Darwins mardröm i Tv på torsdag

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 22 september 2006 18:20
Kl 22.00 i TV1 på torsdag visas den mycket prisade dokumentärfilmen Darwins mardröm.
Den handlar om konsekvenserna av inplanterandet av nilabborren i Viktoriasjön och hur detta har drabbat lokalbefolkningen och gynnat oss i Europa.
Den fick betyget 4 eller 5 i nästan alla tidningar som betygsatte filmen. Jag har sett filmen och håller helt med om det höga betyg den fick även om jag nog fick att en den behandlar ämnet rätt ofullständigt utan en helt allsidig belysning.
Oavsett vilket - filmen är ett måste för den som är intresserad av u-landsproblem och vad som kan hända med den ursprungliga faunan när vi ställer till det.
#2 - 23 september 2006 12:42
en film som helt klart är värd att se. handlar dock inte så mycket om hur det har förändrat founan och fiskarter. så man kanske inte ska fövänta sig en film typ amazon abyss. utan den handlar mest om folket kring sjön. och som kjell skriver är ganska ofulständig och även lite vinklad.
#3 - 24 september 2006 09:52
Hmmm... nu blir det til att välja här. Darwins mardröm elller programmet då de granskar skk(svenska kennel klubben)...

Kanske kan växla mellan dom :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 september 2006 09:55
Glöm inte Darwins mardröm ikväll
#5 - 28 september 2006 10:26
Tack för påminnelsen Kjell.
#6 - 28 september 2006 10:37
Danne_K skrev:
den handlar mest om folket kring sjön
Så är det alltid.
Alla reportage om Three Gorges Dam eller kraftverksdammarna i Xingu fokuserar på att folk tvångsförflyttas och missar helt eller nämner bara i förbifarten att dammarna är gigantiska ekologiska katastrofer.
#7 - 28 september 2006 16:20
22.00 på TV 3 är det om hundar.
#8 - 28 september 2006 17:01
Det var ju det jag menade förut, med skk programmet :p
#9 - 28 september 2006 17:35
Kramfors skrev:
22.00 på TV 3 är det om hundar.
Stämmer precis om hundar det är min granne dem pratar med TV 3 allså.Hon bedriver illigal kennelklubb ska bli roligt om dem tar upp det:D vi grannar är rätt så trötta på allt skällande dagarna igenom
#10 - 28 september 2006 17:46
Jag kommer att titta på det ena och spela in det andra, kan inte missa något av dem! :)
#11 - 28 september 2006 18:58
Tur att man inte har tv3 då, annars hade det varit svårt att välja:) på 2an och 4an är det nyheter 22.00.
#12 - 28 september 2006 19:41
Snart dags!
#13 - 28 september 2006 21:35
Jag vet inte vilket som är mest skrämmande, att det är så uselt som det är eller att vi vet om det och gör,,, tja ingenting.
#14 - 28 september 2006 21:37
jolon skrev:
Jag vet inte vilket som är mest skrämmande, att det är så uselt som det är eller att vi vet om det och gör,,, tja ingenting.

Men samtidigt är det så eländigt på olika vis på så många ställen runt om i världen, så vart ska man börja "göra någonting"? Det är nog lätt hänt att det inte blir något alls i stället...Tyvärr...
#15 - 28 september 2006 22:00
Men det är litegrand det som är poängen, senast jag tittade på statistik så var afrika den rikaste kontinenten med den i särklass fattigaste befolkningen,,, något är aningens fel med den ekvationen. Visst, problem finns det lite överallt men i mångt och mycket så grundar det sig i egna problem och inte i att EU mer eller mindre suger ut området. För att koppla till lite gamla siffror så hörde jag tidigare (tveksam på sanningshalten) att Malavi har en befolkning som är hivsmittad till 50%, på något sätt så känns det som att världen i stort tittar på afrikaner som "dom där niggerna" Vad som skilljer sig från slavtiden är att vi har effektivare transportsätt så vi slipper importera arbetskraften och slipper "dom där svarta som bara latar sig och stjäl" men fortfarande får varorna.
#16 - 28 september 2006 22:07
Ekonomin i många afrikanska länder växer, men om ekonomin växer 2% per år och befolkningen ökar 3% per år, så blir landet fattigare per capita. Afrika har ingen chans om de inte kan få broms på befolkningsökningen.

Sen är vissa länder dessutom destabiliserade av utländska intressen, framförallt av företag & länder intresserade av utvinning av olja & diamanter.

Och i ett land, Zimbabwe, så är eländet helt självförvållat.
#17 - 28 september 2006 22:57
Azur skrev:
.

Och i ett land, Zimbabwe, så är eländet helt självförvållat.

