Cyano samt "höga värden"Po4,NO3

#1 - 11 januari 2011 15:17
Hej !
Jag har med intresse läst bakåt i olika trådar, särskilt dina defdac , men tack alla ni andra för era inlägg.
Jag har dock blivit lite förvirrad nu, efter att ha kört med PMDD ett tag 1/2 år och nu den sista tiden har jag fått en hel del cyano.
Har mätt vattnet och läst din kommentar bla. defdac om att inte färsta alltför stor vikt vid värdena,
men jag har alltså 2,0mg/l fosfat (PO4) samt 40mg/l nitrat (NO3), PH 7.32, Kh 5, temp28, Nitrit (NO2) <0,1mg/l.

Igår bytte tvättade jag ut FLUVALFX5 an i vatten (1.000 l kar) och har mätt upp att NO3 endast fallit med ca 40 från 80 igår. PO4 ligger oförändrat.

Auqa"ngnting" som lysrör, ca 0.28/liter.

Min fråga...tar det lång tid innan PO4 och NO3 sjunker, skall jag delvattenbyta nu för att sänka eller avvakta.

Kör stora diskusar och kardinaer och de någr lysande.

Tack för alla synpunkter bra som dålig kritik mottages tacksamt ! :)

//Stefan
#2 - 12 januari 2011 21:26
Bytte du 50% när nitrathalten droppade till hälften från 80 till 40 ppm? Hur mycket PMDD doserar du?

Om värdena stämmer verkar inte växterna ta upp speciellt mycket nitrat/fosfat. Hur bra växer dom och ser du några brister på dom?

Precis som andra alger brukar Cyano piggna till vid ammoniuminstabilitet. Med så pass höga nitratvärden doserar du antingen väldigt kraftigt med PMDD eller har stor fisklast. Det senare kan ge ammoniumsvängningar om filtret är ansträngt (gissar att det var därför du gjorde rent det).

Om dom kom pga mycket bös/ansträngt filter och det nu är avhjälpt tror jag inte du kan PMDD-justera bort dom - skadan är redan skedd, och förmodligen kan det varit något övergående strul om växterna är pigga och allt annat ser okej ut. Isåfall måste du sannolikt nuke:a bort dom med 3-4 dagars total mörkläggning eller min favorit: General Tonic.

Både General Tonic och rengörning av filtret, och därefter en massa död Cyano kan orsaka vidare ammoniuminstabiltet där burken kommer vara ganska känslig för nya Cyanoangrepp. Så det kan bli lite krigande ett tag..
#3 - 12 januari 2011 21:39
General Tonic är extremt effektivt mot cyano. Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?
#4 - 12 januari 2011 21:47
Dre skrev:
General Tonic är extremt effektivt mot cyano. Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?
Du har rätt Dre - de är bakterier...
#5 - 13 januari 2011 05:58
defdac..
Faktiskt inte, jag bara rengjorde filtret (som var eftersatt), jag "vågade inte" byta vatten eftersom jag kände att det gott troll i detta och ju mera jag läte detso osäkrare blev jag på om det var vattenbytet som triggat cyanon eller om ett vattenbyte skulle minka cyanon?!
PMDD doserer jag ca veckovis efter vattenbyte, kan inte säga hur mycket eftersom jag gjort färdiga trorrlösningar som jag heller ned, men det är enligt receptet på pmdd.se
Det stämmer såklart att växterna inte växer så bra, triflorumen er dock grön o fin ut, har tappat blad neråt men komer bra nu uppåt. Inte smal o tråkigt heller, rätt buskig. värdplantorna är frächa o fina, bra bladverk, men ser "nedtryckta" ut, dvs bladen sträver ite uppåt på samma sätt om i alla fall vanliga grööna svärplantor gör, dessa är såna där präckliga, mins inte ved de kallas..
Mmmm..så var det...ska jag vänte med PMDD ? Slo i en tested KNO3 igår i en deperat chansning på att testvärdet (JBL) var åt pipan och det ändå behövdes knäve ?!
OK, "släcka dem" har jag testat innan och det funkar ju, tänkte göra det till helgen ockå, har funderat på GT, men det löser väl inte grundproblemet ?, men det är klart och boven var filtret å är ju kanske "grundproblemet" löst !?..åker nog o köper en kanna GT kan ju inte skada om sagt...
OK, får vara beredd på fight då :)
Jag är mycket tackam för att du tog dig tid att svara, har som sagt läst mycket av vad du skrivit här tidigare och även kollat din hemsida. Det är ingen överdrift att säga att jag är imponerad :), jag bugar !
Ha en bra dag !
#6 - 13 januari 2011 05:59
Tack, jag testar detta !
#7 - 13 januari 2011 06:01
022helpek skrev:
Du har rätt Dre - de är bakterier...


