Dammigt, oklart vatten. Ej optimal filtrering?

#1 - 3 augusti 2015 12:40
Kanske fel forumsdel nu men det gäller ett malawikar.
och placering av ytterfiltets in och ut blås.

Tänkte på om jag placerat in och utblås fel i karet för bästa resultat. Kör med eheim strilrör på ena kort sidan och ut suget i nedre dekan på andra kortsidan.
Strilrörer är eheim installationsset och sätter riktigt bra fart på ytan.

Har även en koralia på 1600 l/h som jag i te riktigt vet hur jag ska sätta. För att ev hjälpa filtrering syresättning.

Är det bättre att köra in och ut i samma ände kanske?
Eller spelar de ingen roll? Hur kör folket här?
Har ett Eheim 2073 i ett 200L kar.
Kanske man skall komplettera med ett filter till?

Tips mottages varmt son hjälper till med filtreringen om det nu är den som spökar vill säga.

Mvh
Andreas
#2 - 3 augusti 2015 17:10
Ytterfiltrets in- och utblås låter korrekt placerade. Koralian tycker jag du ska montera på ena kortsidan (vilken sida spelar ingen roll) typ 1-1,5 dm ner och rikta snett uppåt mot ytan. Då bättrar du på syresättningen av vattnet och får rörelse längs botten.

Din placering borde inte vara anledningen till att du får oklart vatten. Har du nyss startat upp tanken?
#3 - 3 augusti 2015 17:18
Är det inte bättre att rikta Koralian snett nedåt för att få rörelse på botten,eller har jag helt fel ?
#4 - 3 augusti 2015 18:04
Akvariet i sig har vart igång ca en månad fick med fisk sand och inredning/sten. Så en lite bakterie flora fick jag med då jag inte gjorde rent sanden direkt.

Suksesivt bytt ut 70% av inredning och i princip all fisk.
sanden intakt. Ej rengjord heller.
Inga större vatten byten endast fyllt på de som förlorats vid introduktion av nya fiskar.


Dock har de nya filtret bara vart igång någon vecka ä, kan de va de som skall köras in.?

Koralian har jag riktad i samma riktning som strilröret fast snett nedåt med sikte på insuget.

Mvh
Andreas
#5 - 3 augusti 2015 18:08
Vet inte riktigt om ja kan kalla det för infusorier de känns lite för stort.
Har iaf dratt igång en gammal inner pump på 700 l/h med vadd och slått i lite acurel f och bikarbonat för att buffra pH fallet.
#6 - 3 augusti 2015 19:11
Allt låter bra :)
#7 - 3 augusti 2015 19:41
Christer5 skrev:
Är det inte bättre att rikta Koralian snett nedåt för att få rörelse på botten,eller har jag helt fel ?



Jag skulle varje dag i veckan välja att ha den svagt riktad längs med ytan/lite upp mot för att garantera rejäl ytrörelse och syresättning. Det kommer generera en underström längs botten i motsatt riktning men alltid viktigare att ha väl syresatt vatten för fiskarnas överlevnad än glasklart vatten och ren botten.
#8 - 3 augusti 2015 19:47
Christer5 skrev:
Allt låter bra :)


Kanske bara och känna lugnet och låta ytterfiltret köra in ordentligt.

När ska man våga sig på lite större vattenbyten?

Kollade nu, vadd filtret suttit i sen lunch idag och det är väl en liten förbättring. Dock fortfarande grumligt.

Ska låta det stå över natten och se hur det ser ut imorgon

Perfektionist som man är så ska de ju knappt synas att det är vatten i :)
#9 - 3 augusti 2015 20:03
Christer5 skrev:
Är det inte bättre att rikta Koralian snett nedåt för att få rörelse på botten,eller har jag helt fel ?


Det är varken rätt eller fel. Det handlar snarare om vad man vill åstadkomma.

