Dämpa ljudet från en vanlig syrepump

#1 - 8 februari 2013 14:37
Jag har anslutit en vanlig "bubbelpump" till mitt akvarium för att syrehalten ska bli stabil. Problemet är bara att bubblandet från pumpen är väldigt högljutt, vilket gör det svårt för min sambo att kunna sova. Min fråga är om det finns någon möjlighet att dämpa oljudet, genom att t.ex. fästa en syresten på änden av luftslangen som är i karet? Är också beredd att köpa en ny luftpump som låter mindre. Någon att rekommendera?
#2 - 8 februari 2013 15:12
Varför behöver du en luftpump för att få stabil syretillförsel? Kör du växtfritt? När jag själv kört med luftpump i karantän och yngelakvarium så har jag testat skumgummibitarunder om det är vibrationer mot underlaget. Om ljudet är från själva pumpen så skulle jag hellre skaffa en tyst pump eller en lång luftslang. Men frågan är ändå varför du behöver ha den igång?
#3 - 9 februari 2013 23:39
En syresten är verkligen att rekommendera, den kommer ge ett mycket trevligare ljud än de stora bubblorna du lär höra nu :-)

Tyvärr blir det inte tyst dock pga stenen, det blir bara ett trevligare ljud. Det kanske räcker. Annars bör du först pröva med täckglas om du inte redan har det. Det kommer du vilja ha iaf för bubblorna skvätter mycket. Tips efter det har jag inte riktigt... Om du har en huv av något slag över akvariet går det kanske arbeta ut något med den... Men det är svårt att säga, men börja med stenen.
#4 - 11 februari 2013 10:41
håller med bluewing. du behöver inngen luftpump för att syresätta vattnet. sätt utblåset från pumpen under ytan så att den krusar sig lite. viktigast är att den rör på sig. ytan asså. det räckr gott o väl för syresättningen.

så ta bort luftpumpen o låt sambon sova.

Annons