Crabro Yngel

#1 - 15 januari 2008 15:52
Tja tuggande Crabro spottade ut yngel nu i sitt spott kar medan jag va på jobbet.
Hur ska ja nu gå till väga?
Det är första gången ja brytt mig o avsiktligt spara yngel.
Så fort jag närmar mig karet så börjar hon genast samla upp ynglen i munnen.
Har för mig jag läst att man ska låta henne gå kvar ett tag så hon kan äta upp sig lite .. Hon total vägrade äta nått medan hon tuggade.

Så kom med tips o ideer o goda råd nu
Foder får bli smulade flingor så länge eller om ja kanska kan finfördela lite räkmix
eller så får ja åka ner o köpa lite artemia o kläcka
#2 - 15 januari 2008 18:39
du skulle kunna tömma henne i en yngelbur och lägga lite sand på botten... och sen låta henne gå kvar i 4-5 dygn med mat! sen flytta henne! så gjorde jag iaf!
#3 - 15 januari 2008 18:47
asså den buren jag har... om ja hittar är av finmaskigt nät ... o e nog inge bra o ha sand i för den går nog igenom ... om inte annat sänks den av tygnden.

hon vaktar ju ynglen som attans så ser ingen mening o lägga hennes separerad från ynglen
#4 - 15 januari 2008 18:50
menade grus! : )
#5 - 15 januari 2008 20:20
alltså ens försöka fånga den nu blir svårt ... so fort jag närmar mig så plockar hon upp alla yngel i munnen direkt .... tänker ju inte skaka ur dom ur munnen på den den stackarn direkt.

Hon får bo där ett tag till käns de som
#6 - 16 januari 2008 20:25
ingen som har något tips ...
#7 - 17 januari 2008 16:09
Om du har honan i ett eget spottkar så kan du ju låta henne gå kvar där ett tag. Just det med att hon tar upp ynglerna igen är ju precis som de ska göra. Honan skyddar ynglerna mot yttre faror. Snart kommer ynglerna bli för stora för munnen och då kommer de naturligt att bli "frisimmande". Om det lyckas gå så långt är det ju bara kul tycker jag iaf.

Att du ska "klämma" ut ynglerna tycker jag inte behövs nu. Det är inget måste bara för att vissa odlare gör det. En del säger att präglingen försvinner hos avkomman då de blir könsmogna och då funkar inte yngelvården naturligt. Nu när det funkar så låt det vara så. När ynglerna har förbrukat sin gulesäck kan du börja mata med lite bosmider, cyclops och sånt smått för att senare gå över till artemia och räkmix.

Hur stort är akvariet?

Ett eget akvarie är bättre, enligt mina erfarenheter en en liten "flajbox" som är uppe vid ytan. Vattenbyten är viktiga för att ynglerna är som merparten av andra yngel speciellt känsliga för nitrat/nitrit.

Lycka till med ynglerna.
#8 - 17 januari 2008 18:33
assså man klämmer inte ur ynglen, man tar en tandpetar och öppnar munnne och vänder henne ner, så halkar dem ur munnen på henne! vet dock inte om de är rätt att göra så rent "fiskmässigt", men de funkar!
#9 - 17 januari 2008 19:15
tandpetar ... låter som de gör mer skada än nytta o tvinga upp munnen på dom.
i alla fall nu har hon lungnat sig o låter yngelen simma mer fritt ... kan nu smyga fram o titta på dom små liven.
Bilagor:
#10 - 17 januari 2008 20:35
bifogar 2 bilder på dom små liven
Blir inte bättre än såhär med en kameratelefon
#11 - 17 januari 2008 21:04
nike83 skrev:
assså man klämmer inte ur ynglen, man tar en tandpetar och öppnar munnne och vänder henne ner, så halkar dem ur munnen på henne! vet dock inte om de är rätt att göra så rent "fiskmässigt", men de funkar!

Är det enda sättet? Finns mängder av olika tekniker att "tömma" honorna. När man "klämmer" ut ynglerna (lägg märke till "") så tar man upp honan i en våt hand (annars skadas slemskiktet på fisken). Tar tum och pekfingret vid gällarna så att man får ett stadigt grepp. Redan då brukar honorna spotta ut ynglerna om man väljer att tömma dem. Funkar inte det kan man röra lätt vid och under gällocken utan att mosa skallen på honan så kan de simma ut om man väljer denna onaturliga väg.

Vet att man kan använda hårspännen också om man bänder ut spännet till ett V. På ändarna hos dem är det små plast/gummiploppar som är betydligt mjukare än tandpetare som jag tror kan skada fisken om den sprattlar till.

