Dålig lukt

#1 - 10 januari 2009 22:08
Hej
I ett av mina kar så dras jag med dålig lukt. Det luktar grodvatten [xx(]
Det är mitt fyrkantiga akvarium med heltäckande ramp uppe på som det gäller.
Använder samma slags inredning, samma frekvens av vattenbyten som i mina andra akvarium (om inte tätare). Men det luktar alltid URK.

Har börjat fundera på rampen, akvariet är ett hemmabygge från början, rampen likaså. Den ligger som en hatt över hela karet. Kan det vara så att det blir för luft tätt? Att luften inte ventileras/cirkulerar på ett naturligt sätt? Någon mer som varit med om detta, för jag blir snart tokig. Karet har varit igång i snart ett år och alla fiskar lever och trivs väl i karet för övrigt.
Men det är inte så fräscht att ha ett grodvattensluktande kar i köket :(

/B
#2 - 11 januari 2009 06:48
Även jag skulle tro att det blir för tätt med rampen.
Prova att ha en liten öppning ett tag för att kolla om det blir bättre med odören, annars får man kanske gå vidare med problemet.
#3 - 11 januari 2009 23:04
kan va att rampen behöver lite luft, prova att lägga nåt emellan så du får en liten luftspalt, hjälper inte det så skulle jag gissa på sumpgasproblem, om du provar att gräva runt lite i botten med handen borde det komma en del bubblor om du har detta problem
#4 - 12 januari 2009 03:02
Om det bubblar från botten så rekommenderar jag ett karantänkar innan du virvlar upp för mycket eftersom svavelväte är oerhört giftigt för vad du nu än håller i ditt akvarium.
#5 - 12 januari 2009 09:38
Gaffel skrev:
Om det bubblar från botten så rekommenderar jag ett karantänkar innan du virvlar upp för mycket eftersom svavelväte är oerhört giftigt för vad du nu än håller i ditt akvarium.

Hmm funkar inte det lite som med co2 att gasen inte löser sig i vattnet när det är stora bubblor som stiger direkt till ytan?borde isåfall va farligare att ha kvar fiskarna om man inte rör runt i botten, möjligen att man får en nitritspik av all näring som virvlas upp då men gör man ett vattenbyte direkt efter borde det inte va nån fara med det heller.
#6 - 12 januari 2009 10:27
Kanske det vore värt att slänga i några malaysiska sandsnäckor som äter överblivet foder på bottnen, rör om den osv?
#7 - 12 januari 2009 19:50
Svarar er alla, jag tror inte på sumpgaser. Har inte heller några problem med nitrit i karet. I början hade jag problem med ph värdet, men det fixade till sig då jag tog ut den stora roten som fanns där och endast lät de mindre rötterna vara kvar.

Har fem st äppelsnäckor där i tillsammans med fiskarna och dessa är ganska duktiga på att städa botten. Jag har lyft av rampen lite i bakre hörnen. Vi får se ifall det hjälper isåfall får jag väl ta fram borrmaskinen och göra hål i den.

/B
#8 - 13 januari 2009 06:14
kanske inte sumpgaser men enkelt att kolla, ett helt friskt akvarium brukar inte lukta heller så nåt är kanske inte helt i balans iaf, såvida det inte är just själva rampen orsakar lukten men då borde det väl lukta mögel eller nåt åt det hållet?

Annons