Dag för dag.

#1 - 1 september 2006 07:45
Det skrivs en del olika och ibland är det svårt att förstå riktigt så jag undrar hur man gör egentligen med isättning av växter och isläpp med fisk när man startar ett akvarium på ett korrekt sätt?

Först inreder man väl med grus, stenar och rötter? (Och tillsätter ev. vettenberedningsmedel?)

Men när planterar man växterna, kan man inte göra det i samband med det andra? Och i så fall varför inte?

Sen, hur länge ska man vänta innan man släpper i den första fisken? Och varför gör man på ett visst sätt? Jag har läst här på Zoopet att man behöver ha ett fåtal fiskar i direkt från början för att det ska kunna bildas en bakteriekultur. Eller har jag fattat fel?

Vad jag har läst här ska man sedan (efter att man släppt i de första fiskarna) vänta en månad innan man gradvis börjar öka fiskantalet för att det är den tid det tar för akvariet att bilda en bakteriekultur, bli färdigcyklat?
#2 - 2 september 2006 07:25
[quote=JohannaMaria]Det skrivs en del olika och ibland är det svårt att förstå riktigt så jag undrar hur man gör egentligen med isättning av växter och isläpp med fisk när man startar ett akvarium på ett korrekt sätt?

Först inreder man väl med grus, stenar och rötter? (Och tillsätter ev. vettenberedningsmedel?) [/quote] Tvätta gruset och stenarna samt skrubba av roten med en borste så du inte får en massa löst bös från roten som ligger överallt.

[quote=JohannaMaria]Men när planterar man växterna, kan man inte göra det i samband med det andra? Och i så fall varför inte?[/quote]
Det lättaste är när du fyllt upp till 2/3 med vatten så kan du plantera växterna. Ta bort den svarta korgen som sitter runt växterna och försök få bort så mycket stenull som möjligt. Om du kan köra filtret ett par timmar innan, så du kan se in i karet är det lättare att plantera då du kan se vad du gör;) .

Sen, hur länge ska man vänta innan man släpper i den första fisken? Och varför gör man på ett visst sätt? Jag har läst här på Zoopet att man behöver ha ett fåtal fiskar i direkt från början för att det ska kunna bildas en bakteriekultur. Eller har jag fattat fel?

Bakteriekulturers vara eller inte vara har diskuterats här i all oändlighet, och det finns lika många idéer som akvarister. Jag har aldrig använt detta, utan jag väntar ett par dagar för att sedan sätta i ett par fiskar som får gå in sig, och efter någon vecka ökar jag beståndet försiktigt. Personligen har jag inte haft några problem någon gång, ta det lugnt bara.

Vad jag har läst här ska man sedan (efter att man släppt i de första fiskarna) vänta en månad innan man gradvis börjar öka fiskantalet för att det är den tid det tar för akvariet att bilda en bakteriekultur, bli färdigcyklat?

Se föregående fråga.
#3 - 2 september 2006 09:55
[quote=ansjo]Bakteriekulturers vara eller inte vara har diskuterats här i all oändlighet, och det finns lika många idéer som akvarister. Jag har aldrig använt detta, utan jag väntar ett par dagar för att sedan sätta i ett par fiskar som får gå in sig, och efter någon vecka ökar jag beståndet försiktigt. Personligen har jag inte haft några problem någon gång, ta det lugnt bara.

Se föregående fråga.[/quote]

Men varför ska man egentligen vänta ett par dar innan man släpper i de första fiskarna? Kan man inte göra det direkt?
#4 - 2 september 2006 10:25
Jag brukar vänta så att akvariet "kommer igång", och att även vattnet blir klart som korvspad. Lite förstorat kan man fråga om du skulle vilja hoppa i badvattnet i simhallen när det är nyfyllt och inga vattenprover är tagna;) .
#5 - 2 september 2006 10:36
[QUOTE=JohannaMaria]Men varför ska man egentligen vänta ett par dar innan man släpper i de första fiskarna? Kan man inte göra det direkt?[/QUOTE]
Risken är stor att du får nitrit i vattnet och fiskarna dör.

//Camilla
#6 - 2 september 2006 13:23
jag anser att så fort vattnet uppnått den önskade temperaturen kan man koppa i de första fiskarna, dock inte många!!!

fiskarna måste i karet för att bakterierna ska komma igång...
#7 - 2 september 2006 13:50
[quote=smurfmats]jag anser att så fort vattnet uppnått den önskade temperaturen kan man koppa i de första fiskarna, dock inte många!!!

fiskarna måste i karet för att bakterierna ska komma igång...[/quote]

Jo, jag menar det.

Annons