Vad roligt Mayday att det funkar bra med yngelvården. Följ gärna upp med lite bilder då honan vallar ynglerna. Gärna en bild som visar hela akvariet med inredning osv. Vet själv hur svårt det är att fota, så alla bilder duger gott och väl =)
#12 - 18 januari 2008 05:56
nja akvariet dom går i nu vill ja inte ta kort på ... är ett jättelitet ... skäms lite .
har ett anant 100l jag ska sätta upp istället ska bara hitta nån stans o ställa de bara
#13 - 18 januari 2008 09:34
Första tiden är det okej med ett jättelitet. Bara dom får ett större att gå uppväxt i sedan för att dom ska växa snabbare och få lite mer utrymme.
Har hon slutat ta in dom i munnen igen?
#14 - 19 januari 2008 14:06
japp nu slutar hon att ta dom i munnen ... blir hon skrämd så drar hon bara o gömmer sig ... skiter totalt i ynglen .. så ska väll fiska upp henne nu strax o låta henne gå i det stora med sina vänner
#15 - 19 januari 2008 15:58
mayday skrev:
japp nu slutar hon att ta dom i munnen ... blir hon skrämd så drar hon bara o gömmer sig ... skiter totalt i ynglen .. så ska väll fiska upp henne nu strax o låta henne gå i det stora med sina vänner

Vänta tills ikväll om du inte redan har fångat upp honan.

Mata då i det karet där du tänker stoppa ner henne i. Sen släcker du belysningen för natten och koppar i honan. Då blir hon inte lika jagad av hanen och de andra fiskarna, då de undrar vad hon är för en nykomling.

Hur många yngel blev det sammanlagt?
#16 - 19 januari 2008 19:38
hon behövs inte koppas in då vattnet har exakt samma värde i karen. samt ja väntar nog med henne tills imorgon kväll då jag är lite piggare ... blev en hård natt
#17 - 21 januari 2008 21:52
a nu ikväll åte hon ur ... kolla för säkerhets skull så hon inte hadde några yngel i munnen

helt plötsligt blev alla yngel mer stöddiga o våga sig ut mer o utforska ... så nu simmar de fler yngel än ja trodde de va omkring o letar mat .... ca 30-40st .... första leken ,, inte illa ...
#18 - 21 januari 2008 22:39
Det är en rätt ordentlig kull för en förstagångstuggare :)
Hur stor är hon?
#19 - 22 januari 2008 15:56
1dec kanske ...
Nu simmar alla yngel hur fritt som helst
Presis varit o köpt artemia ägg så håller på o värma limpistolen o slaktat en glassburk.
Bästa metoden enligt mig ... så snart ska dom få finfoder
#20 - 22 januari 2008 20:41
Har alltid funderat på att köra artemia men det har aldrig kommit längre än till de dessvärre.
Matat första tiden med krossade flingor och därefter med räkmix.

Vad är fördelarna med artemian?
#21 - 23 januari 2008 05:26
artemian är ju proppad med näring o energi då du matar med det innan artemian har förbrukat sin gulesäck .... typ organiskt kraftfoder
#22 - 30 januari 2008 17:29
Ok vet inte vad som hänt nu alltså ...
tog o röjde lite för o skicka ner en sten av "akvarieberg" för o stabilisera kh lite enklare ..
fiskar upp ca 10 döda yngel.
Mätt Ph o nitrit o de e ok
matar med nykläkt artemia fattar inte vad som e fel ..fiskat upp 3 yngel tidigare som va döda men trodde inte de va nå fara .. typ dom va svaga ...

kan inte förstå felet alltså ... dom andra hur friska som helst ... dock e alla skygga
#23 - 31 januari 2008 15:56
Det är normalt att en del yngel dör, men 10 st på 30 verkar vara lite i överkant. Men inte behöver du ge dom artemia...malawiyngel kan äta samma mat som de vuxna när de spottats ut.
Vad som kan hänt kan jag bara spekulera i...kanske kom något som legat under andra stenar fritt när du "röjde runt", och du fick en kortvarig lokal påverkan på de yngel som var just där. Jag tänker då på svavelväte eller ammoniak. Luktade det illa när du var nere och rotade?

Lite avis på att du fått lek på crabros...mina vägrar! :/
#24 - 31 januari 2008 16:36
Hur många liter är det i akvariumet honan lekte i?
#25 - 1 februari 2008 05:26
de dom lekte i är 350l typ
lekte efter 2mån ja köpte dom

O ja skada inte ynglen när ja röjde ... lyfta allting rakt upp eftersom ja viste dom gömde sig lite över allt. samt ja e tvungen o mata dom med annat då dom vuxna går på granulater räkmix o fryst artemia.

men men blir nog lek igen .. snart .. o än har ja lite yngel kvar .... får se hur månge när ja gör vattenbyte efter jobbet
#26 - 6 februari 2008 21:54
Kan det ha följt med ägg/skal när du matade med artemian som ynglena fått i sig som sen ställt till det?
#27 - 7 februari 2008 16:38
dom ska ju klara lite men de fans inga skal med.
ni verkar alla vara döda --- inte sett nått yngel i grotterna eller anubiasen
#28 - 8 februari 2008 14:36
Fasen vad mystiskt. :confused:
#29 - 11 februari 2008 20:04
Bekräftat alla e döda.
Rensade upp ordentligt i akvariet men lät de gå nu med snäckor o lite mer växter då ja såg idag att det är lek på väg igen,
Jäkla bra hanne ja hitta ... 3 honer verkar de som han har också
#30 - 12 februari 2008 19:36
helt galet har redan en tuggande hona .. tror inte det är samm
#31 - 12 februari 2008 19:42
HÄrligt dom brukar leka ofta dom där.

Själv har jag en stor hona men inte ynglat nånting.

Annons