Dammbygge-projekt

#1 - 31 mars 2008 17:35
tjenixen
nu har man fått en galen idé igen , funderar nu på att bygga en damm blir ingen superstor då trädgården inte tillåter det men en liten hyffsad iallafall.
kollat lite priser på pumpar och filter, dammdukar och fiskar.
men tips på billiga ställen med dammtillbehör i skåne tas gärna emot.
även om ni har några bra länkar där man ser hur folk byggt sina dammar från idé till färdig damm.

Har tyvärr ett problem ännu och det är att vi fått reda på att trädgården ska förmodligen bli större utåt. Men de ännu inte gjort något eller riktigt blivit färdigbestämt och det är just i denna ände av trädgården vi tänkt göra dammen .

Idag är där mest buskar och små träd så det blir väl ett riktigt pinigt jobb att gräva där sedan men har vi tur så gräver de bort det med när trädgården ska bli större.

Tanken är väl en damm på ca 3-5000 liter beroende på underlag hur djupt det går att gräva här.
Vill ha någon typ av fall med så man kan höra hur det porlar ner vatten i dammen.
Tänkt ha fisk i den sedan med men blir nog till att vinterförvara fisken i förrådet
#2 - 31 mars 2008 17:38
Billigt blir aldrig bra.
#4 - 31 mars 2008 17:44
tjenixen

nu har man fått en galen idé igen , funderar nu på att bygga en damm blir ingen superstor då trädgården inte tillåter det men en liten hyffsad iallafall.

kollat lite priser på pumpar och filter, dammdukar och fiskar.

men tips på billiga ställen med dammtillbehör i skåne tas gärna emot.

även om ni har några bra länkar där man ser hur folk byggt sina dammar från idé till färdig damm.

Har tyvärr ett problem ännu och det är att vi fått reda på att trädgården ska förmodligen bli större utåt. Men de ännu inte gjort något eller riktigt blivit färdigbestämt och det är just i denna ände av trädgården vi tänkt göra dammen .

Idag är där mest buskar och små träd så det blir väl ett riktigt pinigt jobb att gräva där sedan men har vi tur så gräver de bort det med när trädgården ska bli större.

Tanken är väl en damm på ca 3-5000 liter beroende på underlag hur djupt det går att gräva här.

Vill ha någon typ av fall med så man kan höra hur det porlar ner vatten i dammen.

Tänkt ha fisk i den sedan med men blir nog till att vinterförvara fisken i förrådet
Ett tips är Dan att du kör till Bo Olsson i Tomelilla var där i Lördags dem sålde Dammpumpar och filter till halva priset väldigt prisvärt faktiskt,eftersom jag själva har inskaffat mig nya saker i år så köpte jag inget.
#5 - 31 mars 2008 17:47
kikade du på elförbrukningen på de olika grejerna med? hört att det finns billiga filter /pumpar men de drar kopiöst med el och man skulle se upp för det
#6 - 31 mars 2008 17:48
har fastnat på koigalen med , reggade mig innan idag. men kollade runt där och antingen var det bara bilder på klara dammar eller superstora
#7 - 31 mars 2008 18:18
kikade du på elförbrukningen på de olika grejerna med? hört att det finns billiga filter /pumpar men de drar kopiöst med el och man skulle se upp för det
Det är vortec pumparna du ska satsa på dyrare men drar minst el plus att dem funkar fast du har fått lite skit i rotorn.Men om du inte ska ha så stor damm så behöver det inte vara så dyrt med sakerna.
#8 - 31 mars 2008 18:24
ska försöka lära mig ett litet ritprogram nu så ska vi se om jag kan få ner min idé på datan med
#9 - 31 mars 2008 18:38
Dem pumparna som såldes var under 100W och det är bra.
#10 - 31 mars 2008 18:41
okej, hur gjorde du i filterboxen? olika filter eller du hade bara uv
#11 - 31 mars 2008 19:09
okej, hur gjorde du i filterboxen? olika filter eller du hade bara uv
Du köper en filterbox finns med uv det finns utan uv men då får du köpa till uv och koppla på.Där finns färdiga filterboxar som tar dem flesta storlekar,såg ett i Tomelilla som tog 6500Ltim som var mycket prisvärt men då får du koppla in uv själv.Eller bygga ett filter själva med hjälp av en vanlig regntunna med lite kopplingar,filtermassa m.m
#12 - 31 mars 2008 19:22
såg du min andra tråd , fundering för vinterförvaring hehe
#13 - 31 mars 2008 19:24
Ska du inte ha fisken i dammen på vinterna då??
#14 - 31 mars 2008 19:28
nej tror inte jag får tillräckligt djup för det men man vet aldrig kanske går lätt att gräva här
#15 - 31 mars 2008 19:29
du vet det e nu när renoveringen börjar bli klar här så måste jag ha nytt projekt
#16 - 31 mars 2008 19:43
Hornbach brukar ha bra priser på dammprodukter nu till våren.
#17 - 31 mars 2008 19:48
ja det e sant får väl kika dit med, har ju snart 10 pappadagar man ska vara hemme ju så då blir det kanske början till projektet hehe
#18 - 1 april 2008 10:55
ja det e sant får väl kika dit med, har ju snart 10 pappadagar man ska vara hemme ju så då blir det kanske början till projektet hehe
Dem dagarna lär väl du ha fullt upp eller ska tantan gräva och du passa den lilla;)
#19 - 1 april 2008 11:41
tvärtom , hon passar jag donar
#20 - 1 april 2008 16:47
För tillfället har Fremston i Klågerup prissänkt med 40% pga flytt. De har bara öppet vid behov men kika in på deras hemsida. www.fremston.se De installerar själv dammar och vet vad de talar om. De är återförsäljare för Aquainterior.