Tack jag testar !
#8 - 13 januari 2011 06:52


Cyano är väl iofs inte alger utan bakterier, men triggas även de av dessa premisser?


Dom är både alg och bakterie, och jupp dom triggas av ammonium som alger.



Faktiskt inte, jag bara rengjorde filtret (som var eftersatt), jag "vågade inte" byta vatten eftersom jag kände att det gott troll i detta och ju mera jag läte detso osäkrare blev jag på om det var vattenbytet som triggat cyanon eller om ett vattenbyte skulle minka cyanon?!


Då är det något med nitrattestet som inte stämmer, om du inte har något nitratreducerande material i det (Zeolith?). 80 ppm på 1000 liter är 0,08 ppm per liter nitrat. Filtervolymen max 10 liter gissar jag så nitrathalten ska max kunna ha sjunkit 0,8 ppm NO3 efter filterrengörningen förutsatt att kranvattnet är helt fritt från nitrat.



Mmmm..så var det...ska jag vänte med PMDD ? Slo i en tested KNO3 igår i en deperat chansning på att testvärdet (JBL) var åt pipan och det ändå behövdes knäve ?!


Cyano klarar visserligen 0-nivåer av nitrat till skillnad från andra alger/växter men det är inget dom föredrar. Hade det varit 0-nivåer av kväve hade växterna stått helt stilla i växten och varit bleka som sjutton.
Cyano är dessutom inte känslig för höga nitratnivåer, så KNO3 har ingen direkt negativ verkan på Cyano sålänge inte akvariet är sjukligt kvävebegränsat.



OK, "släcka dem" har jag testat innan och det funkar ju, tänkte göra det till helgen ockå, har funderat på GT, men det löser väl inte grundproblemet ?


Nej, varken GT eller mörkläggning löser grundproblemet (ammoniumsvängningar). Men som jag skrev tror jag du redan haft en ammoniumspik, dvs skadan var skedd för länge sen och du har sannolikt bättre förhållanden redan. Speciellt om växterna växer bra. Dom suger upp ammonium bättre än filtret - om det inte är så att du har något nitratreducerande material i filtret, typ Zeolith.
#9 - 13 januari 2011 09:11
Kommentar till diverse nedan...

defdac skrev:
Dom är både alg och bakterie, och jupp dom triggas av ammonium som alger.





Då är det något med nitrattestet som inte stämmer, om du inte har något nitratreducerande material i det (Zeolith?). 80 ppm på 1000 liter är 0,08 ppm per liter nitrat. Filtervolymen max 10 liter gissar jag så nitrathalten ska max kunna ha sjunkit 0,8 ppm NO3 efter filterrengörningen förutsatt att kranvattnet är helt fritt från nitrat.



- OK, kanske testet är knäppt, dock alldeles nyköppt och ngt nitratreducerande har jag inte i. Filtervol är nog ung som du säger, det är en Fluval FX5 som drar runt 3.000l/h. Har precis mätt igen, efter att igår tillsatt 1tsk KNO3. (Det var alltså efter mätningen där det fallit till 40). Har precis mätt igen och NO3 ligger återigen på knappt 80, men som sagt då har jag tillsatt KNO3 däremellan, kan dock inte bedömma hur mycket 1tsk KNO3 höjer NO3 i 1.000 l, det kan nog du bättre..





Cyano klarar visserligen 0-nivåer av nitrat till skillnad från andra alger/växter men det är inget dom föredrar. Hade det varit 0-nivåer av kväve hade växterna stått helt stilla i växten och varit bleka som sjutton.

