Cryptoheros nanoluteus

#1 - 18 mars 2013 19:14
Jag har ett par av denna, vad jag förstår, ovanliga centralamerikan, och även om de visar lektendenser, så verkar de ganska trögstartade. Nå´n som har erfarenhet av den, eller har tips på hur man får igång lite mer svårlekta centralamerikaner? Nanoluteus tycks ju vara rätt svårlekt, i förhållande till t.ex sin släkting sajica. Fick lek av Cryptoheros septemfasciatus för ett antal år se´n, men det paret verkade ha nå´n genetisk defekt, ynglen simmade aldrig, utan låg bara och sprattlade på botten.
#2 - 21 mars 2013 18:58
Hur som helst så har de grävt ut en rätt rejäl grotta under en rot nu, särskilt hanen har hållt sig där ett tag, men det är först nu de har börjat med rejäla utgrävningar just där. Vore kul att få lek av dem, har för mig att han i butiken sa att den som kom in med ungfiskarna hade fått åka till Norge för att få tag i den ena föräldern :p
#3 - 3 april 2013 16:21
Nu har de lekt, hur som helst :)
#4 - 3 april 2013 17:10
Spännande! Mycket fina firrar. Jag har själv endast erfarehet av sajican o spilurus. Det är ett trevligt släkte. Hade gärna prova nanoluteusen oxå. Vad har du för PH på ditt vatten?
#5 - 3 april 2013 17:33
De lekte på insidan av krukan som jag har planterat en svärdsplanta i. Ett bra ställe, som nog är rätt lättförsvarat, var orolig först att de skulle leka under roten de grävde under, där hade de nog fått mer sjå att jaga bort pansarmalar, kuhlii, och L183-orna.

Vet faktiskt inte vad jag har för pH i det karet, men tror det är något högre än i mina andra kar, då jag inte har några eklöv i det.
#6 - 6 april 2013 20:11
Hmm, hmm... Borde väl vara dags för kläckning snart...
#7 - 17 april 2013 20:45
Några bilder på paret med ynglen.
#8 - 18 april 2013 08:11
Riktigt fina! Vetefanken om jag ens har sett C. nanoluteus irl någon gång... Men, riktigt kul att få se dina!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 april 2013 08:21
Kul:D
#10 - 18 april 2013 09:03
Sv: Cryptoheros nanoluteus

Jag har två par av denna art med. Håller du dina tillsammans med någon annan ciklidart? Grymt snygga och trevliga fiskar, lite veka dock.

/Jocke

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
#11 - 18 april 2013 14:50
Riktigt fina! Vetefanken om jag ens har sett C. nanoluteus irl någon gång... Men, riktigt kul att få se dina!:)

Ja, har velat ha tag i den ett tag, är lite svag för ovanliga arter i vanliga släkten, så att säga :) Flaggorna har förresten lagt en ny omgång på en rot nu.

Kul:D

Japp :d

Banderad skrev:
Jag har två par av denna art med. Håller du dina tillsammans med någon annan ciklidart? Grymt snygga och trevliga fiskar, lite veka dock.

/Jocke

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

De ciklider som går med dem nu är en kurvciklidhona, och några små Apistogramma viejita II, som blev kvar efter att jag sålde av en kull. Annars går de med ett lekpar L183, ett gäng kuhlii, ca 25 kolglödstetror, 12 Corydoras septentrionalis, två dvärgkulfiskar, och indianplaty. Tycker de verkar vara perfekta, blir inte så stora som t.ex zebraciklid och sajica, och går att hålla med mindre fiskar utan att dessa blir massakrerade vid leken.

Har du fått lek på dina? Upplevde att de var rätt trögstartade, verkar inte vara alls lika lekvilliga som t.ex sajica. Men ynglen verkar tuffa och stora, kastade sig över vuxen fryst artemia redan vid frisimmandet.

Läste i artbeskrivningen att det skulle ta 1-2 dagar från kläckning till frisimmande... Ovanligt kort tid tänkte jag innan de lekte... Och nu när de har lekt tycker jag snarare att det tog ovanligt lång tid för ynglen att komma fram ur krukan de lekte i. Om man räknar dagarna mellan inlägg #6 och #7, så tog det väl ca 11 dagar. De kan ju ha varit frisimmande i nå´n dag innan de kom ut också.
#12 - 18 april 2013 22:11
Oj. sånna måste man ju få tag på nån gång. :)
#13 - 19 april 2013 08:15
Falconer skrev:
Oj. sånna måste man ju få tag på nån gång. :)

Det tycker jag :)
#14 - 30 april 2013 16:23
Ynglen har minskat i antal, men det är fortfarande ett litet tappert gäng kvar. Svårt att se exakt hur många de är, men tror inte de är fler än 10.
#15 - 30 april 2013 16:38
Skit fina fiskar! Kul med lek:D
#16 - 30 april 2013 16:45
Japp, särskilt som det är en ovanlig art :) Hoppas bara några yngel klarar sig.
#17 - 3 maj 2013 19:21
Tror det är 8 yngel kvar, men nu har de väl kommit upp i så´n storlek, att de borde vara home free...
#18 - 3 maj 2013 19:24
Cryptoheros nanoluteus

Animaniac skrev:
Tror det är 8 yngel kvar, men nu har de väl kommit upp i så´n storlek, att de borde vara home free...

