Dagboken blir Blog

admin
Christian Alfredsson
#1 - 9 november 2006 19:24
Har under en längre tid varit besviken på att dagboken inte utvecklats. Jag har nu köpt in en Blogprogramvara som ska installeras (och översättas). Samtliga poster i dagboken kommer flyttas över. Detta innebär att det under början på nästa vecka kan bli lite "dagboksskrivstörningar".

En blog är mycket lik de dagböcker vi har idag.

Här kommer en länk som visar hur systemet kan se ut: http://www.vblogetin.com/blogs/viewblog.php?userid=1
#2 - 9 november 2006 19:32
Ja, har man inte arbete så skaffar man sig:D .
Det ser bra ut, även om jag inte skriver själv (ännu) så ser det ut att bli mer lättläst och överskådligt än innan.
#3 - 9 november 2006 19:32
Det låter intressant. Hoppas bara att det blir möjligt att infoga bilder direkt i bloggen. Sen har jag inget att skylla på längre för att låta bli att blogga :)
#4 - 9 november 2006 19:41
Jag saknar ändå fortfarande det gamla upplägget där man kunde hitta sina egna inlägg spaltade på datum och överskrift. Jag gillar verkligen att skriva dagbok, och nu är det rätt bra fart med kommentarer från läsare. Om man kunde ladda in bilder direkt in i bloggen istället för via det egna webhotellet (eller länka från galleriet) skulle vara bra.
Men det är kul med förändrigar och bara du inte slarvar bort mina gamla dagboksinlägg är jag nöjd :)
#5 - 9 november 2006 19:49
Jag tycker också det är bra att man ser hur många som har tittat....man läser ju mer än man skriver kommentarer. Jag vill också att man skulle kunna lägga upp bilder direkt (som i forum).
Slarva bara inte bort alla inlägg, please :)
Sedan får ni göra mer reklam om bloggen så fler börjar skriva.
admin
Christian Alfredsson
#6 - 9 november 2006 19:51
Micke: Det är större sannolikhet att det kommer in bilder i denna än den andra. Denna utvecklas.

Sonja: Alla inlägg följer med över. Jag kommer själv bestämma layouten lite mer.
#7 - 9 november 2006 19:53
Mitt problem är vad händer om man inte fortsätter vara betalande medlem.
Min dagbok på gamla zoopet raderades.
Men jag hann rädda anteckningarna till zoonen.
Vad händer med Zoopets nuvarande dagböcker om man upphör vara medlem???
Och vad händer med Zoopets nya blog i liknande situation???
:confused:
Så himla vackert tycker jag det inte var vid första anblicken.
ett exempel jmf min dagbok på zoonen
Kanske mer läst på Zoopet men men men.....
Försök ta detta som ett konstruktivt inlägg...
admin
Christian Alfredsson
#8 - 9 november 2006 19:59
erikthur: Vi tar inte bort dagböcker utan vi låter de ligga. Att din försvann berodde på att det var en av få tjänster vi började ta betalt för. Jag har kvar din dagbok och kan importera den. Du har även fått den som textfil.

Nu uppgraderar vi ALLA dagböcker.

Ett exempel är ett exempel. Jag kommer testköra innan vi lanserar.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 november 2006 20:00
Om man slutar vara goldis så låses bloggen/dagboken och kan sedan startas upp igen om man återigen blir medlem. Om man själv begär det så deletas bloggen/dagboken.

I alla fall antar jag att det kommer att bli på detta sätt (enda frågetecknet är om det uppstår några tekniska svårigheter med ett sådant förfarande.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 9 november 2006 20:01
Christian hann före
#11 - 9 november 2006 20:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skippa gärna det där med betygsstjärnorna på en gång. Kan nog bli kanon!! :)[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 november 2006 20:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skippa gärna det där med betygsstjärnorna på en gång.[/COLOR][/FONT]

Skall ske
admin
Christian Alfredsson
#13 - 9 november 2006 20:10
Japp
#14 - 9 november 2006 20:11
Jag funderar lite på en sak som kanske inte kan få något svar än. Men vad händer med de gamla inläggens bilder man lagt in i form av länkar?
admin
Christian Alfredsson
#15 - 10 november 2006 06:30
Ligger bilden kvar så är det inga problem. Då funkar ju länken.
#16 - 10 november 2006 06:47
Micke skrev:
Det låter intressant. Hoppas bara att det blir möjligt att infoga bilder direkt i bloggen. Sen har jag inget att skylla på längre för att låta bli att blogga :)

Om en bild är uppskickad på nätet, på ex Photobucket, kan man enkelt högerklicka-kopiera-klistra in i de flesta bloggar som finns idag.
Man behöver, oftast, alltså inte hålla på med att länka img-filer eller ladda upp bilder TILL bloggen om man redan har en fungerande bildklient.
Kan tänka mig att det fungerar på samma sätt i den kommande bloggen.

