Danska grisar - Jag är stolt!

#1 - 26 maj 2009 14:59
Jag tackar Sveriges Radio för deras reportage!

[COLOR=#810081]http://www.sr.se/[/COLOR]

Själv är jag ingen miljömupp och har åsikter som många kan tycka är fel!

Men jag är stolt över att jag de senaste nio åren köpt Svenskt kött! Framför allt fläskkött eftersom det mesta kommer från Danmark.

Detta inbegriper även Julskinkan, smörgåspålägg och färdigmat!

Enda undantaget är nöt kött från Sydamerika där man håller djuren på Pampas!

Detta är något jag bryr mig väldigt mycket om!
#2 - 26 maj 2009 16:04
Håller med.
Köper också bara svenskt kött.

Det finns säkert saker inom svensk köttproduktion som inte är bra, men det är i alla fall lättare att tro att saker kan åtgärdas här där vi själva kan bestämma.
#3 - 26 maj 2009 16:22
Är det bara jag som undrar om inte svensk köttindustri har några fingrar med i det här reportaget?
#4 - 26 maj 2009 16:35
erikthur skrev:
Är det bara jag som undrar om inte svensk köttindustri har några fingrar med i det här reportaget?

Även om det är så, är det ett bra reportage!

Måste ju finnas någon anledning till att Dansk fläskfile är så mycket billigare!

Sen kan man undra vart resten av grisen hamnar? Förmodligen i billig korv!
#5 - 26 maj 2009 17:21
c90368 skrev:
Jag tackar Sveriges Radio för deras reportage!

!

Varför är du stolt?
Jag har inte heller någonsin köpt danskt griskött, har vetat länge att de har ett helvete.
Kommer ihåg när de skulle hämta grisar från min mosters gård (på 80-talet i Sverige)
de hade en rätt trång men hög bur där de staplade grisarna på höjden,de lyftes i öronen och i knorren, de som stod underst skrek av smärta när de övre trampade på dem.
Kommer ihåg att jag blev mycket upprörd över att se det hela men nog f*n äter jag svenskt griskött ändå ( i viss mån ekologisk)

I mitt tycke är det bara Vegeterianer som kan säga sig vara stolta!

Tror inte att svenska grisar är så lyckliga heller (kanske de som föds upp ekologiskt)
#6 - 26 maj 2009 17:23
Undrar om inte svenska Gris uppfödare har samma åsikt om dessa varelser som deras Danska kolleger"man ska inte gosa med dem dem är till för att tjäna pengar på"men dem vågar väl kanske inte stå för sina åsikter/tankar som sina kolleger om dem hade sagt samma i Sverige hade det blivet ramaski i stora mått därefter....
#7 - 26 maj 2009 17:42
Svar till Rödtoppen & Patrik Steen.

Jag är stolt för att jag betalar det dyrare priset för svenskt kött, trots att det inte finns någon "polis" som står och tittar över axeln!

Jag och min familj är inte vegetarianer, så avhållsamhet är inget allternativ.

Så oavsett vad ni anser är jag fortfarande stolt över att jag och min familj inte "fuskar" och påstår oss om att värna om djuren och sedan köper det som är billigast "när ingen ser"!

Sen kan man säkert göra ännu mer för våra Svenska djur, men då skulle det bli ännu dyrare och fler skulle välja det billigare alternativet, vilket inte gör något bättre för Danska eller Tyska grisar.

Verkar som ni missat budskapet!
Tycker ni att det inte spelar någon roll om vi köper Svenskt eller det billigaste?
#8 - 26 maj 2009 17:57
c90368 skrev:

Jag är stolt för att jag betalar det dyrare priset för svenskt kött, trots att det inte finns någon "polis" som står och tittar över axeln!

Jag och min familj är inte vegetarianer, så avhållsamhet är inget allternativ.

Så oavsett vad ni anser är jag fortfarande stolt över att jag och min familj inte "fuskar" och påstår oss om att värna om djuren och sedan köper det som är billigast "när ingen ser"!

Sen kan man säkert göra ännu mer för våra Svenska djur, men då skulle det bli ännu dyrare och fler skulle välja det billigare alternativet, vilket inte gör något bättre för Danska eller Tyska grisar.

Tycker ni att det inte spelar någon roll om vi köper Svensket eller det billigaste?
Kom bara med en tanke vad jag tror!!!
#9 - 26 maj 2009 18:12
Oink oin!

Som den underbart goda bit ytterfilé(Rostad och därefter långkokad i passerade tomater, färsk lök och vitlök i varmluftsugn.)jag och grabben käkade i går, satte med glädje tänderna i denna eminenta bit tysk gris!
#10 - 26 maj 2009 18:46
erikthur skrev:

Det var min första tanke men den Danske ordförandens uttalande om att han inte gosade med grisarna kostade nog Danmark halva exporten till Sverige under ganska lång tid. De danska "svinebaronerna" är ganska självgoda även från ett danskt perspektiv så åtminstone jag tänker nog inte köpa något danskt griskött på ett tag även om jag inte varit lika principfast som C90368. Vi har haft Netto längre på denna sida av Sverige så vi är mer avtrubbade. Jag skulle faktiskt ge mycket för att se denna ordförande sitta och gosa mitt i stian bara för att tjäna pengar på sitt yrke :)

MVH Lasse
#11 - 26 maj 2009 20:34
c90368 skrev:

Enda undantaget är nöt kött från Sydamerika där man håller djuren på Pampas!

