Då va det dags...

#1 - 17 januari 2010 09:03
Ja nu är man då äntligen igång med projektet.Har sågat upp matrialet som ska bli bänk och ljusramp och börjar med monteringenav detta.Det här är ett projekt som troligtvis kommer att ta lite tid då jag inte har tid varje dag att bygga. Nä nu måsta fundera i vilken färg bänken ska vara.
VI HÖRS
#2 - 17 januari 2010 15:57
Bilder måste du ju posta ^^ även om det bara är på uppsågat material :)
Lycja till :D
#3 - 17 januari 2010 16:17
Vad är planen då?
#4 - 17 januari 2010 16:24
hoppas det blir bra! lycka till!
#5 - 17 januari 2010 18:40
gustinger skrev:
Bilder måste du ju posta ^^ även om det bara är på uppsågat material :)

Lycja till :D

Jo bilder har jag men har inte blivit uppgraderad ännu så när jag väl blir detta så kommer lite bilder. Inriktningen på karet blir malawi.
#6 - 18 januari 2010 18:10
Då är bänken så långt kommen att jag har målat insidan.Vit insida och mörkgrå utsida kommer nog att bli rätt lyckat tror jag. Bilder kommer senare
#7 - 20 januari 2010 15:31
Då har jag bestämt mig för att ha en sump istället för ytterfilter typ EHEIM. Borde bli en bättre filtrering med så mycket mer yta att gå igenom.Nån som har andra ideer.
#8 - 20 januari 2010 16:50
Vad använder du för trä till bänken?
Funderar själv på att bygga en bänk till 190L.
Vore kul med bilder så man kan få lite inspiration till byggandet :D
#9 - 20 januari 2010 17:40
Nubi skrev:
Vad använder du för trä till bänken?

Funderar själv på att bygga en bänk till 190L.

Vore kul med bilder så man kan få lite inspiration till byggandet :D

Jag har använt 18 mm björkplywood till min bänk och ljusramp. Bilder kommer på den och resten av projektet
#10 - 30 januari 2010 17:52
Då har jag kommit en bit på vägen så här är lite bilder på projektet.
Bild 1 Visar det som faktiskt ska bli en bänk
Bild 2 Såhär blev den efter lite arbete
bild 3 Grundmålad men dörrarna saknas
Bild 4 Provfyllning av karet innan jag ska få det borrat i botten
#11 - 30 januari 2010 19:07
Fasen vad härligt att du satsar på malawi, vilka sorter ska du ha?
#12 - 30 januari 2010 20:17
pontulf skrev:
Fasen vad härligt att du satsar på malawi, vilka sorter ska du ha?

Har inte bestämt mig men skulle gilla om det gick att få lite olika färger i karet.
Inredning till karet kommer troligtvis på torsdag då jag får en hel del sprängsten (röd gneis)så vi kan börja så smått
#13 - 31 januari 2010 09:18
Då har det stått vattenfyllt ett helt dygn utan en droppe i läckage så då hoppas man ju att det är tätt. Ska fördöka få det borrat i veckan så att jag kan ställa det på plats, man är ju sugen på att börja inreda.Ska också bygga sumpen i veckan.
#14 - 31 januari 2010 09:30
kanske missat det, men hur stort är karet?

snygg bänk!!!
#15 - 31 januari 2010 09:36
smurfmats skrev:
kanske missat det, men hur stort är karet?

snygg bänk!!!

