Dålig fart i ytterfiltret.

#1 - 7 december 2012 07:47
Hej!

Jag har ett akvarium på 360 liter och till det har jag ett Rena filstar xp4 som det är ganska dålig fart i, har någon några erfarenheter med ett sånt filter?

[LIST]
[*]Jag har gjort rent filtret och slangarna ser rena ut.
[*]det låter inte illa eller nåt sånt.
[*]Impellern snurrar lätt och fint.
[/LIST]

Jag har kompletterat med ett innerfilter, ett fluval u4 och det är ett rejält drag i det. Man kan även på vrida ner och upp flödet på det, det verkar inte finnas det på Rena filtret? Kollar man på storlekarna så borde det vara mer fart i ytterfiltret än mindre innerfiltret, eller?

Mvh
#2 - 7 december 2012 11:22
Hej igen!
Tack för alla förslag. Men jag tror jag löste det, men jag vet inte hur :confused:
Jag skruvade ner filtret i små bitar och blåste rent inloppet i själva motorn och plockade ur impellern, det kom inte ut så mycket smuts men det kanske hjälpte. Sen vart det två påsar i filterkorgarna som jag tog bort då dem tog upp nästan hela ytan i korgen. Det blev en rejäl skillnad. Nu är det ganska bra cirkulation i akvariet igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 december 2012 11:31
Fast påsarna behövs ju för filtreringens skull men om det var dom som bromsade det hela så kan du behöva byta till något annat filtermaterial.
#4 - 7 december 2012 11:36
fast jag har biobollar och "makaroner" i varsin korg redan. Det kändes som grus i ena och den låg ovan på ett finfilter, och i den andra kanske det kan ha vart kol i?! men även den låg på ett andra filter. Är det dumt att pröva utan? Får kanske ha täta kontroller på vattenvärdena nu ett tag?!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 december 2012 13:07
fast jag har biobollar och "makaroner" i varsin korg redan. Det kändes som grus i ena och den låg ovan på ett finfilter, och i den andra kanske det kan ha vart kol i?! men även den låg på ett andra filter. Är det dumt att pröva utan? Får kanske ha täta kontroller på vattenvärdena nu ett tag?!

Det är ju lite onödigt att inte utnyttja det filterutrymme som finns - om du plockar bort hälften av filtermarialet så utnyttjas ju bara halva filtrets effekt. Dock hade jag som sagt haft inte haft "finporigt" filtermaterial
#6 - 8 december 2012 12:54
Det är ju lite onödigt att inte utnyttja det filterutrymme som finns - om du plockar bort hälften av filtermarialet så utnyttjas ju bara halva filtrets effekt. Dock hade jag som sagt haft inte haft "finporigt" filtermaterial

Ok, om jag även plockar bort "finfiltrena" vad tycker du man ska ersätta dem med? Idag så är det två lager finfilter i den första korgen, grövre filter i den andra. I den tredje är det "makaroner", och den sista korgen med biobollar.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 december 2012 13:23
Ok, om jag även plockar bort "finfiltrena" vad tycker du man ska ersätta dem med? Idag så är det två lager finfilter i den första korgen, grövre filter i den andra. I den tredje är det "makaroner", och den sista korgen med biobollar.

Minibiobollar eller filtermattekuber
#8 - 8 december 2012 13:39
På tal om det du sa Kjell om att använda hela filtret. Lånar tråden halvt med en kort fråga om det går bra. Till mitt Fluval hängde det med sånna makaroner men de fyller typ bara upp hälften av korgen. Sen i den tredje korgen var det kol, som egentlgien inte behövs. Bör jag kanske köpa mer makaroner så att korgen verkligne är fylld till taket? Kanske även ersätta kolkorgen med makaroner också.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 december 2012 14:18
Einarsson skrev:
På tal om det du sa Kjell om att använda hela filtret. Lånar tråden halvt med en kort fråga om det går bra. Till mitt Fluval hängde det med sånna makaroner men de fyller typ bara upp hälften av korgen. Sen i den tredje korgen var det kol, som egentlgien inte behövs. Bör jag kanske köpa mer makaroner så att korgen verkligne är fylld till taket? Kanske även ersätta kolkorgen med makaroner också.

Kolfiltermaterialet hade jag själv helt plockat bort och ersatt med filtermattekuber eller minibiobollar. Makaroner var jättebra för 20 år sedan men idag finns det bättre filtermateriel
#10 - 8 december 2012 14:22
Makaroner är bra i ett ytterfilter om du använder filtret som reaktor ihop med co2, annars är de mer eller mindre bara meningslös utfyllnad...
Christer5
#11 - 8 december 2012 14:25
Jag har makaroner i första korgen i mitt ytterfilter,skall jag byta ut mot grov filtermatta eller är det någon annan som har någon åsikt ?
#12 - 8 december 2012 14:28
Varför inte biobollar, om du inte har sådana?
#13 - 8 december 2012 14:33
Tack så mycket. :) Då ska jag nog successivt byta ut de där makaronliknande sakerna emot små biobollar. Har ju 4 korgar med makaroner totalt med alla filter så kan byta en i taget. :) Skadar ju inte att få ut maximal effekt av filtrena.

edit: var köper man små biobollar? jag har bara sånna stora.
#14 - 8 december 2012 14:54
Einarsson skrev:
Tack så mycket. :) Då ska jag nog successivt byta ut de där makaronliknande sakerna emot små biobollar. Har ju 4 korgar med makaroner totalt med alla filter så kan byta en i taget. :) Skadar ju inte att få ut maximal effekt av filtrena.

edit: var köper man små biobollar? jag har bara sånna stora.
http://www.pwss.se/search.php?mode=search tex.

Annons