Dalmatinermolly

#1 - 28 april 2007 13:54
Var och köpte fyra stycken dalmatinermollys idag, alla verkade fina och friska men nu tror jag att hanen håller på att dö. Han ligger på botten och verkar inte ha någon slags balans överhuvudtaget. Simmar han uppåt sjunker han så snart han slutar simma och landar med en duns på botten.

Det borde väl vara något med simblåsan som man inte kan påverka eller finns det något jag kan göra?

Min största undring är om jag ska vara orolig för de andra fiskarna? De verkar vara lika pigga och glada som alltid, även damatintjejerna verkar friska. Var det bara han som var lite för klen för att flytta?
#2 - 28 april 2007 13:57
morrhoppa skrev:
Var och köpte fyra stycken dalmatinermollys idag, alla verkade fina och friska men nu tror jag att hanen håller på att dö. Han ligger på botten och verkar inte ha någon slags balans överhuvudtaget. Simmar han uppåt sjunker han så snart han slutar simma och landar med en duns på botten.

Det borde väl vara något med simblåsan som man inte kan påverka eller finns det något jag kan göra?

Min största undring är om jag ska vara orolig för de andra fiskarna? De verkar vara lika pigga och glada som alltid, även damatintjejerna verkar friska. Var det bara han som var lite för klen för att flytta?

det låter som om simblåsan inte riktigt fungerar som den ska.
#3 - 28 april 2007 14:00
Och då finns det ingentoing jag kan göra? Är det smittsamt och ska jag vara orolig för de andra dalmatinerna? Eller är det bara han som var för klen?
#4 - 28 april 2007 14:12
Nu är han stendöd, gick väldigt fort, hann inte ens överväga avlivning innan mamma sa att jag hade en död fisk.

De andra verka friska i alla fall.
#5 - 28 april 2007 18:25
hade själv en dalmatinermolly som det blev likadant med. dock så var han inte så från början, utan blev så efter några veckor.
#6 - 30 april 2007 07:12
Mm, nu har tre av de fyra jag köpt dött... Ganska surt jag ska ringa och berätta det för djuraffären där jag köpte dem, inte för att jag räknar med kompensation utan mer för att de kanske låter bli att sälja sjuka fiskar till någon annan.

Annons