Man kan rikta flödet mot ytan för att skapa bättre syresättning samt få en lugnare laminärt flöde längs botten med bakvattnet. Eller så riktar man den neråt för att skapa ett kraftigt, turbulent flöde vid botten och får det lugna flödet vid ytan istället. Användbart om man vill eliminera "dead spots" exempelvis.

Man kan även välja en streamer med "smal stråle" som skickar strömmen rakt från ena gaveln till den andra, vilket ger ett lugnt bakflöde både vid botten och vid ytan. Alternativen är oändliga.
#10 - 3 augusti 2015 20:14
BrigTSD skrev:
Det är varken rätt eller fel. Det handlar snarare om vad man vill åstadkomma.



Man kan rikta flödet mot ytan för att skapa bättre syresättning samt få en lugnare laminärt flöde längs botten med bakvattnet. Eller så riktar man den neråt för att skapa ett kraftigt, turbulent flöde vid botten och får det lugna flödet vid ytan istället. Användbart om man vill eliminera "dead spots" exempelvis.



Man kan även välja en streamer med "smal stråle" som skickar strömmen rakt från ena gaveln till den andra, vilket ger ett lugnt bakflöde både vid botten och vid ytan. Alternativen är oändliga.


Ja jag ska nog satsa på nåt botten drag. Syresättningen tycker ja strilröret fixar rätt bra. Vänder upp och ner på ytan ca 20 cm framåt i hela balans bredd.

Ser dock att det samlar sig en liten yt hinna av vita prickar m.m längst bort i andra änden från strilröret.

Har använt koralian till att bryta den hittills.

Men så fort ja får bukt med de här grumlet så ska vi flytta om lite.
#11 - 3 augusti 2015 20:42
Akvariet i sig har vart igång ca en månad fick med fisk sand och inredning/sten. Så en lite bakterie flora fick jag med då jag inte gjorde rent sanden direkt.



Suksesivt bytt ut 70% av inredning och i princip all fisk.

sanden intakt. Ej rengjord heller.

Inga större vatten byten endast fyllt på de som förlorats vid introduktion av nya fiskar.





Dock har de nya filtret bara vart igång någon vecka ä, kan de va de som skall köras in.?



Koralian har jag riktad i samma riktning som strilröret fast snett nedåt med sikte på insuget.



Mvh

Andreas


Du har inte bytt vatten på en månad, bara ersatt mindre förluster. Är det korrekt uppfattat?

Det nya filtret behöver köras in såvida du inte kör med biomediat från det gamla filtret.

Hur många fiskar har du? Hur ser dina vattenvärden ut?
#12 - 3 augusti 2015 21:01
BrigTSD skrev:
Du har inte bytt vatten på en månad, bara ersatt mindre förluster. Är det korrekt uppfattat?



Det nya filtret behöver köras in såvida du inte kör med biomediat från det gamla filtret.



Hur många fiskar har du? Hur ser dina vattenvärden ut?


Korrekt inga större vattenbyten direkt kanske 10-20 liter över månaden. Hört art man ska ta de lungt me de i i nya startade kar. För att köra in en bakterier kultur.

PH ligger bra svårt att säga exakt kör med JBL men ligger kring 8 har buffrat med bikarbonat vid acurel f tillsatsen.

Nitrit skulle ja säga 0 kanske 0.1 skalan är ganska grov börjar på 0 nästa är 0.5.men de är långt från rött ligger på ljusgula sidan helt klart så där tror ja inte är någon fara. Skall köpa ett kh test imon tänkte ja.

Kör även med ektozon nån gång i veckan.

14 fiskar i
5 Golden
3 fire fish
3 hongi
3 acei

Pigga och bra färger matar sparsamt med flytpellets och plockar upp överflödigt. Dock väldigt sällan de blir nåt kvar. Har även räkmix, mysis och cylops till hands.

Tänkte utöka befintliga arter när jag får ordning på mina värden.