Landäng i Skurup har en del i sitt sortiment och priserna är skapliga. De är också återförsäljare för Aquainterior. Det ska även finnas några i Malmö enligt www.aquainterior.se som har fullsortiment av deras produkter. På hemsidan kan du även beräkna vilka filter och pumpar du ska ha.
#21 - 1 april 2008 19:27
ingen som har en riktigt bra sida som visar från gräv till färdig , hyffsat utförlig så man kan se vad som behövs göras?
#22 - 2 april 2008 11:08
så ser det ut just nu , det e alla buskar o sånt där bak som förmodligen åker så det blir en längre trädgård
#23 - 2 april 2008 11:10
ca 7 meter bred och 14 meter lång idag men rensar de bort och så som de sagt så blir den ca 5 meter längre
#24 - 2 april 2008 14:57
Svårt att bygga en damm? nej det är bara att gräva.
http://www.kramforskoi.com/dammny.htm
#25 - 2 april 2008 15:09
oj då måste man skaffa en fjollbänk med ju hehe
#26 - 2 april 2008 16:16
oj då måste man skaffa en fjollbänk med ju hehe
En bänk måste man så klart ha en fjollbänk vet jag inte vad det är???Det är bara att gräva synd det är lite smalt tycker jag knappt man kan gå på sidorna efter dammen;)Du får minsann skicka ett PM var du har flyttat till så kanske jag kan komma till helgen med ungarna:)
#27 - 4 april 2008 20:31
halloj

tjabba
denna helgen funkar inte så bra då tanten ska firas fyller 30
men annars e nya adressen grönadalsgatan 17 i svedala
#28 - 18 april 2008 16:57
ja då har man rivet upp lite buskar så lite har hänt hehe tyvärr inte fått reda på ännu hur det blir med utbyggnaden av trädgården så det får vänta lite till
#29 - 19 april 2008 21:22
Här har du en beskrivning från början till slut på en dedicerad koidamm, som fungerar utan att man behöver jobba ihjäl sig med underhållet. Den är synnerligen formell, men samma priciper går att använda sig av med andra former och material. Skicka ett privat mail om du vill ha en offert på allt.

Mvh,
Per
Tsunami Koi
#30 - 20 april 2008 11:43
Hornbach brukar ha bra priser på dammprodukter nu till våren.