OK vad beror det på i Etiopien, Somalia o Eritrea då???? Religionen???
#18 - 28 september 2006 23:14
Pja, jag antar man kan se Etiopiens problem som till stor del självförvållade, med tanke på deras karakteristiskt ineffektiva kommunistiska junta som drog in dem i en räcka krig och inbördeskrig. Plus då en gigantisk befolkningstillväxt.
Jag tycker dock inte det är lika tydligt som med Zimbabwe, där en omedicinerad schizofren diktator genom det ena beslutet galnare och mer brutalt än det andra lyckats krossa en en gång stark ekonomi.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 29 september 2006 04:25
Nu åker jag ner till Tyskland så jag har lite svårt att föra denna diskussion vidare men jag har i alla fall lite svårt att förstå att vi som vanligt bara kan skylla ifrån oss och säga att det är deras eget fel.
Är det verkligen så enkelt att man kan säga till barnen, fiskarna och de prostituerade i filmen att ert liv är självförvållat. Ni får skylla er själva som inte sätter er upp emot världsbanken, EU, storföretagen, era egna makthavare etc.
#20 - 29 september 2006 10:42
Problemet är väll att vi i västvärden suger ut allt från afrika. Vi betalar nog inte mycket för att köpa deras fisk. Hade man låtit de själva ta hand om deras narturtillgångar så hade det vart bättre. Jag blir så sjuk när jag ser äckliga västerlänska gubbar uttnytja svagare människor. OBS jag så inte hela för jag somnade...
Det var ju helt enormt vad stora dessa fiskar var!
#21 - 29 september 2006 11:43
stene skrev:
Stämmer precis om hundar det är min granne dem pratar med TV 3 allså.Hon bedriver illigal kennelklubb ska bli roligt om dem tar upp det:D vi grannar är rätt så trötta på allt skällande dagarna igenom

vad är en illegal kennelklubb?
#22 - 29 september 2006 12:00
De är fattiga i afrika och andra delar av världen för att vi i västvärlden har bestämt den ordningen, nån gång för länge sen kunde det blivit annorlunda. I dag är dock den långt gångna kapitalismen en garant för att den världsordningen är och förblir.

Att sedan yra om befokningsökningar och diverse är ju bara för magstarkt till och med för mig. Försök att se helheten, hur saker o ting hänger ihop med det sätt vi lever på här i den rika delen av världen.

Det vill säga, går det att tjäna en peng på att andra svälter så kommer det att ske så länge det är den största drivkraften.

Mvh Jari
#23 - 29 september 2006 12:16
jarinen skrev:
De är fattiga i afrika och andra delar av världen för att vi i västvärlden har bestämt den ordningen, nån gång för länge sen kunde det blivit annorlunda. I dag är dock den långt gångna kapitalismen en garant för att den världsordningen är och förblir.

Att sedan yra om befokningsökningar och diverse är ju bara för magstarkt till och med för mig. Försök att se helheten, hur saker o ting hänger ihop med det sätt vi lever på här i den rika delen av världen.

Det vill säga, går det att tjäna en peng på att andra svälter så kommer det att ske så länge det är den största drivkraften.

Mvh Jari

NWO NOW![:-66]
#24 - 29 september 2006 12:23
Är det verkligen så enkelt att man kan säga till barnen, fiskarna och de prostituerade i filmen att ert liv är självförvållat.
Vem har sagt något sånt, Kjell?
#25 - 29 september 2006 17:09
rödtoppen skrev:
vad är en illegal kennelklubb?
Vi grannar kallar den så,för göra historian kort.Denna damen flyttar till ett område som man inte få ha kennelklubb hon har en kennelklubb reggad, man får ha högst 10 st hundar hon har 15 allt detta förnekar hon bestämt hon bygger en 1000 kvm stor hundgård.Hon bygger ut huset med 30 kvm som hon har hundarna+hon dranerar hela hundgården det måste man göra om man bedriver kennel hela tiden förnekar hon att hon har en kennel,hon är bästa kompis med mannen som sitter på kommunen som har hand om dessa ärenden.Nu var hon i TV3 igår till och med där stod det Hunduppfödare under hennes namn när dem pratade med henne mycket märkligt om jag får säga mitt[:(!]
#26 - 30 september 2006 21:01
stene: kompiskorruption är väldigt vanligt i små lantliga kommuner. Jag har sett en hel del sånt genom åren; bisarr handläggning av tillstånd eller upphandling, eller där handläggare låtit kompisar köpa kommunal mark billigt, eller rentav upprepade gånger stoppat försäljningar av fastigheter för att sen köpa billigt själva. Jag känner tillochmed till en person som sluppit påföljd för en lång räcka direkta brott, däribland ett dussintal fall av misshandel.

Vet inte riktigt vad man kan göra åt sånt här, det verkar sällan finnas någon möjlighet att anmäla till högre instans.

Annons