Dålig Ancistrus(akut)

#1 - 10 juli 2005 07:57
Hej!

Jag var igår i göteborg som några av er kanske har lagt märke till.

Och då bytte jag mig till några ancistrus. Nu är det så att 3 dog på vägen( var yngel) och den sista lite större är inte pigg idag på morgonen.(ligger på rygg och rör sig knappt.)

Nu undrar jag lite vad för fel jag gjorde.

Jag fick ancistrusen i en hink, rätt stor. 3 var yngel och 1 var lite större.
Jag hade dess utom köpt apistogramma, tetror och scalare och alla dess överlevde och utan problem.(inte i den hinken självklart) varje för sig, tetrorna i en påse, apistogramman i en och scalarna i en annan hink.

Ancistrusen kanske var i hinken i ca 5 timmar, jag la i en syretablett efter hälften av tiden. Sen när jag kom hem hittade jag 3 av yngla döda. Jag tänkte de är ju känsliga för nitrit så det kanske blev för mycket där i. Plus att jag var trött så jag tänkte kanske inte efter så mycket som jag borde.:(
Dumt kanske men gjort i alla fall..(1 timme ungefär)
Så jag koppade in förskikigt in ancistrusen med resten av fiskar, som hade klarat resan utan några problem.
Och det verkade gå bra men nu på morgonen hittade jag henne på rygg och hon andas men rör knappt på sig.

Så jag la henne i ett litet 11liters akvarium med hälften vatten ifrån det stora akvariumet och hälften nytt. Plus salt.

Vad hände? Gjorde jag något fel? Vad ska jag göra?

//Linda

tillägg jag mätte självklart nu vattnet i det stora akvariumet och det hade inte nitrit i sig..
#2 - 10 juli 2005 09:45
Vet att ancistrus, framförallt de mindre, är mycket känsliga för snabba skillnader i vattenvärdena. Jag har inte lyckats hålla några under 4cm i mitt kar då de rätt som det är simmar lite konstigt och sedan dör. Alla mina värden är helt OK, temp är stabil och alla de andra malarna (pansar och L-malar) och fiskar mår toppen. Har för mig med att de kan vara mycket kännsliga på saltmängd i karet...

//Camilla
#3 - 10 juli 2005 09:52
Hej!

Jo ang de mindre tänkte jag ungefär det samma.
Men den större var lika stor som den jag hade i mitt akvarium och där har jag haft den och just nu en på ca 4cm på uppväxt sen den var ca 2cm utan problem.

Men jag tycker att den stora borde ha överlevt de brukar vara tåliga när de är över 5cm.

Det kanske var resan helt enkelt som blev för mycket.

För nu dog den största med. Jag har aldrig hört att ancistrus skulle vara känsliga mot salt, utan pansarmalar har jag hört talas om.
Men jag vet inte hundra dock. Känns lite trist att jag förlorade alla dock.
Spec om jag gjorde något fel som jag inte borde ha gjort.
#4 - 10 juli 2005 10:48
Kanske vart det för varmt i vattnet när du fraktade hem dem... syrebrist... Hinken kanske inte var tillräckligt ren..

Nej, jag är inte hundra på det där med salt heller.. Har dock som du läst att pansarmalarna är kännsliga... Men jag tycker det är konstigt i allafall att mina kolade eftersom jag har ju Kallemalar och några andra pansarmalar i samma kar (tänker på saltmängden)... och de malarna växer och är nöjda + att jag har en Black Ghost som skulle indikera rätt snart på om vattenvärdena är dåliga eftersom de är väldigt mån om vattenkvaliteten. Jag kommer aldrig att skaffa mig mindre ancistrus mer...

//Camilla
#5 - 10 juli 2005 11:00
Borde det inte blivit för varmt för de andra fiskarna då med?
Tänker mest på att jag hade andra fiskar i en annan hink?

jo kanske men jag stoppade ju i en syretablett i den.

Det är kanske omöjligt att säga vad som hände. De kanske tom stressades ihjäl helt enkelt.

Jo jag tycker det med. Men just att jag har ju (två men den andra är mycket mindre)en ancistrus i akvariumet i samma storlek som inte har några problem.