Tyvärr kommer det nog dröja innan de kommer säljas där... Skulle släppas v17 men nu e det osäkert...
#31 - 26 april 2008 19:24
Har idag rivet upp buskar o rötter o börjat gräva lite smått, har lite funderingar ännu hur jag ska utforma dammen och om jag ska sätta typ mursten ovan mark för att få ännu mera djup i dammen +skydd för att ting inte skall trilla ner idammen dvs även barnen
#32 - 26 april 2008 20:52
Har idag rivet upp buskar o rötter o börjat gräva lite smått, har lite funderingar ännu hur jag ska utforma dammen och om jag ska sätta typ mursten ovan mark för att få ännu mera djup i dammen +skydd för att ting inte skall trilla ner idammen dvs även barnen
Mitt tips Dan är att du murar en kant med Leca block:)
#33 - 26 april 2008 20:55
funderat på det med sen funderar man på om man ska göra den mer naturlig med en typ backe upp mot dammen eller om man ska sätta en massa sten runt och en liten trädgårdsplätt med växter runt och ett litet staket
#34 - 26 april 2008 20:56
tankarna e många
#35 - 26 april 2008 20:59
funderat på det med sen funderar man på om man ska göra den mer naturlig med en typ backe upp mot dammen eller om man ska sätta en massa sten runt och en liten trädgårdsplätt med växter runt och ett litet staket
Du tänker samma som mig tydligen:D
#36 - 26 april 2008 21:01
jaså funderat på att lägga lecablock för att få upp höjden lite och sedan täcka dessa med jord som en backe upp till blocken typ yttersta raden 2rader högt innanför en rad högt och låta duken ligga över så får man ju en kant där man kan lägga sten o så med kanske
#37 - 26 april 2008 21:19
får ta lite bilder imorrn o lägga upp här så får man höra lite kommentarer hur man kan förbättra
#38 - 27 april 2008 10:44
kommer lite bilder från utgrävningen .....inte klart ännu så tips välkomnas
#39 - 27 april 2008 10:55
Tycker du ska köra den lite djupare om det går, plus en sumpzon runt om du har plats
#40 - 27 april 2008 10:57
Trevligt =)
#41 - 27 april 2008 11:11
ska bli en riktig djupzon och sedan om det är kanterna som du menar med sumpzon så ska jag göra dem som etapper upp tror jag kommer ha 2 olika etapper, typ trappsteg upp
#42 - 27 april 2008 12:01
lite mera grävande, ligger nu där det e djupast på en meter ska försöka komma lite djupare
#43 - 27 april 2008 12:08
Ser ut att gå vägen =) Kommer ihåg när jag byggde en dam, tror jag var 13-14 :P Fattar inte att mamma och pappa gick med på det :P Men jag kommer ihåg hur sjukt kul det var!
#44 - 27 april 2008 12:47
själv tycker jag mest det e svettigt o jobbigt då jag gör allt själv och vi bor i en korkad villa där man mäste gå igenom huset för att göra av med allt avfall så du kan tänka dig hur många säckar som blivit burna igenom med skit o jord och lika mycket kvar till puhhh
#45 - 27 april 2008 13:02
Nånting säger mig att du kommer att hata alla träd och buskar i området när hösten kommer, fast du får en fin utsiktsplats när du grävt klart, vilka svenska fåglar tar egentligen guldfiskyngel eller räcker det att dammen är tillräckligt djup?
#46 - 27 april 2008 14:35
ska bli en riktig djupzon och sedan om det är kanterna som du menar med sumpzon så ska jag göra dem som etapper upp tror jag kommer ha 2 olika etapper, typ trappsteg upp
Ja precis så menar jag som du beskriver,om du kan få den djupare än en meter så fortsätt gräv djupare annars ångrar du dig sen att du inte gjorde det samma med kanterna att den inte blev större,tänk också innan du lägger duk att hela dammen är i våg så att inte hela hällar åt sidan som min gjorde.Om den gör det så får du ta överblivet jord och hälla där den är nedsänkt annars är allt vatten på en sida.:)
#47 - 27 april 2008 15:51
har gott om gjord att ta av isåfall hehe
#48 - 27 april 2008 16:10
har gott om gjord att ta av isåfall hehe

Det är rätt så viktigt för man tänker inte att, ibland att tomten lutar rätt så mycket i mitt fall 10 cm som man inte märker när man går där och gräver när man var klar och hade vatten i var det bara att tömma igen och lägga stenar under duken för att det skulle se nåt så när ut,och bli samma nivå i hela dammen...

