cyanoangrepp

#1 - 25 september 2007 21:11
jag har ett 400L kar med 4st 120cm rör(0,36W/liter). jag göder med PMDD och mäsk co2. det har vuxit bra en tid och Eustralis stellatan har trivts så bra så. det finns en del andra växter också som trivs bra dem också.

Men nu är det två veckor sedan som jag rensade rejält bland stellatan, dvs jag klippte ner den totalt. kort därefter kom cyanoangreppet!!!! Stellatan har kommit upp 10-20cm och är inte angripet, men däremot finns cyanon överallt annars, grus, växter, glas och på ytan.

Min fråga är då...

Vad orsakade detta cyano angrepp? och hur blir jag av med det?

karet var i kanonbalans innan, klart vatten och ingen annan algtillväxt. jag vill helst undvika att mörklägga karet. en idé jag hört om är att tillsätta extra av vissa delar av PMDD. KNO3?
#2 - 25 september 2007 21:43
Halloj!
Jag vet inte om du har kikat i min "960-liter tanganyika"-tråd, finns i "projektdelen".
Jag har ju också fått cyano i mitt kar och fick en del fina råd av t.ex. Lasse som bl.a. pratar om just KNO3.
Du skulle ju kunna kolla på de senaste sidorna i den tråden så får du kanske några svar. Jag har doserat sedan i söndags och det jag märker är att cyanon iallafall inte återkommer blixtsnabbt när man avlägsnat ett parti - men jag har inte sett någon tillbakadragning ännu.

Jag skall kolla den här tråden kontinuerligt för att se vad du får för bra tips här!
Hoppas verkligen du blir av med eländet!:)
#3 - 25 september 2007 22:24
Är ingen expert på det här med alger, jämfört med vissa andra här på forumet. Men jag kan berätta min historia, som kanske kan hjälpa.

I mitt 200 liters SA/växt där jag kör med PMDD och co2 så ”slarvade” jag med gödningen. Slarvade inom citationstecken eftersom jag medvetet inte tillförde något. Jag tyckte att det fungerade så bra så det skulle nog inte behövas. Förra sommaren fick jag total alginvasion av cyano och toffsalger. Började då med att fulldosera igen och byta 30% vatten regelbundet. Efter tre månader var balansen återställd igen. Cyano helt borta och bara enstaka rester av toffsalgerna.

Så det är nog utan tvekan så att du har någon form av obalans i burken. Har du slarvat med gödning eller vattenbyten?
#4 - 26 september 2007 08:13
No Ak skrev:


Vad orsakade detta cyano angrepp? och hur blir jag av med det?


Snabbväxande E. stellata ger väldigt mycket syre och strippar mycket ammonium. När du fimpade det buskaget så dippade syrenivåerna och den mulm som fanns låg och tog syre och kanske även släppte ut lite aminosyror/ammonium vilket förmodligen triggade dom.

Höga stabila syrenivåer (glada växter och så lite mulm som möjligt) borde få dom ledsna och avvaktande så dom inte gillar läget, och då borde varje vattenbyte med slamsugning kunna decimera beståndet ganska snabbt.

Tycker du dom ändå segar sig kvar kan nukning meddels Tetramedica GeneralTonic eller mörkläggning vara ett alternativ.
#5 - 26 september 2007 08:50
Tetramedica GeneralTonic?
#7 - 26 september 2007 17:28
Tack, men min tyska är tyvärr inte så bra..
#9 - 26 september 2007 21:07
OK
så höga ammonium halter pga att dem inte längre "äts" upp av stellatan, och slam på botten som omvandlas till ammonium är anledningen.

och jag skall fortsätta att göda på som vanligt med PMDD så att växterna frodas och kommer att konkurrera ut cyanot ganska snart. dessutom slamsuga botten så inte mera ammonium bildas.

stellatan tar sig rätt bra och är den enda som inte är angripen av cyano.
#10 - 26 september 2007 21:12
Fimpa kh2po4 åtminstonde tills du fått rätt på problemen. Skaffa gärna tester och mät. Po4 är sällan en bristvara förutom i mycket vältrimmade växtakvarium. Cyanon gillar höga halter (i förhållande till no3)
MVH
Magnus
#11 - 26 september 2007 21:33
defdac skrev:


Mycket lättare tack :D Låter nästan som ett mirakelmedel ;) Så det skulle ta koll på cyano?