Tips bara.:)
#17 - 10 november 2006 07:23
qenzo skrev:
Om en bild är uppskickad på nätet, på ex Photobucket, kan man enkelt högerklicka-kopiera-klistra in i de flesta bloggar som finns idag.

Bilder som används i en blog finns oftast inte upplagda på andra ställen och passar heller inte att lägga upp i mer än en blog. Mitt önskemål är därför att det ska vara enkelt att bifoga bilder direkt i bloggen precis som i forumet. Enligt Christian är det en kommande funktion i den blog som ska användas på Zoopet.
#18 - 10 november 2006 07:27
Kunda man inte kunna ha båda alternativen?
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#19 - 10 november 2006 09:57
Jag vill nog helst enbart ha att man laddar upp bilde som i forumet. Då vet jag att bilderna finns kvar. Ligger de på en annan servern kan jag inte garantera det.
admin
Christian Alfredsson
#20 - 10 november 2006 09:57
Dessutom har Micke lovat att börja blogga om den funktionen finns ;-)
#21 - 10 november 2006 15:05
Jo jag tycker också det låter vettigt. Har man dom liggande på en "egen" server kan man behöva rensa någon gång när det börjar bli ont om utrymme och det vore synd om bilder försvann.
#22 - 10 november 2006 15:34
Jag anv mig av flera servrar... raderar ytterst sällan kort.
admin
Christian Alfredsson
#23 - 10 november 2006 15:48
Man vet inte om servrar finns kvar eller tex byter namn.
#24 - 10 november 2006 17:41
Nej det är ju visserligen sant, men samtidigt är det väl ingen större katastrof OM det skulle försvinna ngt kort ibland heller, förhoppningsvis har man ju bilderna kvar på dator/cd så man enkelt kan lägga upp dom igen.

Jag har valt att göra så här för jag inte ska få korten spridda överallt. Och ex Photobucket är ju stort och "erkänt" så där är det minimal fara att bilderna försvinner.

Sedan kan det ju vara en fördel att ha alla fiskbilderna på samma ställe.
#25 - 13 januari 2007 14:31
När skulle dagboken ändras?
#26 - 13 januari 2007 14:34
Det ligger nog på väntelistan och den är lång. Bl. annat saknar jag de utlovade affärsrecensionerna
#27 - 13 januari 2007 14:40
Tur i allafall att ändra/spara knappen är fixad, den höll på att göra mig tokig :).
admin
Christian Alfredsson
#28 - 13 januari 2007 15:29
Jag väntar på nästa version. I den som finns nu kan man inte ladda upp bilder direkt. Det tycker jag är viktigt så det känns bättre att vänta.
#29 - 13 januari 2007 15:35
Ok, då är det att vänta :) jag tycker dagboken är ok som den är nu, precis skrivit i den;). Men eftersom ni sa att den skulle ändras så undrade jag :).
#30 - 13 januari 2007 15:50
Jag väntar på nästa version. I den som finns nu kan man inte ladda upp bilder direkt. Det tycker jag är viktigt så det känns bättre att vänta.
Ett klokt val, både jag och Micke kommer att börja skriva dagbok "Blogg" när vi kan lägga in bilder på ett enkelt sätt
Dock brukar jag läsa alla dagböcker som skrivs, mycket kul läsning :)
admin
Christian Alfredsson
#31 - 16 februari 2007 20:19
Vilka kategorier ska man kunna välja i bloggen. Man kan tex bara ha en eller så kan man ha många. Skriv vad ni tycker.
#32 - 16 februari 2007 21:28
admin skrev:
Vilka kategorier ska man kunna välja i bloggen. Man kan tex bara ha en eller så kan man ha många. Skriv vad ni tycker.

Vad menar du med kategorier?
#33 - 17 februari 2007 00:02
Sonja skrev:
Vad menar du med kategorier?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ja?? :confused: Vad menar han? "Kategorier"?? :rolleyes:
Jag vill definitivt kunna posta bilder direkt i bloggen!! Oavsett om du laddar upp till photobucket eller till zoopet eller vart som helst så är det ett extra, onödigt moment som stjäl tid. Precis som i forumet med "Hantera bifogade filer" vill jag kunna smälla upp dem direkt där de skall vara och ingen annstans, för precis som Micke skriver så är de ofta specifika för just dagboken![/COLOR][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#34 - 17 februari 2007 07:37
När man lägger in ett inlägg så väljer man vilken kategori det ska vara i. Det finns redan nu och står main category. Bloggen visas sedan som vanligt i datumordning men man kan även välja att bara visa en kategori. Är det onödigt tar jag bort det helt.

