Hej,
jag har spenderat förmiddagen åt att söka och försöka lära mig om bekämpning av cyano här på forumet. Jag har bara några korta specifika frågor, efter dessa ger jag lite bakgrundsinfo om mitt "cyanoakvarie" ifall det är nödvändigt för att kunna svara på frågorna.
1) Vilken är den huvudsakliga fosfatkällan i ett akvarium? Fiskamat och avföring?
2) Redfield ratio: jag har inte tillgång till varken KNO3 tillsats eller fosfattest just nu (ska beställa). Nitrit är <0,3 mg/L, nitrat är 0-12,5 mg/L. Är det möjligt att på något vis ändå höja nitrat utan att höja fosfat, t ex genom fiskmat? Eftersom jag inte kommer ha tillgång till KNO3 på ett bra tag...
Bakgrundsinfo till cyanoakvariet:
-200L
-bottengödning på inrådan av akvariepersonal
-EHEIM 2215 ytterfilter, 620 L/h
-kH c:a 8, pH 7,5 (?osäkert?), nitrit <0,3 mg/L, nitrat 0-12,5 mg/L
-ljus 0,5 watt/L
-belysningstid 12-14 hrs
-vattenbyten var/varannan vecka 30-50%
Vad jag har testat tidigare:
-hindra solljus o dagsljus
-rengöra hela akvariet och byta allt vatten efter bottenuppslammning
-sluta vattengöda (aquaflora?)
-rengöra dagligen: frilägga växter från beläggning och vända ner/begrava mattan av cyano i gruset
-minska vattenbyten
-algmedel (algo stop deput tabletter i ytterfiltret - de kanske inte går på cyano, m,en växterna är hårt ansatt av nån annan sorts alg också... vill föröska rädda dem)
Resultat: idag rengjorde jag kl 10. Hela botten och de mindre valliosneriorna var helt täckta (rengjorde igår kväll). Jag rengjorde plantorna och begravde cyanomattan genom att ta grus från ett område utan cyano och hälla över mattan. Detta för att inte behöva böka upp mer bottengödning/gamla nedvända cyanon. Nu är kl 14 och botten är åter täckt till 50%.
Vad jag prövar fr o m idag:
-CO2 duplex kit f 150 L kar inkopplat
-ej byta vatten
-flyttat utblås från pumpen till botten av ena kortsidan. Utsuget har jag vid botten på den andra kortsidan - kan en strömmande botten vara mer syrerik => få cyano att sväva upp o dö?
-tillåta sol- o dagsljus
Vad jag vill prova när jag får möjlighet:
-Redfield ratio av N o P
mvh andreas