Cyano är dessutom inte känslig för höga nitratnivåer, så KNO3 har ingen direkt negativ verkan på Cyano sålänge inte akvariet är sjukligt kvävebegränsat.





Nej, varken GT eller mörkläggning löser grundproblemet (ammoniumsvängningar). Men som jag skrev tror jag du redan haft en ammoniumspik, dvs skadan var skedd för länge sen och du har sannolikt bättre förhållanden redan. Speciellt om växterna växer bra. Dom suger upp ammonium bättre än filtret - om det inte är så att du har något nitratreducerande material i filtret, typ Zeolith.


Ja som sagt, jag får nog ge det lite tid. Java mossan är lite blekare/gulaktigare än den friskt gröna jag skulle önskat samt att även den har cyano på sig. Hur gör jag för att inhoga bilder i detta ?? Se även min kommentar ovan i citatrutan..
#10 - 13 januari 2011 13:07
Jag har ett akvarium (900 liter) där jag efter ett års körning plötsligt fick cyano. Inga fiskar, växter, gödning pumpar eller annat ändrades. Jag rengör pump 1 ggr per 6 mån och det var 3 månader ifrån en regörning. Dock en enda skillnad jag kan notera. Jag bytte från 4 gamla T8 lysrör på ~100 cm till 6 T5 lysrör på ~128cm med reflektorer. Då plötsligt fick jag cyano utav bara h. Jag provade mörkläggning, PMDD med fokus på fosfat tror jag, + lite av varje men cyanon blev bara mer och mer. Dock bara på rötter och växter ej botten, men det kan bero på att jag har jordätare som bökar runt en del. Jag ploppade i ett gäng mollys som försökte sitt bästa med att käka cyanon, men det var dålig framgång.

Då fick jag tipset om GT. Vipps allt borta och nu har det gått 6 månader och inget återfall.
#11 - 13 januari 2011 13:16
Denna j-la cyano :)

Dre skrev:
Jag har ett akvarium (900 liter) där jag efter ett års körning plötsligt fick cyano. Inga fiskar, växter, gödning pumpar eller annat ändrades. Jag rengör pump 1 ggr per 6 mån och det var 3 månader ifrån en regörning. Dock en enda skillnad jag kan notera. Jag bytte från 4 gamla T8 lysrör på ~100 cm till 6 T5 lysrör på ~128cm med reflektorer. Då plötsligt fick jag cyano utav bara h. Jag provade mörkläggning, PMDD med fokus på fosfat tror jag, + lite av varje men cyanon blev bara mer och mer. Dock bara på rötter och växter ej botten, men det kan bero på att jag har jordätare som bökar runt en del. Jag ploppade i ett gäng mollys som försökte sitt bästa med att käka cyanon, men det var dålig framgång.



Då fick jag tipset om GT. Vipps allt borta och nu har det gått 6 månader och inget återfall.


Ja det förefaller ju att funka, ser även att du sköter din punp ungefär som jag gör och det känns ju lite bra iaf..Hur trivs växterna nu med de nya rören, och kör du fortfarande PMDD?
Jag var ute på lunchen idag och skulle köpa GT men ingen av de tre affärena vi har i Växjö hade det hemma..strange...kollat på webben och får väl ta det därifrån..
Tack för ditt inpass :)
#12 - 13 januari 2011 13:27
Jag har slutat med PMDD, det är så lite växter och jag kan inte se någon skillnad. Annars är jag helnöjd med de nya rören. De går på 3 timers som jag gradvis flyttar belysningen bakåt i karet.
#13 - 13 januari 2011 13:29
Jag tror det ofta är som för Dre. Man får någon konstig och plötsligt ammoniumspik varpå en algodling kommer. Skadan är skedd så att börja ändra skötseln/gödningen är ofta en dålig idé då det bara skapar mer oreda. Kan man nuke:a algodlingen, t ex med GT/UVC-filter/mörkläggning så är det ofta så att den inte kommer tillbaks om man sköter akvariet stabilt.
#14 - 18 januari 2011 16:22
Gt

Hur länge brukar den här "vackra neongröna" färgen från General Tonic'en sitta i ?
Håller dessutom på att bli "hög" på cyanolukten men det får man väl ta...bara den försvinner...:)
#15 - 18 januari 2011 16:40
Någon/ett par dagar om jag inte minns fel, och japp, lukten av död Cyano kan bli ganska potent..
#16 - 25 januari 2011 11:19
Ska man köra med den vanliga dosen general tonic 5ml 20 liter eller något annat vid Cyano?
#17 - 26 januari 2011 07:50
MattiasL skrev:
Ska man köra med den vanliga dosen general tonic 5ml 20 liter eller något annat vid Cyano?


