Dags att reda ut det här med lysrörsbyte

#1 - 2 mars 2007 15:35
Har i flera trådar sett rekommendationen att bara byta ett lysrör åt gången för att inte riskera "algexplosion". Är detta en myt eller fakta?

Har någon varit med om att detta faktiskt har hänt? Vilken typ av kar var det i så fall, med eller utan växter, om det var växter användes då gödning, hur många rör byttes på en gång och med hur många watt belystes karet i förhållande till antalet liter?

Själv utökade jag min ramp med två rör till för flera månader sedan, inte blev det några alger för det. Men jag använde å andra sidan under denna tid Seachem Excel-gödning och den kan ju användas mot alger om den överdoseras...
#2 - 2 mars 2007 16:00
tror inte de spelar så stor roll
Annars skulle du ju få alg explotion i alla nystartade akvarium
Vist ändrar du balansen mellan ljus o näring . men tror inte de påvärkar nått nämnvärt
#3 - 2 mars 2007 16:02
Det var av egen erfarenhet jag rekommenderade att byta ut ett rör i taget. Första gången jag bytte lysrör i mitt akvarium, 200 l, bytte jag ut båda samtidigt och ganska snart efter fick jag en väldig fart i akvariet. Både på växter och alger. Eftersom det bara var gröna alger som algätarna äter så gjorde det inte så mycket, men om akvariet hade varit det minsta övergött så hade det lika gärna kunnat vara blågrön alger.

Efter detta så har jag bara bytt ett rör i taget och då har jag haft full kontroll. Jag försöker på det hela taget att inte göra för stora förändringar åt gången, för att kunna hålla en jämn balans. Det är så tråkigt dom gångerna som man drabbas av ett bakslag för att man har för bråttom.

/Lotta
#4 - 2 mars 2007 16:22
Jag vet att ni snackar rör, men lägger in en kommentar ang MH lampor. Rör borde ju funka liknande.

Mh lampor tappar färgtemperatur efter ca 8000h. De får då ett gulare ljus som alger ofta trivs i.
Har ej varit med om någon algexplosion, men helt klart mer alger m gamla lampor än efter jag bytt till nya lampor.

Även snyggare ljus m nya. Man vänjer sig lätt vid gamla lampor o tycker ljuset ser bra ut.
#5 - 2 mars 2007 16:42
Det enda sambandet mellan nya eller flera rör/lampor och alger är att man inte hinner med med gödningen och "strippar" vattnet på näring.
Ojämna nivåer och brist på vissa näringsämnen är sånt som triggar alger. Har man dessutom "bättre" ljus en tidigare så tackar ju inte algerna nej till det heller.

Mer eller bättre ljus = mer näring, svårare än så är det inte.
#6 - 2 mars 2007 18:11
Det verkar logiskt. Jag kanske har missbedömt vad som hände. Tack för det.
Men det stärker i alla fall mitt måtto att inte göra för stora förändringar åt gången....att man inte hinner med att göda...alltså

/Lotta
#7 - 2 mars 2007 19:59
Än kan det komma fler synpunkter Lotta. :) Men jag erkänner att även jag lutar åt heekes teori, det är egentligen skälet till att jag startade tråden. Fast jag har haft fel förr.. [:o]

Verkar förövrigt vara något av en Sörmland/Mälardalstråd :)

Annons