När du är klar och ska inhandla Filter och pump så ska du komma hem till mig och titta på mitt nya Filter som kostade mig en billig peng för jag gjorde det själva det tar 15000L kostade mig 300kr med allt men då hade jag redan UV sen innan och en del Biobollar och en del filtermatrial.Resten kom jag över riktigt billigt i en affär som skulle kasta ny blå filtermatta ungefär samma mängd som en hel madrass detta fick jag för 90 kr:Ddet är mer om detta så det är bara att komma över när du har tid:)
#49 - 27 april 2008 17:36
suck har försökt skyffla undan så mycket gjord i eftermiddag att ryggen börjar bråka får se hur det blir imorrn får snart börja beräkna hur mycket matta jag behöver och vilken sorts reningpump som kan passa
#50 - 28 april 2008 08:24
hur mycket damm matta behöver man till dammen ? dammen e 2x2 meter stor och 1m djup
#51 - 28 april 2008 08:33
borde räcka med 4x4 16kvm
#52 - 28 april 2008 15:48
lite nya bilder nu har det kommit skyddsduk och dammduk i och fyllts på vatten.
håller på att sätta sten och fixera duken vid sidorna nu , men det e ett himla jagande av sten och lätta är de inte heller.
kommer att bli ett staket runtom med lite blommor och så innanför sen e tanken. med detta väder vi haft idag så e det nästan man hade för sig att ta ett dopp
#53 - 28 april 2008 17:04
pust ännu mer sten behövs man får ta sig en stadig grogg och på det igen

har lite funderingar vart man ska gömma pumpen
hur har ni andra gjort och vad har ni i dammen till fisken att gömma sig i?
#54 - 28 april 2008 19:58
pust ännu mer sten behövs man får ta sig en stadig grogg och på det igen

har lite funderingar vart man ska gömma pumpen

hur har ni andra gjort och vad har ni i dammen till fisken att gömma sig i?
Jag byggde en låda för filtret och övrig elutrusning,det nya Filtret jag har får inte plats i den lådan men elutrusning får vara där i,för att fisken ska gömma sig så finns det flytväxter att köpa vet inte om Zoo-Giganten har börjat sälja än rätt så billigt där förra året eller en näckros men det tar lite tid förstås innan den har börjat växa:)
#55 - 28 april 2008 20:44
lite meck i paintshop hur det skulle kunna se ut typ
#56 - 28 april 2008 20:55
glömde ju stoppa i fisk hehe kommer en till
#57 - 29 april 2008 18:06
glömde ju stoppa i fisk hehe kommer en till
Haha skoj!
Men skall du verkligen ha staket? Kan ju lika gärna gå hela vägen och sätta ut rosenkindade trädgårdstomtar då...
#58 - 29 april 2008 18:33
Tror det skulle bli fint med staket =)
Bilagor:
#59 - 1 maj 2008 14:13
ja då har man köpt lite fisk till dammen blev guldisk sarasa och några damm mussler
#60 - 1 maj 2008 14:35
ja då har man köpt lite fisk till dammen blev guldisk sarasa och några damm mussler
Var köpte du dem??
#61 - 1 maj 2008 14:38
Vad blev det för filter till dammen?
#62 - 1 maj 2008 14:51
wwf4100 waterworks
ska bygga en låda o sätta det i sen med
funderar på att bygga en bänk och dölja den i där

köpte fisken på vellingeblomman , var jättefina några som var mer vita och några som var mer röda dessa är ju typ fläckiga annars som koi så hinla fina =)
#63 - 1 maj 2008 14:51
dock inte massa svart på dem som shubunkin
#64 - 1 maj 2008 14:55
Jag får väl ta en tur till Vellingblomman också för att titta om där är nåt roligt.
#65 - 1 maj 2008 14:56
kollade fener och så väldigt men syntes inga fenröta eller vita prick och fisken verkade vara i bra skick så rekommederar klart stället det enda jag reagerade på var att han tog lite många fiskar i samma påse men det kan man ju säga till om så man får dem i fler påsar.
#66 - 1 maj 2008 15:01
undrar hur stor en sarasa guldfisk kan bli hittar dåligt med info
#67 - 2 maj 2008 05:46
undrar hur stor en sarasa guldfisk kan bli hittar dåligt med info
Det är en avelsform av Guldfisken så det blir nog mindre typ som Shubunkins:)
#68 - 8 maj 2008 17:50
lite nya bilder, var lite lågt vattenståndi dammen vid fototillfället men men
är lite bilder på växterna vi satt runt om med
#69 - 8 maj 2008 17:52
Om du vill ha lite fler växter så är det bara att komma förbi,så är det bara att plocka har i överflöd som jag kan dela med mig.
#70 - 8 maj 2008 17:54
hehe ja det e kanske tur att röinge ligger så pass långt bort ändå
#71 - 8 maj 2008 17:57
hehe ja det e kanske tur att röinge ligger så pass långt bort ändå
I så fall sticker vi till ett annat ställe som har riktigt mycket som jag får plocka på då kan vi även ta med obegränsat med Musslor också som du kan ha i dammen:p
#72 - 8 maj 2008 17:59
har 4 damm musslor bara så fler kan ju vara bra
#73 - 8 maj 2008 18:01
bara ett litet typ staket som ska upp med nu och pumpen som ska byggas in
funderat lite på hur jag ska bygga in pumpen i en låda
#74 - 8 maj 2008 18:05
bara ett litet typ staket som ska upp med nu och pumpen som ska byggas in

