Dämpa ljudet på en Fluval 305.

#1 - 2 mars 2009 06:22
Jag har en Fluval 305 i ett sovrum. Pumpen är aldrig direkt tyst. Ganska ofta låter det som det är luft i den. Och även när den "låter normalt" hörs den i hela rummet.

Funderar på att bygga en låda och ställa den i, och ha massa dubbelplast i.

Någon som har ngt bra tips? Är de högljuda eller?
#2 - 2 mars 2009 07:26
Byt ut den mot en EHEIM så blir det lugn o ro i rummet ;)

Skämt åsido så suger den säkert in luft nånstans då om det bubblar ofta i den så ett tips är kanske att byta packningen runt pumplocket och kolla alla slangar så det är tätt.
#3 - 2 mars 2009 10:17
har alldrig haft problem med fluvals pumpar, tycker de är tysta,
#4 - 2 mars 2009 12:26
Skruva ut just den säkringsgruppen så borde den tystna vilket är en ganska vanlig fluval lösning.
#5 - 2 mars 2009 14:23
Sätt den på ett grytunderlägg av kork till att börja med. Jag har mitt 205 i sovrummet och det låter mycket lite.
Tycker att Fluvals pumpar är de tystaste, och Eheim enligt min erfarenhet de bullrigaste, har slängt ut varenda en.
Guest
#6 - 2 mars 2009 14:40
Jag har min fx5:a stående på golvet, byggde sen en låda runt filtret och inne häfta ja fast sån där bilisolering. Låter nästan ingeting längre ^^
#7 - 2 mars 2009 15:36
Mumin skrev:
Sätt den på ett grytunderlägg av kork till att börja med. Jag har mitt 205 i sovrummet och det låter mycket lite.

Tycker att Fluvals pumpar är de tystaste, och Eheim enligt min erfarenhet de bullrigaste, har slängt ut varenda en.
Då kan du ge dom till mig för jag har mina fem eheim ståendes direkt på golv eller i skåp och dom låter ingenting alls!

Annons