Cutter´s ciklid?

#1 - 18 juli 2007 17:20
Jag har lust köpa mig ett par cutter´s ciklider men har fått en känsla att de är ganska ovanliga. Jag var inne på herkules zoo och frågade om cutter´s men de hade inte hört om denna fisk. Hur är det? Är det en ovanlig fisk?
#2 - 18 juli 2007 18:29
jupp, rätt ovanlig.. jag fick tag i mitt par på örebros auktion,,, det var ingen annan som bjöd.... hör med kent i NOL om han har..
#3 - 18 juli 2007 23:22
okok...det ska jag göra...Men berätta lite hur de är. har de lekt? etc
#4 - 8 augusti 2007 11:55
Cutter är relativt ovanliga men det finns odlare som har dem.
Norrköping så finns det ett par i akvarievalvet och sen så är det en privatperson på www.ciklid.se som också brukar ha.

Lättare att hitta fakta om cutter´s är att ha zebracikliden som ledsaga.
Det ända som jag märkt med cutter är att de inte är fullt så aggresiva som zebran samt att cutter´s inte blir så stor, reviret är inte heller så stort som zebran.
#5 - 8 augusti 2007 13:56
Någon som har bild?
#6 - 8 augusti 2007 14:31
firefox75 skrev:
Cutter är relativt ovanliga men det finns odlare som har dem.

Norrköping så finns det ett par i akvarievalvet och sen så är det en privatperson på www.ciklid.se som också brukar ha.

Lättare att hitta fakta om cutter´s är att ha zebracikliden som ledsaga.

Det ända som jag märkt med cutter är att de inte är fullt så aggresiva som zebran samt att cutter´s inte blir så stor, reviret är inte heller så stort som zebran.

min cutter é riktigt biffig...., honan é la 7-8cm och hannen 5cm därtill iaf.
#7 - 8 augusti 2007 17:29
Hej,

mitt Cutter's par är bland det giftigaste föräldrapar jag haft i ciklidväg, de kämpade tappert mot mitt jaggapar som förberedde lek och jag var säker på att åtminstone honan skulle dö. De är de enda ciklider som hållt jaggaparet stången, imponerande. Riktigt snygg, häftig o fascinerande ciklid, och ja i Norrköping finns det gott om den.

Mvh Jari
#8 - 8 augusti 2007 17:32
jarinen skrev:
Hej,

mitt Cutter's par är bland det giftigaste föräldrapar jag haft i ciklidväg, de kämpade tappert mot mitt jaggapar som förberedde lek och jag var säker på att åtminstone honan skulle dö. De är de enda ciklider som hållt jaggaparet stången, imponerande. Riktigt snygg, häftig o fascinerande ciklid, och ja i Norrköping finns det gott om den.

Mvh Jari

kan man få se bild?
#9 - 8 augusti 2007 17:57
... i lekdräkt.
#10 - 8 augusti 2007 18:07
Roltogt fina. Såna ska jag ha.. vad heter dom på latin?
#11 - 8 augusti 2007 18:29
rick skrev:
Roltogt fina. Såna ska jag ha.. vad heter dom på latin?

De har inget fastställt latinskt namn, så välj o vraka. Men prova med Cryptoheros / Archocentrus / Cichlasoma som förnamn.

Mvh Jari
#12 - 8 augusti 2007 19:26
#13 - 9 augusti 2007 14:15
Micke_A skrev:

Den där verkar ha den typiska Cutter's kroppsformen och speciellt mycket gult har jag aldrig sett i en spilurum. Cutter's kännetecknas av en grovare kompaktare kroppsform och en rand som är starkare i mitten på kroppen. Lekdräkten är helt annorlunda spilurums. Den som har sett en spilurum i samma lekdräkt som bilden jag postade har förmodligen Cutter's. En del vill ha det till samma fisk men jag som ser dagligen spilurum och cutteri gå i varsin balja bredvid varann inser (andra med mig) att det är två skilda saker.

Tror problemet är att dessa är friskt korsade o det går att hitta alla möjliga varianter o benämningar på nätet.

Mvh Jari
#14 - 9 augusti 2007 18:20
Jepps...de flesta Cichlasoma´s kan tyvärr korsa sig.
Olika färg sättning beror mycket på substrat och foder.
Vissa av arter kan dock förekomma med rättså unika färgsättningar.
Spilurum o cutter är rättså lika i färg.
Det som skiljer sig är liksom honan av zebracikliden att spilurum honan ofta har lila/gul/röd stick i buken.
#15 - 10 augusti 2007 15:09
Hmm, om det där är cutter vad é det då jag har?.. :/..

hannen har turkosa läppar och ett turkost öga. och en stor fläck på kropen, brun/chokladbrun i färgen.

honan har lite gultblått i ryggfenen och lite gul buk och lite annat...
bilderna é la sådär, men dom vill ju inte stå still!..
#16 - 10 augusti 2007 20:48
Hmm, om det där är cutter vad é det då jag har?.. :/..

hannen har turkosa läppar och ett turkost öga. och en stor fläck på kropen, brun/chokladbrun i färgen.

honan har lite gultblått i ryggfenen och lite gul buk och lite annat...

bilderna é la sådär, men dom vill ju inte stå still!..

Något suddiga bilder men jag skulle säga Cryptoheros myrnae.
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=374
#17 - 10 augusti 2007 21:53
Ove.P skrev:
Något suddiga bilder men jag skulle säga Cryptoheros myrnae.

Som väl är ett annat namn på C. septemfasciatus?
#18 - 10 augusti 2007 22:19
Micke_A skrev:
Som väl är ett annat namn på C. septemfasciatus?

C. septemfasciatus och C. myrnae är 2 skillda arter, de är till utseendet ganska lika. C. septemfasciatus har mera gult där C. myrnae går mer i rostbrunt. C. septemfasciatus finns i Costa Rica, C. myrnae finns i Panama och Costa Rica.
#19 - 10 augusti 2007 22:48
Kan det inte vara olika färgvarianter av samma art? Färgskillnader är väl rätt vanliga bland olika individer av samma art, om de kommer från olika ställen?
#20 - 10 augusti 2007 22:59
Micke_A skrev:
Kan det inte vara olika färgvarianter av samma art? Färgskillnader är väl rätt vanliga bland olika individer av samma art, om de kommer från olika ställen?

Jo men nu finns ju bägge arterna i Costa Rica, samt att både fishbase och cichlidpress erkänner dem som skillda arter. De har heller inte varit synonymer till varandra.

Annons