//Linda
#6 - 10 juli 2005 11:07
Ja, man tycker ju det.. kanske de redan var i dålig form när du köpte dem och hemvändan blev för mycket för dem. Har själv råkat ut för det när jag införskaffade en segelfenspleco, som inte alls mådde prima när den kom hem i mitt kar. Visade sig att den var undernärd. Fick syn på det när den låg med magen emot rutan... alldeles insjunken. Stackarn...

//Camilla
#7 - 10 juli 2005 11:08
Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att malar inte tål syretabletter. Prova med sök-funktionen, kanske.
/Erika
#8 - 10 juli 2005 11:14
[QUOTE=C.Ciklid]Ja, man tycker ju det.. kanske de redan var i dålig form när du köpte dem och hemvändan blev för mycket för dem. Har själv råkat ut för det när jag införskaffade en segelfenspleco, som inte alls mådde prima när den kom hem i mitt kar. Visade sig att den var undernärd. Fick syn på det när den låg med magen emot rutan... alldeles insjunken. Stackarn...

//Camilla[/QUOTE]

Nej det tror jag inte. Pga av att de hade mycket fina magar och såg ut att vara i bra form.

Jag vet ärligt talat inte..

Fisktjejen Tack jag ska kolla efter. Återkommer.
#9 - 10 juli 2005 11:27
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=73924&highlight=syretablett

hittade denna tråden om ungefär det samma.. Kan det kanske varit syretabletten i alla fall?
#10 - 10 juli 2005 11:36
Ja, det är nog en vettig förklaring. Har jag aldrig hört talas om att det kan vara farligt för vissa fiskar... har dock aldrig användit det heller. Ja, då kanske mysteriet var löst! Tack till Erika med infon! Nu har jag i alla fall lärt mig nått nytt.

//Camilla
HazelCR
#11 - 10 juli 2005 11:40
Jag har ingen lösning på problemet med ancistrusar som inte överlever transporten, men jag kom ihåg denna tråd;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=48864&highlight=uts%F6ndra

tyvärr så finns inte något svar i tråden om vissa fiskar, pansarmalar i tråden ovan, kan utsöndra ett gift vid stressiga situationer.
Kan några som vet hjälpa till.....
#12 - 10 juli 2005 11:53
C.Ciklid: jo det verkar inte bättre. Jo det var första gången jag använde dem med.

HazelCR: ah tack för den tråden med. Jo ibland är det ju svårt att säga vad som hände.
#13 - 10 juli 2005 11:55
Det med gift har jag inte heller hört... hmmm.. vet att pansar malar kan bli enormt stressade och fara omkring som galningar... Jag har 3 st vanliga pansarmalar av nått slag och de är sammansvettsade hela tiden. Simmar jämnt tillsammans... Medans mina 4 kallemalar är lite överallt och simmar.. går man förbi eller står framför karet är de direkt vid rutan och snurrar.. De är väldigt matglada måste jag säga. Man bör ha fler tillsammans, tror annars att de mår dåligt och kan stressa pga det.

//Camilla
#14 - 10 juli 2005 20:03
hej
linda
det er kendt at små "ansistrusser"er meget ømtålelige for flytning
køb dem ikke under 4-5cm
der kan nemt være op til 5o % eller mere dødsfald på den 2-3 cm"lille"
ancistrus
hilsen amund
#15 - 10 juli 2005 20:23
Amund:

Jo som sagt de små kan jag förstå men den stora då den var över 5 cm. Och den gav ändå upp i morse.. Jag borde kanske koppat den stora ännu långsamare.

Men då förstår jag inte varför de andra fiskarna inte blev dåliga i alla fall.
#16 - 11 juli 2005 08:00
hej Linda!
Synd att dina firrar dog. Några av mina ancistrus (3-5 cm) har dött på senare tiden och jag vet inte varför. Nitriten är okej, har matat bra, det enda jag kan tänka mig är temperaturen har varit för hög nu eftersom det är så varmt ute.
De små verkar alltså vara väldigt känsliga, men å andra sidan köpte jag 17 st typ 2-3 cm gula ancistrus och alla dessa har överlevt. Vissa är kanske känsligare än andra.
#17 - 11 juli 2005 10:40
Lenis3 helt klart. Fast nu har jag lärt mig något mera. Ska skippa syretabletter när jag fraktar fisk.

Annons