Crystal Red yngel när som helst...

#1 - 11 februari 2010 08:50
Tomten var så snäll att han kom med ett räkakvarium till 7-åringen. ;) En Crystal Red har nu gått med rom ett tag som för några dagar sedan gick ifrån att vara mörk till att bli ljus. Tror det blir yngel vilken dag som helst. Är det någon speciell mat de små vill ha eller något annat man ska tänka på när det gäller yngel? (Förutom att yngelsäkra pumpen.) Det är våra första räkbebisar så det är grymt spännande! :)
#2 - 11 februari 2010 09:33
Det låter som att det bara är räkor i akvariet, och då behöver du inte göra nåt speciellt alls. Räklingarna går och plockar det som finns att äta. De är otroligt små så bli inte skraja om ni inte ser dem särskilt bra. Om det finns fiskar så är det bra om det finns t ex javamossa för räklingarna att gömma sig i. där finns det dessutom gott om encelliga smådjur som de kan äta.
#3 - 11 februari 2010 09:48
Mumin skrev:
Det låter som att det bara är räkor i akvariet, och då behöver du inte göra nåt speciellt alls. Räklingarna går och plockar det som finns att äta. De är otroligt små så bli inte skraja om ni inte ser dem särskilt bra. Om det finns fiskar så är det bra om det finns t ex javamossa för räklingarna att gömma sig i. där finns det dessutom gott om encelliga smådjur som de kan äta.

Där finns några månadsgamla Endlersyngel
som vi i och för sig kan flytta till det stora akvariet. (Finns där för att de föddes där. Djuraffären tyckte att akvariet var tillräckligt stort, 20 liter, för att ha Endlers i. Vi tyckte synd om dem efter ett tag och flyttade dem till det större. ;)) Javamossa har vi också i.

Igår satt honan med rommen prick stilla och undangömd hela dagen, vi var riktigt oroliga för henne. Idag är hon i farten igen. Brukar de gömma sig när det är dags?

Tack för ditt svar. :)
#4 - 11 februari 2010 10:42
Jag har nog aldrig så detaljstuderat mina räkor så jag vet när det är dags. Dessutom brukar det efter ett tag bli så många av dem att det är svårt att skilja ut enskilda räkor.
Om du ska flytta endlersynglen är svårt att säga, det beror ju på vad som finns i stora akvariet, det är ju inte meningen att de ska gå åt heller. Jag tror att de kan vara kvar, har du javamossa så kan räklingarna gömma sig där.
Lycka till!
#5 - 11 februari 2010 11:15
Tack för ditt svar!

Det är spännande med de första räkynglen. Tror vi föräldrar är _minst_ lika intresserade som 7-åringen.
#6 - 11 februari 2010 11:50
Det låter som att det är dags närsom tycker jag, två dagar brukar mina sitta helt stilla lite i skymundan sen har de kläckt all rom.

Om du inte redan har det kan det vara värt att dosera vattenberedningsmedel lagom till att räklingarna kläcks, de är mycket känsligare än föräldrarna och jag har märkt att jag får färre överlevande om jag inte gör det. Detta trots att mitt vattenverk inte tillsätter kloraminer i vattnet.
#7 - 11 februari 2010 13:19
Sultanen skrev:
Det låter som att det är dags närsom tycker jag, två dagar brukar mina sitta helt stilla lite i skymundan sen har de kläckt all rom.

Om du inte redan har det kan det vara värt att dosera vattenberedningsmedel lagom till att räklingarna kläcks, de är mycket känsligare än föräldrarna och jag har märkt att jag får färre överlevande om jag inte gör det. Detta trots att mitt vattenverk inte tillsätter kloraminer i vattnet.

Tack för ett bra tips angående vattenberedningsmedlet! (Hade inte en tanke på det...)
#8 - 12 februari 2010 14:16
Hur lång tid tog de från de att ni fick dem från "tomten" tills de
började föröka sig?.....hur gick de för övrigt...blev de några räklingar? :)

Annons