Crystal red

#1 - 19 maj 2006 16:33
Jag skulle jättegärna vilja ha några crystal redräkor, men har inte sett att de har funnits i någon djuraffär.. någon som vet något annat ställe man kan få tag på dem?
hur många kan man ha i ett 40-liters akvarium?
#2 - 19 maj 2006 17:51
vart finns du i landet iofs så kan nog vilken zoobutik som helst plocka hem dem väldigt vanliga numera
#3 - 20 maj 2006 10:19
[QUOTE=Eve___]... någon som vet något annat ställe man kan få tag på dem?[/QUOTE] Svårt att ge tips om man inte vet vad du bor... ;)

[QUOTE=Eve___]hur många kan man ha i ett 40-liters akvarium?[/QUOTE] 20-25 stycken. Men det blir dyrt. Jag skulle rekommendera att börja med 6 eller 8 stycken och hoppas att de trivs och föröka sig.

Hejhopp och välkommen i räkträsket. Ralp
#4 - 20 maj 2006 22:34
crystal red

haha, oj, glömde skriva vart jag bor ;P malmö!
kan jag verkligen ha 20-25 st? jag har ju fiskar i akvariumet också..
finns det nån risk att räkorna käkar nån fisk, eller att nån fisk käkar en räka?
#5 - 21 maj 2006 09:48
[QUOTE=Eve___]haha, oj, glömde skriva vart jag bor ;P malmö!
finns det nån risk att räkorna käkar nån fisk, eller att nån fisk käkar en räka?[/QUOTE]

lek med tanken att varje räka kostar 30:- (dom kostar säkert det dubbla men ändå) och du köper 10 st.

och så har du EN enda fisk i akvariet som har men stor nog för att få in en räka, VAD gör du då?.. hur många räkor tror du du har kvar efter.. 10 min?.

om du skall ha räkor föreslår jag du skaffar SMÅ fiskar, minsta levandetandkarpen du kan hitte. annars blir dina dyra räkor FODER.
#6 - 21 maj 2006 11:40
räkor

okej, små fiskar.. jag har två platy, två dvärggurami och en ancistrusmal, går det bra?
ÄR det nån som vet var man kan få tag på crystal red i malmöområdet?
#7 - 21 maj 2006 12:03
[QUOTE=Eve___]ÄR det nån som vet var man kan få tag på crystal red i malmöområdet?[/QUOTE]

Hej,
Jag har köpt Crystal Red på Akvarietjänst på Sankt Knuts Torg. Men de var slut där häromdagen när jag ville skaffa fler. De får säkert in dem igen. De hade en del andra räkor, bla körsbärsräkor.

Två killar i Malmö Akvarieförening, Jesper och Magnus, odlar förutom massor av spännande fiskarter en hel del räkor och bland annat Crystal Red. Jag har köpt Red Crystalyngel av dem på ett föreningsmöte.

Nu är ju föreningssäsongen slut för våren men till hösten drar vi igång igen (http://www.malmoakvarieforening.se).

Akvarieföreningar är ett suveränt sätt att få inspiration och hitta spännande akvariedjur. Många spännande arter finns hos föreningens medlemmar, och skulle inte någon ha yngel att sälja är det alltid någon medlem som vet var man kan finna dem. Dessutom, vi gör flera gånger per år föreningsutflykter till spännande akvarieaffärer längre bort i regionen, bland annat i Köpenhamn, där utbudet är lite annorlunda och oftast mycket större.

En gång om året gör vi dessutom en längre utlandsresa, oftast till Tyskland som antagligen har världens största utbud av akvariefisk och tillbehör. Några akvarieaffärer i Tyskland är stora som mindre IKEA-varuhus...
#8 - 22 maj 2006 13:42
[QUOTE=Eve___]haha, oj, glömde skriva vart jag bor ;P malmö!
finns det nån risk att räkorna käkar nån fisk, eller att nån fisk käkar en räka?[/QUOTE] Jag trodde att du skulle satsa på ett artakvarium - altså bara räkor.
Och då är det inget problem med så många... Dvärgräkorna såsom CRs käkar nog ingen (levande) fisk men det finns däremot många fiskar som käkar dvärgräkor.

[QUOTE=Eve___]okej, små fiskar.. jag har två platy, två dvärggurami och en ancistrusmal, går det bra? ...[/QUOTE] Ancistrus går bra - de andra har jag inga erfarenheter av. Skulle tror att platysarna kan ta räkor. Om inte de vuxna så blir dock säkert några räkyngel fiskmat.

Hejhopp. R
#9 - 22 maj 2006 13:51
[QUOTE=daniel_i_malmö]En gång om året gör vi dessutom en längre utlandsresa, oftast till Tyskland som antagligen har världens största utbud av akvariefisk och tillbehör. Några akvarieaffärer i Tyskland är stora som mindre IKEA-varuhus...[/QUOTE]

Får man flika in och fråga om någon vet VAR i Tyskland dessa akvarieaffärer ligger? Är ändå i Tyskland någon gång per år. Kan ju lika gärna försöka få med mig några snygga räkor nästa gång. Någon som vet vad som gäller ang införsel av räkor därifrån och hit?
#10 - 22 maj 2006 14:09
rääk

okej, akvarietjänst, tack så jättemkt för tipset, ska kolla där!
hur kan man få tag på dem i akvarieföreningen som sålde räkor?

