Cyano-medicinen syns inte längre i vattnet.

#1 - 23 augusti 2004 17:55
Jag vet att det låter konstigt men låt mig förklara...

Har konstaterat att mitt ena kar är invaderat av cyanobakterier.
Åtgärd var FungiStop som jag har doserat enligt anvisningarna, 1,5ml/20L.
Vattnet blev helt gult, vilket var förväntat. Så här skulle det tydligen se ut under hela medicineringsperioden, fem dagar.

Filtret är igång och fiskarna är i karet, vilket också skulle vara helt ok. Filtret består av en tillskuren bit filtermatta och en powerhead.

Nu kommer biten jag reagerade på. Gick förbi karet en timme efter att jag hällt i Fungistop men nu var vattnet kristallklart?!?

Sitter medicinen i filtret nu och är helt overksam eller vad?

Tacksam för lugnande synpunkter [:-56]

//Peter
#2 - 23 augusti 2004 20:33
Jag har ingen aning vad som kan ha hänt. Vet inte riktigt vad silverkolloid kan reagera med. Det känns som du fått någon slags utfällning, dvs att silver colloiden reagerade med något i akvariet.

Tyvärr minns jag inte själv hur pass färgat vattnet var och hur länge när jag använde FungiStop.
#3 - 23 augusti 2004 20:43
Jag hällde i 3kg faxegrus för några dagar sedan. (Det handlar om mitt 54L-kar btw) Även om jag hade sköljt det 10-15 ggr så blev vattnet som lättmjölk. Efter en halvtimme var vattnet kristallklart. Jag visste att filtret var bra men inte så bra.

Fungistop reagerar väl inte med kalk?!?

Något annat har jag inte slängt i. Förutom fiskarna då...
#4 - 23 augusti 2004 21:28

Förbryllande , det borde vara missfärgat minst ett par dagar för att sedan återgå till normalfärg !

Svårt att säga om det kommer att ha någon effekt nu :(

Det lär du ju märka om något dygn eller två !

Kanske har någon kemist någon idé... Vem var det som tillverkade egen colloid med silver och ett batteri ??
#5 - 24 augusti 2004 06:32
Frågan är om firrarna tar någon skada om jag medicinerar en gång till utan att köra något vb eller aktivt kol.
Kanske ska vänta några dagar för att se om de verksamma ämnena ändå gör sitt?
#6 - 24 augusti 2004 06:46

Bra idé !

Jag har ju lite svårt att tro att det inte finns kvar i vattnet men konstiga saker kan ju naturligtvis hända...

Vi skulle behöva få hjälp av någon med lite kemikunskaper !

#7 - 24 augusti 2004 09:03
Det var nog jag som tillverkade colloid. Men jag är ingen duktig kemist och har inte den blekaste varför det försvinner. =)

Är vattnet inte ens lite guld/pärlemofärgat?
#8 - 24 augusti 2004 09:53
Nope!
Helt kristallklart... Vattnet var riktigt ölfärgat från början.

//Peter
#9 - 24 augusti 2004 09:56
Hur är det med cyanon? finns den kvar?

#10 - 24 augusti 2004 10:00
Slängde ett öga på det innan jag körde till jobbet idag och då var det fortfarande grönt. Jag började iofs medicineringen igår, så man ska nog ge det någon dag till.
#11 - 24 augusti 2004 10:09
Kan det bero på att det finns två olika FungiStop?
Det finns en som innehåller sliverkolloid och malakitgult, och en som bara innehåller silverkolloid. (Ja, och så innehåller båda något jox som troligen skall underlätta för silvret att hålla sig i kolloid form) Den första färgar vattnet ganska ordentligt gult. Den andra, som heter Tetra Medica Fungi Stop, färgar inte alls lika mycket, bara en liten nyans. Jag har använt bägge med mycket stor framgång, men föredrar den andra eftersom jag inte vill utsätta fiskarna för onödigt mycket medicin.
Det är -- tror jag -- malakitgult som färgar ditt vatten, och sedan tas upp/reagerar och försvinner. Silverkolloiden finns nog kvar betydligt längre.

-- Mw
#12 - 24 augusti 2004 10:39
Jag visste inte att det finns två sorter. En butik jag ringde sa dock att de hade slut på Fungistop men väntade på den NYA sorten från Tetra. Jag gör som så att jag avvaktar någon dag till för att se vad som händer.
Jag håller tråden uppdaterad om hur det hela framskrider.

Tack alla! Känner mig lugnare nu [:-34]

//Peter
#13 - 24 augusti 2004 11:02
Kanoninfo MagnusW! Tackar!

Annons