De gamla filtret var inte mycket att be för vet inte om han plocka ur de riktiga och skicka med ett billigt inner filter.
Skramla och lät. Sjöng nog på sista versen.

Vet inte hur länge jag ska låta mitt nya ytter gå de nya för att se de som inkört.

Får man ingen direkt bakteriekultur med från botteb gruset/sanden? Bär väl finnas npt bra att ha där i tycker ja.
#13 - 4 augusti 2015 07:28
Korrekt inga större vattenbyten direkt kanske 10-20 liter över månaden. Hört art man ska ta de lungt me de i i nya startade kar. För att köra in en bakterier kultur.



PH ligger bra svårt att säga exakt kör med JBL men ligger kring 8 har buffrat med bikarbonat vid acurel f tillsatsen.



Nitrit skulle ja säga 0 kanske 0.1 skalan är ganska grov börjar på 0 nästa är 0.5.men de är långt från rött ligger på ljusgula sidan helt klart så där tror ja inte är någon fara. Skall köpa ett kh test imon tänkte ja.



Kör även med ektozon nån gång i veckan.



14 fiskar i

5 Golden

3 fire fish

3 hongi

3 acei



Pigga och bra färger matar sparsamt med flytpellets och plockar upp överflödigt. Dock väldigt sällan de blir nåt kvar. Har även räkmix, mysis och cylops till hands.



Tänkte utöka befintliga arter när jag får ordning på mina värden.



De gamla filtret var inte mycket att be för vet inte om han plocka ur de riktiga och skicka med ett billigt inner filter.

Skramla och lät. Sjöng nog på sista versen.



Vet inte hur länge jag ska låta mitt nya ytter gå de nya för att se de som inkört.



Får man ingen direkt bakteriekultur med från botteb gruset/sanden? Bär väl finnas npt bra att ha där i tycker ja.


Jag vet inte var du har hört att du inte ska byta vatten under uppstart men jag antar att man då har pratat om uppstartsmetoder som inte innefattar fisk.

Kör du in akvariet med fisk så måste du göra vattenbyten som vanligt. Vattenbyten fördröjer inkörningen (marginellt) och stimulerar tillväxten av kiselalger. Men fiskarna kommer att dö om du inte byter vatten. Om du har tagit bort det gamla filtret så kommer det sannolikt bli värre innan det blir bättre. Håll koll på ammonium/ammoniak- och nitrit-nivåerna och byt vatten en gång i veckan. Det är stor skillnad på 0 och 0,5 mg/l ammonium och/eller nitrit. Går det upp till 0,5 mg/l så måste du göra ett extra vattenbyte. Du har säkert höga nitrat-nivåer nu men det går till sig om du gör dina vattenbyten.

Åter till ämnet:

Jag tror att det dimmiga vattnet beror på en godartad bakterieblomning som är vanligt i nystartade akvarier. Det försvinner av sig själv efter 1-3 veckor då bioreningen börjar äta ikapp.
#14 - 4 augusti 2015 08:53
Ok, ja de kanske är ja som missuppfattat se hela. Drar igång med vattenbyten redan idag.

Vad kan vara rimligt att börja med, men tanke på tidigare info. 50% mao 100 liter i mitt kar? Eller är det för mycket tro?
Skall även hålla ett extra öga där på nitrit värdet. Som du säger 0-0.5 är stor slilland dock svårt att få ut mellan värdet så jag funderar på att plocka med lite vatten till herkules här i Göteborg för att få en exakt.

Ponera att jag skulle ligga på 0.3 ungefär. Blir jag kör vattenbyten varje dag då i så fall hur mycke?
#15 - 4 augusti 2015 10:14
Ok, ja de kanske är ja som missuppfattat se hela. Drar igång med vattenbyten redan idag.



Vad kan vara rimligt att börja med, men tanke på tidigare info. 50% mao 100 liter i mitt kar? Eller är det för mycket tro?

