data / dator problem

#1 - 17 december 2007 11:38
hej, en fråga...

säger man " mina datorproblem eller mitt dataproblem"?
nästan alla säger datorproblem, så jag vet inte vilken som är korrekt!!:confused:

vilket är det rätt?
#2 - 17 december 2007 11:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det beror väl på vad det är för problem.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dator = själva aparaten, d v s datorn och annan hårdvara.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Data = Informationen som finns i datorn, program och annat[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är min uppfattning om det hela i alla fall :)[/COLOR][/FONT]
#3 - 17 december 2007 11:43
Ställer mig här under Maria - Sjöjungfru och nickar medhållande. :)

Dator är själva maskinen.
Data är informationen som datorn behandlar.

Med andra ord så brukar datorproblem menas fast folk felaktigt säger dataproblem.
#4 - 17 december 2007 11:56
okey, uppfattat...:)

tack!!!!

f.o.m nu ska jag säga min datorproblem......
#5 - 17 december 2007 11:59
MinA datorproblem, mitt datorproblem, har datorproblem, har problem med min dator, hela min dator är ett problem? ;)

/lili 76, språkfascist :D
#6 - 17 december 2007 13:50
Jag har ett datorproblem på grund av ett dataproblem..:p
Verkar olösligt för tillfället också..*muttar*.. Får inte dvd´n att fungera pga av felaktiga drivrutiner..
#7 - 17 december 2007 17:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det beror väl på vad det är för problem.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dator = själva aparaten, d v s datorn och annan hårdvara.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Data = Informationen som finns i datorn, program och annat[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är min uppfattning om det hela i alla fall :)[/COLOR][/FONT]

Går faktiskt utveckla (inveckla?) det hela ytterligare. :)

Dator: Maskinen, hårdvara etc.
Data: Ettor och nollor på hårddisken, CD-skivan etc, samt tabeller och textfiler som du läser.
Information: Det du tolkar när du läser datan. Om det står "1 + 1 = 2" tolkar du det och informationen är att om man adderar två lika tal blir summan dubbelt av talen.
#8 - 17 december 2007 17:37
Whistler84 skrev:
Går faktiskt utveckla (inveckla?) det hela ytterligare. :)

Dator: Maskinen, hårdvara etc.

Data: Ettor och nollor på hårddisken, CD-skivan etc, samt tabeller och textfiler som du läser.

Information: Det du tolkar när du läser datan. Om det står "1 + 1 = 2" tolkar du det och informationen är att om man adderar två lika tal blir summan dubbelt av talen.

*asg* Erkänner att det där blev knepigare än att lösa mitt dataproblem..:p
#9 - 19 december 2007 15:54
Och skall man vara sådan så finns det inga ettor och nollor i datorn heller... Bara olika stadier av "på eller av". :)

/J
#10 - 19 december 2007 17:09
"Det finns 10 sorters människor. De som förstår binärt, och de som inte gör det." :D

:::EDIT:::
Oj, såg inte att du hade det som din sígnatur. :)
#11 - 19 december 2007 17:18
Joacim skrev:
Och skall man vara sådan så finns det inga ettor och nollor i datorn heller... Bara olika stadier av "på eller av". :)

/J

Ok, DET kan jag köpa, för min dvd är väldig AV just nu..*S*..

Annons