1,30*0,5*0,5 vilket bör bli 325liter
#16 - 31 januari 2010 12:37
Då vi har fått vinter i södra skåne så passar det bättre att stanna inne och spackla på rampen
#17 - 1 februari 2010 18:30
Ikväll skall jag måla bänken och rampen. Dom kommer att bli blå för att passa in i rummet där det ska stå.Men snart är det dags att börja inreda.gött gött
#18 - 2 februari 2010 19:08
Då va första rundan av målningen avklarad , blå blir färgen eftersom det ska passa in i rummet tyckte frugan.Bifogar bild . Fin målarverkstad man har eller hur.
#19 - 3 februari 2010 21:38
Då ska jag hämta mitt borrade kar i morgon så att jag kan bygga sumpen och koppla in allt.Det blir mitt första silikonade kar som jag bygger,skall ha ett litet kar till sump. Det kommer att bli attans kul att prova
#20 - 5 februari 2010 19:39
Då har jag varit och hämtat mina grejor. Provmonterar rörgenomföringar och glas och ställt in karet som ska bli sump så man kan se hur det ska se ut.Så imorgon ska jag borra bänken och silikona glas för första gången.Bifogar lite bilder.
#21 - 6 februari 2010 16:17
Då har jag gjort elinstallationen i bänken och ska börja silikona sumpen om en stund
Bilagor:
#22 - 6 februari 2010 16:25
jag väntar på mer bilder :D
spännande projekt!
#23 - 6 februari 2010 20:21
Då kommer lite bilder på dagens arbete som bestod i att fixa elutagen och hålsågning av bänken och inte minst silikonering av sump och avskiljare i stora karet.Riktigt kul att komma igång efter många års frånvaro i hobbyn(sysslat med fåglar istället)men nu är man med.
#24 - 7 februari 2010 21:54
Nu när man ska börja med rampen så kommer en del funderingar upp, hur länge bör det vara tänt och i så fall går det att dela upp i morgon o kvällsljus. Tanken är att ha 2 rör i rampen som tänds var för sig och då kan man köra ett på dagtid och 2 morgon och kväll.Är det ett bra förslag tro.Tacksam för synpunkter...
#25 - 7 februari 2010 22:18
Mycket mer än 12 timmars ljus per dag är det inte många som rekommenderar.
Kul med mycket bilder :)
#26 - 8 februari 2010 17:35
Då fortsätter vi att fixa med sumpen, ska bocka om ett rör så att det blir platt i utblåset. Värma värma värma och sen klämma ihop det
#27 - 12 februari 2010 16:51
Då har jag kommit lite längre, Har börjat att prova ut bakgrunden och kapar ner dem i rätt storlek.Har även lagt i frigolit i karet så till helgen ska det nog komma i lite vatten.(bilder kommer)
#28 - 12 februari 2010 16:57
Spännande:)
#29 - 13 februari 2010 10:41
Hur länge behöver man vänta efter att man har limmat slimlinen innan man kan vattenfylla?
#30 - 13 februari 2010 12:43
Vad står det på tuben? När det inte gäller limma glas för täthet hade jag nog litat på vad det står och inte lagt till extra dygn..
#31 - 13 februari 2010 18:06
Då kommer det lite bilder på dagens arbete
#32 - 13 februari 2010 20:18
I LIKE sanden! :D
#33 - 13 februari 2010 20:22
jag har aldrig fattat det där med ytavrinning, har man precis så mkt vatten att det hela tiden rinner över en del eller hur funkar det?
#34 - 13 februari 2010 20:47
Jo precis så är det. Hade inte så mycket kunskap om pumpar och filter innan så jag har läst här och på 2 andra forum om vilken teknik son används, då hittade jag en artikel om ett reningsverk som renade som det gör i naturen vilket gjorde mig intreserad. Men jag frågade några stycken vad som va bäst och då blev det en sump med ytavrinning.En grej med detta är att jag inte har några slangar utanför till exempel. Men det är ny teknik för mig så lite inkörning behövs.
#35 - 13 februari 2010 20:50
danne0301 skrev:
I LIKE sanden! :D

Sanden är Calciumcarbonat
#36 - 13 februari 2010 20:51
jb63 skrev:
Jo precis så är det. Hade inte så mycket kunskap om pumpar och filter innan så jag har läst här och på 2 andra forum om vilken teknik son används, då hittade jag en artikel om ett reningsverk som renade som det gör i naturen vilket gjorde mig intreserad. Men jag frågade några stycken vad som va bäst och då blev det en sump med ytavrinning.En grej med detta är att jag inte har några slangar utanför till exempel. Men det är ny teknik för mig så lite inkörning behövs.

men har du då inget raster i nederkant alls? så att allt vatten som rinner ner i sumpen kommer från ytavrinningen dvs, det borde ju innebära att du inte har mkt vatten i filterhörna n av akvariet så att säga :)
#37 - 13 februari 2010 21:02
Marnat skrev:
men har du då inget raster i nederkant alls? så att allt vatten som rinner ner i sumpen kommer från ytavrinningen dvs, det borde ju innebära att du inte har mkt vatten i filterhörna n av akvariet så att säga :)