Skall även hålla ett extra öga där på nitrit värdet. Som du säger 0-0.5 är stor slilland dock svårt att få ut mellan värdet så jag funderar på att plocka med lite vatten till herkules här i Göteborg för att få en exakt.



Ponera att jag skulle ligga på 0.3 ungefär. Blir jag kör vattenbyten varje dag då i så fall hur mycke?

Du kan byta 40-50% en gång i veckan. Det är ingen överdrift om man kör Malawi. 0,3 mg/l nitrit några dagar går bra. Om det går över den halten eller om det ligger kvar under en lång period så får du lägga in ett extra vattenbyte.
#16 - 4 augusti 2015 12:49
Ok tack för tipsen. Skall köra igång direkt efter jobbet.
Tänkte även införskaffa ett nytt nitrit test då ja tycker de jag har är alldeles för grovt avläst.
Börjar på 0 nästa steg är 0.5 sen 1 osv högsta 5.0.
Får ursäkta att jag skrev Jbl de hade jag inte utan seras.
tittade dock på jbl Ida verkade vara väldigt fin kalibrerat.
Gick att mäta mellan 0 och 0.5.
vet inte om det är nåt att ha eller om kan rekommendera något annat? Även kh test är de värt att investera i?
#17 - 4 augusti 2015 14:13
Jag använder Jbl:s dropptest. De fungerar bra.

KH-test kan vara bra att ha om du har mjukt vatten som måste buffras upp med bikarbonat.
#18 - 4 augusti 2015 19:04
Ursäkta jag skenar iväg lite OT här.

Ang kH värdet där. Värdena på de vattnet jag slår I baljan
ser ut så här. Vet inte om dom vill ha mjukt eller hårt. Har hört att själva malawisjön har mjukt vatten. PH ser ju fint ut iaf.

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/vatten-och-avlopp/dricksvatten/dricksvattnets-kvalitet/!ut/p/z1/hY5NC4JAGIR_jdd9383P7WYHI5U0CLK9hMa2CurKurXQr8-OQdHchnmGGeBQAR_rRydr06mx7hd_5sGlpOkh2tAYiy1LcHfMymSf5YVXUDj9A_gS4w_FCCnwrhmIvQ4Eie8HHl356IbMC5nL3vPx2LiRBK7FTWihyV0vr1pjpnntoIPWWiKVkr0gs3DwW6NVs4HqA4RpqJ65OMUvAFp7Gg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
#19 - 5 augusti 2015 11:44
Malawisjön har hårt vatten och höga halter av främst kalciumkarbonat (kalk). GH 9-18, KH 10-14 pH 7,4-8,2 beroende på var i sjön man mäter. Men nu kommer ju Malawicikliderna i handeln sällan från Malawisjön utan de kommer från odlingar som ofta har betydligt mjukare vatten.

Vilka parametrar man bör ha i akvariet varierar beroende på vem man frågar. Det är få sakfrågor som får Malawiakvaristerna att spreta så kraftigt åt alla håll i ambitionsnivå och ståndpunkt som denna. Det finns dock ett konsensus kring att pH måste vara stabilt. Vissa anser att det går utmärkt att använda Sveriges mjuka kommunala vatten eftersom man byter så ofta och mycket. pH anses inte hinna förändras. Andra vill vara på den säkra sidan och buffrar upp vattnet med bikarbonat. Dvs höjer KH. Sen har vi entusiasterna som även höjer GH med epsomsalt och saliniteten med vanligt koksalt. Det anses främja fiskarnas hälsa och välbefinnande. Sist har vi fanatikerna som tar ut ICP-MS-data på samtliga mineraler vid just den plats där deras art kommer ifrån och blandar tills vattnet i tanken är identiskt.

Personligen har jag väldigt mjukt vatten. GH 1 och KH 1. Så jag buffrar upp vattnet till KH 6-7 med bikarbonat för säkerhets skull.











Annons