Fast jag fattar inte hur medlet kan vara effektivt mot en massa olika bakterier, men inte skada nitrifikationsbakterierna :confused:
#12 - 26 september 2007 21:51
Tropfrog skrev:
Fimpa kh2po4 åtminstonde tills du fått rätt på problemen. Skaffa gärna tester och mät. Po4 är sällan en bristvara förutom i mycket vältrimmade växtakvarium. Cyanon gillar höga halter (i förhållande till no3)

MVH

Magnus


Jag skippar kh2po4

och så läser man ibland att man skall tillsätta extra kno3, vad är det som den gör, så att det blir bättre?
#13 - 27 september 2007 06:54
Fast jag fattar inte hur medlet kan vara effektivt mot en massa olika bakterier, men inte skada nitrifikationsbakterierna


Jag vet inte om jag tror på det, men i växtakvarier spelar det mindre roll eftersom växterna drar i sig det ammonium som finns.



och så läser man ibland att man skall tillsätta extra kno3, vad är det som den gör, så att det blir bättre?


Cyanobakterier är lite speciella jämfört med andra epifyter på så sätt att dom kan använda kvävgas (luften består till 78% av kvävgas, N2). I saltvatten finns det arter som använder "heterocyster" som är syrekänsliga celler för denna omvandling, i sötvatten bildar dom istället slemkolonier som blir väldigt syrefattiga innuti där samma process äger rum.

Cyanon har alltså rejält övertag gentemot andra alger/växter (epifyter) under kvävefattiga förhållanden, som det gärna blir i växtakvarier eftersom växterna käkar upp allt ammonium och nitrat.

Mer KNO3 ökar nitrathalten och råder bot på kvävebristen så att andra alger och växter får vara med och leka.

Att sänka fosfathalten som Tropfrog tipsar om var poppis för ett tag sen, men då får man ofta problem med kiselalger istället eftersom kiselalger är dom som klarar absolut lägst fosfathalter. Därför brukar jag personligen avråda från att röra de inbördes förhållandena i en gödning och att dessutom försöka göda så konsekvent som möjligt. Växter älskar stabilitet och är mindre bekymrade hur mycket av varje ämne som finns, bara det finns. Alger däremot älskar när olika nivåer skiftar och spretar åt alla möjliga håll.
#14 - 27 september 2007 08:24
Frågeställaren kör med mäskco2 och hyffsad svag belysning. Detta skvallrar för mig om att det handlar om en nybörjare som troligtvis inte kör slut på den fosfat som bildas i karet, därav mina rekomendationer.

Sen tycker jag att du bör kolla upp hur du använder ordet epifyt. Vad jag vet finns det bara ett fåtal vattenväxter som kan växa epifytiskt. När det gäller alger så visst kan de växa epifytiskt, men i vältrimmade växtakvarium är det snarare ett undantag än regel. Att kalla någon som helst vattenlevande organism för epifyt skulle jag nog kalla felaktigt.
MVH
Magnus
#15 - 27 september 2007 08:40


Detta skvallrar för mig om att det handlar om en nybörjare som troligtvis inte kör slut på den fosfat som bildas i karet,


Det är bra isåfall. Det är inte bra om det blir fosfatbrist, vilket många råkar ut för som slutar dosera fosfat. Det är absolut inte bra att börja pilla med att börja dosera olika mycket av olika näringsämnen eftersom det bidrar med ostabilitet.