Vet ej, men jag körde med det som stod på flaskan. Nu är de borta i alla fall, men har nu fått ett nytt krig att utkämpa.

TRÅDALGER i mängd, har dock inte hunnit grunna på varför de kom. Troligen hittade de "käk" när cyano slog ut...

Vad tror ni andra ??
#18 - 26 januari 2011 08:30
En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.

Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.
#19 - 26 januari 2011 10:15
defdac skrev:
En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.



Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.


ok, tack.
Tycker du jag skall försöka plocka bort trådalgerna "mekaniskt" eller skall det få vara kvar med tanke på "fotosyntesen" dvs att det det går snabbare att "stabilisera" det hela om de är kvar, alternativt att växterna kan får svårt att "ta över" om man inte renser bort trådalgerna ?!
Många tack !
#20 - 26 januari 2011 10:25
Jag brukar rulla upp dem på en gammal tandborste eller träpinne. Obs du får gratis tandtråd på köpet! :-)
#21 - 26 januari 2011 10:27
MattiasL skrev:
Jag brukar rulla upp dem på en gammal tandborste eller träpinne. Obs du får gratis tandtråd på köpet! :-)


:) och vacka gröna tänder....
#22 - 26 januari 2011 11:55
Om du orkar är det naturligtvis bra att ta bort så mycket du kan mekaniskt. Problemet är att dom har en tends att sprida sig ännu mer om man rycker dom utan att göra vattenbyte efteråt.
#23 - 26 januari 2011 17:28
defdac skrev:
Om du orkar är det naturligtvis bra att ta bort så mycket du kan mekaniskt. Problemet är att dom har en tends att sprida sig ännu mer om man rycker dom utan att göra vattenbyte efteråt.


Ok, vi kör så..rensar o byter imorn...ska jag vara så offensiv att jag tar 50% tycker du..kan ju ta det med löpande in o ut över ngn timme ?!
#24 - 29 januari 2011 10:42
defdac skrev:
En massa förmultnande cyano och instabilt filter kan säkert ha triggat någon annan alg, t ex trådalger.



Det som är "bra" med att det är trådalger är att dom har liknande krav som växter. Ger du det tid och stabilitet med bibhållen PMDD-dosering och vattenbyten kommer växterna ta över. Är du otålig så lägg en massa snabbväxare på ytan tills trådalgerna släpper/ger upp.

well..jag vet inte vad jag skall tro...efter en dos CT är cyanot borta....fick iofs trådalger istället :) och dessa bekämpar jag nu mekaniskt...
Det som dock stör mig är att PO4 o NO# har lika höga värden, och bla. trots ett 50% vattenbyte igår.....växterna kommer dock bra nu....i princip känner jag för att strunta i testerna så länge fiskarna o växterna ser ut att trivas och växa..men jag fattar inte varför inte värdena går ned trits vattenbytena...karet är ju inte "skitigt" eller...har "vräkt i" nya växter nu...får se vad som händer...jag har heller inte gödat med PMDD på 3 veckor, pga att värdena mätt upp som höga och växterna tar sig så starkt...vore trevligt att nolla ned värdena och börja från grunden sas.....förvirrad..men förtröstansfull :)
#25 - 29 januari 2011 14:33
Jag har också sett "oförklarligt" höga fosfatnivåer under problemfaser med akvariet som inte vill gå ner trots att man gör intensivt med vattenbyten, som om något ligger och "läcker" fosfat. Men det klingar av med tiden. Hade varit kul att få veta vad det kunnat vara. Det känns som det typ är järnfosfat som fällt ut i bottnen/filtret under perioder av högt pH som när man sedan rätar upp CO2-nivåerna kan lösas upp igen. Eller nått. Vilda spekulationer.