funderat lite på hur jag ska bygga in pumpen i en låda
Ja för du kan inte ha den så som du har den..SKÄRPNING..:D:D
#75 - 18 maj 2008 18:44
Lite uppdatering hade inte skadat Dan om dammen hur det går m.m....
#76 - 20 maj 2008 17:20
inte hänt mycket alls mer faktiskt väntar på växter o så ska ta sig har iförsig stoppat i en netto produkt soldriven pumpfontän med nattljus i olika färger så vattnet får stänka lite med
#77 - 20 maj 2008 17:30
inte hänt mycket alls mer faktiskt väntar på växter o så ska ta sig har iförsig stoppat i en netto produkt soldriven pumpfontän med nattljus i olika färger så vattnet får stänka lite med
Den har jag också sätt verkar braom den nu funkar;)
#78 - 20 maj 2008 18:06
funkar så länge batterierna räcker och sedan sparar den lite till ljuset som tänds när det blivit mörkt
#79 - 20 maj 2008 18:18
Trådalgerna har inte kommit än??
#80 - 20 maj 2008 19:08
nope
#81 - 20 maj 2008 19:12
nope
Det kanske dröjer lite till den riktiga värmen kommer,eller du kanske har sån tur att du slipper det:p:)
#82 - 12 juni 2008 15:39
bah nu e där alger nåt bra motmedel eller nån dammfsk som röjer detta?
#83 - 12 juni 2008 16:31
bah nu e där alger nåt bra motmedel eller nån dammfsk som röjer detta?
Kör du med vattenbyte var vecka i dammen?
#84 - 12 juni 2008 19:24
nä fan inga vattenbyte
låter pumpen gå bara
#85 - 12 juni 2008 19:29
Alger uppkommer om det är för mycket Näring
#86 - 12 juni 2008 19:35
För mycket Alger i dammen beror på För mycket Näring i vattnet,och vad beror det på jo för hög Nitrat halt.För att sänka nitaraten är regelbundna vattenbyten i dammen eller att mata mindre,men att algerna skulle försvinna pågrund av att mata mindre tror jag inte på.Men att dra ner på Nitraten tror jag på och det gör man på enklast sätt vattenbyte var vecka.Men om det funkar nja...)om dammen har fått balans så ska det försvinna av sig själva,som det gjorde i min damm förra året,nu i år så har jag en massa Trådalger SOM INTE FÖRSVINNER,men ett par goda råd som jag har fått,som jag nu ger dig så ska dem försvinna är det tänkt.
#87 - 12 juni 2008 20:31
får hälla i nåt alg medel
#88 - 26 juli 2008 17:40
alla fiskarna lever och verkar trivas bra ännu ;)
Bilagor:
#89 - 26 juli 2008 17:54
Prova Algosol.
#90 - 26 juli 2008 19:30
funkar bra utan ta kål på fisken med?
#91 - 26 juli 2008 20:35
funkar bra utan ta kål på fisken med?
Det ska inte vara nån fara,men lite dyrt enligt mig men om det funkar så är det värt det,själv är jag lite kluvet till preperat som sägs ta död på alger.Vad det handlar om är att man inte har den balans i dammen som man strävar åt och det är till en själva att försöka skapa den balansen,man måste komma åt ett sätt att strypa näringen till Trådalgen.

Annons