Cyphotilapia frontosa och Mbunas

#1 - 15 oktober 2007 19:51
Hej
Vågar man ha Cyphotilapia frontosa och mbunas ihop, eller blir mbunas mat?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 oktober 2007 20:02
Stora frontosor uppskattar mbunas som en del i deras diet.
#3 - 15 oktober 2007 20:56
Stor fisk äter liten fisk, typ.
#4 - 16 oktober 2007 07:20
En kompis till mig hade för en herrans massa år sen Frontosa tillsammans med Rödzebra och Saulosi. Där var det inga problem, men mbunas hade varit i karet först. (Om det nu kan ha haft någon betydelse)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 oktober 2007 07:43
Herne skrev:
En kompis till mig hade för en herrans massa år sen Frontosa tillsammans med Rödzebra och Saulosi. Där var det inga problem, men mbunas hade varit i karet först. (Om det nu kan ha haft någon betydelse)

Det har en viss betydelse - senaste gången som jag hade dom ihop så hade malawina gått i akvariet i säkert 10 år (många var yngel från de ursprungliga) när jag släppte i frontosorna och de försvann ändå en efter en.
#6 - 16 oktober 2007 16:16
Kent i Nol har ju ett par rätt stora Frontosor vid kassan, och i hans kar går vuxna rödzebror och även lite andra fiskar från malawi sjön, kommer dock inte ihåg vilka.

Sen brukar man väl dock säga att frontosa ska hållas med andra lugna fiskar, då dom kanske inte alltid hinner med vid matning?
#7 - 16 oktober 2007 16:28
fredd skrev:
Kent i Nol har ju ett par rätt stora Frontosor vid kassan, och i hans kar går vuxna rödzebror och även lite andra fiskar från malawi sjön, kommer dock inte ihåg vilka.

Sen brukar man väl dock säga att frontosa ska hållas med andra lugna fiskar, då dom kanske inte alltid hinner med vid matning?

Några rejäla dubbar har han nog i alla fall däri. Sen vet jag att han hade en redig Petrochromis där också en gång, fast den är det nog ingen som vågar bråka med.... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 oktober 2007 16:40
Herne skrev:
Några rejäla dubbar har han nog i alla fall däri. Sen vet jag att han hade en redig Petrochromis där också en gång, fast den är det nog ingen som vågar bråka med.... :)

En stor Petrochromis lär de inte röra. Dubbar är inte heller så apitliga som andra troffar. När jag hade frontosor, dubbar och red rainbow ihop så åt frontosorna först upp alla red rainbow innan de började kalasa på dubbarna.
#9 - 17 oktober 2007 13:02
Kom precis hem från Kent. Nämnde denna diskussion och hans första tanke var: Varför måste man blanda mbunas med Frontosa? Vidare tyckte han som Kjell redan skrivit att mbunas blir mat.
I det övre av visningskaren har han en del vuxna Malawi däribland mbunas. I det nedre har han Förutom frontosorna, 7 dubbar nån stor mal och två praktbotior. En av dom förresten en riktig gris, stor o fet...
Däremot så fanns det i "tanganyikadelen" ett kar med en stor frontosahane med ett gäng dimidiochromis compressiceps. Men dom är ju inte mbunas heller...

Annons