Dålig genomströmning i innerfiltret

#1 - 12 mars 2006 14:26
Jag rengjorde mitt innerfilter för ca fyra veckor sedan och såg idag att genomströmningen var mycket låg. Eftersom jag bytte ut gruset för ca två veckor sedan har jag matat extra försiktigt på sista tiden. Jag undrar därför om det finns någon annan tänkbar förklaring till att genomströmningen avtagit (förutom att det slammat igen "på naturlig väg" så att säga)? Fyra veckor med försiktig matning känns lite lite.

Jag tog upp filtret nyss och kikade men det såg inte helt igenslammat ut så jag tröck tillbaka det igen. Fast jag har å andra sidan inte såå stor koll på hur ett innerfilter ska se ut innuti när det är normalt :confused::p

Karet är på 160 liter. Fiskbelastningen är normal och inte ovanligt hög, tycker jag: 19 kardinaltetror, 3 platysar (+ lite yngel), 3 marmorgurami, 1 ancistrus och några amanoräkor. Filtermaterialets storlek har väl också betydelse, men filtret följde med akvariepaketet så jag hoppas att det är anpassat efter karets volym.
#2 - 12 mars 2006 14:33
vad är det för filter då?
#3 - 12 mars 2006 14:40
[quote=sunkan aspidoras]vad är det för filter då?[/quote] Det är ett Eheim. 570 l/h. Hittar ingen info om filtermaterialets storlek, men uppskattningsvis 1/2 liter. (ca 20 x 5 x 5 cm). Kanske för lite och därför det slammar igen såpass fort..?
#4 - 12 mars 2006 15:05
Ja det är fullt möjligt att filtret slammar igen på en månad.
#5 - 12 mars 2006 15:17
[quote=NiXoN]Ja det är fullt möjligt att filtret slammar igen på en månad.[/quote] Okej!

Tänkte först att något kanske hade fastnat och på så sätt bromsar... men jag får väl krama ur filterpatronen igen och se om det blir bättre.

Denna diskussion borde kanske ligga under "Mitt första akvarium" :D men det kan väl gå här också... Jag kom på en sak till nämligen: Hur hårt ska man krama ur? Förra gången jag rengjorde var första gången och då var jag lite skraj att jag skulle krama för hårt [:o] (Kanske är därför det slammar igen nu efter såpass kort tid.) Kan man ta i och klämma ordentligt eller ska man bara trycka ur den värsta skiten försiktigt? Ska det vara gegga kvar?
#6 - 12 mars 2006 15:19
Om det bara har varit igång en kort tid kanske du bara skulla krama ur den värsta skiten tror jag.
#7 - 12 mars 2006 15:31
[QUOTE=Milbot]Okej!

Tänkte först att något kanske hade fastnat och på så sätt bromsar... men jag får väl krama ur filterpatronen igen och se om det blir bättre.

Denna diskussion borde kanske ligga under "Mitt första akvarium" :D men det kan väl gå här också... Jag kom på en sak till nämligen: Hur hårt ska man krama ur? Förra gången jag rengjorde var första gången och då var jag lite skraj att jag skulle krama för hårt [:o] (Kanske är därför det slammar igen nu efter såpass kort tid.) Kan man ta i och klämma ordentligt eller ska man bara trycka ur den värsta skiten försiktigt? Ska det vara gegga kvar?[/QUOTE]

kläm du i ordentligt, du får inte bort bakterierna ändå.
dom é så små så små...
#8 - 12 mars 2006 15:39
[quote=PlatyYngel]Om det bara har varit igång en kort tid kanske du bara skulla krama ur den värsta skiten tror jag.[/quote] Det har varit igång sen november förra året, så på ett sätt är det ju inte helt nystartat.

[quote=MagicFingers]kläm du i ordentligt, du får inte bort bakterierna ändå.
dom é så små så små...[/quote] Oki, tack! :) Jag ska klämma lite hårdare denna gången då.
#9 - 13 mars 2006 00:38
[quote=MagicFingers]kläm du i ordentligt, du får inte bort bakterierna ändå.
dom é så små så små...[/quote]

och många.

Milbot, gjort rent själva pumpen ?
#10 - 13 mars 2006 08:39
[quote=Raven]Milbot, gjort rent själva pumpen ?[/quote] Nope, det har jag inte. Ska man plocka isär den på något sätt och rengöra?
Bilagor:
#11 - 13 mars 2006 10:55
Hur pumpar den utan filterkorgen ?
Pumpar den bra utan själva filterdelen kan man väl anta att den bromsar och pumpar den dåligt även utan filtret är felet i huvudet (pumpens alltså ;) )-
#12 - 13 mars 2006 11:34
[quote=Karon]Hur pumpar den utan filterkorgen ?
Pumpar den bra utan själva filterdelen kan man väl anta att den bromsar och pumpar den dåligt även utan filtret är felet i huvudet (pumpens alltså ;) )-[/quote] Just det, så kan man testa och se!
Jag klämde ut själva patronen igår och efteråt var det tryck i pumpen igen, men nu idag är det minskat tryck igen :confused: Kanske är nåt i själva pumpen som är felet då... Ska plocka ur filterpatronen en kort stund och se om det blir nån skillnad.
#13 - 13 mars 2006 12:19
Nu har jag testat att köra lite utan själva filterpatronen. Pumpstyrkan var ungefär densamma som i början när man precis satt dit patronen. Alltså verkar det som styrkan avtar med tiden efter att man mixtrat lite. Vet inte om detta är rimligt, men det är min slutsats.

Jag är helt blå när det gäller pumpar och filter [B)] Men jag gissar att det enda som gäller är att försöka plocka isär pumpen och göra rent på något sätt..?
#14 - 13 mars 2006 12:49
pumpar är inte så avancerade, den ja har består av 6 delar och kollar man bara hur allt sitter när man plockar isär den bör det inte va några problem att få ihop den.
är du glömsk kanske du bör skriva upp hur allt sitter.

topz är super för att komma åt små skrymslen men räkna med att dom är ordentligt bruna när dom kommer ut.
#15 - 13 mars 2006 14:02
Tack Raven! Jag ska plocka isär den försiktigt ikväll och göra rent.

Annons