Det kan du bestämma själv hur mycket du vill ha, röret till sumpen kan man göra så högt som man vill. Min vattennivå i hörnan är väl en decimeter under just nu
Bilagor:
#38 - 13 februari 2010 21:29
jb63 skrev:
Det kan du bestämma själv hur mycket du vill ha, röret till sumpen kan man göra så högt som man vill. Min vattennivå i hörnan är väl en decimeter under just nu

som du kanske märker så tycker jag det är sjukt intressant att köra sump i ett sötkar som du gör :)

tänkte slänga ihop något liknande nr man får pengar över och köra lite mer känsliga fiskar :)
#39 - 13 februari 2010 21:52
Marnat skrev:
som du kanske märker så tycker jag det är sjukt intressant att köra sump i ett sötkar som du gör :)

tänkte slänga ihop något liknande nr man får pengar över och köra lite mer känsliga fiskar :)

Jag kan se om jag har lite bilder på det som rör sumpbygget.
#40 - 13 februari 2010 22:15
Stiligt :-)
#41 - 15 februari 2010 17:53
Då har jag fått vatten i karet men tyvärr inga stenar ännu men det kommer nog snart. Har planterat lite vallisneria sålänge.Skall ha ett stenröse i mitten stort nog för att simma igen för fiskarna med andra ord gott om gömslen
#42 - 15 februari 2010 21:47
Vad ska man ha för lysrör egentligen, T5 eller T8 . Kan man få lite hjälp med detta så är jag tacksam.Det ska bli ett malawikar
Bilagor:
#43 - 16 februari 2010 18:00
Det spelar ingen enorm roll, rören har samma färg.
T8 är de gamla vanliga lite tjockare rören som du säkert har någonstans hemma, de flesta har i alla fall det, kanske under ett köksskåp. T5 är en nyare variant, rören är tunnare och något effektivare. Alltså du får lite starkare ljus av ett mindre rör med lägre strömförbrukning. Tändningen fungerar på ett annat sätt och man uppfattar inte flimmer från dom, eftersom de flimrar mycket fortare om man säger så. Det finns heller ingen glimtändare utan rören tänds av ett hf don (HighFrequency), som tänder elektroniskt utan blink blink blink.
T5 är generellt dyrare, både armatur och rör.
#44 - 16 februari 2010 19:31
danne0301 skrev:
Det spelar ingen enorm roll, rören har samma färg.

T8 är de gamla vanliga lite tjockare rören som du säkert har någonstans hemma, de flesta har i alla fall det, kanske under ett köksskåp. T5 är en nyare variant, rören är tunnare och något effektivare. Alltså du får lite starkare ljus av ett mindre rör med lägre strömförbrukning. Tändningen fungerar på ett annat sätt och man uppfattar inte flimmer från dom, eftersom de flimrar mycket fortare om man säger så. Det finns heller ingen glimtändare utan rören tänds av ett hf don (HighFrequency), som tänder elektroniskt utan blink blink blink.

T5 är generellt dyrare, både armatur och rör.

Kan man få dom dimmbara i både t5 och t8 eller hur gör man då..
#45 - 16 februari 2010 20:09
T8 går inte att dimra. T5 finns dimbara, de kostar en hel del extra och är inget man 'gör efteråt'. Både armatur och dimmer blir ganska special, om man säger så.
#46 - 16 februari 2010 20:42
Då får man väl använda t5 i min nya ljusramp + någon typ av nattljus.Jag får väl leta upp någon bra affär att handla i
#47 - 17 februari 2010 21:52
Ja då har man fått dit dörrarna på skåpet också,så nu närmar man sig att utsidan är färdig.Har även planterat in lite mer växter och får ta och köpa några stenar sålänge tills jag får min sprängsten som ska dit.Allt fungerar som det ska än så länge .. Bifogar lite bilder.
#48 - 18 februari 2010 15:51
Så behagligt med ljus sand, vet definitivt vad jag ska byta till en vacker dag.
#49 - 19 februari 2010 19:01
Då har jag fått in lite fisk i karet också. Det blev en liten grupp L.Caeruleus som första gäng. Dom verkar trivas väldigt bra redan, undersöker allt i ett lugnt tempo.Stenarna är lite temporärt för jag har inte kunnat plocka sprängstenen i detta tråkiga väder men det kommer. Lite bilder som vanligt.
#50 - 19 februari 2010 20:20
Söta :)
#51 - 19 februari 2010 22:49
Det är väldigt trevligt att sitta och studera dom när dom far omkring i bland stenar och växter.Tror att färgen på dom blir bättre om någon dag när dom känner sig hemma.
Bilagor:
#52 - 21 februari 2010 13:29
Hur länge kan man (bör man) hålla filtert avstängt när det är dags för ommöblering av karet. Är det något speciellt man bör tänka på.. Det bör ju finnas en del kompetenta folk här på forumet
#53 - 24 februari 2010 07:37
Ja då har man fått i lite mer fisk bla. 2st caeruleus , ett par hongi och ett par av en aulonocara som jag inte kommer ihåg namnet på. Det ser ut att fungera som det ska vilket man ju alltid hoppas på.bilder kommer senare.
Bilagor:
#54 - 25 februari 2010 05:11
När växterna börjar att släppa luftbubblor så har dom kommit igång eller? Det är väl ett gott tecken har jag för mig. Andra åsikter.............
#55 - 25 februari 2010 16:11
Jag kan inte mycket om växter men eftersom man ibland hittar bilder på växter som bubblar mycket så antar jag att det är ett gott tecken..
#56 - 25 februari 2010 21:20
Då har jag beställt delar till ljusrampen, man kan spara en del pengar genom att leta på nätet.Har köpt 2+39watts glo t5 och sparade nästan 200 genom mitt letande så nu ska det byggas när paketet väl kommer.Köpte även en blå lampa som jag ska ha som månljus så jag hoppas att det blir bra. Som sagt bilder kommer snart
#57 - 25 februari 2010 21:30
Vill bara påpeka att malawi älskar växter, att äta:) Bra fiskval tycker jag, tycker själv att det skulle vara snyggare att bara köra med massor av sten:)
#58 - 26 februari 2010 23:24
pontulf skrev:
Vill bara påpeka att malawi älskar växter, att äta:) Bra fiskval tycker jag, tycker själv att det skulle vara snyggare att bara köra med massor av sten:)

