Crystal red med stora fiskar?

#1 - 31 juli 2007 20:26
Kan man ha Crystal Red räkor tillsammans med de här fiskar:

3 Silverhajar
30 Neontetror
5 Siamesiska algätare
3 Blå guramis
2 Guld guramis
x antal Endlers guppy (Har massor med yngel)
2 Ampullariasnäckor
1 Ancistrus
1 Segelfenspleco
2 Vändmalar
9 Zebrafiskar
3 Posthornssnäckor
3 Zebrasnäckor

Vilka av dessa skulle kunna äta räkor? Guramis och silverhajar?

Jag har räkor i ett 19liters akvarium nu men om det blir överfolkat så tänker jag om det skulle gå bra att flytta vuxna räkor till större akvariet utan att de blir uppätna direkt. Jag är medvetet att räkyngel kan bli uppätad men en del kan överleva och gömmer runt växterna.
#2 - 31 juli 2007 21:59
Jag har flyttat över en del CR till mitt 540-lit av samma skäl som dig. I det går det praktbotia och mosaikgurami tillsammans med dvärgkardinaler av varierande storlek. Jag tog för givet att jag matade botiorna när jag lade över räkorna men det visade sig att räkorna finns kvar! Jag ser dom väldigt sällan dock eftersom dom gömmer sig hela tiden.

Dina gurami/hajar kan nog vara värre iofs. Men dina endlersyngel får vara ifred? I teorin ska det inte gå, men det skulle det ju inte för mig heller... Varför inte testa med att släppa ned ett par räkor till att börja med och kolla hur det går? Hur glupska/aggresiva olika fiskar är tror jag dessutom är individberoende till viss del och inte enbart artberoende. Dessutom hur stort och tättplanterat akvariet är, samt hur välmatade firrarna är borde påverka. Det är alltså svårt att veta hur det kommer funka med just dina fiskar.
#3 - 1 augusti 2007 07:12
Tack för svaret!
Vi har ganska många endlersyngel i 540liters utan problem. Fiskarna simmar runt yngel utan att jaga dem eller försöka äta dem. Så bör det gå bra med räkor också. Hajar och Gurami är snällare än jag trodde faktiskt eftersom de äter inte yngel och neontetror som är små. Neontetror är lika stora som räkor och yngel är mycket mindre än räkor.

Man kan mata fiskarna mätta och sen lägga in räkor med påsen så de fiskarna förstår det är ny invånare till akvariet :D
#4 - 1 augusti 2007 07:38
Kanske du kan släppa ner räkor när det är släckt i karet så de hinner gömma sig.
#5 - 1 augusti 2007 08:29
Sonja skrev:
Kanske du kan släppa ner räkor när det är släckt i karet så de hinner gömma sig.

Smart tänkt :) Får göra så här:

1. Mata mätta fiskar innan släckt belysning
2. Släckt belysning
3. Lägga in räkor utan påse för det är släckt annars kommer
de andra fiskarna fram och kommer att vara nyfiken.

Jag kan tänka mig det blir jättefint att ha räkor i stora karet också.
Hoppas att de skall inte behöva gömma sig hela tiden men får se vad
som händer.
#6 - 1 augusti 2007 09:08
Skriv gärna hur det går sen.
#7 - 1 augusti 2007 09:25
Ja det ska jag göra, men det lär inte bli på ett tag eftersom vi har inte fått yngel än och vi kommer att ha runt 10 räkor i 19liters akvarium :)
#8 - 1 augusti 2007 09:44
abbimicke skrev:
Kan man ha Crystal Red räkor tillsammans med de här fiskar:

3 Silverhajar-JA

30 Neontetror-NEJ

5 Siamesiska algätare-NEJ

3 Blå guramis-JA

2 Guld guramis-JA

x antal Endlers guppy (Har massor med yngel) - NEJ

2 Ampullariasnäckor - NEJ

1 Ancistrus NEJ

1 Segelfenspleco NEJ

2 Vändmalar JA

9 Zebrafiskar JA

3 Posthornssnäckor NEJ

3 Zebrasnäckor NEJ

Vilka av dessa skulle kunna äta räkor? Guramis och silverhajar?

Jag har räkor i ett 19liters akvarium nu men om det blir överfolkat så tänker jag om det skulle gå bra att flytta vuxna räkor till större akvariet utan att de blir uppätna direkt. Jag är medvetet att räkyngel kan bli uppätad men en del kan överleva och gömmer runt växterna.

så är mitt svar
#9 - 1 augusti 2007 09:45
Jag hade tänkt skaffa räkor (kanske körsbär) till mitt akvarie där jag har en segelfenspleco... om inte plecon äter upp dem förståss...
#10 - 1 augusti 2007 10:59
Pleko skrev:
Jag hade tänkt skaffa räkor (kanske körsbär) till mitt akvarie där jag har en segelfenspleco... om inte plecon äter upp dem förståss...

Det borde funka bra.
#11 - 1 augusti 2007 11:16
3 guppy... Vändmalar och sebrafiskar hmm.. Ja sebrafiskar kan vara aggressiv mot den men äter upp räkor vet jag inte.

Svårt att tänka sig att vändmalar kan äta räkor.

Annons