**%#`^**####¤ dator + dess ägare

#1 - 2 mars 2009 13:13
Vår gamla dator behagade säga f*ck you. Hjärndöda som vi är hade vi inte sparat tex bilder sen augusti förra året. Hoppas på att Dr Dator som har den svischar till med sitt trollspö och så är åtminstone dom räddade. Men blev ju en anledning att köpa ny som vi, mest prylbögsregeringen, funderat på
Guest
#2 - 2 mars 2009 13:42
Bilderna är nog inga problem med att rädda, det brukar gå bra.:)
Sen lär man sig av sina misstag, så inget ont som inte har nått gott med sig...;)

Vad blev det för ny då?
Guest
#3 - 2 mars 2009 14:42
Jag har aldrig säkerhets kopierat min dator ^^ Använder dock en extern hdd så de är inte så stor risk att just den kraschar.
#4 - 2 mars 2009 15:23
När våran dator hade fått skit i sig så kunde iaf våra bilder räddas men alla bra program typ det som gör att man kan klippa ihop videosekvenser (vad tekniskt det lät va ;) ) försvann för gott :(
#5 - 2 mars 2009 16:28
Jag är ruggigt tekniskt, hrm, så ingen mobbing nu om det låter koko. HP Pavillion a6634sc. Skärmen är LG W2284F. Får kolla med regeringen när hon kommer hem. Förstår inte varför men hon skämdes lite i affären. Vad skådade mina ögon om inte ett AKVARIUM. Frågade självklart om han inte kunde slänga med ett sånt oxå. Det gick han med på. Så nu är vi stolta ägare utav ett saltvattensakvarium LxBxH 9x6,5x9cm. Vem bryr sig om en dator då? Pump inbyggd bakom BTN-modul till vänster och blått ledljus? Syns bättre i mörkt rum. Jädrar vad firrarna simmar på
Guest
#6 - 2 mars 2009 19:31
Mycket bra datorval =) HP är de bästa ^^
#7 - 2 mars 2009 19:45
eriahl skrev:
Vad skådade mina ögon om inte ett AKVARIUM. Frågade självklart om han inte kunde slänga med ett sånt oxå. Det gick han med på. Så nu är vi stolta ägare utav ett saltvattensakvarium LxBxH 9x6,5x9cm. Vem bryr sig om en dator då? Pump inbyggd bakom BTN-modul till vänster och blått ledljus? Syns bättre i mörkt rum. Jädrar vad firrarna simmar på

Haha.. Ett sådant köpte jag till sambon i julklapp för ett par år sedan och på den vägen bar det vidare till riktigt akvarium.. och ett till.. och ett till.. och ett till.. och e[SIZE=1]tt till .....

[SIZE=2]Så det lilla saltvattenskaret har lett oss hit till zoopet kan man säga :D
Fast i sambons simmar det hajar ;) :p
[/SIZE][/SIZE]
#8 - 2 mars 2009 21:10
Narii skrev:
Använder dock en extern hdd så de är inte så stor risk att just den kraschar.

Det är lika stor risk att din externa kraschar som att din interna kraschar :D
Guest
#9 - 2 mars 2009 21:23
DAHLBERG skrev:
Det är lika stor risk att din externa kraschar som att din interna kraschar :D

Ere d ^^ den är ju nästan aldrig på :p bara när ja kollar på bilder. Och virus i datorn har ja ju inte så risken är nog liten.
#10 - 2 mars 2009 21:28
Narii skrev:
Ere d ^^ den är ju nästan aldrig på :p bara när ja kollar på bilder. Och virus i datorn har ja ju inte så risken är nog liten.

Tänkte mer på slitage, men du kan få virus innan du hinner säga "satan, jag skulle haft en backup" ;)

Att gå runt och oroa sig över att hårddisken ska krascha är slöseri på oro. Man kan jämföra en diskkrasch med en flygplanskrasch (;)). Plan störtar inte så ofta, men när de gör det så blir det katastrof, samma med hårddiskar :)
#11 - 2 mars 2009 22:01
En usb-disk är riktigt bra att göra backuper på.
Har en liggandes i bokhyllan och den är i stort sätt aldrig inkopplad.
Så är det bara att göra en virussökning och sen koppla in den ibland och göra backup.
Så får man virus eller datorn kraschar så har man den liggandes i hyllan att ta fram i nödfall.
Då har man alla bilderna på 2 olika hårddiskar.
Vill man sen vara ännu noggrannare så är det bara att bränna ut bilderna på DVD-skiva eller liknande och förvara dom nån annanstans. Typ hos morsan/polare etc.
#12 - 2 mars 2009 23:09
Norpis skrev:
En usb-disk är riktigt bra att göra backuper på.