jag har heller inte gödat med PMDD på 3 veckor, pga att värdena mätt upp som höga och växterna tar sig så starkt


Trivs växterna kan man absolut hejda sig med PMDD om man vill. Tycker du verkar ha bra koll/känsla.
Bilagor:
#26 - 5 februari 2011 09:29
Det är mäkligt för det ena avlöser det andra...nu är trådalgerna historia, men på ytan flyter små små ljugröna alger, stora som knappnålshuvud....någon som vet vad detta är...vill gärna lägga sig i "mönster" på ytan, ungefär precis som vid algblomning utomhus på sjöar etc, obs det är dock inte en "tjock blågrön hinna" typ cyano, utan dessa ser "friska o fräscha ut" :)
Strange....
#27 - 5 februari 2011 15:14
Andmat? Eller är dom mindre än så?
#28 - 5 februari 2011 18:28
defdac skrev:
Andmat? Eller är dom mindre än så?


Jaja, de är mycket mindre än andmat...inte mycket större en en punkt i detta forum (beror såklart på din upplösning, men ungefär), skulle uppskatta dem till mindre än 1mm, andmaten är väl typ 2x4mm ?
#29 - 5 februari 2011 22:49
Skulle pröva med att se till att ha lite cirkulation på ytvattnet. Ang. Cyanon? var det länge sedan du rengjorde botten, jag hade problem i ett halvår med cyano, provade både det ena och det andra. Fram tills jag slet upp växterna i halva akvariet och rensade sanden med en "bottensug" eller vad man skall kalla den...
#30 - 6 februari 2011 18:42
Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??
https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCJ2Khva8i4veZw#5570647233040505394
#31 - 6 februari 2011 18:48
Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??

https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCJ2Khva8i4veZw#5570647233040505394


Hmm har du någon gödning runt fötterna? Tropicas aqua care gelkapslar plus botar det mesta har jag märkt
#32 - 6 februari 2011 19:49
022helpek skrev:
Hmm har du någon gödning runt fötterna? Tropicas aqua care gelkapslar plus botar det mesta har jag märkt


Ja jag stoppade ner några bruna kulor till rötterna på dem för ca 7-10 dgr sedan, men tycker nästan att det blir sämre av det. :( Har dock inte testat kapslarna.
#33 - 7 februari 2011 07:03


Min svärdplantor mår inrte bra..så här ser en ut..vad tror ni det är för fel ??

https://picasaweb.google.com/1108548...47233040505394


Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.
#34 - 7 februari 2011 08:49
defdac skrev:
Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.


Ok tack, hoppas det syns här då...

https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCJ2Khva8i4veZw#5570647233040505394

https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCJ2Khva8i4veZw#5570647233040505394

Det var tex ett rött nytt blad i mitten som aldrig kom fram utan dog ned.. :(

Växter som går bra = Anubias, Microsorum, Nesea Pedicllata, Javamossa, Limnophilia S., Hygrofilia (växer så det knakar)

Men den ena bifogade (Bacopa ngt ??) tappar blad..
#35 - 7 februari 2011 08:57
Nej det är omöjligt att se vilka blad som är nya vs gamla. Man måste kunna följa bladen ända ner till gruset.

Å andra sidan kanske du vet själv om det är de nya eller gamla bladen som är fula?
#36 - 7 februari 2011 09:02
ok, jag förtåt trodde att lämken var kass...tja det är både och..de gamla blir genomskinliga och ruttnar upp och nya kommer inte fram, bara kikar ut och stannar av, sedan är bladen "trötta" dvs de slokar som om det vore en landväxt som inte vattnats...har tagit kort på en annan som jag skall visa strax..

https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/Picasa?authkey=Gv1sRgCMze4K_rif6jUQ#5570873685415489746

tappat blad till vänster i bilden
#37 - 7 februari 2011 10:26
Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.

K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.
#38 - 7 februari 2011 10:32
defdac skrev:
Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.



K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.


Jag är MYCKET tacksam för ditt svar, jag hade börjar misstänka ngt liknande, men ville vara mera säger. Mg har jag Kalium har jag beställt av Peter H idag.