okej, platyar kan käka räkyngel, men kan man inte ha ynglena i nått yngelkar eller nått?
#11 - 22 maj 2006 14:16
[quote=Eurydike]Får man flika in och fråga om någon vet VAR i Tyskland dessa akvarieaffärer ligger?[/quote]

om du använder sökfunktionen bör du hitta minst 2 trådar med sådan information.
#12 - 22 maj 2006 14:41
OFFTOPIC:
[QUOTE=Eurydike]Får man flika in och fråga om någon vet VAR i Tyskland dessa akvarieaffärer ligger? Är ändå i Tyskland någon gång per år. Kan ju lika gärna försöka få med mig några snygga räkor nästa gång. Någon som vet vad som gäller ang införsel av räkor därifrån och hit?[/QUOTE] Var i Tyskland är du då? Det är mycket bättre att köpa räkor privat. Det finns många hobby-räkodlare i Tyskland som har betydlig bättre utbud och priser än akvarieaffärer - hur stor de än må vara...

Hejhopp. R
#13 - 22 maj 2006 14:47
Vi brukar bila ner så norra delarna. Lite olika vart vi hamnar. Hur får man tag på privata odlare då...om man inte är så himla haj på tyska? Garnele, bitte? Hihi. Tänkte att i akvariebutiken kan man ju peka.
Kanske får be att få ett litet reselxikon anpassat för akvaristik? Men några fraser som man kan memorera.
#14 - 22 maj 2006 15:23
OFFTOPIC:

Prova med engelska...
Nära Hamburg: http://crystalred.de/english.htm (meny Our breedings)
Nära Hannover: http://gerdvoss.de/Wirbellose/Kleinanzeigen/kleinanzeigen.html

Har du problem/frågor skicka PM till mig. Tyska är mitt modersmål ;)

Hejhopp. R
#15 - 22 maj 2006 21:17
[QUOTE=Eve___]
hur kan man få tag på dem i akvarieföreningen som sålde räkor?
[/QUOTE]

Man går med i Malmö Akvarieförening så klart ;-) Välkommen!
#16 - 22 maj 2006 21:25
[QUOTE=Eurydike]Får man flika in och fråga om någon vet VAR i Tyskland dessa akvarieaffärer ligger? [/QUOTE]

I den här tråden på ciklid.se hittar du en del info om vilka affärer Malmö Akvarieförening besökte på sin senaste tysklandsresa. Bland annat världens största akvarieaffär:
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=47196

För övrigt håller jag med om att det ofta är både billigare och trevligare att köpa djur av privata odlare! Men besöka en stor akvarieaffär ger en tillfälle att enkelt finna mycket man inte ens visste man letade efter eftersom de naturligtvis har ett mycket större utbud.
#17 - 23 maj 2006 08:42
[QUOTE=daniel_i_malmö]... Men besöka en stor akvarieaffär ger en tillfälle att enkelt finna mycket man inte ens visste man letade efter eftersom de naturligtvis har ett mycket större utbud.[/QUOTE] Jag håller med dig när det gäller akvaristik i allmänhet. Men som räknörd (och detta är ju skaldjursforumet) kan jag absolut inte tänka mig att t.ex. Zajac har ett större utbud på dvärgräkor än till exempel "räkkungen" Gerd Voss. Jag har i för sig aldrig varit hos Zajac... så kanske borde håller tyst ;)

Hejhopp. Ralp
#18 - 23 maj 2006 19:23
[quote=daniel_i_malmö]Man går med i Malmö Akvarieförening så klart ;-) Välkommen![/quote]

haha, jag vet inte.. vad gör man om man är med i en akvarieförening?
#19 - 24 maj 2006 10:52
[QUOTE=Eve___]haha, jag vet inte.. vad gör man om man är med i en akvarieförening?[/QUOTE]

Hehe, jo man utbyter erfarenheter kring akvaristik och inspirerar och hjälper varandra. Du ser själv, hade du varit medlem i MAF hade du vetat var du skulle finna dina räkor... ;-) Ungefär som här på zoopet, fast med personer man träffar i verkliga livet vilket naturligtvis gör det mycket mer socialt och trevligt.

Framför allt är det en trevlig gemenskap med akvaristiska förtecken!

I mer detalj: Vi har möten varje månad med kunniga och inspirerande föredragshållare som talar om akvaristik och visar bilder. Vi har tipstävlingar och lotterier där man kan vinna fina priser, bland annat presentkort i akvarieaffärer.

Det mest uppskattade aktiviteten är nog våra utflykter och resor. Vi besöker tillsammans utländska akvarieaffärer eller affärer norrut i landet. Vi gör studiebesök hos odlare och grossiter, tex Simontorp här i Skåne och Tropica i Danmark. Vi åker ut och fångar levandefoder till fiskarna eller plockar fina rötter till akvariet.

Vi har även en del aktiviteter som inte är direkt akvaristiska utan mer sociala som tex kräftskiva i slutet av sommaren.

Just nu håller vi på att planera inför vår stora 80-års jubileumsutställning i höst. Det är en massa jobb men också riktigt riktigt kul!

Kom ner på ett möte och känn efter om det är något som passar dig!
#20 - 25 maj 2006 09:25
hmm., ja kankse det.. vad kostar det?

Annons