Pampas? Var inte det på Evert Taubes dagar?

Nya betesmarker för nötdjur är en av de drivande faktorerna till att Amazonas huggs ner.

mvh

olof
#12 - 26 maj 2009 21:50
Är du lycklig Mamma Mu sa Nasse Nöff!

olof b skrev:

Nya betesmarker för nötdjur är en av de drivande faktorerna till att Amazonas huggs ner.

mvh

olof
Varpå tråden raskt förvandlades från en polkagris till en regnskogskövlande nöt! [:o]
#13 - 26 maj 2009 21:51
olof b skrev:

mvh

olof

Jo, Evert Taube var där och de hade djur där redan på hans tid och kött från Sydamerika uppfödda på Pampas kommer från Argentina. Långt från någon regnskog!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pampas
#15 - 26 maj 2009 21:59
Jag sticker ut hakan lite provocerande och får en käftsmäll, ok det tål jag!

Men jag trodde faktiskt att det skulle finnas mer respekt för Svensk djurhållning bland detta forums medlemmar?

Men det är väl som i Svedala som vanligt, det går bra att klaga så länge det inte berör den egna plånboken.
#16 - 26 maj 2009 22:07
Gaffel skrev:

[COLOR=black][FONT=Verdana]Vet inte riktigt vad du syftar på med länken?[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Anledningen till att jag har köpt Argentinskt kött är att det är kött från köttdjur som i huvudsak är betande djur. Detta kött är av suverän kvalité och dessutom oförskämt billigt eftersom de har en överproduktion som de dumpar ut på marknaden till och från.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Numera köper jag dock kvalité nötkött från en lokal köttaffär där de säljer sitt egna kött, som enbart kommer från köttdjur som går ute året runt.[/FONT][/COLOR]
#17 - 26 maj 2009 22:30
Själv köper jag min falukorv på Lidl, och ja jag handlar hellre där pengarna räcker till maten än serverar soppa på en spik till min pojk!!
#18 - 27 maj 2009 05:44
c90368 skrev:

Jag är stolt för att jag betalar det dyrare priset för svenskt kött,

Tycker ni att det inte spelar någon roll om vi köper Svenskt eller det billigaste?

Det är klart mycket bättre att köpa svenskt än danskt men våra svin är inte heller speciellt glada djur heller.

Sen finns ju de som har en liten plånbok och som kanske inte har råd att hela tiden köpa svenskt eller ekologisk (studenter/arbetslösa osv)

Jag har detta året bara köpt gris i "korvformat" (mannen får spel om han inte får sina korvar :D)
När det gäller rent kött så är det vildsvin eller nötkött som gäller för oss (jättegott).
#19 - 27 maj 2009 08:44
Den här veckan beställde jag ingen dansk fläskfilé på jobbet ;) Fast förra veckan åt folk det med glada munnar - men då visste dom ju inte - och så kostade den 69:90/kilot.

Jag försöker alltid välja närproducerat, känner att jag gör någonting iaf - för sluta äta kött kan jag inte tänka mig :)

//C
#20 - 27 maj 2009 16:00
Och så har debatten avstannat efter att svt gått ut med att svenska grisar har det nästan lika jävligt som sina danska kusiner, ska man äta den billigaste grisen som far sämst eller den dyrare grisen som inte far fullt lika illa?
#21 - 27 maj 2009 17:05
Men Men vad var det vi sa vad skillnaden:confused::djo att Danskarna är ett ärligt folk än vad mesiga Svenskarna är:D
#22 - 27 maj 2009 17:11
Gaffel skrev:
Och så har debatten avstannat efter att svt gått ut med att svenska grisar har det nästan lika jävligt som sina danska kusiner, ska man äta den billigaste grisen som far sämst eller den dyrare grisen som inte far fullt lika illa?

Ja, det är nog en rätt bra fråga!

Hörde i morse på ring P1 en gris bonde som ringde in, han sa ungefär så här.

På förmiddagen kan jag ha en kontrollant här för att godkänna mina grisstallar och mina grisar.

Samma kontrollant kan sedan käka lunch på en kommunal matservering, med kommunal upphandling, och då käka griskött som jag skulle få fängelse för om jag hade fött upp den så som den är uppfödd!

Snacka om dubbelmoral!
Guest
#23 - 29 maj 2009 18:42
Ja inte skall man vara stolt för att man äter svenskt kött som inte är ekologiskt eller kravmärkt. Hörde på radion att var femte svensk gris lider av diverse skavsår osv.
Men problemet med massproducerat kött är att de är uppvuxen på sojaprodukter och det är inget man skall vara stolt över.
Soja förstör jorden mer än vad man kan ana.
#24 - 1 juni 2009 12:29
Gaffel skrev:

Svaret är enligt mig lika enkelt som självklart. Ät inget från den storskaliga köttindustrin. Någonstans måste man vara hederlig mot sig själv och ta konsekvenserna om man mår illa när man får veta hur köttindustrins djur föds upp och slaktas.

Sedan drygt tio år håller jag mig till vilt och annat kött som inte fötts upp eller transporterats i burar eller boxar eller slaktats i storskaliga anläggningar.

Det ger gott kött och gott samvete. Det är lite dyrare ibland, men inte alltid, och inte så lättillgängligt så jag äter inte kött lika ofta som tidigare. Men det är heller inte fel ur andra aspekter. Köttproduktionen tär något enormt på jordens resurser.

Annons