Har en liggandes i bokhyllan och den är i stort sätt aldrig inkopplad.

Så är det bara att göra en virussökning och sen koppla in den ibland och göra backup.

Så får man virus eller datorn kraschar så har man den liggandes i hyllan att ta fram i nödfall.

Då har man alla bilderna på 2 olika hårddiskar.

Vill man sen vara ännu noggrannare så är det bara att bränna ut bilderna på DVD-skiva eller liknande och förvara dom nån annanstans. Typ hos morsan/polare etc.

Jepp det är najs, men det blir inte så säker backup om man har den ikopplad 24/7 [:o]
#13 - 10 mars 2009 19:43
Dom har tydligen sparkat liv i den. Men vi är i chock. Kosta noll krona vi bjussa. Men någon minut borde det väl ha tagit och tid är ju pengar. Jaja får väl stå ut med bra service.
Guest
#14 - 10 mars 2009 19:53
Kan väl passa på att skriva att ja kommer kasta ut 5 datorer här i sthlm så om nån behöver 5st relativt bra datorer så kolla ute på gatorna =) Bor på 3dje våningen så kan inte garantera att de klarar fallet =)
#15 - 10 mars 2009 21:32
Frågan om en dator ska krascha är väl mer "När ska den göra det?" än "Kommer den att göra det?" ;)
#16 - 21 mars 2009 09:58
Spegla hårddisk

Ett kanonbra sätt att i alla lägen säkra sina data är att bränna en recovery av disken.

Installera t.ex. Norton ghost (finns även andra). Med det kan man göra en s.k. recovery.
Om hårddisken skulle krascha så kan man med hjälp av CD eller DVD-skivorna återställa hela systemet i en ny hårddisk.

Jag fick en HD-krasch en gång och klok som jag är -hehe så hade jag gjort en recovery med hjälp av Ghost.

Monterade ur den kraschade HD´n och in med den nya. Körde recoveryn.
Efter ca 30 min hade jag ett system som var exakt som det gamla.

Det enda man måste tänka på är att det man gör med datorn efter att recoveryn är bränd MÅSTE man göra extra backup på. T.ex nya dokument mm.

Har man Windows XP proffesional så finns t.o.m. ett inbyggt backupprogram. Ligger under START-tillbehör-systemverktyg.:)
#17 - 21 mars 2009 10:20
Sonja skrev:
Frågan om en dator ska krascha är väl mer "När ska den göra det?" än "Kommer den att göra det?" ;)

Ja, även hårddiskar kan delas in i två grupper; trasiga hårddiskar, och hårddiskar som kommer att gå sönder.
#18 - 22 mars 2009 12:39
petnym skrev:
Ja, även hårddiskar kan delas in i två grupper; trasiga hårddiskar, och hårddiskar som kommer att gå sönder.

Det var en variant som min segelflyglärare körde med för 20 år sedan.

"Det finns två sorters piloter; de som har landat med hjulen infällda och de som kommer landa med hjulen inne"

Han kom själv upp i över 10 000 landningar innan han trillade dit.

Jag har osså lärt mig den hårda vägen och ser till att spara sådant jag är rädd om på mer än ett ställe plus att jag tar hela backuper då och då.
#19 - 22 mars 2009 12:59
Ska ägna resterande delen av söndagen själv att kopiera min hd över till en bb rackare och sen ska skiten kastas ut för nu har till o me min driftsäkra samsung 160 gb´s hd börjat jävlas.
Måste nog se till att uppdatera hela kittet med en ny burk och det suger liksom lite.
#20 - 24 mars 2009 08:18
Kan ju passa på att slå ett slag för det utmärkta programmet "SyncBack"

Lättare och snabbare program finns nog inte. Det kör jag till usb-diskarna. Väljer ungefär som i utforskaren och kryssar i vilka mappar jag vill kopiera till back-up.

Den letar sen reda på vilka dokument eller bilder som ändrats och det som inte finns på disken och synkar snabbt alla filer. Har dokumenten uppdateras så ersätts de gamla kopiorna med de nya.

Sen är det aldrig dumt att köra raid på hårddiskarna.

Kör själv 2st 500GB speglade till de allra viktigaste och skulle en hårddisk ge upp så går den vidare på den kvarvarande och det är bara att byta ut den trasiga utan förluster. Självklart är det också kopierat på extern disk med syncback :)

Visst kostar det några hundralappar med en extra disk som dessutom bara ligger som kopia och inte "syns", man får ju inte mer utrymme, bara 2 identiska diskar, men å andra sidan sätter man upp raid en gång och sen sköter sig resten själv och säkerheten är mycket hög.

Annons