Kan än så länge bara konstatera att dom rör inte någon av växterna i karet ,så vi hoppas att dom fortsätter så. I malawisjön finns det ju lite bankar med vallisneria har jag läst så därför vill jag ha det i mitt kar också.
#59 - 28 februari 2010 08:00
Nu går ju det åt rätt håll med vädret också, så i nästa vecka blir det till att hämta sten så att man får till sina grrottor man tänkt sig. Ioförsig blir det också konkurenns med golfen nu när gräsmattorna blir gröna men det får man ta
#60 - 28 februari 2010 08:43
Trevlig tråd och fina fiskar. Skall du ha mer sten i akvariet? de älskar ju att simma omkring i stenrösen :D
#61 - 28 februari 2010 16:06
Enola skrev:
Trevlig tråd och fina fiskar. Skall du ha mer sten i akvariet? de älskar ju att simma omkring i stenrösen :D

Tack tack. Jovisst ska det bli mer sten i karet, ska bara vänta in snösmältningen så att jag kan plocka sten i ett stenbrott som en kompis äger. Ligger just nu lite för mycket snö för att det ska gå och hitta den sten jag vill ha men det kommer. Bilder kommer.
#62 - 28 februari 2010 21:03
Då kommer det lite bilder på hur det ser ut just nu i akvariet. Jag tycker att både fiskar och växter ser ut att trivas då dom växer och skickar ut nya skott vilket är trevligt. Vallisnerian har säkert skickat ut 6-7 nya skott redan
#63 - 1 mars 2010 16:25
Ser så fräscht ut med ljus sand alltså..du har ingen ny helhetsbild?
#64 - 1 mars 2010 21:27
Här är lite nya bilder på akvariet.
#65 - 2 mars 2010 17:18
Ceant och skönt tycker jag, fast det saknas sten det håller jag med om. För hoppas på mer plusgrader snart :)
#66 - 2 mars 2010 19:00
Ja det hoppas jag också på för nu börjar det suga i golftarmen men innan dess ska jag ha lite nya fiskar i akvariet.Ska troligtsvis skaffa ett par malar i morgon och då vet man ju inte om det kommer någon ny malawi sammtidigt.I vilket fall som helst så blir det bilder på det hela i morrn kväll.
Bilagor:
#67 - 5 mars 2010 18:58
Ja då har algerna börjat komma. Vad är den enklaste lösningen för att bergränsa uppkomsten så man kan bli nöjd igen. Har satt i 4 st ansistrus för hjälp i att beta av det som kommer.
#68 - 5 mars 2010 21:19
ancistrusarna fixar det nog ska du se :)
#69 - 7 mars 2010 17:49
danne0301 skrev:
ancistrusarna fixar det nog ska du se :)