Exempel http://micke.ciklider.se Om ni ser där har han kategorier
#35 - 17 februari 2007 08:37
Jag tycker nog att det verkar vara vettigt med kategorier
#36 - 17 februari 2007 08:46
Tycker också det verkar trevligt med kategorier... kommer börja skriva med en gång när det kommer igång...
#37 - 17 februari 2007 09:32
Det verkar ju vettigt med kategorier. Kan man då välja alla kategorier samtidigt så att man kan läsa alla inlägg i tidsföljd och inte riskera att missa något?

En grej jag inte kommit underfund med när det gäller posta flera bilder i följd forumtrådarna är om det går att lägga bilderna där man vill med text mellan och inte i en lång radda?
Å andra sidan kan man antagligen lägga in länkar från t ex fotobucket eller galleriet manuellt och få dom där man vill, med text mellan. Jag har inte testat det i själva forumet.
#38 - 17 februari 2007 09:48
En uppdelning är "Månadsvis" t ex. Det är ju enkelt.

Eller några olika som skiljer akvarierelaterat/icke akvarierelaterat. Men många som skriver mycket [:I] blandar ju hela tiden olika kategorier i samma inlägg. Ska man då kunna kryssa på något sätt så att samma inlägg hamnar i flera kategorier samtidigt, utan att kopiera och joxa?

Annars skulle jag personligen kunna tänka mig en kategori med foton, ej akvarierelaterade ;)

Sen kunde man ju tänka sig "Nystart av kar" och en annan med "Odling".

För att inte glömma "Zoopetaktiviteter" :)

Jag tror det kan gå att krångla till det hur mycket som helst när jag tänker efter [:-38]

Det måste nog vara väldigt allmänt hållet om man inte kan lägga kategorierna själv.
admin
Christian Alfredsson
#39 - 17 februari 2007 20:09
Har kollat lite mer och jag tror man anger kategorier själv... Får kolla lite till.

Vi byter över så fort programmet går från beta till riktig version.
#40 - 17 februari 2007 20:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Som den person jag nu är så handlar ju min dagbok om personliga, akvarierelaterade ciklid och foton med lite träffar på köpet så jag kommer nog få svårt att kategorisera dem.

Sedan kan jag tycka att zoopet är en akvariesajt till största delen, så för mig är det inte så nödvändigt att skriva massa personliga saker....[/COLOR][/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#41 - 4 april 2007 11:26
http://www.vblogetin.com/discussion/1258-quick-tease.html

Om ni klickar på länken ovan ser ni att de utvecklat delen för att lägga in foton direkt. Dessa görs dessutom om i storlek automatiskt. Får vänta på att de skeppar nästa version med denna funktion inbyggd.
#42 - 4 april 2007 12:35
admin skrev:
http://www.vblogetin.com/discussion/1258-quick-tease.html

Om ni klickar på länken ovan ser ni att de utvecklat delen för att lägga in foton direkt. Dessa görs dessutom om i storlek automatiskt. Får vänta på att de skeppar nästa version med denna funktion inbyggd.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag får upp en inloggningsbild[/COLOR][/FONT]
#43 - 4 april 2007 12:41
:confused: Jag med!:confused:
admin
Christian Alfredsson
#44 - 11 maj 2007 18:17
Det är läge att avvakta lite. vBlogetin börjar bli riktigt klar och ser bra ut. MEN vBulletin som gjort detta forum säger att blogg kommer vara en naturlig del i nästa version. Dvs det enda vettiga är att vänta.
#45 - 11 maj 2007 18:19
Den som väntar på något gott osv... ;) Du gör ett så otroligt bra jobb så jag väntar så gärna på nya bloggen. Den kommer att bli superbra, det är jag övertygad om :)
admin
Christian Alfredsson
#46 - 11 maj 2007 18:27
Grejen är att forumprogrammet är otroligt bra och jag tror att vBlogetin kommer försvinna från marknaden när bloggfunktionen kommer att ingå. Varför köpa något när man får med det kommer många att resonera. Är dessutom ävertygad om att det blir bra när vBulletin-gänget fixar det.
#47 - 11 maj 2007 19:24
Det låter vettigt att vänta. Annars får du väl göra om en massa sen istället.
admin
Christian Alfredsson
#48 - 7 juli 2007 07:24
Nu börjar det hända saker: http://www.vbulletin.com/forum/blog.php

Man kan inte köpa den än men den finns att testköra på deras hemsida.

Tur att jag inte bytte över till vblogetin. Den hemsidan finns inte längre.
#49 - 7 juli 2007 07:37
Där ser man, då stämmer alltså ordspråket:
Brått lönar sig inte
#50 - 7 juli 2007 07:43
Kul, jag ser fram emot det här :)
#51 - 7 juli 2007 08:23
VEM gör inte det? - spännande.....

Annons