dammsugare

#1 - 3 december 2007 17:39
halloj jag har tittat på en sån här dammsugare men man ska koppla den till någon punp som ska göra jobbet är det någon som vet vad det är för en pump,syre pump eller vad
#2 - 3 december 2007 18:02
Är väl luftpump och skiten ska fastna i strumpan så man inte får något vattenbyte. Jag ser ingen fördel med det iaf utan bättre med vattenbyten
#3 - 3 december 2007 18:30
fler som vill berätta sina åsikter
#4 - 3 december 2007 18:33
Skillnaden mellan grustvättare som recirkulerar vattnet och de som tömmer bort vattnet är inte stor, obefintlig. Bägge har för och nackdelar.

Recirkulation - Du kan dammsuga på i evighet och ta dig den tid du vill till att dammsuga utan att behöva oroa sig för att någon vattenhink ska bli full eller att du hinner tömma hela karet på vatten om man har små burkar. Då är det ju bara att dammsuga för sig och göra vattenbyten separat. Största fördelen är att du kan dammsuga så ofta du behöver utan att göra delvattensbyten, speciellt bra när man har mycket skräp i vissa perioder.

Modeller som tömmer vatten, fördelen att du behöver inte göra separata vattenbyten utan gör allt på samma gång, men måste vakta på att inte tömma hela karet (små akvarier) eller få en överfull hink.

Har man inte de minsta karen så är ju inte risken stor att man kan tömma bort allt vatten under dammsugningen.

Så för mig är det hugget som stucket vilken man väljer.
#5 - 3 december 2007 18:39
Alla har olika åsikter som sagt
#6 - 3 december 2007 18:42
Jepp, val av slamsug/sandtvätt är väldigt individuell, så man ska använda det man själv tycker om och trivs med, huvudsaken man uppnår det man vill så spelar det ingen roll.
#7 - 3 december 2007 18:48
jag har ju en sån där annan sughävert så jag tänkte att man skulle prova en sån här men visste inte vad det va för pump man skulle koppla på.men det går alltså med en vanlig syre pump och en sån där tunn slang
#8 - 3 december 2007 20:11
fairing skrev:
jag har ju en sån där annan sughävert så jag tänkte att man skulle prova en sån här men visste inte vad det va för pump man skulle koppla på.men det går alltså med en vanlig syre pump och en sån där tunn slang

Ja, det ska fungera med sån.
#9 - 4 december 2007 11:26
fairing skrev:
halloj jag har tittat på en sån här dammsugare men man ska koppla den till någon punp som ska göra jobbet är det någon som vet vad det är för en pump,syre pump eller vad

Har haft en sån e gång i tiden.Och kan bara säga att jag tyckte att den var helt kass och ingen bra sugeffekt.Drivs med en membranpump.
En vanlig slang och en spann att tappa ur i är bättre.
#10 - 4 december 2007 13:49
Tycker denna anordning verkar mycket onödig. En vanlig slang (som guldsömm skriver), eventuellt med en större "sugdel" i ena änden, är mycket bättre.

Det är ju väldigt sällan man måste göra rent på botten. Om man ändå vill göra det litegrann på ytan så kan man ju göra det i samband med vattenbyte, då med en vanlig slang/sughävert. Men jag tillhör dem som nästan aldrig gör rent på botten.
#11 - 5 december 2007 08:03
Har själv haft en sån dammsugare, dels så beror det på vilken luftpump man har hur bra den suger men sen som redan sagts så är den här nog en bra sak för dom som har små akvarier med fiskar som skitar ner mycket, men i ett 100liters med normalt nerskitande fiskar är den helt överflödig :)
#12 - 6 december 2007 08:34
Jag rengör sällan botten. Det behövs inte om där inte ligger ruttnande växter eller döda fiskar. En vanlig slang är den bästa häverten. Man kan dock behöva något slags nät eller dyl. längst fram om man har små fiskar.
#13 - 6 december 2007 21:27
Jag har använt modellen över 25 år och skulle aldrig byta ut den. Jag rengör inte bottnen särskilt ofta men då jag gör det är dammsugaren liten och smidig och man kommer till nästan över allt. Dessutom behöver man inte ha brottom då man rengör. Nackdelen är att vettenbytet måste göras separat.

Annons