Vi har dH = 2,6 i kranen här, hur mycket tycker du jag skall dra upp det till ?
#39 - 7 februari 2011 10:47
defdac skrev:
Greger Lindstrands beslutsträd säger kaliumbrist eller eventuellt magnesiumbrist vilket verkar rimligt om du redan hade höga fosfat/nitratvärden och kör försiktigt med PMDD. Då kommer det helt klart vara kalium som är mest begränsad ingång på.



K2SO4 och kanske MgSO4 vore ett intressant inköp. Tycker mig se kalium/megnesiumbristsymptom på andra växter på dina bilder.


Om kranvattnen innehåller 5,2mg Mg / liter så får jag det till 5,2ppm, du har ngn stans skrivet att man du har 10ppm Mg. ANTAGET att jag har just 5,2ppm alt mg/l så skulle jag tillföra 4,8ppm Mg, och räknat på 900 liter vatten (räknar bort inledningetc) så skulle detta innebära
att jag skall tillsätta 4,8ppm av 900 liter dvs (900*4,8) = 4,320 gr Mg till mitt kar för att komma upp i 10ppm. Är det rätt resonerat ? Jag förmodar att man kan bortse från 0.97 i densitet på Mg ?!

I grova drag alltså en tesked ?! :)

Hoppas jag inte har gjort bort mig helt....
#40 - 7 februari 2011 11:19
Hur mycket Mg man doserar brukar bero på Calciumhalten. Man vill sikta på 1:4 mellan Mg:Ca. Dvs calciumhalten ska läggas 4 ggr högre än magnesiumhalten.

Här i Linköping har vi runt 22 ppm Ca i kranen och 2-3 ppm Mg, så jag ökar Mg med 2-3 ppm.
#41 - 7 februari 2011 12:09
defdac skrev:
Hur mycket Mg man doserar brukar bero på Calciumhalten. Man vill sikta på 1:4 mellan Mg:Ca. Dvs calciumhalten ska läggas 4 ggr högre än magnesiumhalten.



Här i Linköping har vi runt 22 ppm Ca i kranen och 2-3 ppm Mg, så jag ökar Mg med 2-3 ppm.


Ok, vattenverket säger att vi i kranen har 10ppm Kalcium, det borde innebära att om Mg i kranen är 5,2ppm, så ligger Kalcium halten ungefär på hälften dvs 2:1. Om du då säger jag ev har Mg brist, så är frågan om jag skall köra upp Mg till ca 10ppm som du skrev ngn gång eller om jag skall bara öka Kalcium för att få rätt på förhållandet ca vs mg. Det löser ju iofs inte en ev Mg brist. Å andra sidan så har vi som sagt mjukt vatten dH=2.6 i kranen så det skadar kanske inte att höga på båda...
Sedan och inte för att märka ord, men innan så talade vi ju im KALIUM, och det löser jag ju inte med detta eller kan det vara så att det inte är Mg brist utan bara Kalium...har läst ngn stans att man kan räkna fram detta värde, för det kan man inte mäta sig till vad ?!
#42 - 7 februari 2011 12:17
Jag tror det är kaliumbrist i första hand och det löser du med K2SO4. Helt ofarligt att dosera mycket av. Typ 20 ppm per dosering.
#43 - 7 februari 2011 13:28
defdac skrev:
Det syns inte på bilden men: Nya blad dör = Mikrobrist (då kan kapslar hjälpa), Gamla blad dör = Makrobrist = Mer PMDD.

Vilken bra tumregel!:)...skall läggas på minnet
#44 - 7 februari 2011 13:50
Det ska erkännas att jag gjorde lite efterforskningar på Tropicakapslarna och det verkar som dom faktiskt innehåller kväve/fosfor/kalium så dom kan nog hjälpa precis som PMDD.
#45 - 16 februari 2011 19:01
Tja det tar sig i alla fall, det växet bra, även om det känns om det är mycket kvar....
https://picasaweb.google.com/110854859253990131011/SenastOverforda?authkey=Gv1sRgCJ2Khva8i4veZw#5574362675946207058
Kommer de långa ljusgröna trådalgerna på bakrutan att ge sig eller är det lönt bra att ta bort dem, de förefaller att mattas i övriga karet, dvs på växter, men trivs på bakrutan...
fotokvaliten e "bajs" det inser jag :)...
Bilagor:











Annons