Dåliga växter!

#1 - 3 november 2003 06:57
Finns det någon som vet varför växterna blir som spindelnät??
Jag gjorde iordning hela akvariet för ett par dagar sedan och i morse när jag tände var växterna näst intill förstörda. Kan det vara järnbrist eller liknande?
#2 - 3 november 2003 07:51
Har du sugmal i karet?
MVH
Magnus
#3 - 3 november 2003 07:54
Om det är som Topfrog föreslår kan du stödmata med lite algtabletter eller annan "mal-mat"
#4 - 3 november 2003 15:33
Ja. Jag har flera sugmalar men tror knappast att de kan har orsakat så pass stor skada bara under natten,fast man vet ju aldrig:). Funderar över om de tog skada av att ligga i en spann ett par timmar under rengöringen?
#5 - 3 november 2003 15:58
Jag sätter "100 spänn" på malarna. Dom är ju mestadels nattaktiva, och har för mig orsakat samma problem som du beskriver, dock inte över en natt men ändå...
#6 - 3 november 2003 16:18
Det är garanterat malarna. Växterna kan inte förstöras över natten av sig själv. Varför ligger dom i spannar under rengörningen? Växter som inte får en schans att rota sig tar sig aldrig. Ta aldrig upp eller flytta växter i onödan.
MVH
Magnus
#7 - 3 november 2003 16:23
jag har tagit upp en del växter ibland, för att skrapa bort cyanoalger som jag hade i ett kar t.ex.
de hade massa rötter & det va bara att knö ner dem i gruset igen.. växterna mådde alltid fint & växte bra t.o.m. trots cyano över alla bladen..

och att malarna käkar upp det gottiga & lämnar kvar ett "spindelnät" har jag sett några ggr.. men inte över en enda natt.. möjligtvis om växterna var försvagade för att de nyss varit uppdragna & det inte fanns nått göttigt kvar i gruset efter t.ex. att du sugit ur gruset eller nåt?
#8 - 3 november 2003 16:25
Dessutom så säger ju Veronika att hon har flera sugmalar. Hur många det är vet jag inte men jag gissar att det är fler än vad JR någonsin haft i ett växtkar.
MVH
magnus
#9 - 3 november 2003 19:42
Hmm.. har ju aldrig haft ett "växtkar" men har just nu drygt 200 ancistrus hemma...
min stora gibbiceps däremot har slutat gå på växter.. och ancistrus verkar inte vara så pigga på växter om de är vuxna och får grönsaker ibland..
unga ancistrus däremot, äter på växter bara för att växten råkar vara ivägen verkar det som..hehe
så jag ser vad de gör med växterna jag sätter ner till dem ibland..hehe

Annons