Då va det dags igen :)

#1 - 23 oktober 2008 17:52
Fått lite energi till övers så dags o försöka lite seriöst med akvariummet igen.

Har ett 720l
4x80W T5
2x58w T8

Kör med Co2
Dubbel dos Pmdd vid veckans vattenbyte.
Får rejält med bubbel fram emot kvällen.

Känns dom som om växterna nästa blir nedtryckta av ljuset (se bild)
http://img184.imageshack.us/my.php?image=alg2rs2.jpg

Såhär ser topparna ut.
http://img91.imageshack.us/my.php?image=alglq0.jpg

Sen har jag även en "del" grönalger på min svärdsplanta (tror det är grönalger iaf)
Men det beror nog på min ännu rätt begränsade växtmassa, kan det va så?
Tar ju ett tag o fylla ett sånthär akvarium.
http://img151.imageshack.us/my.php?image=alg1vo5.jpg
#2 - 23 oktober 2008 18:12
Frågan är alltså om grönalgerna kan bero på att det inte finns så mycket växter i akvariet?

Det kan jag ju inte svara på men jag är nyfiken på vad det är för växt på den andra bilden, vad heter den?
#3 - 23 oktober 2008 18:26
Ja om det kan beror på det eller om jag gör ngt mer fel :)
Kanske borde göda mer än 1 gång / vecka?
Kan det bli för mycket ljus? Jo`självklart kan det bli det, men var går gränsen?

Kommer tyvärr inte ihåg vad växten heter, samma växt på de 2 första bilderna.
#4 - 23 oktober 2008 18:34
Välkommen tillbaka till akvariehobbyn, Krulle!
#5 - 23 oktober 2008 18:42
Jag tror att växten är en Rotala indica.
#6 - 23 oktober 2008 19:01
petnym: Tackar tackar, får se hur länge jag står ut denna gång hehe...

För övrigt, om du har rensning nån gång i akvariet kan jag ta hand om det du rensar bort så jag får upp min växtmassa lite =P
#7 - 23 oktober 2008 19:07
Jag tror att växten är en Rotala indica.

Förlåt Krulle för att jag hoppar in i din tråd men jag har precis försökt lista ut vad min växt (som ser ut att vara samma som din) heter. Jag kom fram till att det kunde vara Rotala Rotundifolia, nu har jag googlat på båda namnen men förstår inte skillnaden, är det samma växt med två namn?

malu
#8 - 24 oktober 2008 06:01
Krulle skrev:
För övrigt, om du har rensning nån gång i akvariet kan jag ta hand om det du rensar bort så jag får upp min växtmassa lite =P

Mitt stora akvarium är numera saltvatten, dessutom har jag flyttat ut på landet... men det finns ju andra växtakvarister kvar i Linköping.
#9 - 24 oktober 2008 07:50
Om du börjar få krulliga o krokiga toppar med den mängd pmdd som du kör i så röstar jag på nitratöverskott. Jag har märkt att jag i mitt 112l knappt behöver tillsätta ngt nitrat alls trots att kör med co2. Om jag tillsätter regelbundet får jag överskott med fula växter som följd. Kolla nitrathalten med ett dropptest strax innan vattenbyte och strax efter.
#10 - 24 oktober 2008 08:34
Om du börjar få krulliga o krokiga toppar med den mängd pmdd som du kör i så röstar jag på nitratöverskott.

+1

Det är något som det pratades en hel del om för ett tag sen. Det verkar som om vi som har lågt KH (som vi har i Linköping) verkar kunna inducera kalciumbristsymptom (krulliga och krokiga toppar) genom att överdosera nitrat.

I mitt fall går gränsen runt 10 ppm nitrat vilket är jäkligt lågt. Min veckogödningspuls ligger ganska exakt på 10 ppm nitrat och jag kan inte dosera mer än så under veckan.

Det räcker t om att jag gallrar ur akvariet hårt så jag får betydligt mindre växtmassa som gör att akvariet käkar mindre nitrat för att jag ska få kalciumbristsymptom på känsliga växter (främst Ludwigia-arter och Alternanthera-arter).
#11 - 24 oktober 2008 13:46
Som ni nämner ovnan så märke rjag av krulliga/missbildade toppar,
så får nog ta o dra ner lite på det antar jag, tack för tipset :)

Annons