Tackar för lektionen om epifyter, du får ge den till Tom Barr också 8) Han använder det frekvent till alger som sitter på växter. Kollar man med mikroskop så har jag fått för mig att man ser skogar av epifyter på växterna?
#16 - 27 september 2007 08:47


Att kalla någon som helst vattenlevande organism för epifyt skulle jag nog kalla felaktigt.


Javamossa, Javaormbunke, Anubias, Bolbitis osv ;)

Just nu har jag mossa och bolbitis som lever som epifyter på mina trädstammar i akvariet 8)
#17 - 27 september 2007 19:12
defdac skrev:
Javamossa, Javaormbunke, Anubias, Bolbitis osv ;)



Just nu har jag mossa och bolbitis som lever som epifyter på mina trädstammar i akvariet 8)


Exakt, jag har inte sagt att det inte finns växter som kan växa epifytiskt under vattnet. Från det till att kalla dem för epifyter ser jag som ett väldigt långt steg....Men, men.

Jag kör hightecburk på jobb enligt mät/justera metoden. Jag har sjukt höga co2 nivåer och 800w belysning över karet. Medans det krävs 2-3 fulldoser i veckan av kno3 så krävs det 0-1 fulldos av kh2po4. Jag har inga problem med alger förutom det vanliga gröna på rutorna som putsas var 14e dag. Växterna växer som skam och det funkar grymmt bra. Det enda jag saknar är en bättre design, men det är svårt i en 85 cm hög burk.

Dessutom har jag hjälpt många kunder med akvarieproblem att analysera deras vatten och kan med stor säkerhet säga att fosfat inte är en bristvara i typakvariet, bara i riktigt vältrimmade växtakvarium.

Ja, ja, jag vet att det argumenteras att fosfaten är organiskt bunden och inte tillgängligt för växterna, men vattnets inehåll av bunden fosfor speglas av inehållet av mineraliserat fosfat i akvarium med en inkörd botten. Bottnen läcker hela tiden godis för växterna. Dessutom är det väldigt svårt att med ett test i vattenkolumnen få med organiskt bundet fosfor i ett akvarium med hyffs bra sikt.

Nej, fosfat är oftare i överskott än brist i akvarium, ditt, mitt och barrs vältrimmade hightec är några av undantagen. Finns det cyano så ligger man för högt i fosfathalt i förhållande till nitrat. Antingen minskar man på fosfat eller så ökar man i nitrat. Sen hjälper det inte alltid att enbart justera näringen för att avbryta en pågående cyanoblommning, då kan mörkläggning eller tetra generaltonic göra susen.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#18 - 27 september 2007 21:11
Tror också att fosfat generellt sett inte är några större problem vad gäller att det är en bristvara, men samtidigt tror jag att de som gör sina veckovattenbyten och doserar en vanlig PMDD-puls aldrig någonsin kan bygga upp några större mängder fosfat.

Dom som trots det faktiskt får en oherrans massa fosfat i sitt akvarium som använder PMDD gör det generellt för flitigt, dvs doserar generellt för mycket.
#19 - 28 september 2007 06:14
defdac skrev:
Dom som trots det faktiskt får en oherrans massa fosfat i sitt akvarium som använder PMDD gör det generellt för flitigt, dvs doserar generellt för mycket.

Eller byter för lite vatten. Det är ju fler som reagerar på rekomendationen 50% vattenbyte än på doseringen 10ml/100l.
#20 - 28 september 2007 06:50
Jag tillhörde också dem som byggde upp höga fosfatnivåer via kraftiga doseringar. Nu har jag märkt att jag kan inte mäta upp någon förbrukning mellan två vattenbyten (1 vecka) även då jag kör med 540 liter fullt av snabbväxare:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=696
Doserar nu för tiden 0.25 ppm en gång per vecka vilket bevisligen räcker till en mindre djungel.
#21 - 28 september 2007 06:53


Nu har jag märkt att jag kan inte mäta upp någon förbrukning mellan två vattenbyten (1 vecka)


Samma här.











Annons