "
Min stingrocka visste inte det och ber om ursäkt för alla
C barbatus som mist livet
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 22 juni 2003 12:17
Har "stuckit" mig några enstaka gånger av olika Corydoras (kommer inte ihåg vilka). Det är lite olika hur ont det gör, kanske beroende av var det tar (vet dock ej).
Visst känns det och ibland kan man få rejält ont och handen svullnar upp lite, men det brukar gå över på några timmar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 22 juni 2003 13:17
Kjell,
att handen svullnar och det gör ont i nån timme låter onekligen som om sticket är giftigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 juni 2003 14:52
Jo visst är det giftigt det är helt klart. Till exempel så tycker jag nog att det är värre att sticka sig på en Corydoras än att utsättas sig för en fågelspindels gift (har dock inte "testat" de giftigaste arterna).
Akvaristiska hälsningar
KJell
#12 - 22 juni 2003 19:31
"Det är också känt att Corydoras inte uppfattas som byte av rovfiskar i naturen "

Min stingrocka visste inte det och ber om ursäkt för alla

C barbatus som mist livet

Hade han haft valmöjlighet så hade den tagit ett annat byte, ett akvarium har ju inte precis samma livsmiljö som naturen.
Även du äter nog något du inte gillar om du är tillräckligt hungrig :-)

Mvh Janne

#13 - 22 juni 2003 21:31
"Även du äter nog något du inte gillar om du är tillräckligt hungrig :-)"

Beror på hur hungrig jag är!!;-))

Annons