Jo dom hjälper allt till men då är det bättre att stanna i det kar dom ska vara i eller hur, har 2 stycken som vill utforska även sumpen så jag får fånga in dom igen, vilket blir för 3 gången nu
#70 - 8 mars 2010 17:35
Lite nya bilder på mina fiskar.
#71 - 8 mars 2010 17:47
Ytterligare några bilder.
#72 - 14 mars 2010 08:54
Ja då ska man besöka malmö akvarieförenings auktion idag, hoppas att man kan hitta något kul där.
#73 - 14 mars 2010 09:04
HUR kan jag ha missat den här tråden? Fina fiskar och fint kar! Vilket bygge du har gjort med bänken också...Snyggt!
#74 - 14 mars 2010 09:26
Snyggt!
#75 - 14 mars 2010 14:58
Ja, då har man varit på malmös auktion men det va inget för mig om man säger så. fanns en hel del men inget som föll mig i smaken.
#76 - 19 mars 2010 21:29
Ja då har man fått flytta om i karet för att ge fiskarna lite mer gömställen.Har även lagt i lite fler stenar. Har en Pulpicanshanne som dominerar för tillfället så det va ju nästan tvunget att bygga om rösena.Skickar med lite bilder på ett lite grumligt kar
#77 - 30 mars 2010 18:28
Ja då vad det dags för lite nya bilder. Allt fungerar bra, fiskarna trivs och växterna växer så knakar dock så har jag fått sätta in en cirkulationspump för lite bättre fart i vattnet.Har också plockat lite sten i trädgården som får bilda röse tills jag fått min sprängsten.
#78 - 7 april 2010 18:01
Fantastiska bilder! =)
#79 - 17 april 2010 12:00
ja så snyggt är det inte just nu då jag har fått en massa trådalger tror jag. Hur gör man för att få bort dessa. Någon som har ett bra knep som man kan använda. tack på förhand
#80 - 17 april 2010 13:57
Ja har tagit lite nya bilder på mitt akvarium. Kolla in min fina algmatta som jag inte vill ha, både på stenar , växter och bakgrunden annars går det framåt med friska fiskar och växter. Det djupet som dom sista 2 bilderna har ska jag ha i mitt nästa akvarium.
#81 - 29 april 2010 18:19
Ja då har man det första tugget i detta akvarie. En liten golden har tugg så nu väntar vi och ser vad som händer
#82 - 29 april 2010 20:25
Himla fint detta ..vad kostade det för dig med pump etc etc ..vore kul veta ,,verkligen snyggt gjort..[:-15]
#83 - 17 maj 2010 18:18
Jag tror att allt som allt har jag lagt ut ca 3000 kronor
#84 - 17 maj 2010 20:43
Ska du verkligen ha sprängsten, det är ju vasst med risk för att fiskarna skadar sig, så hade jag nog hoppat det.
Väldigt snyggt med växter i ett malawi-kar. :)
#85 - 13 juli 2010 14:18
Jag blev rätt så snopen häromdagen då jag städade akvariet, i sumpen så det ut som det simmade någon liten fisk. Vad var det för sort då undrade frun, så vi bestämmde oss för att tömma sumpen så att vi fick tag i den lilla rackaren som visade sig vara en golden unge. Så nu har jag ett litet provisoriskt yngelkar i det stora och hoppas att den klarar sig.
#86 - 10 september 2010 20:59
Då har det gått enn tid sen man startade upp detta lilla projekt, och nu har man fått en del tugg på golden och pulpicans men det som irriterar mest är dom bruna algerna som har kommit. vad gör man för att bli av med dom mer än vanligt vattenbyte. bifogar lite däliga bilder(mobilkamera).
#87 - 10 september 2010 21:30
Supersnyggt!

Några frågor: Bilden på inlägg 71, den svart vita randiga hanen. Vad är det för sort?
Hur mycket sand har du i? Har köpt ett begagnat där jag fick 25 kg sådan sand till men känns som jag behöver komplettera..
#88 - 10 september 2010 21:55
tulle89 skrev:
Supersnyggt!

Några frågor: Bilden på inlägg 71, den svart vita randiga hanen. Vad är det för sort?

Hur mycket sand har du i? Har köpt ett begagnat där jag fick 25 kg sådan sand till men känns som jag behöver komplettera..

Det ska vara en av mina pulpicans men den har jag bytat ut då den va helt vansinnig och sen har jag cirka 35 kg kalkkross i karet
#89 - 30 december 2010 17:55
Då har det gått 1 år sen jag startade och det fungerar utan problem ,inga dödsfall och lite yngel har det blivit.

Har en i mitt tycke stilig Golden hane som har gett lite yngel och så är där ett par fina Rödzebra

Annons