Fett hörru! :)
#19 - 3 maj 2013 19:26
Fett hörru! :)

Nja, rätt tunt tycker jag snarare :p Hade hoppats på fler överlevare. Men kuhliina och pansarmalarna var nog farligare för ynglen i början än jag trodde att de skulle vara. Men nu är ynglen lite robustare, och rör på sig bättre.

Jag som ville åka till butiken med ett gäng... Jaja :)
#20 - 3 maj 2013 20:20
Cryptoheros nanoluteus

Äh, så länge jag får ett par 4 stycken så är jag nöjd ;)
#21 - 3 maj 2013 20:21
Hehe, ja, om inte ens fyra klarar sig blir jag besviken.
#22 - 13 maj 2013 15:19
Tror det fortfarande är åtta kvar. Är lite orolig för hanen dock, han är inte alls lika delaktig i yngelvården längre, och står ofta och gömmer sig i krukan, under svärdsplantan, där de lekte. Tror i och för sig att han var framme och åt igår. Honan däremot är aktiv i yngelvården fortfarande. För nå´n vecka se´n såg jag att hanen tjafsade en del med honan, kanske ville han leka igen, men till skillnad från andra, mer aggressiva centralamerikaner, så kanske han ställde sig och började sura över honans ovillighet, istället för att börja jaga runt henne :p

Hoppas inte han är sjuk, hur som helst...
#23 - 13 maj 2013 16:31
Animaniac skrev:
Tror det fortfarande är åtta kvar. Är lite orolig för hanen dock, han är inte alls lika delaktig i yngelvården längre, och står ofta och gömmer sig i krukan, under svärdsplantan, där de lekte. Tror i och för sig att han var framme och åt igår. Honan däremot är aktiv i yngelvården fortfarande. För nå´n vecka se´n såg jag att hanen tjafsade en del med honan, kanske ville han leka igen, men till skillnad från andra, mer aggressiva centralamerikaner, så kanske han ställde sig och började sura över honans ovillighet, istället för att börja jaga runt henne :p

Hoppas inte han är sjuk, hur som helst...

Så är mina Sajica-hanar också. De blir tjuriga som fan när de inte får nuppa igen..
#24 - 13 maj 2013 16:35
Hehe, ja, kanske det. Han verkar i alla fall ha accepterat sitt öde, och låter honan vara ifred med ynglen.
#25 - 6 september 2013 19:49
Gammal tråd men hoppas ändå att det finns lite mer information ;)
Hur har det gått med dina yngel? Överlevde någon?
Hur lång tid tog det innan föräldrarna började tappa intresset av sina yngel?

Är i samma situation nu och i eftermiddags såg vi dem för första gången. Försöker fiska upp våra Orange Head men dem gömmer sig bra och vi stressar bara Cryptosarna (föräldrarna) så vi låter det vara för stunden. Vill gärna ta några yngel ifrån dem men dem är riktigt bra på att samla in dem i krukan som ligger väl dolt. När tappar dem intresset över dem? :)
#26 - 7 september 2013 22:26
Hmm, det blev bara två överlevare ur den kullen, en hane och en hona. Tyvärr strök den lilla hanen med när jag flyttade dem till ett annat kar, fattar inte varför. Det vuxna paret har lekt några gånger till se´n dess, men ingen av kullarna har tyvärr kommit lika långt som den första. Tror de är på gång igen dock.

Hur lång tid det tog innan de tappade intresset minns jag inte riktigt, men kanske nå´n månad eller så.
#27 - 8 september 2013 10:11
Det var tråkigt att höra. Det är inte alltid lätt att förstå det som sker. Ibland klarar dem långa åkturer och ibland så stryker dem med så fort man förflyttar dem. Får hoppas att dem gör om det så du får några egna yngel.
Dem verkar ha jättebra yngelvård men det hjälper kanske inte när man har invånare som är väldigt intresserade av levande foder.

Hoppas bara några överlever Orange Headen men det är väl tveksamt. Antingen tar vi ut nästan all inredning och fångar upp hotet i akvariet eller så får dem vara kvar ett tag till. Oavsett så stressar man ju föräldrarna så utgången är ju lite oviss.
Då har vi ca 3 veckor kvar innan vi kanske vågar flytta på ynglen istället då men det är ju också tråkigt att behöva göra.
#28 - 8 september 2013 15:28
Ja, hade ju hoppats på lite bättre utfall. Får hoppas att de får till nå´n kull. Får ta och hoppas på guldsömskullen tillsvidare, som faktiskt har klarat sig riktigt bra hittills.

Annons