Med radikalt menar du? Har riccia fluitans som sitter fast på en rot, mistänker att det kan finnas en hel del förmultnat under den. Det är även på den som det mesta av trådalgerna sitter. Kan det hjälpa att tillsätta co2 för växternas skull? Har en diy som jag skulle kunna dra igång. Om jag förstår rätt så uppkommer cyano vid låga nitrat nivåer stämmer det?
Med radikalt menar jag att man inte vill vänta på att cyanon försvinner, för att den kan förstöra ganska mycket och ta död på växter och annat. Det beror ju helt klart på HUR mycket du har av cyano. Cyano(blå grön alger) är en bakterie och lyckligtvis så har vi inte den "giftiga" varianten i våra akvarium som vi har i Östersjön tex, som man kan bli sjuk av och till och med dö av vid höga doser. Det finns många olika sätt att ta död på cyano.
Mörkläggning, använda sig av Tetra general tonic, fungi stop osv, slam suga, vattenbyten. (Det finns till och med växter som avger antibakteriell substanser som dödar cyano, tex "egeria densa"). Bäst är en variant av detta och det beror lite grann på hur mycket man är villig att göra för att få bort det.